Практичне заняття "Особливості культурницького та політичного етапів національного відродження на західноукраїнських землях"

Про матеріал
Дана практична робота з історії України розрахована на учнів 9 класу. Робота входить до вивчення розділу V "Західноукраїнські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст."
Перегляд файлу

Розділ V.  Західноукраїнські  землі у складі  Австро-Угорщини

в другій половині ХІХ ст.

 

 

Практичне заняття № 5

 

  Особливості культурницького та політичного етапів національного відродження на західноукраїнських землях.

 

На сьогоднішньому уроці ви навчитесь:

  1. працювати з уривками історичних документів;
  2. охарактеризовувати особливості культурницького та політичного етапів національного відродження на західноукраїнських землях;
  3. розвивати  уміння аналізувати й систематизувати матеріал, виділяти головне і другорядне, робити висновки та узагальнення;
  4. удосконалите навички роботи з характеристикою історичних діячів.

 

Хід уроку

 

І. Розминка ( розгадайте ребуси з ключовими термінами уроку)

1.

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.

ребуси ребуси ребусиребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3.
ребуси ребуси ребуси ребуси

     ребуси 4 = О

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4.

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ІІ. Прочитайте  коротку  характеристику течій, які діяли на західноукраїнських землях в період культурницького та політичного етапів відродження і після прочитання дайте письмову відповідь на запитання.

Москвофіли не визнавали існування українського народу та його мови, пропагували ідею «єдиної російської народності від Карпат до Уралу», виступали за приєднання до Росії. Мали свою політичну організацію, видавничу базу, але значною підтримкою з боку населення не користувалися.

Народовці представляли національний напрямок, який спрямовувався на служіння інтересам українського народу, звідки й дістав свою назву. Головною метою народовців був розвиток української мови і культури, підвищення культурно-освітнього рівня і національної свідомості українського населення. 1868 р. народовці заснували у Львові культурно-освітнє товариство «Просвіта», яке очолив відомий педагог, журналіст, композитор А. Вахнянин. Крім культурно-просвітницької роботи, вона займалася й економічною діяльністю — засновувала кооперативи, крамниці, позичкові каси.

У 1885 р. народовці заснували свій політичний орган — Народну Раду, яку очолив Юліан Романчук. Організація висунула вимогу надати українським землям автономію в межах Австро-Угорщини. Народовський рух поступово поширився на Буковину і Закарпаття.

У середині 1870-х pp. у Галичині з'явилася молода інтелігенція, яка критично оцінювала діяльність як народовців, так і москвофілів і прагнула надати українському руху більш радикального характеру. Під впливом Михайла Драгоманова молоді українські діячі звернулися досоціалізму. Так в українському таборі виникає ще одна, так звана радикальна, течія, її появу на політичній арені знаменував перший львівський судовий процес проти соціалістів 1878 p., де серед звинувачених були Іван Франко, Михайло Павлик, Остап Терлецький.

Попри свою нечисленність галицько-українські радикали відіграли значну роль у зміні ідеологічних засад та організаційних форм національного руху Галичини. Вони вели соціалістичну пропаганду серед українського селянства та робітництва і виступали з різкою критикою греко-католицького духовенства.

У 1890-х pp. змін зазнав і народовський рух. До нього приєдналася нова група молодих діячів — Євген Олесницький, Кость Левицький, Степан Федак. Велике значення для подальшого розвитку українського руху мав приїзд до Львова 1894 р. молодого історика Михайла Грушевського. За рекомендацією свого вчителя В. Антоновича він очолив новостворену українську кафедру історії у Львівському університеті й став головою Наукового товариства ім. Т. Шевченка, створеного 1897 р.

 

1.Яка з течій була більш ефективною в своїй діяльності для українського народу? Свою відповідь обґрунтуйте.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ІІІ. Ознайомтесь з поглядами Івана Франка на державу та коротко прокоментуйте основні положення.

Погляди Івана Франка на державу:

        - Політична свобода полягає у відсутності політичного тиску та управління зверху, держави як органу примусу.

         -  Народ знизу управляє сам собою, працює сам на себе, сам здобуває освіту й захищається. У майбутньому суспільстві утвердиться справжнє народовладдя.

         - Головними осередками влади народу будуть громади, що виконуватимуть усі функції управління суспільством.

          - І. Франко віддавав перевагу безпосередній демократії, хоча не заперечував необхідності і представницької демократії. Органи представницької демократії утворюються на рівні вільного союзу громад, представники яких формують єдиний представницький орган для вирішення важливих питань — зовнішньої торгівлі, суду, оборони та ін.

        - Щодо шляхів і засобів переходу до соціалізму І. Франко висловлював різні думки. В одних працях він обстоював правомірність застосування трудящими радикальних засобів для звільнення від експлуатації і здобуття свободи, в інших — схилявся до мирних форм політичної боротьби. Рушійною силою цієї боротьби визнавалися не тільки пролетаріат, а й інші категорії трудівників.

        - Велику увагу І. Франко приділяв національному питанню. Він закликав інтелігенцію сприяти формуванню української нації, здатної до самостійного культурного й політичного життя і спроможної активно засвоювати загальнолюдські культурні здобутки.

        - І.Франко виступав за політичну незалежність націй. Однак така незалежність, на його думку, не передбачає обов´язкового відокремлення всіх націй, що входили до складу Російської держави. Формою політичної незалежності соціальне звільнених народів може бути демократична автономія у складі федерації. І. Франко обстоював ідею федерації політичне рівноправних народів з демократичною, республіканською формою правління, заснованою на громаді як первинному самоврядному територіальному об´єднанні. На його думку, вільний розвиток народів без будь-якого верховенства однієї нації над іншою здатні забезпечити соціалізм і федерація.

         - На федеративних засадах мають будуватися відносини між народами як у межах окремих країн, так і у всесвітньому масштабі. Відстоюючи федералізм, І. Франко водночас виступав як проти космополітизму М. Драгоманова, так і проти інтернаціоналізму марксизму. У працях останніх років він різко критикував тих діячів, для яких загальноєвропейські ідеали соціальної рівності заслонили ідеал національної самостійності, та тих, хто за гаслами інтернаціоналізму приховує нелюбов до власного народу.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

ІV. Дайте коротку характеристику на вибір Юліана Бачинського або Івана Франка  за поданим планом (Додаток 1)

 

1.

                                         Картинки по запросу Юліан Бачинський

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.

                                        Картинки по запросу Іван Франко

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

ОЦІНКА__________

Додаток 1

Пам’ятка для характеристики історичного діяча

  1. Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких розгортав він історичну діяльність.
  2. Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
  3. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
  4. Назвіть основні наслідки його діяльності.
  5. Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети?

 

 

 

 

 

 












 

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
5254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку