Мета: сформувати вміння аналізувати внутрішню та зовнішню політику
Святослава, прослідкувати напрями воєнних походів князя, працювати з
історичними джерелами, складати історичний портрет князя, працювати з
контурною картою; давати власну оцінку діяльності князя; сприяти форму-
ванню толерантного ставлення до думок інших.
Очікувані результати: учні зможуть складати історичний портрет князя,використовуючи різні історичні джерела; працювати з картою та контурною картою; скласти уявлення про значення діяльності князя.
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання: підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Ольги
та Святослава», контурні карти; матеріали, підготовлені вчителем і
учнями до практичного заняття.
Поняття, назви: Хозарський каганат, Балканські походи.
Персоналії: кн. Святослав
Дати: 964-972 рр. – князювання Святослава
964-966 рр. боротьба проти Хозарського каганату
968 р.- Перший Балканський похід
969 р.- Другий Балканський похід князя
Хід уроку
1. Організація навчальної діяльності.
Учитель оголошує тему практичного заняття, мету та заплановані форми роботи.
2. Актуалізація опорних знань.
1.Коли розпочалося князювання Ольги?
2.Яке місто було «стольним градом» Деревлянської землі?
3. Що таке реформи? Які реформи здійснювала княгиня на Русі?
4.Значення діяльності княгині для Русі.
«Княгиню Ольгу (бл.910-969) літописець називав «мудрішою за всіх людей»,характеризував як вродливу, розумну, енергійну жінку й одночасно далекоглядну, холоднокровну та досить жорстоку правительку. Вважають,що вона була не тільки дружиною князя, а і мудрою помічницею у справах, за відсутності Ігоря брала на себе всі турботи з управління державою. Посівши київський престол, багато зробила для зміцнення Русі».
3.Проведення практичного заняття.
Учні працюють з атласом: показати кордони держави, прослідкувати за воєнними походами князя.
Робота з контурною картою
1.Зафарбувати територію Київської держави на початок князювання Святослава.
2.Позначте стрілками напрямки воєнних походів Святослава, вказати роки,коли вони відбулися,позначити місця найбільших битв.
3.Зобразити державу,знищену дружиною князя в 965р.; підписати племена,які сплачували данину князю;назвати місто,куди князь хотів перенести столицю; показати місце загибелі князя.
Робота з історичним джерелом
«Повість минулих літ про князя Святослава і його боротьбу з хозарами»
(стор. 29 підручника)
Синтез думок
1.Які факти,названі літописцем,свідчать про невибагливість і хоробрість Святослава?
2.Використавши літопис,прослідкувати по карті напрямки воєнних походів князя в 964-966рр.
Самостійна робота учнів
Завдання. Використавши матеріал підручника - скласти історичний портрет князя.
Князь Святослав (бл.931-972) уславився як відважний воїн, талановитий полководець. Ставши самостійним правителем, Святослав здійснив походи з метою зміцнення Русі і примусив сусідні держави зважати на її інтереси. Нестор-літописець порівнює хоробрість князя із гепардом. За роки свого правління він пройшов походами від Середнього Поволжя до Каспію й далі Північним Кавказом і Причорномор`ям до візантійських володінь на Балканах.
4.Закріплення знань.
Завдання на закріплення
1.Які події стосуються князя Святослава?
1)розгром Хозарського каганату А 2, 4, 5
2)запровадження уроків і погостів Б 2, 3, 5
3)здійснення походів на Балкани В 1, 3, 4
4)прийняття християнства Г 1, 3, 6
5) карбуваня златників та срібників
6)загибель у битві з печенігами.
Проблемне завдання
Український історик М.С.Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київському столі».
Поясніть, як ви розумієте наведені характеристики.
5.Підсумки уроку.
Учитель пропонує учням висловити власну думку,щодо подій,які вивчались.
6.Домашнє завдання.
Підготуватись до узагальнення знань за темою «Виникнення та становлення Русі-України».