Тема: Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій
Мета: :
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Форма проведення: практичне заняття.
Обладнання: підручник (Бонь О.І., Іванюк О.Л. Всесвітня історія. Підручник для 7 класу.- «Літера ЛТД », 2015) , мультимедія , атлас, дидактичні матеріали, портрети.
Очікувані результати:
Учень/учениця:
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок
Вправа «Ребус.»
Учитель. Щоб з’ясувати про який народ піде мова, необхідно розв’язати ребус.
Розв’яжіть ребус. Додаток 1.
Відповідь : слов’яни
Робота з атласом.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя ( Учитель повідомляє тему та завдання уроку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1. Як виникла слов’янська писемність.
Учитель. Виникнення старослов’янської мови та слов’янської писемності тісно пов’язано з історичними умовами життя слов’ян у ЇХ ст. У період становлення слов’янських держав необхідна була релігія, яка б підгримувала цей процес, забезпечувала повноправний вихід нових країн на міжнародну арену. Найближчим і найперспективнішпм для слов’ян було християнство. Тому на Балкаяському півострові та в Центральній Європі розгорнулася боротьба між Візантією та Римом за сфери впливу на слов’янські країни. Однією з них стало Великоморавське князівство, що виникло наприкінці \'Ш — на початку ЇХ ст. на території сучасних Словаччини й Моравії. (карта)
Робота з підручником. Опрацюйте відповідний матеріал підручника ( ст.225),
Складіть план до п.1.
Прогнозована відповідь:
Хто такі Кирило і Мефодій?
План.
Коментовані повідомлення з елементами евристичної бесіди, які завершується висновками. Додаток 2.
Учитель. Найдавніша датована книга на теренах сучасної України, написана кирилицею,- Остромирове Євангеліє ( 1056 – 1057 рр.)
Вправа «Буква за буквою»
Скориставшись алфавітом ( ст..226) запишіть своє ім’я та прізвище глаголицею і кирилицею та інші.
2. Діяльність Кирила і Мефодія.
Вправа « Три речення»
Опрацювавши текст підручника, на власну думку скажи три основні речення.
Робота з документом.( ст.227)
Охарактеризуйте Кирила як діяча культури.
Робота з візуальними джерелами. Додаток 3.
Чи справедлива така шана братам – просвітителям ?
ІV. Систематизація та узагальнення знань та умінь учнів.
Установіть відповідність:
1 |
Просвітитель Мефодій |
А |
820 – 890 рр. |
2 |
Фотій |
Б |
846 – 870 рр. |
3 |
Ростислав |
В |
Близько 827 – 869 рр. |
4 |
Просвітитель Кирило |
Г |
Близько 815 – 885 рр. |
Прогнозована відповідь: 1- Г,2 – А, 3 - Б ,4 –В
Робота в парах.
Працюючи в парах, обговоріть, у чому полягала заслуга Кирила і Мефодія в розвитку слов 'янської культури. Представте свої думки однокласникам.
Учитель. Кирило і Мефодій канонізовані і православною, і католицькою церквами. У 1980 р. папа Іоанн-Павло II оголосив святих Кирила та Мефодія "покровителями" Європи.Щорічно, 24 травня православна Церква святкує день пам’яті слов’янських вчителів, рівноапостольних Кирила і Мефодія. Ці святі відвіку вважалися покровителями науки, "книжкових людей", які вчать і вчаться. З 1987 р. в Україні в ці дні відбуваються Дні слов’янської писемності. У Чехії та Словаччині день Святих Кирила (Цпріла) та Мефодія (Методе"), які своїм приходом до Моравії заклали основи майбутньої чеської держави, відзначається 5 липня і є державним святом і вихідним днем.
V. Домашнє завдання. Скласти словник термінів за темою
Дидактичні матеріали до уроку
Картка учня
П.І__________________________________________
Клас__________________________________________
Додаток 1.
ʼ
А/
Додаток 2.
а) «Для роз’яснення християнства потрібно перекласти слов’янською мовою Біблію і релігійні книги. Але слов’янських літер не існувало. Грецькі і латинські не годились, бо не передавали всіх звуків (зокрема шиплячих) слов’янської мови. Тоді брати створили слов’янський алфавіт – глаголицю, яким записували переклади».
б) «Як система знаків глаголиці ідеально відповідала слов’янській звуковій системі, проте її літери мали досить складне написання. Тому на зміну їй прийшов інший, зручніший алфавіт – кирилиця. Його винайшли і назвали на честь учителя учні Кирила і Мефодія. Цим алфавітом і досі користуються українці, білоруси, росіяни, болгари, зокрема у церковній літературі».
в) «Після смерті Кирила і Мефодія їх учнів вигнали із Моравії і вони перебрались у Болгарію, де продовжили справу братів. Поступово поширюючись в інші країни, слов’янська писемність проникла і у Русь-Україну. Діяльність Кирила і Мефодія у писемності, яку вони створили, заклала ґрунт для духовного і політичного піднесення слов’янських народів».
Додаток 3.
1. Святі Кирило і Мефодій 2. Святі Кирило і Мефодій. Болгарське зображення
3. Кирило і Мефодій на пам’ятнику "ЮОО-ліття Росії" в Новгороді
4. Гробниця Св. Кирила в церкві Св. Климента
Інтернет-ресурси:
https://www.youtube.com/watch?v=0h-RCMJIexA
https://www.youtube.com/watch?v=NaY1NeYXUFk
https://www.youtube.com/watch?v=M7XGjKY4Kp8