Тема: Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій

Про матеріал
Тема: Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тема: Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності.  Кирило і Мефодій

Мета: :

  • ознайомити з  діяльністю  слов`янських просвітителів Кирила і Мефодія;
  •  розвивати логічне мислення, уміння аргументовано висловлювати власну думку, працювати з різними джерелами інформації;
  •  виховувати повагу до діячів Кирила і Мефодія та їхніх  культурних здобутків .

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Форма проведення: практичне заняття.

Обладнання: підручник (Бонь  О.І., Іванюк О.Л. Всесвітня історія. Підручник  для 7 класу.- «Літера ЛТД », 2015) , мультимедія , атлас, дидактичні матеріали, портрети.

Очікувані результати:

Учень/учениця:

  • характеризує  життя слов`янських просвітників Кирила і Мефодія;
  • аналізує  етапи поширення слов’янської писемності ;
  • визначає внесок братів Кирила і Мефодія у словянську писемність.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок

Вправа «Ребус.»

Учитель. Щоб зясувати про який народ піде  мова, необхідно розвязати ребус.

  Розвяжіть ребус. Додаток 1.

 

Відповідь : словяни

Робота з атласом.

 

  • Хто такі слов’яни, де розселялися? Згадайте про роль східних слов’ян в нашій історії;
  • Коли в Україні-Русі прийнято християнство? Яке це мало значення для культурного розвитку?
  • Що ви знаєте про поширення писемності в Русі? Доведіть, що у нас існувало докириличне письмо.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя ( Учитель повідомляє тему та завдання уроку)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

                                                                 План

  1. Як виникла словянська  писемність.
  2. Діяльність Кирила і Мефодія.

 

1. Як виникла слов’янська  писемність.

Учитель. Виникнення старослов’янської мови та слов’янської писемності тісно пов’язано з історичними умовами життя слов’ян у ЇХ ст. У період становлення слов’янських держав необхідна була релігія, яка б підгримувала цей процес, забезпечувала повноправний вихід нових країн на міжнародну арену. Найближчим і найперспективнішпм для слов’ян було християнство. Тому на Балкаяському півострові та в Центральній Європі розгорнулася боротьба між Візантією та Римом за сфери впливу на слов’янські країни. Однією з них стало Великоморавське князівство, що виникло наприкінці \'Ш — на початку ЇХ ст. на території сучасних Словаччини й Моравії. (карта)

Робота з підручником. Опрацюйте відповідний матеріал підручника ( ст.225),

Складіть план до п.1.

Прогнозована відповідь:

Хто такі Кирило і Мефодій?

План.

  1. Створення абетки.
  2. Справи Мефодія.
  3. Освіта Кирила.

Коментовані повідомлення з елементами евристичної бесіди, які завершується висновками. Додаток 2.

 

  • Чому створення алфавіту стало запорукою прийняття християнства? Зробіть висновок про те, що церковна література має бути написана зрозумілою для народу мовою.
  • Чому Кирило і Мефодій були канонізовані православною церквою? Висновок про їх практичний вклад у поширення християнства через релігійні книги, написані мовою, якої навчають з дитинства, про їх жертовність, відданість справі.

Учитель. Найдавніша датована книга на теренах сучасної України, написана кирилицею,- Остромирове Євангеліє ( 1056 – 1057 рр.)

Вправа «Буква за буквою»

Скориставшись алфавітом ( ст..226) запишіть своє ім’я та прізвище глаголицею і кирилицею  та інші.

 

 

2. Діяльність Кирила і Мефодія.

Вправа « Три речення»

Опрацювавши текст підручника, на власну думку скажи три основні речення.

 

Робота з документом.( ст.227)

Охарактеризуйте Кирила як діяча культури.

 

Робота з візуальними джерелами.  Додаток 3.

Чи справедлива така шана братам – просвітителям ?

ІV. Систематизація та узагальнення знань та умінь учнів.

Установіть відповідність:

1

Просвітитель Мефодій

А

820 – 890 рр.

2

Фотій

Б

846 – 870 рр.

3

Ростислав

В

Близько 827 – 869 рр.

4

Просвітитель Кирило

Г

Близько 815 – 885 рр.

Прогнозована відповідь: 1- Г,2 – А, 3 - Б ,4 –В

Робота в парах.

Працюючи в парах, обговоріть, у чому полягала заслуга Кирила і Мефодія в розвитку слов 'янської культури. Представте свої думки однокласникам.

Учитель. Кирило і Мефодій канонізовані і православною, і католицькою церквами. У 1980 р. папа Іоанн-Павло II оголосив святих Кирила та Мефодія "покровителями" Європи.Щорічно, 24 травня православна Церква святкує день пам’яті слов’янських вчителів, рівноапостольних Кирила і Мефодія. Ці святі відвіку вважалися покровителями науки, "книжкових людей", які вчать і вчаться. З 1987 р. в Україні в ці дні відбуваються Дні слов’янської писемності. У Чехії та Словаччині день Святих Кирила (Цпріла) та Мефодія (Методе"), які своїм приходом до Моравії заклали основи майбутньої чеської держави, відзначається 5 липня і є державним святом і вихідним днем.

V. Домашнє завдання. Скласти словник термінів за темою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Дидактичні матеріали до уроку

Картка учня

П.І__________________________________________

Клас__________________________________________

 

 

Додаток 1.

 

 

Опис : ребусиОпис : ребуси                 ʼОпис : ребуси    Опис : ребусиОпис : ребусиОпис : ребуси

Опис : ребусиА/

 

 

Додаток 2.

 

а) «Для роз’яснення християнства потрібно перекласти слов’янською мовою Біблію і релігійні книги. Але слов’янських літер не існувало. Грецькі і латинські не годились, бо не передавали всіх звуків (зокрема шиплячих) слов’янської мови. Тоді брати створили словянський алфавіт – глаголицю, яким записували переклади».

 

б) «Як система знаків глаголиці ідеально відповідала слов’янській звуковій системі, проте її літери мали досить складне написання. Тому на зміну їй прийшов інший, зручніший алфавіт – кирилиця. Його винайшли і назвали на честь учителя учні Кирила і Мефодія. Цим алфавітом і досі користуються українці, білоруси, росіяни, болгари, зокрема у церковній літературі».

 

в) «Після смерті Кирила і Мефодія їх учнів вигнали із Моравії і вони перебрались у Болгарію, де продовжили справу братів. Поступово поширюючись в інші країни, слов’янська писемність проникла і у Русь-Україну. Діяльність Кирила і Мефодія у писемності, яку вони створили, заклала ґрунт для духовного і політичного піднесення слов’янських народів».

Додаток 3.

 

Опис : http://narodna-osvita.com.ua/uploads/ist-7new-pometun/pometun-174.jpg

1. Святі Кирило і Мефодій 2. Святі Кирило і Мефодій. Болгарське зображення

3. Кирило і Мефодій на пам’ятнику "ЮОО-ліття Росії" в Новгороді

4. Гробниця Св. Кирила в церкві Св. Климента

 

 

Опис : http://narodna-osvita.com.ua/uploads/ist-7new-pometun/pometun-176.jpg

 

Інтернет-ресурси:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=0h-RCMJIexA

https://www.youtube.com/watch?v=NaY1NeYXUFk

https://www.youtube.com/watch?v=M7XGjKY4Kp8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 жовтня 2019
Переглядів
7631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку