встановлювати хронологічну послідовність подій; Ознайомити учнів з основними подіями Великої Французької революції;Проаналізувати зміст і значення «Декларації прав людини і громадянина»; (НЛ-1)Розкрити причини повалення монархії та встановлення республіки;(НЛ-2) Сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи учнів.
Обладнання: підручник О.В.Гісем, О.О. Мартинюк
Основні дати:
14липня 1789 р. — взяття Бастилії;
26 серпня 1789 р. — прийняття Декларації прав людини та громадянина;
4–11 серпня 1789 р. — ухвалення Засновницьким збором декретів про відміну феодальних повинностей;
1791 р. — прийняття Конституції;
1792 р. — страта короля; Франція оголошена республікою.
1793-1794- якобінська диктатура.
Історичні діячі: Людовік ХVІ, Г. Мірабо, М. Лафайєт, М. Робесп'єр, Ж. Дантон, Марат, Жак Ру, Наполеон Бонапарт.
Тип уроку: урок формування компетентностей
Всесвітня історія 9 клас
Урок ______ Дата _______________
Тема: Причини і початок Французької революції.
Мета: встановлювати хронологічну послідовність подій; Ознайомити учнів з основними подіями Великої Французької революції;Проаналізувати зміст і значення «Декларації прав людини і громадянина»; (НЛ-1)Розкрити причини повалення монархії та встановлення республіки;(НЛ-2) Сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи учнів.
Обладнання: підручник О.В.Гісем, О.О. Мартинюк
Основні дати:
14липня 1789 р. — взяття Бастилії;
26 серпня 1789 р. — прийняття Декларації прав людини та громадянина;
4–11 серпня 1789 р. — ухвалення Засновницьким збором декретів про відміну феодальних повинностей;
1791 р. — прийняття Конституції;
1792 р. — страта короля; Франція оголошена республікою.
1793-1794- якобінська диктатура.
Історичні діячі: Людовік ХVІ, Г. Мірабо, М. Лафайєт, М. Робесп’єр, Ж. Дантон, Марат, Жак Ру, Наполеон Бонапарт.
Тип уроку: урок формування компетентностей
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.
1. Охарактеризуйте економічний розвиток Франції напередодні революції.
2. Охарактеризуйте королівську владу у Франції.
3. Яку форму правління представники французького Просвітництва вважали найкращою?
4. Визначте роль третього стану в соціально-економічному і політичному житті Франції.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ході революції у Франції відбувся перехід від монархії до республіки. Ця подія започаткувала процес формування основ громадянського суспільства у цій державі. Декларація прав людини та громадянина стала зразком для укладання конституцій багатьох країн світу.
Один з лідерів Установчих зборів граф Мірабо заявив: «Ця велика революція уникне лиходійства і сліз». Але чи могли такі передбачення стати реальністю у французькому суспільстві XVIII ст.?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Самостійна робота учнів з матеріалом підручника С.15-16 і складання хронологічної таблиці
Дата |
Подія |
5 травня 1789 р. |
Відкриття Генеральних штатів |
17 червня 1789 р. |
Депутати третього стану проголосили себе Національними зборами |
20 червня 1789 р. |
Клятва в залі для гри у м’яч |
20 червня 1789 р. |
Відмова короля визнати вимоги депутатів третього стану. Рішення депутатів третього стану не розходитися |
9 липня 1789 р. |
Ухвалення Національними зборами назви «Установчі» |
14 липня 1789 р. |
Штурм та захоплення Бастилії. Визнання королем законності Установчих зборів |
4–11 серпня 1789 р |
Ухвалення перших декретів |
Запитання до таблиці
1. Який орган (Генеральні штати, Національні збори, Установчі збори) проголосив своє право на ухвалення Конституції Франції? (Установчі збори)
2. Назвіть подію, яку можна вважати початком революції у Франції.
3. Охарактеризуйте систему влади, яка склалася після захоплення Бастилії.
4. Як ви вважаєте, чи могли прийняті декрети сприяти збереженню громадянського миру і спокою у Франції?
Тезове повідомлення фактів без коментарів
Запитання учням
1.Як, на вашу думку, чи могли погодитися з подібними нововведеннями представники перших двох станів? Чому?
Самостійна робота з підручником
Запитання та завдання учням
Національні установчі збори прийняли низку декретів, які поліпшували умови життя і праці. Вчитель зупиняється на прийнятті «декларації прав людини і громадянина», у хронологічну таблицю вписується відповідна дата і здійснюється короткий аналіз цього документа.
Словникова робота
Декларація - це назва окремих політичних актів, які мають особливе важливе значення для життя громади, суспільства.
Конституція – основний державний документ (закон), який визначає державний устрій, порядок і принципи функціонування представницьких, виконавчих та судових органів влади, виборчу систему, права й обов’язки держави, суспільства і громадян.
Учитель наголошує, що «Декларація прав людини і громадянина» лягла в основу Конституції, яка була прийнята 3 вересня у Франції 1791 року.
3.Декларація прав людини і громадянина. Конституція 1791 р.
Учні виписують основні засади двох ключових документів у вигляді таблиці
Декларація прав людини і громадянина |
Конституція 1791 р. |
|
|
Становище революційної Франції погіршується навесні 1793 р. Після страти короля до антифранцузької коаліції приєднуються Англія та Іспанія. Революційні війська знову почали зазнавати поразки. Для протидії коаліції Конвент оголошує про призов до армії ще 300 тис. чол., що послужило поштовхом до роялістського (монархічного) селянського повстання у Вандеї. Так до війни із зовнішніми ворогами додалася ще й громадянська війна. Зіткнувшись із кризою, депутати Конвенту розділяються. У Конвенті вирізнялася радикальна група, яку жирондисти назвали «скажені». Їхнім лідером був «червоний священик» Жак Ру, який вимагав ліквідації великої власності, контролю за цінами на товари першої необхідності і, наприклад, страти за спекуляцію. Популярність «скажених» серед простих парижан неухильно зростала.
2 червня 1793 р. «скажені» і монтаньяри домоглися від Конвенту ухвалення рішення про виключення з числа депутатів всіх жирондистів. Значна частина їх незабаром була заарештована, а потім, після формального судового процесу, страчена. Вся повнота влади у країні перейшла до якобінців. Якобінці проголосили своєю метою порятунок революції за будь-яку ціну. Вони вважали, що необхідно встановити надзвичайний режим революційної диктатури - «червоний» терор. Прихід до влади якобінців супроводжувався
централізацією державної влади.
V. Закріплення знань учнів.
Метод «Прес».
• Я вважаю, що...
• Тому що...
• Наприклад,...
• Таким чином,...
VІ. Домашнє завдання