Практичне заняття, «Розрахунок механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного збудження».

Про матеріал
Викладено методику проведення практичного заняття із застосуванням інтерактивних методів навчання
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ БАХМУТСЬКИЙ ІНДУСТРІАЛЬНИЙ ТЕХНІКУМ

ДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

„ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ”

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

 

відкритого заняття

 

 

 Розрахунок механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного  збудження

 

 

з дисципліни «Основи електропривода»  

спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка»  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

 

Методичну розробку відкритого заняття з дисципліни «Основи електропривода» підготувала Дзивінська Т.О., викладач електротехнічних дисциплін Бахмутського індустріального технікуму Державного вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет», спеціаліст вищої категорії, 2020.

 

 

 

 

 

 

 

Викладено          методику    проведення          практичного        заняття       із  застосуванням інтерактивних методів  навчання. 

 

 

 

 

 

 

 

Для викладачів дисципліни «Основи електропривода» закладів фахової передвищої освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

1                       Актуальність теми розробки 4

2                       План заняття      5

3                       Перелік використаних джерел        6

4                       Зміст і хід заняття        7

5                       Додатки     

5.1                Додаток     А                 «Інструкція          до      виконання

                                  практичної        роботи        №1        з        основ             12

електропривода»

5.2                Додаток Б  «Тестовий самоконтроль»      17

5.3                Додаток В «Плакат. Механічні характеристики

22 ДПС НЗ»

5.4                Додаток Д  «Демонстраційні слайди щодо побудови механічних характеристик двигуна 23

постійного струму незалежного збудження» 

5.5                Додаток Е «Завдання  міні-проєктів для ділової

24

гри студенів»

5.6                Додаток     Ж      «Рейтингова         таблиця      участі

25

студентів у роботі на занятті»

5.7                Додаток  З    «Критерії      оцінювання роботи

26

студентів»

                     

                     

   


АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ РОЗРОБКИ

Освіта ΧΧΙ століття передбачає наявність високої фахової підготовки  особистості       з        ґрунтовною          базою         загальноосвітніх та       професійно          – орієнтованих знань. 

Сучасна         підготовка висококваліфікованого спеціаліста вимагає вдосконалення форм, методів і технологій навчання. Конкурентоспроможний фахівець повинен володіти індивідуальними властивостями, а також вміти працювати в команді однодумців.

У даній методичній розробці запропоновано методику проведення практичного заняття «Розрахунок механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного  збудження» із застосуванням інтерактивних методів навчання. Обрана тема є актуальною і має професійний інтерес. Під час виконання практичної роботи студенти розраховують та  будують механічні характеристики двигуна постійного струму незалежного  збудження (ДПС НЗ), вчаться аналізувати режими роботи двигунів постійного струму, складати електричні принципові схеми вмикання ДПС НЗ. Всі ці знання і навички, набуті під час виконання практичної роботи, знайдуть відображення в курсовому та дипломному проєктах, в професійній діяльності фахівців – електриків.

З метою формування професійних навичок мотивація навчання відбувається дослідницьким методом із застосування діючого обладнання, яке використовується у виробництві. 

При виконанні практичних завдань студенти працюють індивідуально. Передбачено 30 різних варіантів завдань, виконання яких дає можливість виявити особистий рівень засвоєння навчального матеріалу. При побудові характеристик робота відбувається в малих групах, що сприяє формуванню навичок співробітництва, колегіального прийняття рішень. Під час побудови механічних характеристик застосовуються комп’ютерні технології. Таким чином, вищезазначені методи навчальної діяльності на занятті дають змогу досягти поставлених викладачем цілей заняття.

Методична розробка може стати у нагоді викладачам основ електроприводу, які працюють у групах підготовки фахівців освітньокваліфікаційного рівня «фаховий молодший бакалавр» («молодший спеціаліст») спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка».

 

 

План заняття

 

Тема       Розрахунок механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного  збудження. Мета заняття: методична вдосконалення методики проведення практичного заняття із застосуванням інтерактивних методів навчання;

дидактична сприяння розширенню, поглибленню та деталізації знань студентів з розрахунку та побудови механічних характеристик двигунів    постійного струму        незалежного        збудження; відпрацювання навичок роботи з інструкціями, довідниковою літературою; формування         умінь          будувати    графіки       із застосуванням сучасної обчислювальної техніки; спонукання до формування навичок аналізу отриманих розрахункових даних та професійно складати електричні схеми; 

 виховна формування культури ділових стосунків під час виконання колективних завдань, сприяння виявленню творчої ініціативи студентів, спонукання до прагнення          досконало володіти професійними навичками.

Вид заняття: практичне заняття.

Форми    і         методи       проведення         заняття:     тестування,       самоперевірка, дослідницький метод, виконання індивідуального завдання із застосуванням комп’ютерних      технологій, робота        малими групами, ділова гра, метод проєктів, рейтингова система оцінювання.  Міждисциплінарні зв’язки:                         забезпечуючі: «Електричні машини», «Електричні апарати»,

«Математика», «Комп’ютерна техніка та програмування»,  

«Інженерна та комп’ютерна графіка»;

                        забезпечувані: «Системи керування електричним приводом», «Електроустаткування підприємств та цивільних споруд», курсове та дипломне проєктування. 

 Методичне та технічне забезпечення: інструкції до виконання практичної роботи, тести, інструкції з техніки безпеки, діюча модель двигуна постійного струму, роздавальний матеріал, плакат, електротехнічний довідник, мікрокалькулятори, креслярські інструменти,       програмне    забезпечення,       мультимедійне обладнання.

 

Перелік використаних джерел

 

1.     Москаленко В.В. Электрический привод. – М.: ВШ, 1991.

2.     Головко Д.Б., Попович М.Г. Електричні машини та електропривод побутової техніки. – К.: Либідь, 2004.

3.     Кисаримов Р.А. Электропривод: справочник. – М.: ИП РадиоСофт, 2008.

4.     Мазепа С.С., Марущак Я.Ю., Куцик А.С. Електрообладнання промислових підприємств. – Львів.: Магнолія, 2008.

5.     Хализев Г.П. Электрический привод. – М.: ВШ, 1977.

6.     А.А. Рабинович. Крановое оборудование. Справочник. - М.:

Энергия, 1979.

7.     http: //osvitatk.com.ua/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ

1.       Організаційна частина.

 

Привітання студентів, перевірка їх присутності та підготовки до заняття.

 

2.       Ознайомлення студентів з темою, метою та планом заняття.

 

Слово викладача.

Сьогодні у нас практичне заняття № 1. Тема заняття: «Розрахунок механічних       характеристик      двигуна      постійного струму        незалежного  збудження». 

Метою практичного заняття є розрахувати та побудувати механічні характеристики двигунів постійного струму незалежного збудження, навчитися складати відповідні принципові електричні схеми вмикання електродвигунів, аналізувати отримані результати. 

 

План заняття

1.          Тестування.

2.          Виконання практичних завдань.

3.          Ділова гра.

4.          Підсумки заняття.

5.          Домашнє завдання.

Слово викладача:

При проведенні практичної роботи ми будемо працювати як індивідуально, так і малими групами. Така форма заняття допоможе вам розкрити свій творчий потенціал та сприятиме розвитку колективного мислення. Ці якості вам стануть у нагоді в подальшій професійній діяльності.

Будь ласка, виберіть керівників кожної групи та назвіть їх. 

В обов’язки керівника буде входити контроль за роботою студентів групи та їх оцінювання.

Загальна оцінка за заняття буде визначатися за рейтинговою системою оцінювання, оцінка керівників малих груп увійде до загальної кількості балів кожного зі студентів.

 

 

 

3. Актуалізація опорних знань.

Проведення контролю з метою з’ясування готовності студентів до практичної  роботи 

Слово викладача:

Шановні студенти! Ми вивчаємо модуль «Електромеханічні властивості машин постійного струму». Вашій увазі пропонується тест з теми

«Електропривод з двигунами постійного струму незалежного збудження». Пригадайте, будь ласка, основні поняття та визначення. Час тестування – 5 хвилин. Максимальний бал – 5 балів.

Під час тестування я перевірю вашу доаудиторну самопідготовку до практичної роботи. Вдома ви повинні були виконати математичний розрахунок свого варіанту за методичними вказівками, інструкціями, які розташовано на сайті технікуму (Додаток А). Приготуйте, будь ласка, заготівки звітів, розрахунки, що було вашим домашнім завданням.

Студенти здійснюють тестування за варіантами (Додаток Б) та  виконують самоперевірку завдань за допомогою ключів до тестів, які демонструються на екрані мультимедійного обладнання. Максимальна оцінка за тестування – 5 балів, фіксується викладачем в рейтинговій таблиці (Додаток Ж). Під час тестування викладач візуально перевіряє та оцінює доаудиторну підготовку студентів.

4.        Мотивація вивчення теми.    Слово викладача.

Навички здобуті на сьогоднішньому занятті стануть у нагоді. Вам необхідно буде розраховувати механічні характеристики двигунів при виконанні курсового проєкту з «Систем керування електроприводами» на 4 курсі та при виконанні ваших дипломних проєктів. І, звичайно, в процесі вашої трудової діяльності ці знання та навички вам будуть потрібні, як майбутнім спеціалістам – електрикам.

Пропоную вашій увазі дослід, який демонструє різні режими роботи двигуна постійного струму. Такі двигуни застосовуються у виробництві.

 

5.        Інструктаж щодо виконання роботи з техніки безпеки.

Слово викладача.

Увага! При вмиканні лабораторного стенду дотримуємося техніки безпеки. Стенд підключено до напруги 220В. Під час досліду необхідно бути уважними. 

Викладач демонструє роботу двигуна у різних режимах (режим пуску, реверсування, регулювання швидкості) та коментує роботу двигуна. Слово викладача.

Як бачимо, двигуни працюють в різних режимах, а ми з вами як фахівці повинні вміло оцінювати й не допускати аварійні режими, забезпечувати надійну роботу двигунів в тих параметрах, які дозволяють їх техніко - економічні показники. 

Двигуни постійного струму незалежного збудження застосовують в електроприводах прокатних станів. Ті з вас, хто будуть працювати, наприклад, в прокатному цеху Бахмутського заводу кольорових металів, в майбутній професійній діяльності зможуть застосувати свої фахові знання – аналізувати режими роботи двигунів постійного струму. 

 

6. Виконання практичних завдань студентами.

Слово викладача.

 Шановні студенти, ви отримали інструкції (Додаток А), за якими ви підготувалися вдома до заняття та виконали математичний розрахунок механічних характеристик.

Починаємо виконувати побудову характеристик.

Зверніть увагу на плакат. 

Викладач демонструє плакат (Додаток В).

Вам необхідно буде побудувати шість характеристик, які зображені на плакаті. Кожен буде виконувати свій варіант, спираючись на математичні розрахунки, які ви виконали вдома.

Під час виконання цієї частини практичної роботи ми скористаємося демонстраційними слайдами. Характеристики будемо будувати поетапно, слідкуючи за екраном мультимедійного  обладнання.

На екрані проектуються слайди. Викладач пояснює побудову характеристик. Студенти в звітах будують характеристики свого індивідуального варіанту, користуючись попередніми математичними розрахунками. 

Завдання виконують у наступній послідовності:

-         будують вісі координат, визначають одиничні відрізки;

-         будують природну та штучну механічні характеристики;

-         будують характеристики динамічного гальмування (природну та штучну);

-         будують характеристики противмикання (природну та штучну).

 

Викладач консультує студентів, при необхідності допомагає студентам виконувати завдання, контролює хід виконання роботи.

Слово викладача.

Основна      частина       студентів    виконала    побудову    механічних характеристик. Аналізуємо отримані результати. Зверніть увагу на природну характеристику двигуна і поясніть, чи можливо виконувати прямий пуск двигуна?

Очікувана відповідь студента:

В розрахунках отримали пусковий струм, який більш ніж в три рази перевищує номінальний струм двигуна, що недопустимо. Тому прямий пуск в більшості випадків використовувати небезпечно.

Слово викладача.

Будь ласка, зробіть висновки з виконаної роботи, та завершіть оформлення своїх звітів. У висновках зверніть увагу на режими роботи двигуна, які відповідають накресленим механічним характеристикам. Студенти записують у звітах висновки.

 

7.     Захист  роботи.

Слово викладача.

Захист практичної роботи відбудеться у формі ділової гри. Пропоную кожному уявити себе одним з проєктувальників електричних схем – працівником конструкторського бюро. Зараз керівники груп отримають завдання на складання проєкту схеми вмикання ДПС НЗ, яка буде реалізовувати зазначену характеристику. Після обговорення рішення один з представників малої групи захищає міні-проєкт – схему на дошці з поясненням роботи схеми. 

Студентам          пропонується      виконати    завдання     міні-проєктів (Додаток Е). Керівники малих груп обирають свій комплект завдань. Група обговорює відповідь, та один представник малої групи складає схему вмикання ДПС НЗ на дошці та пояснює її роботу. Викладач коментує відповідь.

 

8.     Підсумки заняття.

Слово викладача.

Основна робота виконана. Підведемо підсумки заняття. 

Я вважаю, що ми досягли поставленої мети, оскільки кожен з вас виконав розрахунок, побудував механічні характеристики ДПС НЗ, а головне – ми з вами певною мірою проаналізували режими роботи двигунів.

 

Коментар роботи студентів на занятті та оцінка їх

діяльності.

 

Керівники підводять підсумки та оцінюють кожного студента, оголошують свої оцінки та коментарі.

Викладач фіксує їх оцінки в рейтинговій таблиці  (Додаток Ж) та

висловлює свою точку зору

 

Слово викладача.

П’ять балів за роботу на заняті отримують студенти, які якісно та своєчасно виконали практичну роботу та підготували звіт, брали активну участь в роботі.

Коментар роботи студентів на занятті та оцінка їх діяльності.

 

 

9. Домашнє завдання.

 

Спроєктувати схему вмикання ДПС НЗ за умови, що двигун повинен працювати в режимах пуску, природної характеристики, реверсу та динамічного гальмування, тобто в усіх тих режимах роботи, механічні характеристики яких ми побудували. 

Підготуватися до практичного заняття № 2. Інструкції та методичні вказівки  розташовані на сайті БІТ ДонНТУ   http://aitdonntu.ucoz.ua Додаток А

 

 

                            П Р А К Т И Ч Н А     Р О Б О Т А    № 1

 

Тема: Розрахунок механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного  збудження

Мета роботи: Вивчити методику розрахунків і побудови механічних характеристик двигуна постійного струму незалежного  збудження в можливих режимах роботи машини. Провести аналіз роботи ДПС НЗ.

 

ПОРЯДОК    ВИКОНАННЯ   РОБОТИ:

 

1.   Відповідно варіанта, з таблиці №1 виписати задані параметри ДПС НЗ.

2.   Для ДПС НЗ розрахувати і побудувати механічні характеристики:

2.1.   В режимі двигуна

-   природну;

-   штучну

2.2.   В генераторному режимі

-   при гальмуванні противмиканням;             - при динамічному гальмуванні.

3.   Розрахувати гальмівні резистори.

4.   Графіки механічних характеристик будувати в відносних одиницях.

5.   За результатами роботи зробити висновок про комутаційні та експлуатаційні  можливості ДПС НЗ.

 

Методичні вказівки з виконання практичної роботи № 1

Приклад розрахунку

Двигун постійного струму паралельного (незалежного) збудження

Тип  Д12    Рном = 2,5 кВт,     Ιном = 14,6А,   ωном = 124 рад/с,    Rа = 1,63 Ом,                       Mс = 0,8·Мном,    Uном = 220 В.

 

Розрахунок механічних характеристик ДПС НЗ

 

1.          Режим двигуна, природна механічна характеристика

 

1.1.               Номінальний момент

      

   Мном = Рном / ωном = 2500 / 124 = 20,16 Н·м

 

 

1.2.               Момент статичний в Н·м

          Мс = Мс · Мном = 0,8 · 20,16 = 16,129 Н·м

 

1.3.               Швидкість обертання при ідеальному холостому ході

 

         ωо =  Uном / к Ф, 

Uном =  = 1,582 В· с / рад де    кФ =

ном

         ωо = 220 / 1,582 = 139,06 рад/с

 

1.4.               Швидкість обертання на природній характеристиці при навантаженні   Мс

         ωе - Ra 2 · Мс = 220 - 1,632 · 16,129 = 128,56 рад/с

                                                          кФ (кФ)                   1,582    1,582

 

1.5.               Пусковий струм при прямому пуску двигуна          Ιп =  Uном / Rа =  = 135 А,  що відповідає пусковому моменту

         Мп = Мн · Iп = 20,16 ·   = 20,16 · 9,3 = 186,5 Н·м Iном

Прямий пуск двигуна супроводжується 9,3 – кратним струмом   

( İп = Iп = 135 =9.3)

                                            Iном    14,6

За умовами комутації допустимий пусковий струм вважається 3- кратним.

 

1.6.               Визначаємо пусковий опір, який забезпечує зменшення пускового струму до 2-кратного

         Rвн = 2 Ra = 220 14,621,63 = 5,9 Ом

                                                                  2 Iн                       214,6

 

2.          Двигунний       режим.       Штучна     механічна характеристика

(реостатна)

        ωнRaRвн2 · Мс = 139,06 ─1,63 52,9 · 16,129 = 90,54 рад/с кФ (кФ)      1,582

 

3.          Динамічне гальмування 

3.1.               У момент початку динамічного гальмування  е.р.с. двигуна 

                Е = кФ · ωе = 1,582 · 128,56 = 203,38 В

 

3.2.               Приймаємо початковий гальмовий струм

              Ιн.торм.  =     2,5 · Ιном =    2,5 · 14,6 = 36,5 А

Гальмовий опір

                                                        Rдт = Е ─ Rа = 203,38 ─ 1,63 = 3,94 Ом

                                                                                         .торм                  36,5

 

3.3.               Початковий гальмовий момент

             Мнач.торм. = 2,5 · Мн = 2,5 · 20,16 = 50,35 Н·м

 

3.4.               Струм динамічного гальмування при замкненні якоря накоротко

                                  Ιдг  = Е  =           = 124,77 А,

Що в = 8,6 разів перевищує номінальний струм 

( İд.г = .г. = 124,77 = 8,6)

                                                Iном       14,6

Такий режим вважаємо аварійним (за умовою  комутації). 

İдг = М' дг = 8,6

Це відповідає моменту   Мдг = 8,6 · 20,16 = 173,4 Нм

 

4.          Режим гальмування противмиканням

4.1.               Приймаємо початковий гальмовий струм 

               Ιпр  = 3 · Ιн  = 3 · 14,6 = 43,8 А

 

       Початковий гальмовий момент

               Мпр  = 3 · Мн  = 3 · 20,16 = 60,48 Нм

 

4.2.               Опір для обмеження струму якоря

                            Rпр = Е - Rа =               - 1,63 = 8,04 Ом

Iпр

 

4.3.               Струм противмикання без обмежувального резистора

                        Ιпр   = Е =         = 259,8 А

 

      що в = 17,8 разів перевищує номінальний струм ( İпр = Iпр = 259.8 = 17,8)

                                                                                                                                                                       Iном       14,6

Такий режим вважаємо аварійним (за умовою комутації). 

Момент противмикання без обмежувального резистора 

Мпр  = 17,8 · Мн  = 17,8 · 20,16 = 358,6 Нм

 

 

За результатами аналітичного розрахунку необхідно побудувати кожну характеристику. Механічні характеристики для ДПС НЗ є прямі лінії. Для їх побудови достатньо визначити координати двох крапок. Для кожного з режимів координати визначені попередніми розрахунками.

Графік приведений на графічному аркуші (плакаті).

За результатами роботи необхідно зробити висновки і скласти електричну схему вмикання двигуна.

 

 

Таблиця 1 – Характеристики двигунів         

 

Варіант

Тип  двигуна

Потужність     Рном,       кВт

Напруга

Uном, 

    В

Струм якоря Ιном, А

Швидкість

   ωном ,     рад/с

 

Опір якорного  кола  Rа, Ом

Момент навантаження  Мс 

1

Д14

2,6

220

16,4

124

1,63

0,8

2

Д21

4,5

220

26

108

0,95

0,6

3

Д22

6,0

220

33

115

0,57

0,7

4

Д31

8,0

220

44

88

0,42

0,8

5

Д32

12,0

220

65

81

0,28

0,5

6

Д41

16,0

220

86

72,5

0,17

0,7

7

Д806

22,0

220

116

68

0,1085

0,8

8

Д808

37,0

220

192

60,5

0,054

0,6

9

Д810

55,0

220

282

57,8

0,0356

0,5

10

Д812

75,0

220

380

54

0,0230

0,8

11

Д14

2,6

220

16,4

124

1,63

0,9

12

Д21

4,5

220

26

108

0,95

0,7

13

Д22

6,0

220

33

115

0,57

0,6

14

Д31

8,0

220

44

88

0,42

0,9

15

Д32

12,0

220

65

81

0,28

0,6

16

Д41

16,0

220

86

72,5

0,17

0,8

17

Д806

22,0

220

116

68

0,1085

0,7

18

Д808

37,0

220

192

60,5

0,054

0,7

19

Д810

55,0

220

282

57,8

0,0356

0,9

20

Д812

75,0

220

380

54

0,0230

0,7

21

Д14

2,6

220

16,4

124

1,63

0,8

22

Д21

4,5

220

26

108

0,95

0,8

23

Д22

6,0

220

33

115

0,57

0,7

24

Д31

8,0

220

44

88

0,42

0,8

25

Д32

12,0

220

65

81

0,28

0,9

26

Д41

16,0

220

86

72,5

0,17

0,8

27

Д806

22,0

220

116

68

0,1085

0,9

28

Д808

37,0

220

192

60,5

0,054

0,8

29

Д810

55,0

220

282

57,8

0,0356

0,6

30

Д812

75,0

220

380

54

0,0230

0,6

 

 

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.   В.В. Москаленко. Електричний привід. – М. : ВШ, 1991. § 4.1 – 4.5, стор 46-61

2.   Г.П. Хализев. Электрический привод. М.: ВШ, - 1977. § 2.2-2.3, стор. 19-30

 

 

                    Інструкція розроблена викладачем                              Т.О. Дзивінською        

                                            Розглянуто і схвалено на засіданні циклової комісії                                                        електротехнічних дисциплін.

                                                              Протокол № 9 від17.05.17 р. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  Б

 

Тестовий самоконтроль

Тема 2.1    ЕП з двигунами постійного струму незалежного збудження

Варіант 1

Встановити відповідність термінів і понять 

№ 

Зміст питання

 

Варіанти відповідей

 

1

 

Характеристика ω(М) називається

 

а) механічна;

б) статична;

в) електромеханічна;

г) симетрична

 

2

 

Якщо напрям струму та напрям е.р.с. ДПС НЗ не співпадають, то машина працює в режимі:

 

а) двигуна

б) генератора 

 

3

 

Для побудови механічної характеристики ДПС НЗ координати скількох точок необхідно визначити ?

 

а) 1

б) 2

в) 3

г) 4

 

4

 

Для здійснення режиму динамічного гальмування ДПС НЗ необхідно:

 

а) змінити полярність кола якоря двигуна;

б)ввести додатковий опір в коло якоря;

в)вимкнути двигун та замкнути коло

якоря на додатковий

опір; 

г) вимкнути двигун

 

5

 

Для визначення моменту у відносних одиницях необхідно скористуватися формулою:

 

а)     = М / Мном;

б)    = М / 100%;

в)    = М / Мс;

г)    = М· Мном

 

 

 

 


 

Варіант  2

 

№ 

 

Зміст питання

 

 

Варіанти відповідей

 

1

 

Характеристика ω(Ι) називається

 

а) механічна;

б) статична;

в) електромеханічна;

г) симетрична

 

 

2

 

Якщо напрям моменту та напрям швидкості ДПС НЗ співпадають, то машина працює в режимі:

 

 

а) двигуна;

 

б) генератора

 

 

3

 

Для побудови електромеханічної характеристики ДПС НЗ координати скількох точок необхідно визначити ?

 

а) 4

б) 3

в) 2

г) 1

 

 

4

 

Для здійснення режиму противмикання ДПС НЗ необхідно:

 

а)вимкнути двигун;

 

б)знизити напругу;

 

в)змінити полярність

кола якоря двигуна;

 

г) змінити полярність кола якоря двигуна або

збудження;

 

 

5

 

Для визначення струму у відносних одиницях необхідно скористуватися формулою:

 

а)  = Ι / Ιном;

б) = Ι/ 100%;

в) = Ι / Ιс;

г) = Ι· Ιном

 

Варіант 3

 

 

№ 

 

Зміст питання

 

 

Варіанти відповідей

 

1

 

                Характеристика  ω =  –             

називається

 

а) механічна;

б) статична;

в) електромеханічна;

г) симетрична

 

2

 

Якщо напрям струму та напрям е.р.с. ДПС НЗ співпадають, то машина працює в режимі:

 

 

а) двигуна;

б) генератора

 

3

 

Для побудови механічної характеристики режиму противмикання ДПС НЗ координати скількох точок необхідно визначити ?

 

а) 1

б) 2

в) 3

г) 4

 

 

4

 

Якщо під час роботи ДПС НЗ двигун відімкнули від мережі та якір машини замкнули на додатковий опір, то машина буде працювати в режимі:

 

а) двигуна;

 

б) рекуперативного

гальмування;

 

в) противмикання;

 

г) динамічного гальмування.

 

 

5

 

Для визначення кутової швидкості у відносних одиницях необхідно скористуватися формулою:

 

а)  = ω/ ωном;

 

б)   = ω/ 100%;

 

в)    = ω / ωс;

 

г)    = ω / ω0

 

Варіант 4

 

№ 

 

Зміст питання

 

 

Варіанти відповідей

 

1

 

                  Характеристика ω =                     

 називається

 

а) механічна;

б) статична;

в) електромеханічна;

г) симетрична

 

 

2

 

Якщо напрям моменту та напрям швидкості ДПС НЗ не співпадають, то машина працює в режимі:

 

а) двигуна;

б) генератора

 

 

3

 

Для побудови механічної характеристики режиму динамічного гальмування ДПС НЗ координати скількох точок необхідно визначити ?

 

 

а) 4

б) 5

в) 8

г) 2

 

4

 

Якщо під час роботи ДПС НЗ змінили полярність мережі якоря двигуна, то машина буде працювати в режимі:

 

а) двигуна;

 

б) рекуперативного

гальмування;

 

в) противмикання;

 

г) динамічного гальмування.

 

 

5

 

Для визначення швидкості обертання двигуна у відносних одиницях необхідно скористуватися формулою:

 

а)  = n/ nном;

 

б)   = n/ 100%;

 

в)   = n / nс;

 

г)   = n / n0

 


Критерії оцінювання тесту

Всі питання мають рівнозначну складову. Оцінка визначається на підставі кількості вірних відповідей. За кожну правильну відповідь кожного питання тесту студент отримує 1 бал. Загальна сума набраних балів виставляється в рейтингову таблицю участі студентів у роботі на занятті.

 

Ключ до тестів самоконтролю

 

 

Варіант 1

 

Варіант 2

№ питання

Правильна відповідь

№ питання

Правильна відповідь

1

а

1

в

2

а

2

а

3

б

3

в

4

в

4

г

5

а

5

а

 

Варіант 3

 

Варіант 4

№ питання

Правильна відповідь

№ питання

Правильна відповідь

1

а

1

в

2

б

2

б

3

б

3

г

4

г

4

в

5

г

5

г

 

 

 

 

Додаток В

 

Плакат. Механічні характеристики ДПС НЗ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

 

 

 

 

 

 

 

Демонстраційні слайди

щодо побудови механічних характеристик двигуна постійного

струму незалежного збудження –  електронний носій

(для перегляду слайдів 

слід встановити з’ємний диск на комп’ютер)

 

 

 

 

 

Додаток Е

 

Завдання  міні-проєктів для ділової гри студенів.

 

Проєкт А

Спроєктувати схему вмикання ДПС НЗ, яка відповідає штучній

характеристиці з обмеженням струму за рахунок додаткового опору.

 

 

Проєкт Б.

Спроєктувати схему вмикання ДПС НЗ, яка відповідає режиму

противмикання.

 

 

Проєкт В.

Спроєктувати схему вмикання ДПС НЗ, яка відповідає режиму

динамічного гальмування.

 

 

Проєкт Г.

Спроєктувати схему вмикання ДПС НЗ, яка відповідає режиму

природної характеристики.

 

 

 

 

 

 

Додаток   Ж

 

Рейтингова таблиця участі студентів у роботі на занятті

 

з/п

П.І.Б.

Виконання до

аудиторної підготовки.

Тестовий самоконтроль

Виконання практичного завдання побудова

характерристик

Оцінка керівника малої групи

Захист практич ної

роботи

– виконан ня мініпроєкту

Кількість набраних балів

Оцінка роботи на занятті

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  З

Критерії оцінювання роботи студентів

 

Кількість набраних балів протягом заняття

Рівень знань і вмінь, що виявив студент, при виконанні різних видів роботи

 

Оцінка роботи на занятті

25-23 

Студент ґрунтовно і повно усвідомлює матеріал, під час виконання різних практичних вправ; виконує їх без порушення норм ЄСКД; вміє працювати над колективними завданнями, дотримується норм культури; послідовно і аргументовано висловлює свої думки, відповідно до певної ситуації

Оцінка «відмінно»

22 – 19 

Студент в основному володіє матеріалом, але при виконанні практичних завдань не дотримується норм ЄСКД, допускаючи незначні помилки; вміє працювати над виконанням колективних завдань; дотримується норм культури; в цілому власні думки висловлює точно.

 

Оцінка «добре»

18 – 15 

Студент виявляє задовільний рівень засвоєння матеріалу; при виконанні практичних завдань мають місце порушення норм ЄСКД; у колективній роботі активності не виявляє, хоча завдання в цілому виконує; власні думки аргументує недостатньо.

 

Оцінка «задовільно»

Менше 15 балів

Студент порушує норми ЄСКД при виконанні практичних завдань; не виявляє необхідного рівня засвоєння матеріалу; у колективній роботі займає пасивну позицію.

Оцінка «незадовільно»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Воробйова Ірина Ростіславівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
4272
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку