Практичне заняття «Революціонери української культури: досягнення і трагедії».

Про матеріал
Завдання для практичної роботи з історії України для 10 класу з теми «Революціонери української культури: досягнення і трагедії».
Перегляд файлу

Дата___________ Клас _________ ПІ ______________________________________________________

Практичне заняття з теми «Революціонери української культури: досягнення і трагедії».

 

  1.           Опрацюйте матеріал таблиці та визначте причини виникнення літературних угрупувань та їх протистояння у 20-х рр. XX ст.

МАРС

«Неокласики»,

ВАПЛІТЕ

«Гарт»,

«Плуг»,

ВУСПП,

«Молодняк».

У МАРС (Майстерню революційного слова) було реорганізовано 7 листопада 1926 р. літературне об’єднання «Ланка». Метою організації було об’єднання революцій-них письменників і критиків Києва, а завданням — боротьба з графоманством і зарозумілістю в літературі. Покладаючи в основу своєї мистецької праці «засади комуністичної партії», МАРС надавала своїм членам права використовувати різні літературно-художні засоби. До «Ланки-МАРСу» входили письменники:                                   Є. Плужник, Дмитро Фальківський (Левчук), М. Терещенко,                                Т. Осьмачка, Григорій Косинка (Стрілець),                     В. Підмогильний, Борис Антоненко-Давидович (Давидов) та інші.

У творчості «неокла-сиків» відсутні рево-люційні і соціальні мотиви, тема проле-таріату, вони ігнорували й модерні засоби виразу, цілком віддаючи перевагу класичній поезії античної доби. На чолі неокласиків стояв талановитий поет і неперевершений перекладач, знавець античності Микола Зеров (1890 - 1937 чи 1941). Полемізуючи у пресі, Зеров із властивим йому талантом переконливо доводив різним "пролетарським" крити-кам, що література не повинна бути суто класовою, ідеологізованою, примітивною, кон´юнктурною. До цього літературного об´єднання входили також М. Драй-Хмара, М. Рильський, О. Бургардт.
 

(Вільна академія пролетарської літератури). На думку ініціатора та ідеолога цього об´єднання                  М. Хвильового (1893-1933), воно повинно стати справжньою лабо-раторією профе-сійної майстерності та вільної творчості, поєднуючи ідеали комунізму з принципами гума-нізму. Спілка мислилась як альтернатива масовим і надто підпорядкованим офіціозу орга-нізаціям. До її складу дійсно увійшла блискуча плеяда літераторів, серед яких були        М. Куліш, М. Бажан, М. Йогансен,                П. Тичина, П. Панч, Ю. Смолич, , Г. Епік,                           О. Досвітній та ін.

Спілка пролетарських письменників "Гарт" (1923), до якої входили В. Еллан-Блакитний,     М. Йогансен,  В. Сосюра,       П. Тичина.

У статуті «Гарту» мовилося: «В основу своєї праці спілка «Гарт» кладе марксівську ідеологію й програмові постулати комуністичної партії».

 

Спілка селянських письменників "Плуг", активістами якої були               А. Головко,     О. Копиленко, П. Панч,             В. Минко, налічувала сотні людей. Велика кількість талановитої молоді, переважно вихідці з села, подалася в літературу, намагаючись виразити в мистецтві слова своє захоплення романтикою революції та будівництва соціалізму. Створена в 1922 р.

ВУСПП (Всеукраїнська спілка пролетарсь-ких письмен-ників) була організована в січні 1927 р. з наміром об’єднати всіх лояльних до режиму митців у протидію тим, кого партія вважала носіями буржуазно-націоналісти-чної чи буржуазно-естетської небезпеки (наприклад, ВАПЛІТЕ, «неокласики», МАРС).

 

До об´єднання "Молодняк" входили письменники-комсомольці, що мали на меті переважно політизацію творчості їхніх членів. ідеологічно витримане римоване гасло ставилося вище ліричного вірша; романтика оголошувалася чужою і ворожою пролетаріату.

До його складу залучали творчу молодь Харкова та Києва – переважно колишніх «плужан»                       (П. Усенко,                                            Д. Гордієнко,                                Л. Первомайський,     О. Донченко,                           

О.Корнійчук,                                     Л. Смілянський та ін.)

2. Завдання: проаналізуйте, які особливості розвитку українського суспільства у 1920-х рр. призвели до стрімкого піднесення української культури в названий період. Визначте, які досягнення українських митців дають право вважати їх революціонерами культури? Поміркуйте, які засоби міг використати тоталітарний режим для контролю культурного життя та з чим це було пов’язано.

Розстріляне Відродження: коротка історична довідка 1/1Історична довідка

У 20-х роках в Україні плідно працювали не лише літературні об´єднання та гуртки, новаторські пошуки в галузі театральної драматургії продовжив Лесь Курбас (1887-1937). Створений у 1922 р. театр "Березіль" був втіленням вимріяного Курбасом мистецького об´єднання, зорієнтованого на світову естетику, інтелектуалізм, активну участь в оновленні культури. Театр згуртував і підніс до вершин світового рівня майстерність блискучої плеяди українських акторів А. Бучми, Н. Ужвій, М. Крушельницького, О. Добровольської та ін. Велику увагу театр приділяв драматургії М. Куліша. П´єси "Народний Малахій" (1928), "Мина Мазайло" (1928-1930), "Патетична соната" (1929) були безпрецедентним явищем у культурі радянського часу, бо в них з особливою гостротою визначалось головне протиріччя епохи, конфлікт між одвічними законами людської моралі і практикою жорстокого тоталітаризму.

Модернізм був провідною течією в розвитку українського образотворчого мистецтва та архітектури 20-х років. Художник М. Бойчук (1882-1937), поєднуючи в своїй творчості традиції давньоруського і візантійського іконопису, живопису Ренесансу та народного мистецтва, разом із своїми послідовниками створив значні монументально-декоративні розписи ряду громадських споруд в Одесі та Харкові, очолив майстерню монументального мистецтва в Київському художньому інституті.

Радикальніший напрям творчості, що перегукувався з пошуками західних експресіоністів, кубістів та конструктивістів обрали В. Пальмов, В. Меллер, В. Єрмилов, А. Петрицький.  А. Петрицький (1895-1964) створив унікальну галерею із 150 портретів своїх сучасників - української еліти 20-30 років. У роки репресій більшість із цих картин зникли, бо опинилися в таборах ГУЛАГу та були розстріляні портретовані на них особи.

Головним стильовим напрямом в архітектурі України 20 - середини 30-х років був конструктивізм, що максимально використовував принципи функціональності, раціоналізму та економності. Серед споруд цього стилю - будівля Київського залізничного вокзалу (1927-1933, архітектор                     А. Вербицький), комплекс адміністративних та громадських споруд під назвою Держпром у Харкові (1925-1929, архітектори С. Серафімов, С. Кравець, М. Фельгер),  будівля Дніпрельстану (1927-32, архітектор В. Веснін та і».), Київська кінофабрика (1926-1929, архітектор В. Риков).

Із середини двадцятих років українська тематика почала визначати розвиток кінематографу, який у цей час переживав період розквіту. Найпотужнішими були центри кіновиробництва в Одесі, Києві, Харкові. Головні підвалини розвитку українського кіно визначили режисери О. Курбас, Олександр Довженко (1894-1956).  "Звенигора" (1928), "Арсенал" (1929), "Земля" (1930), "Іван" (1932) - це шедеври світового кіно, їх новаторська мова поєднує поетику і гуманізм із яскравою експресією.

  1. Завдання: опрацюйте наданий матеріал та визначте наслідки «розстріляного відродження».  Чи ви погоджуєтесь з думкою письменниці Оксани Забужко, яка вважає, що репресії 1930-х рр. відкинули суспільство назад не лише в культурному, але й в загальнолюдському відношенні? Доведіть свою думку.

 Історична довідка.

Винищення української духовної еліти в 30-х роках відоме як українське розстріляне відродження. До нього належать не лише ті діячі, які були фізично знищені, розстріляні, закатовані, померли в тюрмах і таборах ГУЛАГу, а й значна частина тих, хто, зазнавши репресій і утисків, на довгий час припинили творчу працю або почали творити на догоду владі, у стилі  соцреалізму.

Першою цілеспрямованою репресивною акцією проти української інтелігенції був сфабрикований владою процес Спілки визволення України (СВУ). Каральні органи заарештували визначних вчених ВУАН: віце-президента С. Єфремова, академіка М. Слабченка, історика Й. Гермайзе, педагога В. Дурдуківського, політичного діяча, голову першого уряду Директорії В. Чехівського, письменницю Л. Старицьку-Черняхівську та ін. Усього було звинувачено 45 українських діячів. В українській науці загальмувався або й зовсім припинився розвиток ряду галузей - статистики, етнографії, демографії, краєзнавства. Чисткам було піддано колективи багатьох наукових та академічних установ.

У літературі удар спрямовується проти творчих об´єднань, які відстоювали відносну свободу творчості, - ВАПЛІТЕ та неокласиків. У грудні 1934 р. було заарештовано і розстріляно    Г. Косинку, Д. Фальківського, О. Близька, К. Буревія. Жертвами репресій стали М. Куліш,   О. Досвітній,    О. Вишня, В. Підмогильний, М. Зеров, П. Филипович, М. Драй-Хмара, О. Слісаренко, М. Семенко, В. Поліщук та багато інших митців. За підрахунками істориків, в Україні було репресовано близько 500 літераторів, з яких майже 150 загинуло.

 Не уникнули репресій і діячі мистецького авангарду, яких традиційно звинувачували у формалізмі. У Соловецькому таборі загинув видатний реформатор українського театру Л. Курбас. У 1936 р. був розстріляний професор Київського художнього інституту М. Бойчук та його учні -  І. Падалка і В. Седляр.

За словами О. Забужко: «1937-й був роком, коли «революція почала пожирати своїх дітей»…Відповідно до спущених згори планових цифр під ніж ішла й українська партійна, господарська еліта. Загалом початок 1930-х в Україні ознаменувався геноцидом («стратоцидом») не тільки селян, а й інтелігенції. Її знищення відбувалося в кілька етапів. Перший етап — 1930 рік, так званий процес СВУ, по якому пішла «стара» дворянська, «петлюрівська», інтелігенція, ще дореволюційна — умовно кажучи, «середовище Лесі Українки». Процес СВУ — це 30 тисяч в’язнів 1930 року (таку цифру подає Гелій Снєгірьов) — уважайте, увесь прошарок «старої» еліти…

 Другий етап — це був «покіс» 1933—1934 років, починаючи від самогубств Хвильового та Скрипника: тоді спочатку в підвали Жовтневого палацу, де містився НКВС, а потім прямо під кулю пішла вже «нова інтелігенція», післяреволюційна, — так зване Розстріляне Відродження. Це покоління було всередині дуже неоднорідним, бурхливі дискусії й дебати 1920-х років тому доказ. Там були «ліві» й «праві», були ті, хто щиро вірив у «світову революцію», в те, що невдовзі весь світ стане «союзом вільних республік», — зрештою, українська соціал-демократія мала давні традиції (прекрасний переклад «Інтернаціоналу» Миколи Вороного — це, перепрошую, не «заказуха», а продукт щирого натхнення!). Об’єднувало їх те, що вони вважали УРСР хоч і комуністичною, але незалежною республікою, «своєю державою», для якої й працювали. Сталін показав цьому першому поколінню УРСР-івської еліти, хто насправді «хазяїн у домі».

Щодо 1937-го, то можна нічого не розповідати про радянську владу, достатньо буде лише сказати, що аби відсвяткувати (так!) 20-ту річницю «Великої Жовтневої соціалістичної революції», за п’ять днів було вбито 1111 людей. Просто масове людське жертвопринесення «на честь свята», як у культах інків чи майя. Такий собі капітан Матвєєв власноруч із пістолета за чотири дні розстріляв в потилицю 1111 душ. І коли знати, ЩО то були за люди, й наскільки кращим було б людство, якби їхні голови не лягли в урочищі Сандармох, а продовжили мислити й творити... Розумієте, цього ніколи не можна забувати: що один якийсь «капітан матвєєв» здатен водномить заблокувати розвиток людства, — завдати йому такого «внутрішнього перелому», на лікування якого потрібні будуть навіть не десятиліття, а століття…»

 

Джерела та ресурси:

http://surl.li/fyeyj

http://politics.ellib.org.ua/pages-4265.html

http://licey58.zp.ua/lesson/ukra%D1%97nska-literatura-xx-st-yak-novij-etap-v-istori%D1%97-nacionalno%D1%97-kulturi-stilove-rozma%D1%97ttya-1920-x-rr

https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/07/sobachko_ukrainski.pdf

https://bykvu.com/ua/mysli/rozstriliane-vidrodzhennia-henotsyd-ukrainskoi-intelihentsii-v-urochyshchi-sandarmokh/

https://uahistory.co/journal/5_12/4.html

https://dovidka.biz.ua/rozstrilyane-vidrodzhennya-predstavnyky/

https://disted.edu.vn.ua/media/video/ukr_lit_11_kol/rozstr_vid.html

https://uamodna.com/articles/rozstrilyane-vidrodzhennya/

https://day.kyiv.ua/article/cuspilstvo/yakoyu-bula-b-tsyvilizatsiya-yakby-ne-sandarmokh

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
31 березня 2023
Переглядів
2589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку