Практичне заняття на тему: «Пам’ять»
Ключові поняття
Запам’ятовування, забування, збереження, відтворення, пам'ять .
Дидактична мета та завдання
Визначити поняття, процеси, та види пам’яті, розглянути індивідуальні особливості пам’яті, визначити шляхи покращення пам’яті.
Виховна мета:
Виховувати зацікавленість дисципліною, прагнення отримувати нові знання самостійно.
План лекційного заняття:
Література:
Хід заняття
Образи предметів і явищ, що виникають у процесі відчуття, сприймання, а також пов’язані з ними думки, емоції, дії не зникають безслідно, а фіксуються і зберігаються в мозку людини.
Пам’ять – це психічний процес, який відображає досвід людини шляхом запам’ятовування, збереження та наступного відтворення.
Без уявлень пам’яті неможлива розумова діяльність і взагалі здатність нормально жити. Людина, позбавлена пам’яті, за словами І.М.Сєченова, постійно перебувала б у стані новонародженої.
Запам’ятовування – це процес прийому інформації, кодування її та реєстрації в пам’яті. Інформація записується в нашому мозку, залишає “слід“. Це перший етап, з якого починається пам’ять, в його основі лежить утворення тимчасових нервових зв’язків, які називаються асоціаціями. Ми запам’ятовуємо інформацію з різною швидкістю, різну за обсягом. Процес запам’ятовування може здійснюватися двома шляхами: смисловим і механічним. Смислове, або логічне, - це усвідомлене запам’ятовування, під час якого встановлюються зв’язки, активізуються попередні знання.
Механічне запам’ятовування – зазубрювання без розуміння суті, здійснення аналізу тощо. Це просте повторення, часто без усвідомлення змісту. Іноді воно дуже необхідне для короткочасної пам’яті. Однак рідко переходить у довготривалу пам’ять (таблиця множення, окремі номери телефонів).
Смислове запам’ятовування більш продуктивне: кодування інформації у даному випадку відбувається по-різному: за звучанням, значенням, написанням, зображенням, функціями, призначенням.
Збереження – це процес закріплення інформації у пам’яті. Святий Августин (бл. 400 років до н.е.) порівнював нашу пам’ять зі сховищем: “Я входжу у просторі палати пам’яті, де знаходяться скарби незчисленних образів (уявлень)... Коли я перебуваю у скарбниці, хочу, щоб все, що мені потрібно, з’явилося, і воно тут же з’являється...“.
Забування – процес, протилежний запам’ятовуванню, полягає у втраті чіткості уявлення подій, фактів, у зменшенні обсягу запам’ятованого. У його основі лежить стирання тимчасових нервових зв’язків.
Забування виконує кілька функцій. Завдяки йому ми маємо можливість зберігати у пам’яті те, що, дійсно, для нас є важливим, тобто, на думку багатьох вчених, забування запобігає перевантаженню мозку, сприяє адаптації до нових умов, виробленню нових навичок внаслідок стирання у пам’яті старих моделей; звільняє від тривоги чи відчуття болю.
Забування може бути повним і частковим.
Відтворення – процес відновлення інформації, повернення її зі “сховища“ у свідомість. Здійснюється відтворення завдяки активізації раніше утворених тимчасових нервових зв’язків при бажанні особистості чи за необхідності. Цей процес відбувається двома шляхами: впізнання та пригадування.
Впізнання відбувається при повторному сприйманні предмета або явища. Наприклад, впізнання добре відомих об’єктів відбувається миттєво (у межах 0,05 секунд) тому, що спирається на одну характерну ознаку, наприклад, тембр голосу близької особи.
Пригадування – відтворення, яке вимагає напруження нервових і вольових зусиль. Впізнання легше, ніж пригадування, оскільки в першому випадку предмет наявний, а в другому – відсутній. Особливим видом пригадування є спогади.
Уявлення пам’яті –це поновлення в пам’яті образів конкретних об’єктів, які виникли у корі головного мозку в момент сприймання. Уявлення є біднішими, менш яскравими і більш схематичними, аніж образи сприймання. Це не лише тому, що предмет відсутній, але й тому, що образи уявлення пам’яті є результатом не тільки сприймання, а й узагальнення.
Для визначення видів людської пам’яті більшість психологів вирізняють такі критерії:
- за змістом того, що ми запам‘ятовуємо (образна, словесно-логічна, рухова, емоційна);
- за участю волі (довільна, мимовільна);
- за тривалістю збереження матеріалу (сенсорна, короткочасна, довготривала);
- за особливостями опрацювання інформації, що запам’ятовується (смислова і логічна).
Образна пам’ять виявляється в запам’ятовуванні образів, уявлень конкретних предметів, явищ, їх властивостей і відношень між ними. Залежно від того, якими аналізаторами сприймаються об’єкти приїх запам’ятовуванні, образна пам’ ять може бути: зоровою, слуховою, дотиковою, нюховою тощо.
Образна пам’ять є основою словесно-логічної пам’яті.
Змістом словесно-логічної пам’яті є наші думки, поняття, судження, умовисновки.
Рухова пам’ять полягає в запам’ятовуванні і відтворенні людиною своїх рухів (в ігровій, навчальній, виробничій, спортивній та інших видах діяльності). Рухова пам’ять є однією з основ утворення різноманітних навичок та умінь.
Емоційна пам’ять полягає у запам’ятовуванні і відтворенні людиною своїх емоцій і почуттів. Емоції запам’ятовуються разом з об’єктами, до яких вони належать.
Про мимовільну пам’ять говорять тоді, коли щось запам’ятовується і відтворюється нами без спеціальної мети запам’ятати і пригадати. У тих же випадках, коли ми ставимо за мету щось запам’ятати, пригадати, говорять про довільну пам’ять. У дітей раннього віку існує лише мимовільна пам’ять. Довільне запам’ятовування необхідне там, де перед людиною ставляться завдання - оволодіти певними знаннями, уміннями і навичками.
Сенсорна пам’ять має дві важливі характеристики: вона може утримувати безмежну кількість інформації (майже все, що ми бачимо або чуємо), а також зберігати цю інформацію лише протягом 0,1 – 0,5 сек. Завдяки сенсорній пам’яті людина може розпізнавати образи ще в процесі їх формування. Так, у зоровій сенсорній пам’яті відбувається первинна обробка інформації, її відбір, сканування (зчитування), після чого частина відібраної інформації надходить для подальшої обробки в короткочасну і довготривалу пам’ять.
Короткочасна пам’ять характеризується швидким запам’ятовуванням матеріалу, його відтворенням і нетривалим зберіганням
Інформація з короткочасної пам’яті зникає без повторення через 15 – 25 секунд.
При переході з короткочасної в довготривалу пам’ять інформація перекодовується на сигнали, доступні мозку. Велике значення мають мотивація, інтерес людини. Ми ставимо собі за мету запам’ятати, групуємо матеріал в осмислені для нас структури, пов’язуємо його з наявним досвідом.
Перехід матеріалу з короткочасної пам’яті до довготривалої відбувається переважно шляхом повторення інформації. При цьому є важливим спосіб повторення. Якщо просто повторювати матеріал знов і знов, то ми будемо пам’ятати його доти, доки будемо користуватися ним, а пізніше забудемо як непотрібний. Чим краще проаналізуємо і згрупуємо матеріал, чим активніше працює мозок, тим легше його запам’ятаємо, а потім відтворимо.
Довгочасна пам’ять поділяється на два типи: зі свідомим доступом, тобто людина може за своїм бажанням згадати потрібну інформацію; із закритим доступом.
Смислове запам’ятовування пов’язане з розумінням матеріалу, що запам‘ятовується. Розуміння матеріалу є необхідною умовою логічного, осмисленого запам’ятовування, тому що змістовно асоціюється з уже засвоєними раніше знаннями, з минулим досвідом людини. Незрозуміле або погано зрозуміле завжди виступає в свідомості людини як щось окреме, змістовно не пов’язане з її минулим досвідом. Ознакою того, що людина усвідомила, зрозуміла матеріал, є здатність переказати його зміст “своїми словами“, “перекласти на свою мову“. Визначимо етапи логічного, смислового запам’ятовування матеріалу:
1)усвідомлення мети запам’ятовування;
2)розуміння його смислу;
3)аналіз матеріалу;
4)узагальнення;
5)запам’ятовування цього узагальнення.
Механічне запам’ятовування наявне у всіх тих випадках, коли не забезпечується осмислення, розуміння запам’ятовуваного матеріалу. Механічне заучування є багаторазовим повторенням незрозумілого тексту. Матеріал, який людина запам’ятала механічно, швидко забувається, людина не може використовувати його у своїй практиці.
Людей найбільше цікавить питання, якими є індивідуальні особливості пам’яті та як їх можна поліпшити, оскільки хороша пам’ять є запорукою успіху у будь-якій діяльності.
Індивідуальні відмінності пам’яті зумовлені типом вищої нервової діяльності людини. Люди з сильною нервовою системою мають кращі показники пам’яті при роботі в ускладнених умовах, бо у них більш виражена швидкість утворення умовних рефлексів. Вони виявляють переваги в заучуванні складного матеріалу з недостатньою логічністю. У людей зі слабкою нервовою системою існують переваги при запам’ятовуванні логічно пов’язаної вербальної інформації.
Перш за все у людей різні можливості запам‘ятовування не лише тому, що пластичність кори головного мозку різна, але й тому, що кожен з нас має свій спосіб запам’ятовування – найзручніший і найефективніший:
Залежно від того, який зміст матеріалу і з якою метою його запам’ятовує людина, в неї формується професійна пам’ять. Образний вид пам’яті властивий інженерам і працівникам матеріального виробництва, художникам, письменникам, акторам і музикантам. Зоровий тип інтенсивніше формується у художників, інженерів, виробників, а слуховий – у музикантів і акторів. Отже, спостерігаючи за людьми, можна помітити, що одні краще запам’ятовують на слух (аудіалісти), інші – споглядаючи (візуалісти), треті – пишучи, тобто за допомогою рухових відчуттів. “Чисті“ типи пам’яті трапляються дуже рідко. Здебільшого ми послуговуємося всіма типами пам’яті, залежно від мнемічних завдань, ситуації, маємо можливість постійно їх вдосконалювати.
Окрім типів, є ще й інші індивідуальні особливості пам’яті, такі, як обсяг, точність, швидкість запам’ятовування, готовність до актуалізації матеріалу, впевненість при відтворенні.
Обсяг пам’яті – кількість фактів, предметів, явищ, які людина здатна запам’ятати за певний час.
Точність запам’ятовування – здатність відтворювати інформацію максимально наближено до змісту, введеного у пам’ять.
Готовність до актуалізації матеріалу, уявлень, тобто швидкого відтворення при потребі. Це надзвичайно цінна якість. Одні з нас дуже швидко знаходять відповіді на будь-яке запитання у скарбницях пам’яті, інші ж витрачають на це чимало зусиль і часу.
Впевненість при відтворенні залежить від багатьох факторів: рівня знань, ерудиції та розвитку мислення, особистих домагань, навіювання, особливостей характеру та якостей волі особистості. Людина може мати знання, але не впевнена у собі або закомплексована, що знижує рівень відтворення.
Індивідуальні особливості пам’яті виявляються уже в дитинстві. У цьому віці пластична кора головного мозку, тому можливості вдосконалення пам’яті дуже великі.
Здебільшого у людей звичайний рівень пам’яті. Однак є люди з винятковим рівнем пам’яті – досконалою пам’яттю. Наприклад, Сенека міг запам’ятати і повторити дві тисячі слів у будь-якому контексті, усього лише раз почувши їх. Македонський, Наполеон, Суворов знали майже всіх своїх солдатів, а їх було чимало.
