Тема: Практичне заняття. Наслідки Хрестових походів
.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Форма проведення: практичне заняття.
Обладнання: підручник (Бонь О.І., Іванюк О.Л. Всесвітня історія. Підручник для 7 класу.- «Літера ЛТД », 2015) , мультимедія , атлас , дидактичні матеріали .
Очікувані результати:
Учень/учениця:
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок
Історичний диктант
Учитель зачитує визначення, а учні записують порядковий номер поняття,
Що йому відповідає. Поняття й порядкові номери записуються на дошці заздалегідь. Після закінчення диктанту на дошці записується таблиця з кодами правильних відповідей.
Визначення.
А.Організований і підтриманий католицькою церквою під гаслом визволення Гроба Господня від мусульман масовий колонізаційний рух.
Б.Церковний суд у справах єретиків.
В. Релігійне вчення.що заперечує основні положення церкви та її організаційні форми.
Г. Розкол у церкві.
Д.Організації рицарів, які дали обітницю жити в бідності, не брати шлюб і боротися проти «ворогів християнської віри»
Е. Торгівля церковними посадами.
Є. Високий духовний чин, князь церкви.
Ж. Єпископ Риму, глава католицької церкви.
З. Збори кардиналів для обрання папи.
Поняття.
Симонія -1; схизма -2; хрестові походи – 3; духовно – рицарські ордени – 4;
Папа Римський – 5; єпископ – 6; єресь -7; інквізиція – 8;конклав – 9.
Коди правильних відповідей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
3 |
8 |
7 |
2 |
4 |
1 |
6 |
5 |
9 |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф «Хрестові походи — найвидатніший і найдовговічніший пам’ятник людському безумству всіх часів і народів», — писав Девід Юм. Шотландський філософ XVIII ст.
( Учитель повідомляє тему та завдання уроку)
Хрестові походи, що тривали близько 200 років, мали міжнаціональну спрямованість, адже в них брали участь рицарі з багатьох країн Європи. Однак Хрестові походи сприяли й позитивній взаємодії європейської та східної цивілізацій яку ми сьогоднішньому уроці визначимо.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1.Підсумки і значення Хрестових походів.
2. Взаємодія європейської та східної цивілізацій.
1.Підсумки і значення Хрестових походів.
Вступне слово вчителя . Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки. Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це питання у зошитах у вигляді таблиці «Наслідки хрестових походів».
Вправа « Порівняльна таблиця»
Позитивні результати |
Негативні наслідки |
1. Розширення знань християн і мусульман одне про одного. 2. Розвиток торгівлі зі східними країнами. 3. Запозичення наукових знань європейцями. 4. Знайомство європейців з новими сільськогосподарськими культурами. 5. Сприйняття європейцями нових звичаїв (використання подушок, виделок, миття рук перед їжею) |
1. Численні людські -жертви. 2. Руйнування міст і загибель пам’ятників культури. 3. Посилення ворожнечі між православним Сходом (Візантією) та католицьким Заходом (Римом) |
2.Вправа « Хронологічна задача»
1.У якому столітті почалися Хрестові походи ? ХІ ст.
4.Назви хронологічні межі Хрестових походів ? 1096 -1291 рр.
3.Робота з інформаційними карками. Підсумки і значення хрестових походів.( додаток1)
Обговорення. Оцінювання.
Уривок відеофільму . Обговорення.
4.Дидактична гра « Знайди мене».
Користуючись текстом ( ст..129), заповніть таблицю «Наслідки Хрестових походів»
Політичні наслідки |
Економічні наслідки |
Культурні наслідки |
|
|
|
5.Користуючись текстом параграфа 13, заповніть пропуски у хронологічній таблиці (додаток 2)
6.Робота з візуальними джерелами.( додаток 3)
7.Уявіть себе середньовічним європейським купцем і опишіть свою мандрівку на Схід.
8. Прокоментуй середньовічні прислів’я:
« Стережіться кури, коли лис стає проповідником»
«У кого єпископ рідня, тому гарно живеться»
« Без грошей до церкви не йди»
10.Вправа «Інтерв’ю»
Склади і запиши кілька запитань для уявного інтерв’ю з одним із учасників Хрестового походу?
ІV. Систематизація та узагальнення знань та умінь учнів.
Вправа «Інтерв’ю». Запитання до учнів. Оцінювання.
Учитель. Але, попри всі намагання хрестоносців, відвоювати Святу землю їм так і не вдалося. До того ж, усі їхні походи супроводжувалися зруйнуваннями, грабунками і вбивствами тисяч людей. Незалежно від релігії, що її сповідували хрестоносці, їх жертвами ставали і християни, і мусульмани, й іудеї.Однак Хрестові походи сприяли й позитивній взаємодії європейської та східної цивілізацій. Значно пожвавилася і завдяки створенню нових карт стала безпечнішою торгівля на Середземному морі, що було вигідно і Сходу, і Заходу. Різні народи більше дізнавались один про одного, про навколишній світ, обмінювалися знаннями, що сприяло піднесенню національних культур.
V.Домашнє завдання. Опрацювати документ Усама ібн Мункиз. «Книга повчання». Звичаї франків. На основі документа дайте відпові.( ст.130)
Дидактичні матеріали до уроку
Картка учня
П.І__________________________________________
Клас__________________________________________
Додаток 1.
Підсумки і значення хрестових походів
Інформаційна картка 1.
Хрестові походи як військові експедиції з метою визволення Святої Землі зазнали краху. Вони спричинили значні людські втрати як серед населення країн Сходу, так і серед самих учасників. Під час походів було знищено багато пам'яток культури, бібліотек, палаців. У результаті Четвертого Хрестового походубуло зруйновано Константинополь — центр східної християнської культури. Хрестові походи спричинилися до погіршення відносин між Європою і країнами Сходу, християнським та ісламським світами.
Інформаційна картка 2.
Проте епоха хрестових походів для Європи не минула безслідно. Значно пожвавилася торгівля на Середземному морі. Особливо помітну перевагу отримали італійські міста-держави — Венеція, Генуя, Піза, до яких перейшла першість у торгівлі з країнами Сходу. Візантія, як торговельний суперник італійських міст-держав, після Четвертого Хрестового походу перестала ним бути.
Інформаційна картка 3.
Хрестові походи сприяли ознайомленню європейців з новими рільницькими рослинами і започаткуванню їх вирощування в Європі. Саме тоді потрапили в Європу рис, гречка, лимони, абрикоси, кавуни. Хрестоносці познайомилися з виробництвом цукру, шовкових тканин і скляних дзеркал, запозичили зі Сходу голубину пошту і вітряки. Знайомство зі Сходом вплинуло і на побут європейців. Лицарі засвоїли східні манери, придворну ввічливість, почали стежити за своїм тілом та обличчям. Саме відтоді на Заході призвичаїлися мити руки перед їжею, приймати ванни і митись у гарячих лазнях. У лицарських замках з'явилася нова захоплююча гра — шахи.
Інформаційна картка 4.
В Західній Європі посилився потяг до вишуканих страв, солодких вин, прянощів. У моду ввійшли гарний одяг, предмети східного побуту, ковдри, рідкісні речі, коштовна зброя. Щоб купувати все це, потрібні були кошти, і феодали почали частіше вимагати від залежних селян платити їм податки грішми, а не давати продуктами, як раніше. Відтак у Європі пожвавилася торгівля, руйнувалося старе натуральне господарство.
Додаток 2.
Заповніть пропуски у хронологічній таблиці:
Роки |
Подія |
756 р. |
|
|
Поділ християнської церкви на східну і західну |
1077 р. |
|
1096 – 1099 рр. |
|
|
Взяття хрестоносцями Єрусалима |
1147 – 1149 рр. |
|
|
Третій хрестовий похід |
1202 – 1204 рр. |
|
1212 р. |
|
|
Поширення культури раннього Відродження в європейських країнах |
Додаток 3.
Поясніть, як у поданих ілюстраціях відображено взаємодію мусульманської та християнської культур.
1. Християнин і мусульманин грають у шахи (середньовічна мініатюра) 2. Середньовічний корабель (сучасна історична реконструкція) 3. Вітряки в Ламанчі (Іспанія) 4. Церква у місті Брюгге (Бельгія), де зберігається вивезена з Єрусалима святиня «Краплі крові Господа»
Інтернет-ресурси:
https://www.youtube.com/watch?v=tjE-xry956c перевірити Хрестові походи укр..мова
https://www.youtube.com/watch?v=p0XePmJZZec –перевірити відео для школи рос.мова