Практичне заняття № 2. Суспільні наслідки індустріальної революції, зміни в житті та побуті різних верств населення. Робочий лист до уроку.
Практичне заняття № 2.
Суспільні наслідки індустріальної революції,
зміни в житті та побуті різних верств населення
Завдання 1
Прочитайте твердження 1–7. Позначте, які явища характеризують до індустріальні часи (ІЧ), а які — період індустріальної революції (ІР).
1. Пару, яку в середині XIX ст. широко використовували в індустрії та транспорті, витісняють електрика й двигуни внутрішнього згоряння.
2. Вищий коефіцієнт корисної дії електричних і дизельних двигунів сприяв підвищенню ефективності промислового виробництва.
3. У виробництві й побуті мільйонів людей з’явилися водогін, парове опалення, каналізація, електричне освітлення, газопостачання, телефон, автомобіль, різні електроприлади.
4. Відбулося масштабне будівництво залізниць і парового флоту; зводилися великі споруди — мости, тунелі.
5. Посилилися міграція та еміграція; завдяки поліпшенню матеріальних умов, удосконаленню транспорту, імпорту продовольства, досягненням у медицині зросла народжуваність і збільшилася тривалість життя.
6. У містах з’явилися широкі проспекти, якими їздили автомобілі; електротранспорт та електричне освітлення; багатоповерхові будинки з усіма вигодами.
7. Активізувалася зовнішня торгівля, завдяки чому істотно зросли прибутки підприємців.
Завдання 2
Дайте відповіді на запитання:
Які зміни в житло й хатнє начиння принесло європейцям «буржуазне» XIX століття?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які предмети, що були наявні в житлі й хатньому начинні тогочасних європейців, «успадкували» сучасники?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3
Опрацюйте історичне джерело. Підготуйте усні відповіді на запитання.
З опису подорожнім вигляду Берліна на початку XIX ст.
Більшість вулиць [міста] широкі й обставлені будинками в чотири та більше поверхів. Не бракує також просторих площ. Від цього тут навіть дихається легше, ніж у Відні, Гамбурзі та інших містах, де будинки й люди скупчені на невеликих територіях. Широкі вулиці та взагалі красива архітектура будинків надають Берліну такого вигляду, яким можуть похвалитися небагато великих міст. Вільгельмштрассе, яка майже вся вкрита палацами, Лейпцигерштрассе, УнтерденЛінден, як і надзвичайно гарні площі — Оперна, Вільгельмова та інші, — викликають здивування іноземців…
1. Яке враження справив на автора тогочасний Берлін?
2. Які нові риси міської забудови можна визначити за джерелом?
Завдання 4
Проаналізувавши фото, складіть розповідь про вулиці Лондона
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5
Розгляньте ілюстрацію. Поміркуйте, про що свідчить наявність такої професії, як вуличний торговець рибою?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Вуличний торговець рибою.
Лондон, XIX ст..
Завдання 6
Опрацюйте самостійно матеріал параграфа та складіть порівняльну таблицю:
|
Буржуа |
Пролетарій |
Селянин |
Житло |
|
|
|
Харчування |
|
|
|
Завдання 7
Розгляньте ілюстрації. Визначте за ілюстрацією характерні риси стилю ампір у моді
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 8
Проаналізуйте джерела:
А) «Сучасна мода продиктована не індивідуальними, а соціальними мотивами: намаганням вищих класів відокремитися від нижчих… Мода є ніщо інше, як постійне знищення меж. Вона — перегони станової пихи, під час яких повторюється одне й те саме: одні намагаються перегнати своїх переслідувачів, а ті намагаються їх наздогнати» (Юрист Ієрінг).
Про яку рису буржуазного суспільства пише сучасник?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Б) «Часта зміна костюму в буржуазному столітті — одна з найбільших особливостей. Ніколи раніше мода не змінювалася так часто. Винахідник у цьому напрямі приголомшує завжди небаченим багатством нових комбінацій. Ця часта зміна моди зачепила жіночий костюм, але й чоловіча мода змінюється частіше, ніж раніше» (Е. Фукс. «Історія звичаїв. Буржуазне століття»).
Про які тенденції у моді говорить учений?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 9
Підпишіть запропоновані ілюстрації
А _________________________ Б _____________________________ В _____________________
Доберіть до запропонованих термінів їх визначення та приклади (використовуйте ілюстрації)
Рококо ______________________________________________________________________________
Класицизм ___________________________________________________________________________
Ампір _______________________________________________________________________________
1) стиль мистецтва, для якого характерний відхід від реального життя у світ фантазії, театралізованої гри, міфологічних сюжетів тощо
2) стиль мистецтва, що виник у часи Імперії Наполеона й став продовженням і завершенням класицизму. Для нього характерні масивні парадно-монументальні форми будівель та інтер’єрів
3) стиль мистецтва, для якого характерна підвищена увага до античних взірців духовної та матеріальної культури, що вважалися основою для наслідування, дотримання певних канонів тощо
Завдання 10
Уявіть себе дизайнером, якому треба облаштувати житло британця першої половини XIX ст. Зробіть потрібні ескізи.
Завдання 11
Хто ці особи та які події історії з ними пов’язані?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________