ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: «МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ: КАЗКОТВОРЧІСТЬ»

Про матеріал

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: «МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ: КАЗКОТВОРЧІСТЬ»

Мета: допомогти педагогам усвідомити наявність проблемних зон в особистісній і професійній сферах, сприяти підвищенню мотивації вихователів до саморозвитку і самореалізації, формувати навички групового співробітництва засобами казкотерапії.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: «МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ: КАЗКОТВОРЧІСТЬ»

Мета: допомогти педагогам усвідомити наявність проблемних зон в особистісній і професійній сферах, сприяти підвищенню мотивації вихователів до саморозвитку і самореалізації, формувати навички групового співробітництва засобами казкотерапії.

 

Рада Вас вітати в «Майстерні казкотерапії». Творчий педагог: діловий стиль спілкування в практично-професійній діяльності;  бажання формувати позитивний імідж сучасного, креативного педагога; постійно бути в активному русі щоб виробляти відповідні практичні навички. Наша майстерня дозволяє підійти до актуальних для Вас внутрішніх і зовнішніх змін — легко, природно і усвідомлено.  Хочу, щоб у всіх вас був гарний настрій, бажання проявити власну творчість і бажання розвиватися, сприймати нову інформацію. Дослідження вчених показують, що в улюблених казках запрограмована життя дитини. «Скажи мені, яка твоя улюблена казка, і я скажу, хто ти». Робота з дітьми з казок будується за таким алгоритмом: спочатку діти слухають казку, потім розповідають казку, разом ми «проживаємо» казку і далі діти складають свою казку. Для цього використовують різні форми роботи з казкою:

1.Групове та індивідуальне розповідання казок

2. Групове та індивідуальне придумування казок

3.Розповідання відомої казки з придумуванням до неї продовження

4.Розповідання казки від першої особи і від імені різних персонажів казки

5.Прослуховування знайомої казки з наступним аналізом дітей.

А для цього я познайомлю Вас зі схемою складання казки. У будь-якій казці присутні наступні елементи: герой, герої, сюжет, конфлікт, розв'язка, тому сюжетна лінія може бути і такою: (роздрукувати)

1. Для початку ми повинні вибрати героя казки (Це може бути людина, може бути представник тваринного або рослинного світу, вигаданий персонаж)

2. Потім придумуємо Зачин - Початок казки (Жив-був..., або в деякому царстві, у деякій державі.....)

3. Далі ми даємо більш детальну характеристику герою (Наділяємо його характером, темпераментом)

4. Потім зіштовхуємо героя з проблемою, труднощами, конфліктом (Якось Змій Горинич викрав Василісу Прекрасну)

5. Описуємо реакцію героя на пригоду (Василина заплакала ...)

6. Далі наш герой починає шукати вихід із ситуації, пробує вирішити свою проблему

8. У підсумку Герой повинен впоратися з ситуацією, знайти вірне рішення

9. Завершальний крок - казкова розв'язка (герой отримує нагороду і казка набуває щасливе завершення)

Сьогодні на майстер-класі ми з вами познайомимося з однією з форм роботи з казкою це – групове придумування казки

Шановні колеги! Я пропоную нам всім познайомитися!

1.Давайте познайомимося. «Долоньки» (Кожного майстер-класу учаснику необхідно представитися. Перший учасник представляється і кладе долоню на стіл, другий учасник представляється і кладе свою долоню на руку першому учаснику і т. д.)

2. У «Ритуал входження в казку». (Вмикається музика. Ведучий бере книгу, підходить до учасників майстер-класу, просить їх доторкнутися до книги і закрити очі. Тим часом одягає їм на голови кокошники і просить відкрити очі). Ось і попали ми в казку, а ви перетворилися в казківниць.

