Практичне заняття з арт-терапії «Метафоричні асоціативні карти».
Мета: познайомити учнів з метафоричними асоціативними картами; підвищити здатність учнів до позитивного ставлення до себе та життя; усвідомити свої ресурси та спрямованість життєвого шляху.
Завдання:
1). Ознайомити з теоретико-методологічними засадами використання метафоричних асоціативних карт;
2). Сформувати знання про методику організації роботи з метафоричними асоціативними картами.
Обладнання: кольорові картки із зображенням сходів, взуття, капалюха, квітів та мотиваційні цитати (див. додатки).
Хід заняття
І. Організаційна частина
1. Правила роботи в групі:
ØЦінування часу. Дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою та без відволікань.
ØВвічливість. Поважати себе та інших учасників.
ØПозитивність.
ØГоворити від свого імені. «Я вважаю», «Я так думаю».
ØПравило добровільної активності. Визначення ступеню власної активності на занятті є незаперечним правом кожного члена групи.
ØКонфіденційність. Всі учасники зобов’язуються залишати у своєму колі та не виносити за його межі інформацію особистого характеру, яка може бути оприлюднена учнями про себе в ході заняття.
ØПравило «СТОП». Дає можливість будь-якому учаснику не виконувати якусь вправу заняття («пропустити хід»).
2. Що ж представляють із себе метафоричні асоціативні карти?
Ці карти, які також називають проективними, терапевтичними,
з'явилися на світ 42 роки тому, хоча і стали відомі і популярні в нашій країні лише в останні кілька років. Історія метафоричних асоціативних карт починається в 1975 році з канадського художника Елі Рамана.
Картини Елі Рамана були мініатюрного розміру, призначені для того, щоб їх тримати на долоні, а не вішати на стіну. Цілком закономірно, що ідея «мистецтва на долоні» трансформувалася в незвичайний інструмент для роботи психолога. У 80-х року Елі Раман познайомився з видавцем Морітц Егетмейером, який згодом став його діловим партнером. Перші метафоричні асоціативні карти з роботами Рамана отримали назву Oh-карти (від англійського Oh! - Вигуки подиву, здивування). Пізніше за роботами Елі Рамана, а після його смерті - за картинами інших спеціально запрошених художників були видані й інші колоди. До кінця минулого десятиліття у світі існувало не більше двадцяти колод метафоричних асоціативних карт, а з 2010 року їх кількість почала збільшуватися з кожним роком в рази. Але більша частина карт, використовуваних сучасними психологами, родом з Німеччини і Ізраїлю. До недавнього часу в нашій країні оригінальні авторські колоди не розроблялись.
Спочатку колоди МАК були популярні виключно серед фахівців (особливо терапевтів) для індивідуальної та групової роботи, але зараз можливості для їх застосування настільки широкі, що ці карти почали використовуватися повсюдно і в різних цілях, аж до ворожінь і розваг у веселій компанії.
Вони прекрасно себе зарекомендували для роботи в сфері
психотерапії, в індивідуальному та сімейному консультуванні, у коучингу, для вирішення дитячо-батьківських і подружніх проблем, при роботі з психосоматичними розладами і залежностями, в бізнес-консультуванні і для вирішення конфліктів.
Переваги використання метафоричних асоціативних карток:
Øпростота і наочність використання;
Øекологічність (незалежність від віри, раси, віку, статі та ін.);
Øможливість дослідження і подальшої роботи з тими аспектами життя і психіки людини, які не до кінця усвідомлюються;
Øробота на рівні метафоричного пред’явлення проблеми і пошуку рішення;
Øзнаходження способів роботи з опором клієнта; Øтворче ставлення до процесу взаємодії з клієнтом;
Øотримання задоволення від практичної діяльності.
ІІ. Основна частина.
ВПРАВА 1. «НЕТРАДИЦІЙНЕ ПРИВІТАННЯ»
Сприяє зняттю напруги та створює невимушену атмосферу в групі. Кожен учасник групи повинен привітатися з іншим: а) двома долонями; б) однією долонею; в) коліном; г) чолом; ґ) носом.
Правила роботи під час роботи з метафоричними картами
Ø«Тут і тепер»
ØГоворити від себе
ØНе заходити за межі чужих кордонів Ø Правило «Стоп»!
Питання до роботи з ментальними картами:
КВІТИ:
Квітка символізує жіночність, ніжність і тентітність.
1.Чому ви обали саме цю квітку? Якою вона є для Вас?
2. Що ви бачите в ній незвичайного, такою, що вирізняє з-поміж інших?
3. Чи хотіли б Ви щось змінити на цьому зображенні? Якщо так то, щоб це було?
ВЗУТТЯ:
1. Що Ви бачите на малюнку?
2. Чому обрали саме їх?
3. Як Ви думаєте, чи зручні вони? Чому саме?
4. Що символізують вони у Вашому житті?
5. Які переміни чекають на них, виходячи за рамки зображення? (якого кольору вони будуть, форми….що це означає для Вас)
ШАПКИ:
Головний убір – це прикраса кожної жінки, її невідмінний аксесуар у гардеробі.
1. Чим привабив Вас цей головний убір?
2. Що символізує його колір?
3. Як ви можете застосувати його?
4. Чи будете Ви його вдягати кожного дня, чи тільки інколи? Чому?
5. Як Ви почуваєте себе в ній? Розкажіть про свої емоції та почуття.
6. Чи чекають на її переміни в майбутньому? (можливо вона зникне…..)
(Для кожного значення головного убору різне. Для одних він представлений захисним механізмом, для інших насичений емоціями та почуттями, що дозволяють пізнавати навк.світ. А що для Вас означає?) СХОДИ:
1. Чому Ви обрали таку картинку?
2. Де на цих сходинках Ви були колись. Де знаходитесь тепер. Де плануєте в майбутньому.
3. Чи є на них додаткові елементи, фігури? Що вони означають?
4. Чи буде комфортно Вам в тому взутті, що Ви обрали? Чому саме?
5. Чи бачите початок та завершення сходів?
6. Що Ви відчуваєте, коли піднімаєтесь вгору по сходах? Що Ви відчуваєте, коли опускаєтесь вниз?
7. Зафіксуйте у своїй уяві ту сходинку на якій міцно стоїте на ногах зараз.
Сходи – це шлях до поставленої мети, до вирішення завдань які ми ставим перед собою. Тому тільки від нас буде залежати де ми знаходимось зараз і де будемо в майбутньому!
ІІІ. Заключна частина.
ВПРАВА «ВІДПУСКАННЯ КАМІННЯ»
Інструкція: сідайте зручно. Розслабтеся. Уявіть собі апельсин, його колір, склад і запах. Зніміть з нього шкірку, відломіть дольку й відкусіть шматочок, відчуйте, яка вона на смак. Потім поверніться в уяві на зад так, щоб знову побачити цілий, нечищений апельсин.
Уявіть собі, що ви стоїте у гірській річці з дуже швидкою течією. Щоб вас не відніс стрімкий потік, ви тримаєтеся за великий камінь — схопіть його і напружтеся. Слухайте притчу, намагаючись утриматися за камінь.
Притча:
У Річарда Баха в «Ілюзіях» один із героїв розповідає притчу про підводних жителів. На дні річки з дуже швидкою течією жили істоти, схожі на людей, тільки могли дихати під водою. Все своє життя вони проводили там, чіпляючись за вели ке каміння, що лежало на дні. Таким чином, стримуючись від швидкої течії, вони народжувались, їли, кохали та помирали. Вважалося, що той, хто відпустить камінь, обов’язково загине, його понесе стрімкий потік води.
Та все ж таки один із них відпустив свій камінь, але не загинув, а поплив за течією. Йому зустрілись інші такі ж поселення, в яких люди проводили своє життя так, як у його рідному поселенні. Вони дивувалися: «Дивіться! Він літає! Це над людина!». На що «надлюдина» відповідала: «Це не так, я така людина як і ви. Просто відпустіть ваші каменюки й ми полетимо». Але ніхто не відважився зробити так як він ...
Ваш камінь — це ваш страх. Відпустіть свій камінь і розслабтесь.
IV. Рефлексія
Дітям пропонується з закритими очима обрати з-поміж усіх мотиваційних карток одну. Обговорення.