Є чимало прикладів, які свідчать про те, що в результаті добре організованої методики люди значно поліпшували свою пам’ять. У знаменитого німецького археолога Г.Шлімана була погана пам’ять. Але оскільки він збирався вивчати стародавній світ, то вирішив вчити мови. У процесі тренування його пам’ять стала феноменальною. Він вивчив 14 мов.
Визначимо шляхи покращення запам’ятовування будь-якого матеріалу:
- позбутися негативних емоцій, бо вони – ворог пам’яті;
- визначити головну думку змісту тексту;
- логічно згрупувати матеріал, тобто встановити внутрішні зв’язки між логічно завершеними частинами тексту;
- у кожній частині тексту знайти основну думку;
- спробувати підтвердити кожне теоретичне положення конкретними прикладами;
- встановити зв’язок нового матеріалу з попереднім, використовуючи закономірність запам’ятовування (нова інформація швидше фіксується і поглинається мозком, коли пов’язана з уже наявними знаннями;
- запрограмувати себе на запам’ятовування, повірити у свої сили;
- мотивувати необхідність тривалого запам’ятовування;
- використати пам’ять, яка розвинута краще (зорова, слухова, рухова), застосувати всі можливі види пам’яті;
- повторювати матеріал (перше повторення через 20 хвилин, друге – 1-2 години, третє – 3-4 години, четверте – 5-6 годин, п’яте – через добу);
- використовувати мнемотехнічні прийоми. Мнемотехніка – мистецтво запам’ятовувати – система різних способів, що полегшують цей процес і збільшують обсяг пам’яті. Це – стародавнє мистецтво запам’ятовувати шляхом створення штучних асоціацій.
Симонід 2500 років тому описав такий мнемонічний прийом: щоб запам’ятати різні відомості, слід уявити собі місто, поділене на багато вулиць. На кожній вулиці будинки, а в них – кімнати, і в кожній – ті чи інші спогади. Отже, той, хто запам’ятовує, пов’язує матеріал, що необхідно запам’ятати, з раніше засвоєною моделлю (римою, схемою - зразком).
Складання акронімів теж сприяє запам‘ятовуванню: “Де ти зловив сову цієї літньої ночі?“ – таким чином учні запам’ятовують правило: “Після м’яких приголосних д, т, з, с, ц, л, н у кінці слова та складу ставиться м’який знак“.
Метод PQ4R поєднує шість складових елементів:
1)ознайомлення з матеріалом, огляд (preview);
2)запитання щодо змісту та відповідь на них (question);
3)читання (read);
4)роздуми над матеріалом, осмислення, встановлення зв’язків з попереднім матеріалом, знаннями, підтвердження прикладами, що ілюструють матеріал (reflect);
5)повторення матеріалу, за необхідності, вголос (recite);
6)перегляд матеріалу, інтроспекція (review).
Тест на проверку памяти
Данный тест позволяет судить не столько о памяти вообще, как конкретно о визуальной памяти. Результаты подскажут Вам, в каком она состоянии и следует ли ее тренировать.
Чтобы ее проверить, предлагаю проделать следующее: в течение ровно 1 минуты Вам надо прочесть и запомнить 25 ниже представленных слов. После этого, не подглядывая и не подсматривая, за 5 минут записать на листе все запомнившиеся слова в любом порядке.
сено тротуар
ключ столетие
самолет фильм
поезд автомат
картина Карпаты
месяц Гималаи
певец неподвижность
радио календарь
трава мужчина
перевал женщина
автомобиль абстракция
сердце вертолет
трава
Теперь посчитайте все записанные слова, за каждое слово добавляйте себе по одному баллу. Состояние памяти, в зависимости от суммы набранных баллов, представлено ниже.
6 баллов и меньше
Ваша память, в первую очередь зрительная, сейчас не в самом лучшем состоянии. Но показатели можно улучшить. В этом поможет чтение книг, счет в уме, запоминание текста и т.д.
7-12 баллов
Ваша память не так уж плоха, но возможно, у Вас есть проблемы с концентрацией внимания, что, конечно, мешает при запоминании.
13-17 баллов
Результат тестирования хороший. Чаще всего, на память Вы не жалуетесь.
18-21 балл
У Вас неординарная память! Вы умеете сосредотачиваться, а это признак сильной воли.
Более 22 баллов
Ваша память — феноменальная! Поздравляю!
Способы, которые помогут улучшить вашу память
1. Читайте интересные книжки
Когда вы читаете, мозг непроизвольно запоминает различную информацию: имена героев, характеры, чувства, события. В мозге движутся картинки. Чтение несомненно развивает ваш интеллект, увеличивает словарный запас, а ещё улучшает память.
2. Разгадывайте кроссворды
Кроссворды очень хорошо тренируют мозг, кроме того, с их помощью вы узнаете новые слова. Даже если вы подсматриваете ответы, память будет включаться, запоминая часть новых слов.
3. Мир Интернета: головоломки, тесты, анекдоты, фильмы
В Инете полно головоломок, загадок и логических игр, было бы только желание тренировать память и внимание.
А также есть отличная возможность улучшить память с удовольствием:
1) Читайте анекдоты и приколы, запоминайте их, а затем рассказывайте друзья (улучшение памяти и продление жизни на лицо .
2) Если вам нравится, то проходите психологические тесты. На подсознании вы будете запоминать результаты некоторых из них.
3) Смотрите фильмы, в копилку вашей памяти будут отправляться интересные сюжеты, крылатые фразы, имена и внешность героев и т.д.
4. Умножайте и делите числа
Вычисляйте в уме. Вы, возможно, уже начинаете забывать таблицу умножения. Забудьте про калькулятор. Мозг должен работать постоянно.
Также можете вести домашнюю бухгалтерию: запоминайте, сколько куда потратили, записывайте на бумаге. Так вы убиваете сразу трех зайцев:
- тренируете память,
- находите ответ на извечный вопрос, куда разлетаются деньги,
- учитесь с умом тратить деньги.
5. Выучивайте что-нибудь наизусть
Подумайте, сколько стихотворений вы наизусть можете воспроизвести? Выучите десяток стихов современных поэтов или классиков, учите даже самые простые детские стишки, например, стихи про осень. Вы не только тренируете память, но и узнаёте что-то новое. Вы удивите людей, прочитав наизусть прекрасное стихотворение.
Если не нравятся стихи — учите песни. Как на русском, так и на английском. Сможете подпевать своим любимым знаменитостям и даже петь в караоке, не подглядывая на экран.
6. Изучайте иностранные языки
Эти знания в жизни всегда пригодятся и помогут. Изучение языков — отличная работа для мозга. Помимо занятий и домашних заданий, можете учить по 10 слов в день или запоминать идиомы.
7. Каждый день учитесь новому
Откройте для себя новое хобби. Учась чему-то новому, Вы запоминаете новую информацию, соответственно, память включается в процесс.
8. Вспоминайте, как прошел день
Вечером, ложась спать, подводите итоги уходящего дня, вспоминайте, что делали, с кем виделись, часто ли улыбались.
Улучшить память также поможет ведение своего блога в жж или дневника.
9. Дни рождения
Запоминайте даты рождений ваших близких, друзей, коллег.
10. Здоровый сон
Сон — это счастье. Он необходим вашему организму. Мозг за весь день успевает решить множество различных проблем, ему необходим отдых. Сон должен длиться не менее 8 часов.
А еще у меня есть 2 вредных совета:
сплетничайте, и вам придется помнить кто, где, с кем, когда и почему.
приукрашивайте в разговорах реальные факты, тогда вы будете обязаны запомнить, что и кому говорили.
У вас будет отличная память, если станете регулярно её тренировать. Пользуйтесь этими советами и вы вскоре заметите, как хорошо работает ваш мозг.