3. «Розповідання казки». «Вирішив Іван-Царевич вступити на службу Бабі-Язі, для того щоб заробити меч-кладенець. А Баба Яга була хитрою: всім хто хотів вступити до неї на службу всякі завдання придумувала. От і каже Івану-Царевичу вона: «Дуже вже я люблю казки слухати, даю тобі два дні терміну. На вечірній зорі чекаю тебе з казками».

4. «Казкове завдання». Ну що, казкарки? Давайте допоможемо Івану-Царевичу придумати казки. Щоб Бабу-Ягу здивувати і меч-кладенець отримати. Перед Вами різні категорії предметів: тварини, люди, рослини, транспорт, казкові персонажі, атрибутика і чарівні книги, але поки ще з невписанними сторінками. Ваше завдання скласти казку, розмістити на сторінках ілюстрації із запропонованими категоріями. Приступаємо до роботи і пам'ятаємо, Бабя-Яга чекає цікавих казок.(Учасниці майстер-класу складають казки. Ведучий в цей час працює з залом)

«Узагальнення набутого досвіду». Казкарки розповідають казки.

• Чи є серед ваших знайомих люди, схожі на героїв цієї казки?

• З ким би ви хотіли дружити з героїв казки?

• Чому Вас вчить ця казка?

 «Ритуал виходу з казки» (Перевтілення з казкових героїв у простих людей).

Дуже Бабі-Язі сподобалися вже казки, і вона вирішила подарувати меч-кладенець Івану-Царевичу. А нам пора покидати казку. (Під музику учасниці торкаються рукою до книги, закривають очі, Логопед знімає з них кокошники).

 «Рефлексія» (Обмін емоціями)

спробуємо допомогти героям казки вийти з складної ситуації  .

А для цього я познайомлю Вас зі схемою по нетрадиційній роботі з казкою за Л.Фесюковою: Моральний урок

Виховання добрих почуттів

Мовленнєвий розвиток

Розвиток мислення і фантазії

Математичні здібності

Екологічне виховання

Розвиток моторики рук

Тому пропоную попрацювати над казкою «Рукавичка» основну думку пропоную розкрити за допомогою прислів’я « В тісноті та не в обіді». Не в обіді але й на шкоду комусь. Ось тут виникає протиріччя. Увага дітей спрямована на рукавичку та її гостей, всі забули про діда, який залишився без рукавички. Необхідно запропонувати дітям розглянути різні сторони цього випадку. Для кого добре, а для кого погано. Одні діти говорять, що погано для діда, бо в нього рука змерзне, а інші – що це не так погано, бо баба зв’яже нові рукавички.

Зараз ми з вами будемо  аналізувати казку «Рукавичка» за цією схемою. Візьміть ілюстрацію до казки яка лежить на вашому столі, і проаналізуйте кожна команда  зміст вибраної казки за схемою Л. Фесюкової (Практична робота педагогів).

Зараз ви будете виконувати  слідуючі  завдання:

1 завдання:придумування нової назви знайомих казок (наприклад, придумайте назву до казки «Рукавичка» – «Дружня рукавичка», « Новий дім для звірів», «Як дід загубив рукавичку»)

введення частки «не» у зміст казки («не ріпка виросла у діда на грядці, а «Дід виростив велику капустину а потім бабуся для всіх героїв зварила смачний борщ»); відгадування назви казки без голосних звуків (рквчк – рукавичка) та ін.

 2 завдання:– Казка сприяє розвитку мислення і уяви дошкільників. З цією метою успішно можна використовувати «чарівну паличку», яка спонукає дітей до творчості – діти творять добро, фантазують, визволяють героїв з біди.

 3 завдання:-  У системі розвитку мислення та уяви доцільно застосовувати питання проблемного характеру: чому? для чого? яким чином? а якщо б? (приклади). - «Що було б якби дід не згубив рукавичку ?»; «Що сталося б з рукавичкою , якби її не знайшов собачка?»

 Підсумок

• Чи є серед ваших знайомих люди, схожі на героїв цієї казки?

• З ким би ви хотіли дружити з героїв казки?

• Чому Вас вчить ця казка?

моделювання казкових сюжетів, «Об’єднання» – народження нової казки буде здійснено на основі об’єднання декількох казок( «Коза-дереза», «Колобок», «Рукавичка») з наступним оформленням книги.

У роботі з дітьми  доцільно використовувати різні варіанти щодо моделювання казкових сюжетів.

Варіант 1. « Символізація». Розповідання казки супроводжується показом умовних малюнків-символів. Можна ілюструвати казки буквами – звірятами, які позначають той чи інший персонаж (Показує). Наприклад: Казка « Рукавичка». Так до казки «Попелюшка» умовні позначки можуть мати такий вигляд (за О.О. Бєлобрикіною) (Показує). Щодо навчання дітей зв’язного мовлення на основі використання казок існують такі прийоми роботи:

Варіант 2. «Об’єднання» – народження нової казки буде здійснено на основі об’єднання декількох казок( «Коза-дереза», «Колобок», «Рукавичка»)

Варіант 3. «Опорні слова» - з різних казок беруть декілька опорних слів, потім добирають відповідні малюнки, утворюють ланцюжок. Потім із кожного ланцюжка добирають 1-2 слова (малюнка) і складають нову казку.

   В основі нашої казки лежать казки  «Коза-дереза», «Колобок», «Рукавичка», вам потрібно скласти свою казку.

Жили собі дід і баба, та такі убогі, що нічого у них не було. От раз  став дід в воротях у червоних чоботях і питає...

Варіант 3. «Опорні слова» - з різних казок беруть декілька опорних слів, утворюють ланцюжок. Потім із кожного ланцюжка добирають 1-2 слова і складають нову казку.

1) «Приходь, кумонько, приходь лебедику, чим зможу – тим і пригощу!» ( «Лисиця та журавель»)

2)    «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відчиняй» ( «Лисиця та Півник»)

3)    «Нічого я не пила і не їла» ( «Коза-дереза»)

4)    «А лисичка наскидала рибки з воза, а сама зіскочила та й ласує» («Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)

5)    «От не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого не буде» ( «Язиката хвиська»)

моделювання казкових сюжетів «Казка навпаки», «Салат із казок», «Стара казка на новий лад» з наступним оформленням книги.

«Казка навпаки»

Хід проведення : змінюємо в парах відому казку, “перебріхуючи “ її.

Наприклад, “Колобок” :

- Жили собі тато з мамою (ні, дід з бабою)

- І сказав дід : купи мені колобка (не купи, а спечи)

- Взяла баба розпушувач тіста (ні, борошно і воду)

- А назустріч йому кактус (не кактус, а вовк)

Варіантом перебріхування казок є навмисне вивертання казок навиворіт.

  «Салат із казок» З двох казок створити одну, уявити, як будуть взаємодіяти головні герої цих казок. Колобок і Буратіно разом переборюватимуть труднощі, поки не зустрінуть лисицю Алісу. Червона Шапочка набреде на хатинку Попелюшки, вони обміняються сукнями. Попелюшка втратить на балу не черевичок, а червоний капелюшок.

«Стара казка на новий лад» розкрити через сучасну тему. Золота рибка виконує бажання за гроші, або робить стару Президентом країни.

моделювання казкових сюжетів, складання своєї казки на новий лад «Впізнай  свою казку»  з наступним оформленням книги.

 « Впізнай свою казку» (Група  ділиться на 5 груп, кожна група отримує тести з варіантами відповідей. Треба вибрати  варіант відповіді і скласти свою казку на новий лад.

1 група1. Кого першого зустрів Колобок, коли втік від діда і баби?

а) вовка;

б) ведмедя;

в) зайця.

2. Хто з'їв Колобка?

а) дід;

б) лисиця;

в) вовк.

3.Хто  загубив рукавичку?

а) баба;

б) жаба;

в) дід.

4. Скільки звірів вмістилося в рукавичці?

а) шестеро;

б) восьмеро;

в) семеро.

5. Як звати лінивих мишенят, які нічого не хотіли робить і не допомагали півнику?

а) Тім і Том;

б) Круть і Верть;

в) Наф і Нуф.

2 група 1. А як звати працелюбного півника?

а) Пшеничний Колосок;

б) Голосисте Горлечко;

в) Співучий Трудівник.

2. Що ведмідь приніс пану Коцькому на обід?

а) курочку;

б) мед;

в) пиріжок.

3. В чиїй хатці заховалась Коза-Дереза?

а) бабиній;

б) зайчиковій;

в) раковій.

4. На що виміняла Лисичка-Сестричка Бичка-Третячка із казки «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат»?

а) курочку;

б) пиріжок зі сміттям;

в) пиріжок з капустою.

5. В якому місті жив Кирило Кожум'яка?

а) Львові;

б) Києві;

в) Переяславі.

3 група 1. На якому дереві сховався Івасик-Телесик від змії?

а) на дубі;

б) на яворі;

в) на березі.

2. А хто ж врятував Івасика-Телесика від змії?

а) дід;

б) гусеня;

в) рак-неборак.

3. Хто перший наскочив на солом'яного бичка?

а) заєць;

б) лисиця;

в) ведмідь.

4. Як звати сестричку Котигорошка?

а) Іванка;

б) Марічка;

в) Оленка.

5. В якій казці битий небиту віз?

а) «Лисичка-Сестричка»;

б)   «Про   Вовчика-Братика  та  Лисичку-Сестричку»;

в) «Хитрий заєць».

4 група 1.    Героями   якої   казки    є    Слухало, Скороход, Об'їдайло, Обпивайло, Морозко?

а) «Котигорошко»;

б) «Яйце-райце»;

в) «Летючий корабель».

2. В якій казці чоловік за допомогою риби, бубликів і зайця провчив жінку?

а) «Дідова дочка і бабина дочка»;

б) «Мудра дівчина»;

в) «Язиката Хвеська».

3. Чим лисичка пригощала журавля у казці «Журавель і лисиця»?

а) медом;

б) молочною кашею;

в) борщем.

4. «Як затопить хату, то дим аж під небесами стелеться, а як вийде мочити кожі, то не одну несе, а дванадцять разом». Про кого ці слова?

а) Котигорошка;

б) Кирила Кожум'яку;

в) Івасика-Телесика.

5.   Скільки  казкових  героїв   брали  участь  у збиранні врожаю в казці «Ріпка»?

а) двоє;

б) семеро;

в) шестеро.

5 група 1. Хто виніс Котигорошка на той світ?

а) летючий корабель;

б) гриф;

в) змій.

2. Що сталося з бичком у казці «Солом'яний бичок»?

а) стояв на сонці, доки не розтанув;

б) подарували зайчику;

в) жив з дідом і бабою.

3. Що в казці «Дідова дочка і бабина дочка» привезла бабина дочка із заробітків?

а) гроші;

б) змії;

в) золоті прикраси.

4. Де баба з дідом знайшли кривеньку качечку?

а) на болоті;

б) в лісі;

в) на полі.

5. Як звати мудру дівчину з однойменної казки?

а) Оленка;

б) Маруся;

в) Галинка.

  «Мікрофон» Учасники презентують свої роботи.

Гра «Швидкісний потяг». Вам необхідно швидко називати другу частину імені відомих казкових героїв: Кіт (у чоботях, Леопольд, Матрос кін), тато (Карло), дід (Мазай, Мороз), Баба (Яга), крокодил (Гєна), Вінні (Пух), Соловей (Розбійник), Червоний (Капелюх), Муха (Цокотуха), поштар (Пєчкін), дядя (Федір), стара (Шапокляк), домовик (Кузя), черепаха (Тортила).

doc
Додав(-ла)
Замелюк Марія
Додано
7 вересня 2018
Переглядів
2124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку