Тема: Teens and technology. Present Perfect Continuous Tense.
Мета: вивчити лексику; ознайомитися з новим граматичним матеріалом; розвинути навички читання, перекладу та самостійної роботи.
Зміст заняття
1. Present Perfect Continuous (Теперішній доконано-тривалий час)
Ствердження |
Заперечення |
Питання |
||||||||||||||||||||||||||
I have been working for an hour. Я працюю протягом години. |
I haven't been working for an hour. Я (ще) не працюю протягом години. |
Have I been working for an hour? Я вже працюю годину? |
||||||||||||||||||||||||||
She has been working for an hour. Вона працює протягом години. |
She hasn't been working for an hour. Вона не працює протягом години. |
Has she been working for an hour? Вона працює протягом години? |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
Стверджувальне речення
Стверджувальне речення в Present Perfect Continuous (Present Perfect Progressive) утворюється за допомогою комплексного допоміжного дієслова have been або has been (форми Present Perfect дієслова to be) у поєднанні з формою Present Participle (першої форми дієслова з закінченням -ing).
В залежності від особи та числа, в яких стоїть підмет у реченні, використовується та або інша форми допоміжного дієслова have.
Скорочення з have been та has been:
|
|
Заперечне речення
У Present Perfect Continuous заперечення утворюється за допомогою заперечної частки not, що ставиться після have або ж has та перед been.
Питальне речення
Загальне питання в Present Perfect Continuous утворюється за допомогою винесення допоміжного дієслова have або has на початок речення перед підметом.
Спеціальне питання в Present Perfect Continuous утворюється за допомогою питального слова або фрази, що ставиться на самий початок речення перед допоміжним дієсловом. Подальший порядок слів такий самий, як і в загальному питанні в Present Perfect Continuous.
Використання Present Perfect Continuous
1. Дії, що почалися в минулому та тривають в цей момент часу
Present Perfect Continuous використовується для вираження дії, що почалася в певний момент у минулому та тривала до теперішнього моменту або ж досі триває у теперішньому часі. Якщо дія завершилася, то її результати можна побачити у теперішньому часі. Ця конструкція ставить наголос саме на тривалість дії і відповідає на питання «як довго відбувається дія?».
Present Perfect Continuous використовується з прийменником часу since (з, починаючи з), де для відліку часу після since може вживатися конкретна дата або ж інша подія, дія у минулому, виражена в часі Past Simple.
2. Злість, незадоволення, роздратування
Present Perfect Continuous також використовується для вираження злості, незадоволення чимось або роздратування через певну тривалу дію.
3. Маркери часу
Present Perfect Continuous використовується з певними словами та фразами, що вказують на тривалість дії або ж на момент часу, в який почалась певна тривала дія.
2. Exercise 1. Choose the right tense form.
Exercise 2. Make sentences using Present Perfect or Present Perfect Continuous.
Example: She/clean/the flat for four hours. – She has been cleaning the flat for four hours.
3. Read and translate the text.
TEENS AND TECHNOLOGY
Today’s teens cannot live without communication technologies. A recent research showed some surprising results.
‘I would be lost, helpless and alone without the Internet. I don’t know how you people survived without it!’
Sara, 19, UK The number of teenagers using the Internet is growing around the world. According to a recent study, teens are much brighter with computers then adults and use the Internet more often and for more varied reasons — to communicate with friends, to make new friends, to play games, download music, get news, shop, research homework and ask health questions.
‘I have 102 buddies on my Buddy List and you can click on your buddy if they’re online. At the most I’ll talk to 7 or 8 people at one time, usually 3 or 4.’
Charlotte, 17, USA Email is losing its privileged place among teens. It’s only used to communicate with ‘adults’, such as teachers. Young people prefer instant messaging (IM) and text messaging as ways to connect with their friends. IM is already hugely popular in Russia and its advantages are obvious. When you send someone an email, you don’t know when you will get a reply. Your friend might not check his or her messages, or might not use that email address anymore. You can then send a message to your friend, who can type a reply instantly.
‘I can’t live without my iPod? I take it to wherever I go.’
Sergei, 18, Ukraine The newest technology popular with teens is podcasting — both receiving and creating them. The term podcast is a blend of the words ‘iPod (a portable media player) and ‘broadcasting’. But not only teens are crazy about podcasting. Some grandmothers like it too! Queen Elizabeth II has taken up this latest way of listening to music, according to newspaper reports. She is the proud owner of a silver iPod which can hold up to 100,000 songs!
‘It’s the best thing ever invented!’
Tom, 17, USA In the USA, young people spend five times more time online then in Europe. Their most popular site is Facebook — a place where everybody knows everything about everybody else. It has more then 26 million members! Facebook offers an adult-free world where teens can do and say what they want. They publish intimate personal details, post photos and bare their souls. Facebook wasn’t created for teenagers. Former Harvard student Mark Zuckerberg started the site in 2004 as an online university directory. It quickly turned into a social-networking tool for colleges, then opened to high-schoolers two years ago.
‘I would die if I lost my cell phone.’
Rachel, 15, USA ‘It would be the end of the world if I lost my mobile phone.’
Irina, 17, Russia It’s not just computers teens are hooked on, they are also attracted to their mobile phones. Mobile phones are used as a tool of text-messaging, as alarm-clocks, calculators, to send photos, play games and to help with exam revision. Some teens have admitted to cheating on tests using their phones are banned in many schools and universities.
3.1 Match the words with their definitions (in writing form)
1) |
icon |
a) |
controls the location of the cursor |
2) |
surf |
b) |
programmes on a computer |
3) |
software |
c) |
to receive material from the internet onto your |
4) |
mouse |
d) |
to look at internet pages |
5) |
to download |
e) |
programme which can harm your computer |
6) |
internet |
f) |
the world wide web |
7) |
network |
g) |
a picture representing a programme |
8) |
virus |
h) |
two or more computers directly linked |
3.2 Match the words with their definitions (in writing form)
1) |
programmer |
a) |
icon that connects directly to a file, folder |
2) |
pop-up |
b) |
marks where you are going to type |
3) |
shortcut |
c) |
we use it to type into a computer |
4) |
printer |
d) |
hardware that puts material from computer paper |
5) |
keyboard |
e) |
another word for computer screen |
6) |
hardware |
f) |
message or screen that appears without direct |
7) |
cursor |
g) |
person who makes or modifies computer |
8) |
monitor |
h) |
equipment which makes up a computer |
4. Питання для самоконтролю (письмово):
Write 15-20 sentences about the importance of communication technologies in your life.