Тема: Практичне заняття «Перемовини та розв’язання конфліктів».
Мета: розширити знання учнів про конфлікт та причини його виникнення; розкрити негативні та позитивні сторони конфлікту; розвивати в учнів навички конструктивного спілкування, терпимість, толерантність у ставленні до людей; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику
співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати вміння аргументовано викладати свою точку зору; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть аналізувати конфлікти,що трапляються у школі чи класі; ефективно розв’язувати конфліктні ситуації чи уникати конфлікту ще на стадії його назрівання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.
Форма уроку: робота в групах.
Хід заняття.
І. Організаційний момент.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Ми завершуємо вивчення теми «Людина у соціокультурному просторі».
Пригадайте:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Перегляд відеоролика «Притча про взаємодопомогу»
Запитання для обговорення:
• Як можна схарактеризувати поведінку людей на початку відео?
(Вони боролися один з одним)
• Як люди розв’язали конфліктну ситуацію?
(Через співробітництво.)
• Як вони змінилися після цього?
( Люди усвідомили,що співпраця корисна для кожного з них)
• Як змінився світ навколо них?
(Світ заграв яскравими барвами, став сонячним)
Отже, в наш час дуже важливо вміти працювати у команді, активно спілкуватися і ефективно вирішувати конфлікти, які неминуче виникатимуть у процесі взаємодії, для того, щоб жити у мирі та злагоді з оточуючими, досягати успіху.
Саме на сьогоднішньому уроці ми навчатимемося визначати конструктивні способи виходу з конфліктних ситуацій, які трапляються під час освітнього процесу, та реалізовувати їх на практиці.
ІV. Етап застосування знань, умінь, навичок.
Крок 1.
Усі ми маємо досвід участі у конфліктах, і для багатьох із нас він не завжди був позитивним. Успіх в управлінні конфліктами неабияк залежить від поведінки його учасників. У цьому процесі важливо не концентрувати увагу на сторонах конфлікту чи його перебігу, а бачити перспективу розв’язання проблеми.
- Пригадайте, які способи вирішення конфлікту вам відомі?
1) Переговори – мирна бесіда із метою пошуку можливостей розв’язання проблем.
2) Конкуренція – активна боротьба за власні інтереси.
3) Відступ - відхід від відповідальності.
4) Посередництво – використання допомоги третьої сторони, для заочного розв’язання проблеми.
5) Компроміс – вироблення рішення, що влаштує обидві сторони.
6) Пристосування – пристосування слабкішої сторони до позицій і вимог сильнішої сторони (застосування сили або влади закону).
7) Консенсус – досягнення загальної згоди.
- На які групи, залежно від способу вирішення, поділяються конфлікти?
(деструктивні або конструктивні).
- Які із способів подолання конфлікту є ефективними, які – ні?
(Є два успішних способи вирішення конфлікту - компроміс та консенсус.)
Крок 2.
Конфлікт - явище неминуче і багатопланове. Не можемо ми запобігти і шкільним конфліктам. Вони можуть виникнути з нічого: через найменше непорозуміння, різницю в поглядах, стиль одягу, успіхи в навчанні. Відбувається це перш за все тому, що дітям, а особливо підліткам, властиво все перебільшувати, спрощувати, доводити «дорослість» і свій вплив.
Кожна конфліктна ситуація унікальна. Вона має свої передумови, явні і неявні, своїх учасників і індивідуальні способи вирішення.
Спробуємо розглянути і обговорити можливі способи вирішення конфліктів, які періодично трапляються у кожному навчальному закладі,щоб знайти успішний спосіб виходу із конфліктної ситуації.
Робота в групах. Після того, як групи запропонували свій варіант розв’язання проблеми, проводиться загальне обговорення і визначається найбільш конструктивний спосіб вирішення даного конфлікту.
Завдання для всіх учнів:
Ситуація І. Конфлікт «Учень-учитель».
Звична ситуація, коли учень приходить не готовий до уроку, переросла в конфлікт. Але все могло статися інакше.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
Сергій і Славко навчаються у 8 класі. Сергій високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала Сергієві кілька разів спосіб розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Ситуація ІІІ. Булінг.
Розглянемо ще одну проблему шкільного життя, про яку зараз у суспільстві почали говорити відверто. Це шкільний булінг. Що визнаєте про це явище?
Булінгу може зазнати кожна дитина у школі, але жодна дитина не заслуговує на таке ставлення. Тому кожен з нас має володіти навичками протидії булінгу. І зараз разом ми виробимо певний план протидії.
Завдання для 1 групи: Як розпізнати, що дитина зазнає булінгу по її поведінці та ставленню до неї інших дітей?
Жертви булінгу полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі; вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасні, мають низьку самоповагу; вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками; якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників. Ці діти переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.
Завдання для 2 групи: Як допомогти жертві булінгу?
Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що можна зробити, — не підтримувати тих, хто знущається. Наше ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ми не погоджуємося з тим, що відбувається.
- Якщо ми бачимо, що з когось насміхаються, то можна допомогти йому вийти з цієї ситуації, підтримавши увагою, посмішкою,добрим словом. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — треба допомогти їм відчути, що вони не одні.
- Також треба про факти булінгу повідомити дорослого, до якого маєте найбільше довіри( батькам, вчителю, шкільному психологу тощо).
- Можна обговорити це з однокласниками, знайти серед них тих, кому теж нестерпно це спостерігати: вас має бути більше і разом ви зможете підтримати тих, хто страждає від боулінгу.
Завдання для 3 групи: Що робити, якщо жертвою булінгу стали ви?
Перше – це намагатися будь-за-що зберігати спокій. Спостерігати за колективом і виявити агресора. З ним варто спілкуватися на самоті і спробувати з’ясувати позицію під час переговорів.
- Якщо це з якихось причин неможливо, треба звернутися до дорослих. Просити про допомогу не соромно, а логічно і стратегічно обґрунтовано. Так вважають психологи.
- Якщо булінг виявляється в соціальній ізоляції , то треба знайти альтернативне коло спілкування поза школою. Треба шукати друзів по інтересам – у музичній чи художній школі, спортивній секції тощо.
Висновок: Якщо ви стали свідками булінгу чи його жертвою, обов’язково намагайтесь припинити це, а коли не виходить – зверніться за допомогою до вчителів, близьких, друга, психолога.
V. Підсумковий етап.
Отже, що ж таке конфлікт? Добро чи зло?
Відповіді на ці питання криються в способі вирішення напружених ситуацій. Якщо проаналізувати шляхи успішного вирішення наведених конфліктних ситуацій,то можна визначити спільне і скласти алгоритм дій, які сприятимуть вирішення конфліктів. Позначимо його ще раз:
По перше – це заспокоїтись.
По друге – аналіз ситуації без упереджень.
По третє – це відкритий діалог між конфліктуючими сторонами, вміння вислухати співрозмовника, спокійно викласти свій погляд на проблему конфлікту.
По четверте - виявлення спільної мети, способів вирішення проблеми, що дозволяють до цієї мети прийти.
Пол п’яте - висновки, які допоможуть уникнути помилок у спілкуванні і взаємодії в майбутньому.
VІ. Підсуки заняття.
VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріали з теми «Людина в соціокультурному просторі», підготуватися до уроку узагальнення.
Группа І.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
Сергій і Славко навчаються у 8 класі. Сергій високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала Сергієві кілька разів спосіб розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Группа ІІ.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
Сергій і Славко навчаються у 8 класі. Сергій високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала Сергієві кілька разів спосіб розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Группа ІІІ.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
Сергій і Славко навчаються у 8 класі. Сергій високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала Сергієві кілька разів спосіб розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями, які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
-Якщо булінг виявляється в соціальній ізоляції , то треба знайти альтернативне коло спілкування поза школою. Треба шукати друзів по інтересам – у музичній чи художній школі, спортивній секції тощо.