Практичне заняття для 5 класу з історії України "Родинне дерево"

Про матеріал
Практичне заняття містить різноманітні форми роботи з візуальними джерелами з історії та роботу з родинними фото.
Перегляд файлу

1

 

Вступ до історії України. 5 клас. Урок  7 – 8.

Практичне заняття №1. Про що можна дізнатися з сімейного фотоальбому. Родинне дерево (слайд 1)

Мета:

  • розкрити зміст науки генеалогія, значення поняття родинне дерево; розвивати вміння роботи з фото джерелами, створювати родинне дерево та визначити їх роль у роботі дослідників;
  • розвивати вміння самостійної роботи учнів, аналізу історичних документів; виховувати гордість за свою родину, повагу до сімейних традицій 

Тип уроку: практична робота з інтерактивними технологіями.

Обладнання: схема родинного дерева, фотографії з сімейного фотоальбому, олівці, клей, ножиці

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд  2).

Фотографія це мить з життя

Учні мають висловити своє ставлення до обраного епіграфу заняття (вправу «Мікрофон»)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

  • Що історики бачать на фотографії.
  • Який прилад допомагає нам зупинити час і зберегти пам’ять про певну подію? (слайд 3).
  • Яке значення для історії має винайдення фотоапарату?
  • А ви знаєте, хто винайшов фотоапарат і коли він з’явився? (слайд  4).

    Люди ще в давні часи намагалися зберегти пам’ять про певні моменти життя. Першим схожим на фотоапарат пристроєм, створеним ще в ІІІ ст.. до н.е., був апарат – обскура. Камера була у вигляді ящика.

   А основу сучасного фотоапарату створив француз  Жозеф  Ньєпс. Він створив фотоапарат, який назвали «Геліограф» .  

   Результатом фотографічного процесу є отримання фотографії.

Фотогра́фія (від грецького φώς (φωτός)  світло та γράφω — пишу) — зображення, отримане на певному матеріалі, здебільшого на цупкому папері. Колекції фотографій називають фотоальбомами  (слайд 5).

    З винаходом фотоапарату фотографія стає одним із найважливіших історичних джерел.  Фотографія дає нам безпосередньо уявлення  про подію, фіксує безпосередньо мить, коли вона відбувається. 

  Учні переглядають фотографії визначних подій історії (слайд 6).

  • Яка особливість фотографії як історичного джерела?
  • Які знання дають нам фотографії?

Як відображена історія вашої сім’ї у фотографіях.

Досліджуючи фотографію, як історичне джерело потрібно звернути увагу на такі  питання:

  1. Кого зображено на фотографії? Хто ці люди і що вони роблять?
  2. Коли і де відбувається ця подія? Чому ви так гадаєте?
  3. З якою метою зроблено фотографію?
  4. Якої інформації бракує, аби повністю відповісти на ці питання?
  5. Чи є на фотографії підпис, інші написи? Чи можуть вони стати у пригоді під час вашого дослідження?
  6. Які висновки можна зробити?
  7. Про що ще ви б хотіли дізнатися?

  Практична робота

Робота в малих групах: учні, використовуючи пам’ятку, аналізують свої сімейні фотографії.

  1. Чому родинне дерево є історичним джерелом
        У сімейних архівах знатних родин у давнину та нині зберігають відомості про походження сім’ї та прізвища, про родинні зв’язки та близькість до інших заможних і відомих людей. Схему походження сім’ї називають родинним або генеалогічним деревом.  

    Наука, яка вивчає походження та взаємний зв’язок родини називається генеалогія.

   Збирання інформації про власний родовід стало дуже важливим у X столітті. Аби довести свою шляхетність і мати право на привілеї, рицарі та інші дворяни збирали відомості про своє походження.

    Результати досліджень історії власної родини зображали у вигляді дерева. В основі, або ж у корінні, такого дерева часто розміщували герб засновника родини, а на гілках (праворуч і ліворуч) — герби батька і матері. Зазвичай родинне дерево має вигляд картини, яку розміщують на видноті.

Практична робота:

1. Підготовлені фотографії членів родини розкласти таким чином: діти – це крона, батьки – гілля, чим нижче до коренів, тим старші члени родини. Вийшло родинне дерево.  
Завдання

Спробуйте, використовуючи підказки, визначити, хто кому з членів родини ким доводиться. 
Слова-підказки: дівер - брат чоловіка, зовиця - сестра чоловіка, невістка - дружина чоловіка, свекор - батько чоловіка, свекруха - мати чоловіка, тесть - батько дружини. теща - мати дружини, шурин - брат дружини, свояк - чоловік сестри дружини, свояки - чоловіки одружені на сестрах. 
2. Перенести зображене дерево на окремий аркуш, де замість фотографій написати імена та прізвища, рік народження, місце проживання, рід занять або професія. 
3. Підготувати розповідь про свою родину. Працюючи в парах, розповісти про свою родину. 
ІV. Підсумок уроку

Самооцінювання учнів

Робота на уроці

Бали

Підготовка до уроку

 

Аналіз сімейних  фотографій

 

Розуміння основних  понять (генеалогія, родинне дерево, фотографія)

 

Робота над родинним деревом

 

Розповідь про свою родину

 

 

Оголошення своїх оцінок учнями  і учителем. Обгрунтування і виставлення  середньої оцінки .
V. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати §6.
  2. Написати про цікавий випадок з життя родини (твір-мініатюра) або есе на тему «В чому цінність фотодокументів для історика»
  3. Підготувати інформацію про походження назв вулиць свого села.

 

Правила роботи з фотографіями

 

 

1)  Які предмети та будівлі зображені на фотографії?

2)  Що роблять люди, зображені на знімку?

3)  Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.

4)  Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?

5)  З якою метою зроблено фотографію?

6)  Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?

7)  Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.

8)  На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
4408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку