7- клас
Тема. Практичне заняття «Вплив перших середньовічних імперій на європейську історію».
Мета: з'ясувати прояви впливу перших середньовічних імперій на європейську історію; закріпити теоретичні знання учнів, здобуті впродовж вивчення теми; розвивати аналітичні здібності учнів; виховний аспект уроку реалізується на підставі осмислення семикласниками процесів формування європейської історії в епоху Середньовіччя; спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань.
Тип уроку: застосування набутих знань.
Обладнання: підручник, атлас, матеріали, підготовлені до практичного заняття.
Структура уроку
I. Організація навчальної діяльності
II. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань
IV. Проведення практичного заняття
V. Закріплення нових знань
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель оголошує учням тему практичного заняття, інформує про заплановані форми роботи.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
І ВАРІАНТ
Дидактична гра «Чи знаєте ви...»
Правила гри. Учні дають короткі відповіді на 6—12 запитань (залежно від обсягу матеріалу), які диктує вчитель. Гру можна проводити з окремими учнями, групою учнів або з усім класом. В усній формі вона виконуватиме роль своєрідної інтелектуальної гімнастики, а в письмовій (учні відповідають на аркушах, які перевіряються за зразком) — дозволить швидко перевірити знання всього класу.
1. Ким була більшість населення Аравійського півострова за способом життя?
2. Назвіть п’ять основних положень, яких повинен дотримуватися мусульманин.
3. Які території завоювали араби за перших халіфів?
4. Яке місто стало столицею Арабського халіфату за Аббасидів у 762р. ? Багдад
5. Яка релігія мусульман ?
6. Священна книга мусульман?
7. У розвиток яких наук араби зробили найвагоміший внесок?
8. Священний храм у вигляді куба, головна святиня ісламу?
9. Правитель Арабського халіфату ? халіф
(Учні записують кількість опрацьованих балів)
II ВАРІАНТ
Бесіда за запитаннями
1. Охарактеризуйте природні умови й населення Аравійського півострова.
2. Визначте причини появи ісламу та його основні положення.
3. Охарактеризуйте завоювання арабів за перших халіфів.(Палестина, Персія, Єгипет, Частина Європи, Іспанія , частина Індії, Пн. Африки.
4. Охарактеризуйте здобутки й досягнення арабської культури.
5. Порівняйте іслам і християнство. Що в цих двох віровченнях спільного, а що відмінного?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями
1. Що таке імперія?
2. Які імперії Стародавнього світу вам відомі?
3. Яким був вплив імперій Стародавнього світу на тогочасну історію?
IV. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
Робота в групах. Завдання 1
Учитель об’єднує учнів у три групи, кожна з яких працює над завданням із подальшим представленням результатів своєї роботи класу.
Завдання першої групи
Уявіть себе придворним біографом і користуючись текстом підручника, складіть оповідання про діяча зображеного на портреті. Карл Великий
Завдання другої групи
Уявіть себе придворним біографом і користуючись текстом підручника, складіть оповідання про діяча зображеного на портреті. Юстиніан
Завдання третьої групи
Уявіть себе придворним біографом і користуючись текстом підручника, складіть оповідання про діяча зображеного на портреті. Пророк Мухаммед.
Робота в групах. Завдання 2
Завдання першої групи
Яка Імперія , завдяки своїм завоюванням ,створила найпотужнішу імперію Середньовіччя? Відповідь обґрунтуйте. ( Франкська імперія)
Завдання другої групи
Яка Імперія , завдяки своїм завоюванням ,створила найпотужнішу імперію Середньовіччя? Відповідь обґрунтуйте. ( Візантійська імперія)
Завдання третьої групи
Яка Імперія , завдяки своїм завоюванням ,створила найпотужнішу імперію Середньовіччя? Відповідь обґрунтуйте. ( Арабський халіфат)
Робота в групах. Завдання 3
Завдання першої групи
Який культурний, науковий та релігійний спадок, залишила Франківська імперія для своїх нащадків?
Завдання другої групи
Який культурний, науковий та релігійний спадок, залишила Візантійська імперія для своїх нащадків?
Завдання третьої групи
Який культурний, науковий та релігійний спадок, залишив Арабський халіфат для своїх нащадків?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням колективно сформулювати й записати у вигляді плану основні прояви впливу перших середньовічних імперій на європейську історію.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель пропонує учням по черзі висловити свою думку щодо того, чого вони навчилися і про що дізналися на уроці.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуйтеся до уроку узагальнення й тематичного контролю за розділом «Перші середньовічні держави».