Практичне заняття "Многогранники"

Про матеріал
Конспект відкритого заняття на тему: "Розв'язування задач на площі поверхонь многогранників". До нього додаються презентації
Перегляд файлу

 Відкрите заняття з математики

                                                                                                                 Викладач Васильків Н.О.

Група 2ДЗ1

Дата: 16 листопада 2021 року

Тема дисципліни: Многогранники.

Тема заняття: Розв’язування задач  на знаходження елементів та площ поверхонь многогранників: призми, паралелепіпеда, піраміди.

Тип заняття: практичне заняття з елементами творчої, пошукової та дослідницької діяльності.

Мета заняття:  набути практичну компетентність, яка передбачає вміння класифікувати і конструювати геометричні фігури в просторі, встановлювати їх властивості, зображати просторові фігури та їх елементи, виконувати побудови на зображеннях, вміння вимірювати геометричні величини на площині й у просторі (відстані, кути), знаходити кількісні характеристики фігур; узагальнити й систематизувати  поняття призми, паралелепіпеда, піраміди; навчитися застосовувати формули для обчислення площі їх бічної поверхні, повної поверхні; формувати просторову уяву; розвивати бажання пізнавати нове, прививати інтерес до математики;  сформувати уміння  використовувати набуті знання, вміння та навички під час розв’язування прикладних  задач.

Студенти повинні:

знати: означення многогранника, призми, паралелепіпеда, піраміди, їх різновиди, формули для обчислення  площі бічної та повної поверхонь призми, паралелепіпеда, піраміди.

вміти: застосовувати набуті знання до розв’язування завдань різного рівня складності.

Міждисциплінарні зв’язки:

Забезпечуючі: математика, інформатика.

Забезпечувані: макетування та робота в матеріалі, композиційна організація форми, основи формоутворення та конструювання, основи креслення і нарисної геометрії.

Забезпечення заняття:

Роздатковий матеріал: таблиця з формулами, картки із завданнями.

Наочність: моделі многогранників, опорні конспекти з теми, слайди, підготовлені студентами.

Технічні засоби навчання: мультимедійний проектор.

Література

Базова:  Істер В.О. Математика: Рівень стандарту: підруч. для 11 класу загальноосвіт. навч. закладів. /  К.,: Генеза -    2019.  Стор. 173-179, 185-189, 195-200.

Допоміжна: 1) Бевз Г.П. Математика: 11 кл.: підруч. для  загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту /  Г.П.Бевз,
                          В.Г.Бевз. - К.: Генеза -  2011.
                      2) Погорєлов О.В. Геометрія: Стереометрія: підруч. для 10-11 кл. серед. шк. – 6-те вид./ О.В.Погорєлов. –
                          К.: Школяр, 2012.
                      3) Швець В.О. Прикладна спрямованість шкільного курсу стереометрії / Василь Швець, Алла Прус //
                          Математика в школі 2014. - №4. – С.17-24. 

«Теорія без практики  мертва

                                                                                                                                                       і безплідна, практика без

                                                                                                                                                     теорії не можлива»

                                                                                                                                                                                  (Рене Декарт)

 

Теоретичні відомості

Многогранником називається геометричне тіло, поверхня якого складається зі скінченної кількості многокутників.

Призмою називається  многогранник, у якого дві грані – рівні  n-кутники, а решта n граней – паралелограми.

Призма називається прямою, якщо її бічні ребра перпендикулярні до площини основи. Усі інші призми – похилі. Кожна бічна грань прямої призми – прямокутник.

Висотою призми називається відстань між площинами її основ.

Площина, що проходить через  два бічних ребра призми, які не лежать в одній грані, називається діагональною площиною, а переріз призми цією площиною – діагональним перерізом.

Паралелепіпедом називається призма, в основі якої – паралелограм. Усі грані паралелепіпеда – паралелограми.

Паралелепіпед, бічні ребра якого  перпендикулярні  до площини основи, називається прямим паралелепіпедом. Його бічні грані – прямокутники.

Прямий паралелепіпед,  у якого основою є прямокутник, називається прямокутним паралелепіпедом.

Прямокутний паралелепіпед, в якого всі  ребра рівні, називається кубом.

У прямокутному паралелепіпеді квадрат будь-якої його діагоналі  дорівнює сумі квадратів трьох його лінійних  вимірів:

Пірамідою називають многогранник, одна грань якого – довільний многокутник, а інші грані – трикутники, що мають спільну вершину.

Піраміда називається правильною, якщо її основа – правильний многокутник, а його центр збігається з основою висоти піраміди. Усі бічні ребра правильної піраміди рівні, всі бічні грані -  рівні рівнобедрені трикутники.

Частина піраміди, що міститься між її основою і січною площиною, паралельною основі, називається зрізаною пірамідою. Зрізану піраміду називають правильною, якщо вона є частиною правильної піраміди.

Площі поверхонь

Многогранник

Площа бічної поверхні

Площа повної поверхні

Пряма призма

Похила призма

Прямокутний паралелепіпед

Куб

Правильна піраміда

;

 

Правильна зрізана піраміда

 

Примітка:   

  кут – виміри прямокутного паралелепіпеда.

Хід заняття

  1. Організація студентів до заняття. ( 1 хв)
  2. Перевірка домашнього завдання  ( 2 хв). (Консультанти перевіряють належність домашнього завдання).

Підручник (див. базова література), задачі №№ 3.8, 3.12, 3.18, 3.34 (ст.201, 202, 203).

  1. Повідомлення теми і мети заняття. (1 хв)

«Ті,  хто полюбляє практику без теорії, подібний  до мореплавця, який  зайшов  на корабель без руля і компаса і тому  ніколи не знає, куди він пливе» (Леонардо да Вінчі)

 

  1. Актуалізація опорних знань.  (10 хв)
  • Серед представлених многогранників вкажіть такий, який має 4 грані (тетраедр).
  • Покажіть многогранник, який має 5 граней і 6 вершин (трикутна призма).
  • Вкажіть многогранники, в  яких  дві основи паралельні  і рівні многокутники, а решта граней – паралелограми (пряма або похила призма).
  • Назвіть многогранник, в якого число граней і вершин однакові ( трикутна піраміда).
  • Як знайти площу бічної поверхні прямої призми? (треба периметр основи помножити на висоту призми).
  • За якою формулою обчислюється площа повної поверхні похилої призми? (
  • Як обчислити площу повної поверхні куба з ребром 5 см? (6*5*5=150 см кв.)
  • Який многогранник називається пірамідою? (Пірамідою називають многогранник, одна грань якого – довільний многокутник, а інші грані – трикутники, що мають спільну вершину).
  • Що таке апофема? (це висота бічної грані піраміди).
  • Яка піраміда називається зрізаною? (Частина піраміди, що міститься між  її основою та січною площиною, паралельною основі, називається зрізаною пірамідою).
  • Завдання: хто швидше складе запропоновану модель многогранника з магнітного конструктора.
  1. Захист проєктів. (26 хв)

Працюючи над проектом «Правильні многогранники», група дослідників отримала завдання виготовити модель одного з многогранників, підготувати презентацію і знайти відповіді на такі питання:

  • Скільки є видів правильних многогранників?
  • Чому отримали таку назву?
  • Які властивості мають?
  • Які многокутники є гранями тіла?
  • Який вигляд має розгортка правильного многогранника?
  • В роботах яких відомих митців зустрічаються правильні многогранники?
  • Чи можна в природі та побуті зустріти такі многогранники?

Про результати пошукової роботи ми сьогодні дізнаємось (звіт груп з використанням виготовлених моделей і показом слайдів).

Підведення підсумку етапу захисту проєктів. 

  1. Робота в групах. (34 хв)

Студенти діляться на 5 команд. В кожній команді обирають капітана (керівника фірми), конструктора,  фінансиста, маркетолога і дизайнера. Капітан координує і контролює роботу всіх членів команди. Конструктор відповідає за розробку креслення (просторовий  і планіметричний малюнок). Фінансист має правильно застосувати формули та виконати розрахунки. Маркетолог має дати пропозиції щодо втілення проекту (задачі) в життя. Дизайнер відповідає за правильне  естетичне оформлення малюнку .

   Кожна команда отримує по  три задачі різного рівня складності.

Команди

Задачі  середнього рівня

Задачі достатнього рівня

Задачі високого рівня

1 команда

Одним з елементів дитячого майданчика є правильна 6-кутна призма, сторона основи якої  дорівнює 50 см, а висота – 40 см. Потрібно пофарбувати бічну поверхню цієї призми. Скільки фарби буде використано, якщо на 1 дм кв. поверхні витрачають 3 грами фарби?

(відп. 360 грам)

Площа однієї грані додекаедра дорівнює 8 дм кв. Площа повної поверхні додекаедра дорівнює площі повної поверхні куба. Знайдіть довжину ребра куба. (Відп. 4 дм)

Форма для сирної паски (правильна 4-кутна зрізана піраміда) складається з 4-ох бічних дощечок, зєднаних гачками, дна і дощечки, на яку встановлюють гніт. Визначити висоту форми, якщо площа бічних дощечок становить 1700 см кв., площа всіх дощечок – 2376 см кв., а висота бічної дощечки – 25 см. (відп. 24 см)

2 команда

На заводі випускають набори кубиків. До набору входить по 10 кубиків червоного, зеленого, синього і жовтого кольорів. Скільки пластмаси кожного кольору (в сантиметрах квадратних) знадобиться для одного такого набору, якщо ребро кубика дорівнює 8 см?

(відп. 3840 см кв.)

Упаковка сиру має форму правильної 4-кутної призми, бічна поверхня якої дорівнює 1320 см кв., а повна поверхня – 1770 см кв. Знайти висоту призми.

(відп.22 см)

Завод випускає сік в пакетах однакового об’єму, але різної форми: один пакет  має форму прямокутного паралелепіпеда, а другий пакет – правильного тетраедра. В пакета першого виду розміри 10 х 9 х 7 см. В іншого – розмір ребра становить 20 см. Встановіть, на який з пакетів для соку витратили менше матеріалу. (Відп. 1 пак. – 446 см кв. 2 пак. – 692,8 см кв)

3 команда

Відома в усьому світі іграшка кубик Рубіка має ребро завдовжки 5, 5 см. Знайдіть площу поверхні кубика Рубіка.

(відп. 181,5 см кв.)

Кухар виготовив торт у вигляді будиночка. Нижня його частина -  прямокутний паралелепіпед із розмірами 25 х 15 х 12 см,  верхня частина – чотирикутна піраміда з основою 25 х 15 см і заввишки 10 см. Скільки шоколадної глазурі треба витратити, щоб прикрасити торт, якщо на 1 дм кв. розхід глазурі 10 грамів. (відп. 160 г)

Основою прямого паралелепіпеда є ромб, площа якого дорівнює 24 см кв. Площі діагональних перерізів  паралелепіпеда дорівнюють 30 см кв. і 40 см кв. Знайдіть висоту паралелепіпеда.

(Відп. 5 см)

4 команда

Упаковка для какао, виготовлена у формі прямокутного паралелепіпеда, має розміри 11 х 7 х х 5 см. Визначити площу її бічної поверхні. (відп. 180 см кв)

Знайти периметр діагонального перерізу правильної 4-кутної піраміди, сторона основи якої дорівнює см, а бічне ребро – 7 см. (Відп. 24 см)

Дах будинку  має форму правильної  чотирикутної піраміди,  сторона основи дорівнює 10 м, а бічне ребро – 13м. Дах потрібно покрити залізом, розмір листа якого 1м x 1,5 м, а ціна 120 грн за лист. Скільки квадратних метрів покрівельного матеріалу потрібно і яка буде вартість покупки, якщо на з’єднання  витрачається 5% від матеріалу.

(Відп. 252м кв., 20160 грн)

 

5 команда

Намет являє собою правильну  4-кутну піраміду, усі вісім ребер якої  дорівнюють по 2 м. Скільки квадратних метрів тканини треба для пошиття такого  намету?

(Відп. 4*(1+) м кв.)

Цукерку циліндричної форми запаковано в коробку, що має форму правильної трикутної призми. Основи коробки виготовлено з поліетилену, а всі її бічні грані – з паперу. Висота коробки 10 см. Радіус кола, вписаного в основу правильної трикутної призми, дорівнює 1 см. Визначте площу паперу, витраченого на виготовлення такої коробки. Відповідь округліть до одиниць квадратних сантиметрів. (Відповідь: 104 см кв.)

Основою піраміди є прямокутний трикутник з катетами 6 см і 8 см. Усі бічні грані піраміди утворюють із площиною основи кути  по 45  ̊. Знайдіть площу повної поверхні піраміди.

(Відп. 2 см)

 

7.  Підсумок  заняття ( 2 хв)

Сьогодні  ми повторили означення, основні властивості геометричних тіл та формули для обчислення площ поверхонь призми, паралелепіпеда та піраміди. Застосовували ці знання  при розв’язуванні задач з прикладним змістом. І як підсумок до заняття  хочу нагадати  слова Рене Декарта: «Теорія без практики мертва і безплідна, практика без теорії не можлива»

Оголошення оцінок. Привітання та нагородження кращої команди.

 

Рефлексія (3 хв)

Студенти  по колу висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази з рефлексивного ряду на слайді.

- сьогодні я дізнався …;

- було складно…;

- я виконував завдання…;

- я зрозумів, що…;

- тепер я можу…;

- заняття  дало  мені для життя…;

- мені захотілося….

 

8. Домашнє завдання (1 хв): підготуватися до контрольної роботи, виконати завдання  №№ 1 – 10 для перевірки знань   з теми: «Многогранники» на стор.214 підручника (див. базова література).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Геометрія (академічний, профільний рівень) 11 клас (Бевз Г.П., Бевз В.Г., Владімірова Н.Г., Владіміров В.М.)
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
1644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку