Практичне заняття "Обчислення границь. Дослідження функції на неперервність. Визначення точок розриву та асимптот"

Про матеріал

Розробка практичного заняття "Обчислення границь. Дослідження функції на неперервність. Визначення точок розриву та асимптот" містить:

- перевірку базових знань студентів (учнів) за даною темою;

- структурований теоретичний матеріал;

- приклади розв'язання завдань;

-різноуровневі індивідуальні завдання.

Дана розробка може застосовуватися в профільних класах ( 11 клас) так і при вивченні вищої математики.

Перегляд файлу

Практичне заняття

Тема: Обчислення границь. Дослідження функції на неперервність, визначення точок розриву та асимптот.

Мета: набуття практичних навичок при:

  •     Обчисленні границь з використанням основних теорем та правил позбавлення невизначеностей;
  •     Дослідженні функції на неперервність;
  •     Встановленні типів точок розриву;
  •     Дослідженні асимптот та їх побудови.

Робоче місце – учбове місце в кабінеті;

Тривалість заняття – 90 хв;

Обладнання  та наочність: інструкція до виконання практичного заняття №10.

Хід заняття:

І. Організаційні моменти.

ІІ. Вхідний контроль.

Тестування:

  1. Визначити тип невизначеності.

А

Б

В

Г

2. Встановити відповідність між границями та значеннями

А

Б

В

Г

3. Функція в точці має розрив ІІ роду. Причому відомо, що . Схематично зобразити, як поводить себе функція в околі точки , якщо

Варіант 1

Варіант 2

Варіант 3

Варіант 4

ІІІ. Основні поняття.

ОСНОВНІ ТЕОРЕМИ ПРО ГРАНИЦІ ФУНКЦІЇ

.

Розкриття невизначеностей

Невизначеність виду - задана відношенням двох многочленів

Правило: потрібно чисельник і знаменник розділити на найвищий степінь у цих многочленах.

 

Висновки:

Вигляд відношення

Значення границі

Степінь чисельника дорівнює степені знаменника

Відношенню коефіцієнтів при старших степенях

Степінь чисельника менше степені знаменника

Степінь чисельника більше степені знаменника

Невизначеність виду - задана відношенням двох многочленів

Означення: Множник через який чисельник і знаменник прямують до нуля називається критичним множником.

Правило:  Потрібно у чисельнику і знаменнику, заданого відношення, виділити критичний множник і скоротити на нього дріб. Якщо при цьому розкладання на множники виявиться утрудненим, то треба розділити чисельник і знаменник на критичний множник  «у стовпчик».

Невизначеність виду - задана ірраціональними виразами.

 

Правило:

крок 1 – позбутися ірраціональності в чисельнику ( помножити на спряжене до чисельника чисельник і знаменник; шляхом введення нової змінної);

крок 2 - скоротити на критичний множник .

 

Невизначеність виду - задана ірраціональними виразами

 

Правило: Невизначеність виду шляхом рівносильних перетворень потрібно звести до невизначеності ,яку позбавитись за вище описаним алгоритмом.

 

 Важливі границі

І важлива границя

Наслідки

ІІ важлива границя

Наслідки

Алгоритм дослідження функції на неперервність


  1. Обчислити значення функції в точці х0;
  2. Обчислити границю функції при ;
  3. Перевірити виконання рівності: (значення функції в точці х0 співпадає з границею функції в т.х0)

Класифікація точок розриву

Асимптоти

Означення: Пряма називається асимптотою кривої, якщо відстань від змінної точки М кривої до цієї прямої при віддаленні точки М у нескінченність прямує до нуля.

Асимптоти

Вертикальні

Похилі

Якщо

або

то пряма є вертикальною асимптотою для графіка функції

Зауваження: якщо функція дробового виду то її обов’язково потрібно обстежити на наявність вертикальних асимптот в точках при яких знаменник обертається в нуль.

Рівняння дотичної в загальному вигляді , тоді

Зауваження: якщо хоча б одна з границь не існує, то крива похилих асимптот у відповідній півплощині не має.

 

IV. Систематизація та узагальнення знань студентів.

Приклад 1.1: Визначити тип невизначеності та знайти границі:

;  ;

Розв'язання

.

ІІ спосіб:  

.

.

.

.

Приклад 1.2 Визначити тип невизначеності та знайти границі:

;

Розв’язання

.

Приклад 1.3 Визначити тип невизначеності та знайти границі:

;  .

Розв’язання

.

.

Приклад 1.5 Визначити тип невизначеності та знайти границі:

;     .

Розв’язання

Приклад 2: Дослідити функцію на неперервність. Визначити тип точок розриву та схематично побудувати графік функції.

Розв’язання:

. Обстежимо функцію в т. х0=0.

  1. знайдемо значення функції в точці х0=0: ;
  2. знайдемо границі справа і зліва: - тому т.х0=0 є точкою розриву І роду. Розрив у вигляді «стрибка»
  3. Робимо висновок: функція розривна в т. х0=0 .


Будуємо схематично графік

Приклад 3. Дослідити функцію на неперервність, наявність асимптот. Визначити тип точок розриву та побудувати схематично графік функції.

Розв'язання:

.

Обстежимо функцію в т. х0=0:

  1.          знайдемо значення функції в точці х0=0: невизначена;
  2.      знайдемо границі справа і зліва: - тому т.х0=0 є точкою розриву ІІ - роду.
  3. Робимо висновок: функція не є неперервною в т. х0=0 .

Обстежимо функцію в т. х0= -1:

  1.   знайдемо значення функції в точці х0= -1: невизначена;
  2.    знайдемо границі справа і зліва: - тому т.х0= -1 є точкою розриву ІІ - роду.
  3. Робимо висновок: функція розривна  в т. х0= -1 .

Будуємо схематично графік:

 

 

 

 

 

 

 

 

V.  Практична частина. Виконання індивідуальних завдань відповідно власного варіанту.

Рекомендації:

  1. Одержати у викладача номер свого варіанту (номер за списком);
  2. Виписати числові значення  a, b, c, m, n, k з таблиці варіантів параметрів (доданок 1 з практичного заняття №1), які відповідають вашому варіанту;
  3. Записати умови задач з підставленими в них значеннями параметрів;
  4. Розв’язати завдання.

Завдання 1: Визначити тип невизначеності та знайти границі.

Примітка: на оцінку «3» студент довільно вибирає з кожної стрічки одну вправу.

на «4»  - довільно  з п. 1.1 та 1.5 вибрати дві вправи.  №1.2 – 1.4 виконати в повному обсязі.

на «5» - необхідно знайти  всі границі з п. 1.1 – 1.5

 

А

Б

В

1.1

1.2

-

1.3

-

1.4

-

-

1.5

Завдання 2[1]: Дослідити функцію   на неперервність. Визначити тип точок розриву та схематично побудувати графік даної функції.

Завдання 3[2]:  Дослідити функцію на неперервність, наявність асимптот. Визначити тип точок розриву та побудувати схематично графік функції.

VI. Підсумок заняття:

Висновок. Продовжити речення:

На практичному занятті я закріпив …………

Мені було важко при …………………….

Мені сподобалось ………………….

VII. Домашнє завдання:

  • повторити теоретичний матеріал,
  • закінчити завдання на оцінку «4», «5».

[1]  На оцінку «3» дослідити функцію лише на неперервність. Обов’язкове завдання на «4»  - виконати в повному обсязі;

 

[2] Обов’язкове завдання на «5». Причому, завдання №2 виконувати не потрібно.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олишевець Валентина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
4752
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку