Практичне заняття: Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба

Про матеріал
Узагальнити поняття «зорі», « сузір’я», «галактики». Навчити знаходити на контурній карті зоряного неба сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Дракона, Полярну зорю. Розвивати інтерес до астрономії, вміння аналізувати, робити висновки, висувати гіпотези та перевіряти їх; вміння працювати в групі, здійснювати самоаналіз . Виховувати прагнення досліджувати світ, потребу в пізнанні нового; доброзичливість, активність
Перегляд файлу

Тема: Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба

Мета: Узагальнити поняття «зорі», « сузір’я», «галактики». Навчити знаходити на контурній карті зоряного неба сузір’я Великої та Малої Ведмедиці,  Дракона, Полярну зорю.

   Розвивати інтерес до астрономії, вміння аналізувати, робити висновки, висувати гіпотези та перевіряти їх; вміння працювати в групі, здійснювати самоаналіз .

 Виховувати прагнення досліджувати світ, потребу в пізнанні нового; доброзичливість, активність

Методи навчання: словесний,  частково – пошуковий, практичний

Основні поняття: зорі, сузір’я, галактика, карта зоряного неба

Тип уроку :  Застосування вмінь, знань, навичок, урок – подорож

Обладнання: підручники, робочі зошити та зошити з друкованою основою, атласи, таблиця, презентація.

Ключові компетенції: спілкування державною мовою, предметна природничо – наукова компетентність, інформаційно – цифрова, уміння вчитися впродовж життя, соціальна громадянська компетентність.

                                                  Епіграф: І наймудрішому є ще чого навчатися

                                                                                               Джордж Сантаяна( американський

                                                                                              філософ та письменник )

                                                                     Хід уроку

               Основні етапи уроку

    Оцінювання

  1. Емоційний настрій

 Доброго дня!  Всі на місці, всі здорові   ( учні – так

       Усі учні до роботи готові  ( учні – так)

Тож запишіть в зошиті: число та класна робота.

                         План

  1. Зорі, сузір’я, міжзоряний простір
  2. Практична робота

Епіграфом будуть слова американського філософа та письменника                                                                                               Джордж Сантаяна :  І наймудрішому є ще чого навчатися .

Як ви розумієте даний вислів?   ( учні )

Сьогодні наш  урок пройде у вигляді подорожі, подорожувати будемо двома екіпажами « Геркулес» та « Кентавр» .  В подорож ми візьмемо : підручники, зошити  та зошити з друкованою основою, атласи та листи самооцінки, в яких вказано вид роботи та критерії оцінювання . Ваше завдання буде протягом уроку оцінювати свою роботу.

  1. Актуалізація опорних знань:

 Перш ніж вирушити в подорож, ми повинні отримати дозвіл. Перепусткою буде виконання домашнього завдання, а саме складені 2 запитання, та відповідь на них, та записана порівняльна таблиця зір ( вказані види зірок за розмірами, кольором та температурою )

  1. Взаємоперевірка домашнього завдання: учні обмінюються зошитами та здійснюють взаємоперевірку.(  3 бали )
  1. Мотивація

Дозвіл ми отримали і можемо вирушати в подорож до зірок. Відстань від Землі до зоряного неба  велика, летіти будемо довго, щоб час пройшов швидко пропоную

  1. Термінологічний марафон ( встановити відповідність )

*Зоря ( розжарене небесне тіло кулеподібної форми, що випромінює світло)

* Небесна сфера ( внутрішня поверхня уявної кулі довільного радіусу, на якій розташовані небесні тіла так, як баче спостерігач )

*Небесний екватор ( лінія , що розділяє небесну сферу на 2 півкулі)

*Зеніт ( точка, що знаходиться на небесній сфері над головою спостерігача)

* Небесний меридіан ( коло на небесній сфері, що проходить через полюси світу та точку зеніту).

*Туманність ( хмари міжзоряних газів, пилу, )

* Сузір’я ( ділянка зоряного неба з умовно , але чітко окресленими межами)

Відповіді: 1 –а        2 – г           3 –б        4 – в

                   5 – р      6 – д           7 – е

Здійснимо  взаємоперевірку, виставимо бали( на команду даються відповіді учні перевіряють своїх товаришів – аналізують )

 

  1. Вправа « Мікрофон»

Потрапили ми в міжзоряний простір, навколо нас безліч різноманітних зірок. Поясніть ,

  1.  які ми «бачимо»  зірки?. ( за розміром, кольором, температурою)
  2. Що знаходиться між зорями ? (міжзоряні гази, пил, магнітні поля, космічні промені)
  3. Чому ми потрапляємо в ділянки міжзоряного простору які світяться, а в інших темно ?
  4. Чому ми спостерігаємо скупчення зірок?

 

  1. Виконання практичної роботи 

Ми миємо з вами багаж знань, тож справимося з наступним пунктом нашого уроку, а саме виконання практичної роботи

Слайд 1:  Завдання практичної роботи ( учні зачитують )

Для подальшої роботи ми використаємо зошит з друкованою основою ст.12( внутрішній зошит ), атлас, таблицю та презентацію.

Розгляньте карту зоряного неба Південної півкулі ( атлас ст. 5, форзац зошита )   Слайд 3 ( учні озвучують знайдені сузір’я)

А тепер давайте розглянемо карту зоряного неба Північної півкулі ( атлас ст.. 4, форзац зошита)Слайд 4

( учні озвучують знайдені сузір’я)

Знайдіть в атласі на ст. 4 – 5 Малу та Велику Медведиці. В якій півкулі вони розміщені? Чи бачили ви на небі дані сузір’я?.  То в якій півкулі ми з вами живемо ?

В зошитах друкованих на ст .12 знайдемо та підпишемо Малу та Велику Медведицю, Полярну зірку( найяскравіша зірка у хвості Малої Ведмедиці)

Слайд 5

  • Полярна зірка не лише вказує де північ, біля неї розташований Північний полюс світу
  • Північний кінець осі  уявної Земної вкаже майже на Полярну зірку
  • Якщо ми будемо спостерігати за сузір’ями над північним горизонтом, через декілька годин помітимо, що вони повернулися проти годинникової стрілки, а центр – Полярна зірка – залишилися майже на місці. Причиною цього явища є – добове обертання Землі навколо своєї осі .
  • Земля обертається і навколо Сонця, тому вид неба на 2 картах відрізняється

Слайд 7 Знайдіть сузір’я Дракона – це ланцюжок із слабких зірок, що описує звивисту лінію між Великою та Малою Ведмедицею. Якщо провести уявну лінію від крайніх зірокМалої Ведмедиці до вигину ручки Виликої Ведмедиці, то на середині відрізка буде зірка  -ТУБАН,  яка була полярною зіркою за 3000 років до нашої ери. Підпишіть його на карті зоряного неба та полічіть  найбільш яскраві  зірки

З іншого боку від Великої Ведмедиці відносно Полярної зірки є сузір’я, яке нагадує букву w –Кассіопея , хто знайшов, можна також позначити

Слайд 8 Знайти на карті зоряного неба сузір’я Цефея- поряд із Кассіопеєю, Ліра ( в ліву сторону рухатися)

Учні самостійно знаходять ще декілька сузір’їв та позначають на карті.

До практичної роботи запишемо висновок( скористатися підручником ст.79, або презентація слайд 2)

Слайд 9  Існують зодіакальні сузір’я -  12

Слайд 10, 11  У перекладі з грецької мови « зодіак» означає « звір». І кожен земний місяць пов’язаний з одним із сузір’їв.

Нещодавно відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не врахували астрологи.

  • Бонусне запитання  Міфи, легенди про сузір’я
  1. Підсумок уроку

 1)Узагальнимо свої знання вправою в друкованому зошиті на ст..25 №2

 2) Самооцінка

  3) Аргументація оцінювання вчителем

  4) Рефлексія « Рюкзак Вражень»

 5) Домашнє завдання. П.17 повторити, виконати ст.28 - 29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Оцінюється наявність домашнього завдання
  2. Вміння здійснити взаємоперевірку, пояснити зауваження до роботи.

 

 

 

 

  1. Знання термінів
  2. Взаємоперевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       3 бали

 

 

 

 

 

  1. Розрізняють зірки

за розміром, кольором, температурою

  1.  Мають поняття про туманність та її види

  1 бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навики роботи з картою

 

 

 

 

 

 

  1. Розрізняти сузір’я, наносити їх на карту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    3 бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 бал

 

1 бал

 

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку