Практичне заняття «Суспільне, господарське життя та побут в античних полісах на території України»

Про матеріал
скласти уявлення про суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах, формувати вміння аналізувати текст, наводити аргументи та узагальнювати міркування, сприяти виховання відчуття гордості за власну державу
Перегляд файлу

Практичне заняття «Суспільне, господарське життя та побут в античних полісах на території України»

Мета:скласти уявлення про суспільне, господарське та духовне життя в античних полісах, формувати вміння аналізувати текст, наводити аргументи  та узагальнювати міркування, сприяти виховання відчуття гордості за власну державу.

Тип уроку:формування знань та навичок

Обладнання: підручник, атлас, тексти для опрацювання учнями

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

Учитель знайомить учнів з темою та завданнями уроку .

ІІ. Актуалізація опорних знань

На території України в давнину проживало багато народів, всі вони мали свої звичаї, традиції, культуру та релігію. У І тис до н. е. на території нашої держави давні греки утворили свої колонії.  Цікаво, а чи відрізнялося життя греків у колоніях від звичного побуту  у Греції. І  чи мали давні мешканці України зв’язки з античною цивілізацією Греції? Давайте спробуємо сьогодні дати відповідь на ці запитання.

Учитель  пропонує заповнити таблицю «ЗХД»

Що знаю

Що хочу дізнатися

Що дізнався

У VІІІ ст.. до н.е. почалася Велика грецька колонізація.

У Північному Причорномор’ї на території сучасної України виникли грецькі колонії

Чи було життя греків однаковим у Греції і у колоніях?

Чи вплинув спосіб життя греків на місцевих мешканців?

 

 

Учитель пропонує знайти на карті і назвати грецькі колонії  які існували на території України.

Робота з атласом

ІІІ. Формування навичок аналізу.

Тепер, щоб відповісти на запитання прочитаємо і проаналізуємо тексти.

Вчимося аналізувати події, висувати гіпотези, аргументувати свою точку зору. Метод «ПРЕС»

Інструктуємо учнів.

1. Спочатку уважно читаємо текст і чітко формулюємо свою точку зору (твердження) , почніть словами « Я вважаю, що… Або висловіть гіпотезу за формулою «Я думаю, що…»

2.Після цього обґрунтуйте, перелічить докази (аргументи) на користь своєї точки зору. Використовуйте зворот «Я так думаю, тому що…».

3. Доказів (аргументів) може бути декілька, тому розмежуйте їх, не поєднуйте в одне ціле. Можна використати вислів «Я так думаю, тому що,  по - перше…, по-друге…, по - трете…».

4. Закінчить міркування висновком-узагальненням. «Таким чином(отже, тому), я вважаю…» або «У підсумку міркувань ми дійшли висновку, що…»

Етапи робити пишемо на дошці або виводимо на мультимедійну дошку у вигляді таблиці

Гіпотеза

«Я думаю, що…»

 

Аргументи

вислів «Я так думаю, тому що, по-перше…, по-друге…,по-трете…».

 

 

Висновок

«У підсумку міркувань ми дійшли висновку, що…»

 

 

Діти опрацьовують тексти підручника та додаткові тексти у парах, роблять записи у таблицю.

Після учитель пропонує учням озвучити свої твердження або гіпотези,

навести аргументи та висновки.

ІІІ. Закріплення знань

Гра «По одному слову» Учні повинні скласти розповідь про життя у грецьких полісах, по черзі, складаючи речення.

 Учитель узагальнює сказане і учні заповнюють останню колонку в таблиці «ЗХД».

Учитель. Отже, тисячолітня історія античної цивілізації в Північному Причорномор'ї мала надзвичайно серйозні наслідки.

По-перше, у ході колонізації місцеве населення довідалося по демократичний спосіб управління. Це сприяло становленню державотворчої традиції на території сучасної України.

По-друге, грецькі переселенці не тільки передали місцевому населенню прогресивні технології землеробства та ремесла, а й активно залучили його до торгівлі з центрами цивілізацій.

По-третє, різнобічні контакти місцевих племен з колоністами сприяли поширенню досвіду та здобутків найпередовішої на той час античної культури.

Усі ці процеси не тільки помітно прискорили темпи історичного розвитку населення Криму, Подністров'я, Побужжя та Подніпров'я, а й на тривалий час визначили напрям розвитку, що надалі сприяло тісним контактам Київської Русі та спадкоємиці грецької культури — Візантії.

ІV. Домашне завдання

  1. Опрацювати матеріал відповідного параграфу підручника
  2. Підготувати повідомлення «Боги і герої Греції», «Олімпійські ігри», «Одяг давніх греків»

 

 

Матеріали для роботи в парах

Текст №1.

Північнопричорноморські поліси були рабовласницькими демократичними або аристократичними республіками, де раби, жінки та іноземці не мали прав громадянства.

Найвищими органами законодавчої влади були народні збори ("народ ") і рада. Народні збори, в яких брали участь усі повноправні громадяни, вирішували питання війни, оборони, торгівлі. грошового обігу, забезпечення населення продовольством, надання привілегій купцям.

Виконавча влада складалася з різних колегій - магістратур або окремих службових осіб - магістратів. Існували спеціальні колегії, котрі займалися виключно фінансовими або військовими справами (колегія стратегів), торгівлею (колегія аграномів), благоустрою міста (колегія астиномів) та інші. Діяли судові установи, що складалися з кількох відділів. У судочинстві брали участь судді, свідки, обвинувачі.

 

Текст №2

У полісах була добре розвинена архітектура: житлові будинки об’єднані в квартали, вулиці вимощені бруківкою, існував водогін, каналізація, велика кількість колонад, храмів, були театри, школи, скульптура, впроваджувалась своя грошова система. Високого рівня набули ремесла: ткацтво, різьбярство, кушнірство, гончарство, ювелірне мистецтво.

Пам’ятники мистецтва грецьких колоній дійшли до нас у формі грецьких скульптур, місцевого та грецького виробництва, надгробних рельєфів на міфологічні та побутові теми, мармурових різьблених саркофагів, ювелірних виробів.

 

Текст №3

Грецькі міста-держави зберігали культурний, політичний, економічний зв'язок з материковою Грецією, проте відбувався процес еллінізації місцевого люду, культурні зв’язки зі Скіфією, Гіпербореєю (так греки називали територію України, розташовану на північ від грецьких колоній). В основі зв’язків з Україною лежало хліборобство. Геродот розповідає про двох гіперборейських дівчат, які в супроводі охорони несли вінки з пшениці на о. Делос, де був відомий храм Деметри, Матері-Землі.

Греки-колоністи просувалися углиб краю, шукаючи багатств і ринків збуту. Залишки від храму Діоніса знайдені на Полтавщині.

 

Текст №4

У римський період (1 ст. до н. е. – 4 ст. н. е.) грецькі поліси Ольвія, Херсонес, Тіра увійшли до складу римської провінції. Завдяки римлянам відбулось проникнення християнства на південь України, адже за римськими легіонерами йшли купці й місіонери. Є археологічні знахідки укріплень римлян на берегах Дністра (м. Заліщики на Тернопольщині), Дніпра (у Києві знайдено скарб римських монет, посуд, прикраси). В умовах утвердження військової могутності Риму місцеве населення було залучене до спорудження оборонних валів (т.зв. Троянові вали, залишки яких є майже по всій лісостеповій та степовій території України), місцевих чоловіків залучали для служби у римських легіонах. Римські впливи в українській культурі відбилися в стародавніх віруваннях та обрядах, зокрема колядках (у римлян новорічний день), русаліях.

 

doc
Додано
24 січня 2019
Переглядів
6250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку