Презентація містить тези основних понять теорії ймовірностей, зразки розв'язування задач на ймовірність та розв'язання складених задач на ймовірність засобами комбінаторики. Покрокова анімація дозволяє учням самостійно опрацьовувати даний матеріал.
Дві події бувають: Протилежні А і А (не А) Подія не А відбувається тоді, коли А не відбувається. Попарно несумісніПодії, що не можуть відбуватися одночасно. Наприклад: Подія А: «У поштовій скриньці лист»Подія А: «У скриньці листа немає» Наприклад: Подія А: «Підкинули монету і випало число»Подія В: «Підкинули монету і випав герб»
Маємо мішок з картоплею. Подія А: «Вийняли картоплину»Подія В: «Вийняли кабачок»Випробування: дістаємо з мішка овоч. Вірогідна. Неможлива. Маємо мішок, в якому 20 картоплин і 5 цибулин. Випробування: дістаємо з мішка овоч. Подія А: «Вийняли картоплину»Подія В: «Вийняли цибулину»Обидві події випадкові, але не рівноможливі
Якщо події утворюють повну групу подій, є несумісними і рівноможливими, то вони утворюють простір елементарних подій. Класичне означення ймовірностіЙмовірністю випадкової події називається відношення кількості елементарних подій, що сприяють цій події до загальної кількості подій простору елементарних подій. Позначається: Р(А) = 𝑚𝑛, де А – випадкова подія; Р(А) – ймовірність; m – кількість сприятливих подій; n – загальна кількість подій.
Вправа 4 В ящику знаходиться 45 кульок, з яких 17 білих. Загубили дві не білих кульки. Яка ймовірність того, що вибрана навмання одна кулька буде білою?𝟏𝟕𝟒𝟑 Розв'язання: Подія А: «Вибрана кулька – біла»m – кількість сприятливих подій, тобто білих кульок – 17;n – загальна кількість подій 45 – 2 = 43;Р(А) = 𝑚𝑛=1743
Задача 1 Серед 30 деталей 8 бракованих. Яка ймовірність того, що взяті навмання 5 деталей будуть без дефекту?Розв'язання:30д. – 8д. = 22д. – кількість деталей без браку. Визначимо скількома способами можна вибрати не браковану деталь. Порядок вибору значення не має, отже маємо комбінацію: C522 =22!5!22−5!= 17!∙18∙19∙20∙21∙225!17!= 263343)Визначимо скількома способами можна вибрати будь-яку деталь. Порядок вибору значення не має, отже маємо комбінацію: C530 =30!5!30−5!= 25!∙26∙27∙28∙29∙305!25!= 1425064)Визначимо ймовірність події: РА=26334142506≈0,18=18%
Задача 2 На екзамен з математики виносять 50 запитань. Студент підготував тільки 40. Білет складається з 5 запитань, але,щоб одержати відмінно, досить відповісти на 4 запитання. Яка ймовірність того, що студент одержить відмінно?Розв'язання: Визначимо кількість сприятливих подій. А саме, в білеті має бути 4 вивчених запитання і 1 не вивчене, порядок вибору значення не має. Отже, треба застосувати правило добутку і комбінацію: C440∙ 1370852)Визначимо загальну кількість подій. Порядок вибору не має значення, отже, це комбінація: C550= 3178143)Визначимо ймовірність події: РА=137085317814≈0,43=43% C110=
Задача 3 В ящику лежать 8 білих і 6 чорних кульок. Яка ймовірність того, що з п'яти вибраних навмання кульок три будуть білі?Розв'язання: Визначимо кількість сприятливих подій. А саме, 3 з 8 кульок мають бути білими і 2 з 6 чорними, порядок вибору значення не має. Отже, треба застосувати правило добутку і комбінацію: C38∙ 8402)Визначимо загальну кількість подій. Порядок вибору не має значення, отже, це комбінація: C514= 20023)Визначимо ймовірність події: РА=8402002≈0,42=42% C26=