Практичне заняття «Перемовини та розв’язання конфліктів».

Про матеріал
Тема: Практичне заняття «Перемовини та розв’язання конфліктів». Мета: розширити знання учнів про конфлікт та причини його виникнення; розкрити негативні та позитивні сторони конфлікту; розвивати в учнів навички конструктивного спілкування, терпимість, толерантність у ставленні до людей; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати вміння аргументовано викладати свою точку зору; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки. Після цього уроку учні зможуть аналізувати конфлікти, що трапляються у школі чи класі; ефективно розв’язувати конфліктні ситуації чи уникати конфлікту ще на стадії його назрівання.
Перегляд файлу

Тема: Практичне заняття «Перемовини та розв’язання конфліктів».
Мета: розширити знання учнів про конфлікт та причини його виникнення; розкрити негативні та позитивні сторони конфлікту; розвивати  в учнів  навички конструктивного спілкування, терпимість, толерантність у ставленні до людей; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику

співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати вміння аргументовано викладати свою точку зору; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть аналізувати конфлікти,що трапляються у школі чи класі; ефективно розв’язувати конфліктні ситуації  чи уникати конфлікту ще на стадії його назрівання.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Форма уроку: робота в групах.


                                         Хід заняття.


І. Організаційний момент.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Ми завершуємо вивчення теми «Людина у соціокультурному просторі».

 

Пригадайте:

  1. Що ви дізналися нового під час вивчення цієї теми, чому навчилися? 
  2. Навіщо людині необхідне спілкування?
  3. Що таке конфлікт?
  4. Чому виникають конфлікти?
  5. Конфлікт – це позитивне чи негативне явище?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DEIWKkDMZIkE&4&0Перегляд відеоролика «Притча про взаємодопомогу»

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=EIWKkDMZIkE   

 

 

 

Запитання для обговорення:

• Як можна схарактеризувати поведінку людей на початку відео? 

(Вони боролися один з одним)

• Як люди розв’язали конфліктну ситуацію? 

(Через співробітництво.)

• Як вони змінилися після цього?

( Люди усвідомили,що співпраця корисна для кожного з них)

• Як змінився світ навколо них? 

(Світ заграв яскравими барвами, став сонячним)

 

Отже, в наш час дуже важливо вміти працювати у команді, активно спілкуватися і ефективно вирішувати конфлікти, які неминуче виникатимуть у процесі взаємодії, для того, щоб жити у мирі та злагоді з оточуючими, досягати успіху.

Саме на сьогоднішньому уроці ми навчатимемося визначати конструктивні способи виходу з конфліктних ситуацій, які трапляються під час освітнього процесу, та реалізовувати їх на практиці. 

 

 ІV. Етап застосування знань, умінь, навичок.

Крок 1.

Усі ми маємо досвід участі у конфліктах, і для багатьох із нас він не завжди був позитивним. Успіх в управлінні конфліктами неабияк залежить від поведінки його учасників. У цьому процесі важливо не концентрувати увагу на сторонах конфлікту чи його перебігу, а бачити перспективу розв’язання проблеми.

 

- Пригадайте, які способи вирішення конфлікту вам відомі?

 

1) Переговори – мирна бесіда із метою пошуку можливостей розв’язання проблем.

2) Конкуренція – активна боротьба за власні інтереси.

3) Відступ - відхід від відповідальності.

4) Посередництво – використання допомоги третьої сторони, для заочного розв’язання проблеми.

5) Компроміс – вироблення рішення, що влаштує обидві сторони.

6) Пристосування – пристосування слабкішої сторони до позицій і вимог сильнішої сторони (застосування сили або влади закону).

7) Консенсус – досягнення загальної згоди.

 

- На які групи, залежно від способу вирішення,  поділяються конфлікти?  

(деструктивні або конструктивні).

-  Які із способів подолання конфлікту є ефективними, які – ні? 

 

(Є два успішних способи вирішення конфлікту - компроміс та консенсус.)

 

Крок 2.  

Конфлікт - явище неминуче і багатопланове. Не можемо  ми запобігти і шкільним конфліктам. Вони  можуть виникнути з нічого: через найменше непорозуміння, різницю в поглядах, стиль  одягу,  успіхи в навчанні. Відбувається це перш за все тому, що дітям, а особливо підліткам, властиво все перебільшувати, спрощувати, доводити «дорослість» і свій вплив.

     Кожна конфліктна ситуація унікальна. Вона має свої передумови, явні і неявні, своїх учасників і індивідуальні способи вирішення.

    Спробуємо розглянути і обговорити можливі способи вирішення конфліктів, які періодично трапляються у кожному навчальному  закладі,щоб знайти успішний спосіб виходу із конфліктної ситуації.

 

Робота в групах. Після того, як групи запропонували свій варіант розв’язання проблеми,  проводиться загальне обговорення і визначається найбільш конструктивний спосіб вирішення даного конфлікту.

 

Завдання для всіх учнів:

Ситуація І. Конфлікт «Учень-учитель».

     

Звична ситуація, коли учень приходить не готовий до уроку, переросла в конфлікт. Але все могло статися інакше.

 

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 

Сергій  і Славко навчаються у 8 класі. Сергій високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала Сергієві кілька разів спосіб розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 

На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

Ситуація ІІІ. Булінг.

Розглянемо ще одну проблему шкільного життя, про яку зараз   у суспільстві  почали говорити відверто.  Це шкільний булінг. Що визнаєте про це явище?

 

  •                   Чим булінг відрізняється від звичайних конфліктів?

 

Булінгу може зазнати кожна дитина у школі, але жодна дитина не заслуговує на таке ставлення. Тому кожен з нас має володіти навичками протидії булінгу. І зараз разом ми виробимо певний план протидії.


Завдання для 1 групи:  Як розпізнати, що  дитина зазнає булінгу по її поведінці та ставленню до неї інших дітей?

Жертви булінгу   полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі; вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасні, мають низьку самоповагу; вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками; якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників. Ці діти переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.


Завдання для 2 групи:  Як допомогти жертві булінгу?

Допомогти жертві булінгу  інколи досить просто. Перше, що  можна зробити, — не підтримувати тих, хто знущається. Наше  ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ми  не погоджуємося з тим, що відбувається.

- Якщо ми бачимо, що з когось насміхаються, то можна допомогти йому вийти з цієї ситуації,  підтримавши увагою, посмішкою,добрим словом. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — треба допомогти їм відчути, що вони не одні.

- Також треба про факти булінгу повідомити дорослого, до якого маєте найбільше довіри( батькам, вчителю, шкільному психологу тощо).

- Можна обговорити це  з однокласниками, знайти серед них тих, кому теж нестерпно це спостерігати: вас має бути більше і разом ви зможете підтримати тих, хто страждає від боулінгу.

 

Завдання для 3 групи: Що робити, якщо жертвою булінгу стали ви?
Перше – це намагатися будь-за-що зберігати спокій. Спостерігати за колективом і виявити  агресора. З ним варто спілкуватися на самоті і спробувати з’ясувати позицію під час переговорів.

- Якщо це з якихось причин неможливо, треба звернутися до дорослих. Просити про допомогу не соромно, а логічно і стратегічно обґрунтовано. Так вважають психологи.

- Якщо булінг виявляється в соціальній ізоляції , то треба знайти альтернативне коло спілкування поза школою. Треба шукати друзів по інтересам – у музичній чи художній школі, спортивній секції тощо.

 

Висновок:  Якщо ви стали свідками булінгу чи його жертвою, обов’язково намагайтесь  припинити це,  а коли не виходить – зверніться за допомогою до вчителів, близьких, друга, психолога.  


V. Підсумковий етап.

Отже, що ж таке конфлікт? Добро чи зло?

Відповіді на ці питання криються в способі вирішення напружених ситуацій. Якщо проаналізувати шляхи успішного вирішення наведених конфліктних ситуацій,то можна визначити спільне і скласти алгоритм дій, які сприятимуть вирішення конфліктів. Позначимо його ще раз:

        По перше – це заспокоїтись.

        По друге – аналіз ситуації без упереджень.

        По третє – це відкритий діалог між конфліктуючими сторонами, вміння вислухати співрозмовника, спокійно викласти свій погляд на проблему конфлікту.

        По четверте - виявлення спільної мети, способів вирішення проблеми, що дозволяють до цієї мети прийти.

        Пол п’яте - висновки, які допоможуть уникнути помилок у спілкуванні і взаємодії в майбутньому.

 

VІ. Підсуки заняття.

  •    Що найбільше сподобалося на занятті?
  •    Що нового дізналися?
  •    Чому навчилися?
  •     Наскільки добре я опанував/опанувала матеріал?
  •     Де я зможу це  використати/ застосувати ?
  •    Які завдання ми вирішували на сьогоднішньому практичному занятті?
  •    Які ми знайшли відповіді?


VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріали з теми «Людина в соціокультурному просторі», підготуватися до уроку узагальнення.

 

 

 

 

 

 

Группа І.

 

  • Конфлікт «Учень -  учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.

 

Сергій  і Славко навчаються у 8 класі. Сергій  високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала  Сергієві кілька разів спосіб  розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

  • Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 

На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

 

  • Як розпізнати, що  дитина зазнає булінгу по її поведінці та ставленню до неї інших дітей?

 

 

 

 

 

Группа ІІ.

 

  • Конфлікт «Учень -  учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.

 

Сергій  і Славко навчаються у 8 класі. Сергій  високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала  Сергієві кілька разів спосіб  розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.

 

  • Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 

На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

 

  • Як допомогти жертві булінгу?

 

 

 

 

 

 

Группа ІІІ.

 

  • Конфлікт «Учень -  учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.

 

Сергій  і Славко навчаються у 8 класі. Сергій  високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала  Сергієві кілька разів спосіб  розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.
Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.

 

  • Ситуація ІІ. Конфлікт «Учень - учень - вчителька».

Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 

На перерві учні вийшли з класу на провітрювання. Діма вирішив повторити домашнє завдання і повернувся в кабінет, де побачив Антона та Тимура, які кидали його рюкзак. Між хлопцями зав’язалася словесна перепалка, у якій з’ясувалося, що це уже не перша сутичка між учнями. Саме в цей момент до класу зайшов вчитель і учні намагалися приховати конфлікт. Наступного дня ситуація повторилася.

Завдання:
- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. 

 

 

  • Що робити, якщо жертвою булінгу стали ви?

-Якщо булінг виявляється в соціальній ізоляції , то треба знайти альтернативне коло спілкування поза школою. Треба шукати друзів по інтересам – у музичній чи художній школі, спортивній секції тощо.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Товстоган Владимир Святославович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демиденко Наталя Михайлівна
    Дякую за урок. Все супер!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лісницька Євгенія
    Дякую за Вашу працю!Гарна розробка.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
1 грудня 2020
Переглядів
15263
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку