Практичне заняття з дівчатками-підлітками «Статеве виховання і особиста відповідальність»

Про матеріал
Про матеріал Заняття побудоване на попередньому опитуванні дівчат-підлітків. Учениці анонімно в письмовій формі висловили бажання дізнатися більше про сексуальну сферу життя: призначення сексуальних стосунків, коли починати статеве життя та можливі небезпечні наслідки, відносини дівчини і хлопця, що вважається небажаним у взаємовідносинах молоді, як правильно висловити незгоду. Відповіді на ці питання і буде розкрито під час практичного заняття «Між нами, дівчатами. Статеві стосунки і особиста відповідальність». Дівчатка-підлітки повинні бути інформовані про наслідки раннього сексу, контролювати свої імпульси і навчитися бути сексуально відповідальними молодими людьми.
Перегляд файлу

Практичне заняття з дівчатками-підлітками

 «Статеве виховання і особиста відповідальність»

 

Практичний психолог

КЗ «Світловодська санаторна

школа-інтернат І-ІІІ ступенів №2»

Ольга ІГНАТЕНКО

 

 

Про матеріал

Заняття побудоване на попередньому опитуванні дівчат-підлітків. Учениці анонімно в письмовій формі висловили бажання дізнатися більше про сексуальну сферу життя: призначення сексуальних стосунків, коли починати статеве життя та можливі небезпечні наслідки, відносини дівчини і хлопця, що вважається небажаним у взаємовідносинах молоді, як правильно висловити незгоду.

Відповіді на ці питання і буде розкрито під час практичного заняття «Між нами, дівчатами. Статеві стосунки і особиста відповідальність». Дівчатка-підлітки повинні бути інформовані про наслідки раннього сексу, контролювати свої імпульси і навчитися бути сексуально відповідальними молодими людьми.

 

Мета: статеве виховання; підвищення інформованості підлітків про сексуальну культуру; прищеплення поняття цнотливості як альтернативи безпечному сексу; пропаганда здорового способу життя; усвідомлення учнями важливої ролі особистої відповідальності при прийнятті рішень.

 

Правила роботи в групі

Дуже важливо, щоб усі присутні погодилися, прийняли та дотримувалися всіх правил роботи в групі. Це запорука невимушеної та комфортної атмосфери під час заняття, яка буде сприяти висловлювати свої думки кожній учасниці відверто, без побоювань.

  • Добровільна участь (право відмовитися від участі в обговоренні якоїсь проблеми);
  •  «Стоп»-правило (якщо подальше обговорення неприємне або небезпечне для Вас);
  • Конфіденційність;
  • «Я» - звернення (говорити від себе);
  • «Піднята рука» (не перебивати, говорити по черзі);
  • «2 хвилини» (на виступ та коментарі учасниць);
  • Взаємоповага (поважати один одного та право на власну думку: не оцінювати і не засуджувати);

 

Вступне слово

Психолог. В наш час основним джерелом отримання інформації з будь-якої теми для молоді виявився Інтернет. І статеві стосунки не виключення. Сексуальні образи ми спостерігаємо в музиці, рекламі, фільмах тощо. А секс-блогери розповідають своїм підписникам про секс. Але як далеко вони можуть зайти заради "хайпу"? Все це ніколи не відтворює реальних сексуальних стосунків і обманює людей.

Дуже добре, якщо про секс та статеве життя ви можете відверто поговорити з рідними людьми вдома, але, як свідчить практика, такі розмови відбуваються нечасто. Це заняття має закликати вас думати про призначення сексуальних стосунків, підготує до правильного сприйняття статевої близькості, коли прийде час.

 

Мозковий штурм «Статеві стосунки»

Психолог. Подумайте, та дайте відповіді на запитання:

  • Внаслідок яких причин молоді люди рано починають статеве життя?
  • Що або хто їх до цього спонукає?

Отже, молоду людину мучить бурхлива гама почуттів. Зрештою, перед нею постає запитання: чи варто зберігати цноту? Коли починати статеві стосунки? Подумаймо, з яких причин найчастіше відповідають «так».

 

Інформаційне повідомлення

  • Секс із цікавостілюди чують багато розмов про секс, читають, дивляться фотографії, у них з’являється бажання повторити побачене.
  • Секс для відпочинкуінколи хочеться відчути фізичне задоволення, пов’язане із сексом, і при цьому не мати шлюбних обов’язків чи фінансової відповідальності. Вони сприймають секс як цікаву гру.
  • Секс заради популярності та відчуття, що тебе люблять, – спочатку дівчатам здається, що завдяки сексу вони стануть бажаними, відчуватимуть піклування, любов. Часто такі стосунки руйнуються, коли підлітки усвідомлюють, що секс не дав їм стосунків, яких вони чекали, і страждання тільки посилюються.
  • Секс заради відчуття влади і сили – інколи це закінчується насильством. Буває, що партнер погоджується на секс, бо не вірить у своє право і силу сказати «ні»
  • Секс заради грошей – більшість людей, які займаються проституцією, не бажають статевого контакту з клієнтами, а просто очікують заробітку від нього.
  • Секс у шлюбі заради народження дітей – у цьому випадку людина використовує секс для вираження сильної любові, відданості й почуття близькості до партнера, з яким у неї встановилися зрілі стосунки. Виховання дітей для них – джерело радості.

Запитання для обговорення:

  • Які висновки можна зробити?
  • Чому важливо розуміти мотиви вступу в статеві стосунки?

 

При обговоренні слід звернути увагу дівчат на те, що:

  • сексуальна близькість з іншою людиною – не гра і не ритуал переходу у дорослий стан життя;
  • здатність управляти своєю власною сексуальністю – під силу тільки сильним і розсудливим людям, що здатні взяти на себе відповідальність.

 

Вправа «Особиста відповідальність»

Психолог промовляє команди. Якщо команда починається зі слів «Я говорю…», то учасники виконують команду, якщо вона без цих слів – не виконують.

Спочатку ведучим є психолог, згодом у цій ролі можуть побувати декілька учасників. В кінці вправи ведучим знову стає психолог, який після декількох команд промовляє: «Я говорю – взяти олівці» і остання команда «Я говорю вам – з’їсти ці олівці».

Запитання для обговорення:

  • Чому ви не з’їли олівці?
  • Чому ви робили те, що до цього говорив психолог?
  • Які висновки ви зробили для себе?
  • Від чого залежить, чи будете ви дотримуватись порад, які дають вам інші люди?
  • Хто відчуває на собі наслідки прийнятих рішень?
  • Які можуть бути наслідки сексуальних рішень?
  • Чому вправа має назву «Особиста відповідальність»?

 

Вправа «Приліпиться чи ні?»

Психолог просить учасниць заняття розрахуватись на першу, другу, третю, четверту. Кожен перший номер отримує кусочок скотчу (клейкий папірець).

- Тепер я хочу попросити вас приліпити цей скотч на руку учасницям під номером два. Приліпили? Добре.

- Другі номери, відліпіть скотч від руки. Неприємна процедура, чи не так? Але ми ще не закінчили. Другі номери мають приліпити цей шматочок скотчу на руку третім. Приліпіть добряче.

- Тепер треті номери зніміть скотч. Що трапилося? Він не приклеївся так само добре, як першого разу, чи не так? Треті номери, приклейте той самий скотч четвертим. Четверті, зніміть його.

-  Чи добре приклеївся скотч? Думаю, що ні! Якщо приліпився, то, мабуть, погано тримався, правда?

Обговорення

- Для чого ми робили цю вправу? Щоб показати, що наші почуття подібні до цього скотчу. Щоразу, коли ви розриваєте стосунки з одним із партнерів і знаходите собі нового, ваша здатність формувати емоційні зв’язки знижується.

Секс до шлюбу з великою ймовірністю може завдати величезної шкоди й обмежити здатність людини формувати емоційний зв’язок із майбутнім чоловіком чи дружиною.

Вправа « Історія одного кохання»

Ресурси: скотч, фігурки дівчат – жовтого кольору 3 шт., чоловіча фігурка – синього кольору, фігурка двох закоханих – зеленого кольору, фігурка без статевих ознак червоного кольору.

Психолог розповідає історію:

Це історія про двох юних закоханих (на фліп-чаті кріпиться фігурка закоханих). Вони ваші ровесники – може трохи старші, а може – молодші. Живуть недалеко від вас, може навіть на одній вулиці з вами. Ви могли зустрічати їх, мандруючи вулицями міста. Він і Вона вже давно зустрічаються, вони закохані! Він – з заможної благополучної родини, закінчує престижну школу, мріє стати юристом. Вона – сучасна дівчина, мріє вийти за Нього заміж. Вони ведуть здоровий спосіб життя – не палять, не вживають алкоголь, хіба деколи з друзями келих вина.

Вона незаймана, але Вона прийняла рішення – Це станеться сьогодні! Вони будуть Кохатися! Він також давно про це мріє. Але...

В нього Це вже колись було, давно, він майже забув... Та, інша...(над фігуркою закоханого хлопця оповідач чіпляє фігурку дівчини). Він думав, що це кохання на все життя. Виявилось – помилився, адже людське життя таке довге для одного кохання... Цікаво, де та, Інша, тепер?

Він у неї був не перший – колись вона спробувала Це через цікавість, з малознайомим хлопцем, під час якоїсь вечірки (над фігуркою дівчини закріплюється чоловіча фігурка). Цікаво - хто був той хлопець?

Він. Він був відомий серцеїд, «колекціонер» дівочих сердець, і не тільки... Скільки дівочих мрій він зруйнував... (над чоловічою фігуркою закріплюються дві фігурки дівчат). А хто були вони? Чи було Це для них вперше? Чи був він у них єдиний?

Ніхто не знає, що одна з них мала контакт... (над одною з фігурок дівчини фіксується червона фігурка без статевих ознак, червоного кольору). Ми не знаємо причину коли і як це сталось з нею. Вони всі ще не знають....

Сьогодні вона прийняла рішення - рішення, яке може змінити все її життя, зруйнувати мрії. Але, вона про це не думає, бо закохана, довіряє йому, впевнена в ньому.

Кого звинуватять вони колись? Один одного? Кожен сам себе – за поспіх та необережність? Де знайти винного? Що це змінить?

Обговорення історії про закоханих.

Інформаційне повідомлення про наслідки ВІЛ / СНІДу, ХПСШ / ЗПСШ, методи контрацепції.

Притча «Про яблуньку, що рано розцвіла»

Молоденька самовпевнена нетерпляча яблунька жила у великому саду. Незважаючи на всі перестороги старших, досвідчених яблунь, вона вирішила обов’язково весною зацвісти. Правда, зацвіла маленькими, жалюгідними, поодинокими квіточками, бо звідки ж було взяти юній красуні сили й соків для справжнього великого цвітіння: треба було зміцнити свій стовбур і крону. Квіти незабаром втратили пелюстки, і щаслива яблунька відчула зав’язь плодів на своїх гілках. Ось тут і збулося пророцтво старих яблунь. Хоч плодів було небагато, але й вони заважкі для молодого деревця. Тонкі гілки гнулися від важкого тягаря, корені ледь встигали живити плоди своїми соками. Деякі яблука, не дозрівши, попадали. Яблунька перестала рости, оскільки всі свої сили віддала плодам. Її ровесниці виросли стрункими, сильними й гарними й у призначений час зацвіли. Їхнім гілкам нічого було боятися тягаря плодів, зміцніле коріння могло живити і яблука, і яблуню. А та яблунька, що рано зацвіла, так і лишилася низькорослою, стала негарною, постаріла в юності. Усі жаліли її, але ніяк не могли допомогти.

Обговорення  притчі. (Обов’язково потрібно провести паралель між яблунькою і ранньою вагітністю )

Психолог. Є ще один надзвичайно важливий факт. Якщо статеві клітини чоловіка відновлюються кілька разів протягом року, то жінка має з народження постійний набір яйцеклітин. Дівчина в молодому віці несе в собі зачатки майбутніх дітей, усе, що відбувається з її організмом, відбивається на статевих клітинах. Ось чому дівчатам категорично заборонено курити, вживати алкогольні напої та інші наркотики з мутагенною дією: навіть одноразове їх уживання шкідливе.

 

Вправа «Я сказала «НІ»

Психолог. Коли ви, дівчатка, не погоджуєтеся з певною пропозицією (наприклад, вступити в інтимну близькість), єдине, що треба зробити, це сказати «Ні». Зараз ми потренуємося говорити «Ні» в ситуаціях, коли молодий чоловік спонукає дівчину до статевих відносин. Об’єднаємося в пари.

№ пари

Небезпечні пропозиції

Можливі варіанти відповідей

1 пара

- Якби ти була сучасною дівчиною, ти б це зробила.

- А якби ти був справжнім другом, ти б так не казав.

2 пара

- Ти станеш справжньою жінкою.

- Бути справжньою жінкою і займатися сексом –не одне й те ж.

3 пара

- Погоджуйся, або ми припиняємо стосунки.

- Ось і добре, щасти тобі!

4 пара

- Невже тобі не хотілося б спробувати це?

- Мені зовсім не хотілося б спробувати захворіти на СНІД, завагітніти.

5 пара

- Ти просто недостатньо кохаєш мене, якщо не хочеш зайнятися сексом.

- А ти просто недостатньо кохаєш мене, якщо не хочеш почекати.

6 пара

- Ніхто про це не дізнається.

- Я знаю, і мені цього достатньо

7 пара

- Кому це зашкодить?

- Як мінімум, мені: моїй душі, розуму, тілу й майбутньому.

8 пара

- Та що з тобою таке?

- Нічого, просто я думаю про майбутнє, а ти – ні

9 пара

- Я обіцяю тобі: щоразу буду використовувати презерватив.

- І обіцянку можна порушити, і презерватив випадково порвати, і це трапляється частіше, ніж ти думаєш

10 пара

- Ти просто боїшся.

- Щоб відмовитися від цього, потрібно більше сміливості, ніж щоб погодитися.

11пара

- Якщо ти мене кохаєш, ти дозволиш мені це.

- Якби ти мене по-справжньому кохав, то не наполягав би на цьому.

12 пара

- Чого ж ти боїшся?

- СНІДу, вірусу папіломи, гонореї, сифілісу, хламідіозу, герпесу й ще близько 40 захворювань, що передаються статевим шляхом.

13 пара

- Ну давай спробуємо хоч один раз!

- Ось цього я якраз і боюся. Краще вже я дочекаюся людину, яка мене кохатиме не один раз, а все життя

Коли прочитають усі репліки, запропонуйте дівчатам придумати свої, додаткові відповіді на кожну репліку.

 

Вправа "Міфи і факти про сексуальну поведінку"

Ресурси: три таблички з написами «Так», «Ні», «Не впевнений».

При прийнятті рішень, щодо реалізації сексуальності, важливо, щоб інформація якою володіє людина, була достовірною, інакше це може негативно вплинути на здоров’я та сексуальну поведінку.

Психолог розміщує в різних місцях кімнати три таблички з написами. Учасницям послідовно пропонуються суперечливі висловлювання, які стосуються теми сексуальності. Дівчатам необхідно стати біля відповідної таблички згідно їх переконаннями. Кожна утворена група аргументує своє переконання.    

Приклади висловлювань:

1. Більшість підлітків мають статеві зносини ще до закінчення школи. (МІФ)

(Багато підлітків не мають статевих відносин до закінчення школи, вони утримуються від статевого життя)

2.  Щоб бути популярним серед своїх друзів, дівчині не обов’язково вести статеве життя. (ФАКТ)

3. Дівчата хочуть сексу так само, як і юнаки, але для збереження репутації мусять говорити «Ні».  (МІФ) (Формування статевого потягу проходить по різному у юнаків і дівчат. У дівчат є потреба у реалізації  платонічного та еротичного лібідо. До потреби реалізації сексуального лібідо дівчата підходять набагато пізніше, ніж юнаки)

4. Хлопець може бути справжнім чоловіком, навіть якщо він цнотливий. (ФАКТ)

5. Чоловік має право примусити дівчину до статевих стосунків, якщо він знаходиться в стані сильного сексуального збудження. (Це не тільки МІФ, а й, згідно чинного законодавства України, секс з примусу вважається зґвалтуванням, і цей злочин передбачає карне покарання)

6. Утримання – єдиний 100 %-ий метод контрацепції. (ФАКТ)

7. З першого разу дівчата ніколи не вагітніють. (МІФ)

8. Статевий акт без презерватива є ознакою довіри партнерів одне одному. (МІФ)

9. Незважаючи на те, що дівчина вже вступала в статевий контакт, вона може відмовитись від цього в майбутньому. (ФАКТ)

10. Дівчина може завагітніти до початку першої менструації. (ФАКТ)

(Так. До першої менструації у дівчини яєчники виробляють перше яйце під час овуляції. Вона може завагітніти під час статевого акту, якщо він відбувся незадовго до першої овуляції, до її першого менструального циклу)

 

Підведення підсумків

Психолог. Любі дівчатка, ось і завершується наше заняття, яке мало на меті донести до вас сприйняття сексуальної сфери людини з позиції чистоти, розсудливості та відповідальності. Сподіваюся, що ви отримали відповіді на свої запитання і запрошую поділитися своїми думками та враженнями.

Обговорення (за бажанням учасниць). 

Якщо є особистісні запитання, то пропоную поспілкуватися індивідуально після заняття або в інший зручний для вас день і час.

А щоб я мала кращу змогу підготуватися до наступної нашої з вами зустрічі, на стікерах напишіть свої побажання щодо тем, які вас хвилюють і складіть у скриньку «Довіри». 

«Досвід – гарний учитель, але він виставляє до оплати занадто великі рахунки», –  Мінна Антрім, американська письменниця (1861-1950 рр.)

Сподіваюся, що ви будете серйозно ставитися до проблеми статевих стосунків, бо це дозволить зосередити енергію на досягненні життєвих цілей. Памятайте, що статева близькість ще не робить юнака справжнім чоловіком, а дівчину – справжньою жінкою. Не варто прискорювати прекрасних миттєвостей весни людини, адже здавна відомо, що все приходить вчасно до тих, хто вміє чекати.

Бережіть себе, дівчата. Бажаю вам щастя!

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ожеван Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вишнівськп Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
3423
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку