Практичне заняття
«Античні олімпійські ігри»
Урок з всесвітньої історії. Історії України (інтегрований курс) 6 клас
Мета уроку:
Обладнання:
Картки з завданнями, листя оливи та оливковий вінок, звукозапис музики Теодоракіса, емблеми команд, таблиці з цифрами, дартс, Чорний ящик з предметами-загадками, зелені та червоні сигнальні картки.
Тип уроку: урок - ігрові змагання
Підготовчий етап
Перед практичним заняттям вчитель попереджає учнів про те, що він проходитиме у формі гри, ділить клас на команди, знайомить з умовами конкурсів, списком додаткової літератури. Разом з учнями готує обладнання та музичний супровід. Кожна команда отримує завдання обрати назву, девіз, емблему, капітана, підготувати сценку.
(У зв’язку з великим обсягом матеріалу пропонується провести спарений урок)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні урок практичного заняття у нас буде незвичайний , адже ми Олімпійські ігри. Участь братимуть 3 команди. Наші змагання складаються за програмою грецьких Олімпійських ігор. Які види змагань входили до Олімпійських ігор?
Учні. П’ятиборство, кулачні бої, змагання на колісницях.
Учитель. У наших іграх перемагає команда, яка надасть найбільше правильних відповідей. Для підрахунків балів ми виготовили з кольорового паперу листочки, які символізують листя оливи, з яких ми сплітатимемо вінок переможцю. За правильну відповідь команда отримує такий листок, а в фіналі змагань журі підраховує їхню кількість і визначить переможця. Також члени журі підрахують кількість правильних відповідей кожного учасника змагань, щоб визначити олімпійського чемпіона з окремих видів змагань.
ІІІ. Основна частина
У класі з’являються два посли Олімпії з сувоями в руках.
1-й посол. Всім! Всім! Всім!
2-й посол. Наближається велике свято благословенної Еллади – Олімпійські ігри.
1-й посол. На честь бога Зевса ми влаштовуємо це свято через кожні 4 роки.
2-й посол. Оголошується священний мир по всій Елладі!
1-й посол. Всі воєнні дії припиняються!
2-й посол. Горе тому, хто підніме меч на подорожнього, що йде в Олімпію. Навіть піратм – гроза морів, не наважаться перед гнівом Зевса і Посейдона напасти на кораблі еллінів.
1-й посол. Прокляття й величезний штраф чекають на той поліс, який насмілиться піти війною на сусіда!
2-й посол. Всім! Всім! Запрошуємо громадян вільної Еллади на священні ігри.
Посли ідуть.
Учитель. Дякуємо нашим гостям. А тепер запрошую команди представитись.
Під музику Теодоракіса кожна команда по черзі представляється (назва, девіз), прикріплює на дошку емблему.
Журі оцінює представлення.
Розминка
Учитель. Ви знаєте, що кожним змаганням передує розминка. З цією метою ми пропонуємо вам конкурс «Знайомство».
Думаю, ви знаєте, що багато наших імен мають грецьке походження. Перекладіть з грецької імена учасників ігор (капітани тягнуть карточки з назвами грецьких імен і називають ці імена по-українськи). Максимальна кількість балів – 4.
Учитель. Для завершення розминки ми проведемо вікторину «Історія Олімпійських ігор». Кожна команда повинна по черзі відповісти на питання вікторини. Якщо команда не знає відповіді, право надається наступній команді. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Вікторина
( заборонялися війни, встановлювався мир)
Журі підбиває підсумки розминки
Учитель. А тепер пригадайте, які події відбувалися в перший та останній день Олімпійських ігор. (Учасники ігор приносили жертви Олімпійським богам, вшановували їх). Ми не будемо порушувати давню традицію. Кожна команда зараз отримає картку з іменами грецьких богів, але букви в словах переплутані. Тобто це анаграми. За 3 хв. вам необхідно на цих картках написати імена цих богів, а також указати сферу, якою він опікувався.
Завдання учням |
Правильна відповідь |
Дейсоноп |
Посейдон (бог моря) |
Ірмедата |
Артеміда (богиня полювання, покровителька живої природи) |
Редамте |
Деметра (богиня землі, родючості) |
Ланолоп |
Аполлон (бог світла, покровитель мистецтв) |
Легосі |
Геліос (бог Сонця) |
Ноідіс |
Діоніс (бог рослинності, Виноградарства, виноробства) |
Афані |
Афіна (богиня мудрості, покровителька Афін) |
Тіфорада |
Афродіта (богиня краси та кохання) |
Естгеф |
Гефест (бог вогню та ковальства) |
Ікна |
Ніка (богиня перемоги) |
Сермег |
Гермес (вісник богів, покровитель подорожніх та торгівців) |
Свез |
Зевс (верховний Олімпійський бог, володар неба, грому, блискавок, дощів) |
Перемагає команда, яка раніше за усіх виконає це завдання.
Змагання
Учитель. Шановні учасники ігор! Ми провели розминку, вшанували Олімпійських богів. Переходимо до олімпійської програми.
І етап – «Біг»
Конкурс називається «Марафонська дистанція». Кожна команда повинна «подолати» цю дистанцію, тобто відповісти на питання: яка подія пов’язана з певною назвою, коли вона відбулася, імена осіб. Що також зв’язані з цією подією, які наслідки вона мала. Перемагає команда. Яка використала менше часу та дала більше правильних відповідей. Кожна відповідь правильна оцінюється в 1 бал. (Капітани команд тягнуть картки з завданнями).
ІІ етап – «Боротьба»
Учитель. Починаємо ІІ етап змагань – «Боротьба». Кожна команда має дві спроби. Перемагає команда, яка «поклала» на «лопатки», тобто дала більше правильних відповідей, швидше виконала завдання.
І спроба. «Чорний ящик»
Командам треба визначити, які предмети знаходяться в ящику. Що означає цей предмет? За повну правильну відповідь – 3 бали.
ІІ спроба. Знання і тлумачення крилатих висловів. (Потрібно сказати. Що він означає)
Команди по черзі витягують картки з висловами. За кожне питання - 2 бали.
Крилаті вислови
Журі підбиває підсумки ІІ етапу
ІІІ етап – «Метання диска»
Учитель. Розпочинаємо 3 етап. Усім вам відома робота Мирона «Дискобол»(демонструє). От і ми назвали цей етап – «Метання диску». На ватмані ви бачите таблицю з номерами від 1 до 6. Капітан «кидає диск» - називає обраний ним номер. Під кожним номером відповідне запитання. Якщо команда не може відповісти, право відповіді передається іншій команді. Кожна відповідь 1 бал. Цей етап присвячено відомим висловам відомих осіб.
Кому належать ці слова і за яких обставин вони були сказані?
За більш вичерпні відповіді, журі може додати ще по 1 балу.
Підбиття підсумків.
Учитель. Перед вами скульптура Поліклета «Списоносець». А ось малюнки з давньогрецьких ваз «Змагання в Олімпії». І тут ми бачимо атлета зі списом.
ІV етап – «Метання спису»
Наш наступний етап називається «Метання спису». Ми трохи його осучаснимо – візьмемо дартс. Члени команди по черзі будуть метати «спис» і відповідати на запитання під номером що випаде. Це конкурс знавців грецької мови.
Перша спроба. Перекласти потрібно Античні міста-держави Північного Причорномор’я. (Сказати назву міста грецькою, час виникнення, хто заснував, сучасну назву)
Максимальна оцінка – 4 бали.
Друга спроба. Ви знаєте, що із грецької у нашій мові є багато запозичень. Чи пам’ятаєте, що ці слова означають? Кожна правильна відповідь - 1 бал.
V етап – «Кулачні бої»
У конкурсі беруть участь знавці воєнної справи. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Журі підбиває підсумки.
VI етап – «Заїзд на колісницях»
Учитель. Починаємо останній, VI етап «Заїзд на колісницях». Це дуже небезпечний вид спорту, але я переконана, ви впораєтесь з ним. У кожної команди по 2 заїзди.
Журі підбиває підсумки.
Нагородження переможців
Виходить головний суддя змагань. Виносить вінки для переможців. Команди вишиковуються.
Суддя. Я, Діокліт, головний елладонік священних ігор. Я нагороджую переможців і вінчаю їхні голови вінками з гілок оливи зі священного дерева храму Зевса. Слава олімпіонікам!
(Церемонія нагородження переможців).
IV. Підсумок уроку
Рефлексія:
V. Домашнє завдання
Написати твір-есе на тему: «Особливості виховання спартанців».