Практичне заняття з елементами арт-терапії "Світ емоцій та почуттів"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з особливостями емоцій та почуттів, розвивати емоційну компетентність; корекція алексетемії (страх розказувати про свої почуття), робота з почуттями та емоціями.
Перегляд файлу

Практичне заняття з елементами арт-терапії

«Світ емоцій та почуттів»

Мета: ознайомити учнів з особливостями емоцій та почуттів, розвивати емоційну компетентність; корекція алексетемії (страх розказувати про свої почуття), робота з почуттями та емоціями.

Вікова категорія: підлітковий вік.

Обладнання: скляна ємність з надписом «Очікування», різнокольорові невеликі аркуші, кольорові олівці, ручки, матеріали до вправи «Мій емоційний стан», «9 маленьких мандал», клей.

Хід заняття:

Вступне слово психолога.

Учням оголошується тема та мета заняття.

  1. Вправа «Привітання»

Мета: створити умови відкритості та довіри, саморефлексія особистих переживань.

Кожному учаснику пропонується назвати своє ім'я та продовжити твердження: «У цю хвилину я відчуваю…».

 

  1. Вправа «Очікування»

Мета: дати можливість кожному учасникові усвідомити власні очікування від заняття, порівняти їх з очікуваннями інших.

Учням пропонується написати на кольорових аркушах свої очікування від заняття (свої очікування учні складають  в гарно оформлену скляну ємність, що має надпис «Наші очікування», обов'язково проговорюючи їх).

 

  1. Вправа «Правила роботи»

Мета: згадати правила, необхідні для ефективної роботи групи.

«Для того, щоб наша робота була комфортною та продуктивною пропоную вам ознайомитися з правилами роботи».

Учасники пояснюють і обговорюють їх. У кінці можна додати ще якісь правила, які учасники вважають важливими.

Щирість у спілкуванні. Якщо хто-небудь з вас  не готовий бути щирим в обговоренні якогось питання, краще промовчати, ніж говорити не те, що ти думаєш, або говорити неправду.

Активність.

Регламент часу. На виконання кожного завдання у нас відведений відповідний проміжок часу і тому необхідно пам'ятати про це.

Слухати і чути один одного. Слід бути уважним до того, що говорять, не перебивати один одного.

Право на думку. Немає правильних чи неправильних відповідей. Правильна відповідь – та, яка насправді виражає твою думку.

Правило вільної ноги. Якщо учень розуміє, що є нагальна потреба вийти, може це зробити не повідомляючи про це нікого, а потім повернутися до роботи.

 

  1. Вправа «Наші почуття та емоції»

Мета:  розвиток  уваги до своїх емоцій та почуттів, розвиток емоційної компетентності учнів.

Психолог пропонує записати під диктовку на окремому аркуші «імена» деяких почуттів і емоцій: радість, сум, гнів, страх, спокій, нудьга,роздратування. Далі пропонують протягом 2 хвилин продовжити самостійно список емоцій («Напишіть стільки, скільки встигнете»). Після цього перегляньте свій список і підкресліть лінією ті емоції, які ви відчуваєте часто. Хвилястою лінією – ті, які б ви хотіли відчувати часто. Хрестиком позначте ті почуття, які ви б не хотіли відчувати.

Обговорення завдання. Які почуття ви відчуваєте частіше – приємні чи неприємні? Які почуття й емоції ви хотіли б відчувати частіше, які – зовсім не хотіли б? Чи хотіли б ви , щоб у вас взагалі не було ніяких емоцій? Чи траплялося так, що інші люди не розуміли ваших почуттів? До чого це приводило?

 

  1. Інформаційне повідомлення «Емоції та почуття у житті людини».

Емоція – це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності. Розрізняють прості та складні емоції. Переживання задоволення від їжі, бадьорості, втоми, болю – це прості емоції. Вони властиві і людям і тваринам. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні емоції та почуття. Характерна ознака складних емоцій полягає в тому, що вони виникають у результаті усвідомлення об'єкта, що викликав їх, розуміння їхнього життєвого значення (наприклад, переживання задоволення при сприйманні музики, пейзажу).

Почуття – це специфічні людські, узагальнені переживання ставлення до людських потреб, задоволення або незадоволення яких викликає позитивні або негативні емоції: радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо.

Залежно від індивідуальних особливостей особистості, її стану і ставлення до ситуації та об'єктів, що викликають переживання, емоції та почуття виявляються більш-менш інтенсивно, бувають довготривалими або короткочасними.

В емоційній сфері людини особливе місце посідають вищі почуття. Вони є відображенням переживань ставлення до явищ соціальної дійсності. За змістом вищі почуття поділяються на моральні, естетичні, праксичні та інтелектуальні.

Моральні почуття – це почуття, в яких виявляється стійке ставлення людини до суспільних подій, до інших людей, до самої себе.

Естетичні почуття – це відчуття краси в явищах природи, у праці, у гармонії барв, звуків, рухів і форм.

Праксичні почуття – виникають у діяльності; людина відгукується на різні види діяльності: трудову, навчальну, спортивну. Це виявляється в захопленні діяльністю, творчому підході, радості від успіхів або у незадоволенні, байдужому ставленні до діяльності.

Інтелектуальні почуття – виявляються в допитливості, чутті нового, здивуванні, упевненості або сумніві; в пізнавальних інтересах, любові до знань, навчальних і наукових уподобаннях.

 

  1. Арт-терапевтична техніка «9 маленьких мандал» (по А.Коробкіну)

Мета: корекція алексетемії, робота з почуттями та емоціями.

Алгоритм роботи:

1.Учасникам вправи пропонується 9 маленьких кругів з діаметром чашки і одна велика окружність з розміром діаметру,  що розміщується на А2.

2.Психолог пропонує по черговості зафарбувати маленькі кола-мандали відштовхуючися від назви емоцій і почуттів, наприклад:

1 коло – «смуток»,

2 коло – «диво»,

3 коло – «страх»,

4 коло – «самотність» і т.д.

На завершення пропонуються до зафарбовування позитивні емоції. Набір емоцій підбирається психологом індивідуально з актуальної ситуації підлітка (радість, задоволення, спокій, любов, щастя).

3. Далі можна проговорити те, коли відчувалися ті чи інші емоції, де в тілі вони відчувалися.

4. Потім береться велике коло-мандала і на ньому психолог просить підлітків розмістити маленькі мандали, так якби їм хотілося. Мандали приклеюються, створюючи композицію на великому колі. Варіанти можуть бути самими різними, але дітям обов'язково говориться, що будь-яка композиція хороша.

Висновок: ця техніка дуже корисна в роботі з емоціями та тілом. Якщо її повторювати на початку і в завершенні, дуже наочно можна побачити зміну в енергетиці емоцій.

 

  1. Етюд «Мій емоційний стан».

Мета: розвиток уваги до своїх емоцій та почуттів.

Проаналізуйте, коли у вас виникають  ті чи інші емоційні стани. Закінчіть речення (роздається кожному): «Мені добре, коли…Мені сумно, коли… Я почуваю себе нерозумно, коли…Я серджуся, коли…Я відчуваю себе невпевнено, коли…Мені легко й радісно, коли…Я пишаюся собою, коли…».

 

  1. Притча «Як світ ставиться до людини»

Учень спитав Мудреця:

Учителю, чи ворожий світ для людини? Чи несе він людині добро?

– Я розповім тобі притчу про те, як ставиться світ до людини, – сказав учитель.

«Дуже давно жив великий шах. Він наказав побудувати прекрасний палац. Там було багато дивовижного. Серед інших диковин у палаці була зала, де всі стіни, стеля, двері і навіть підлога були дзеркальними. Дзеркала були неймовірно ясними, і відвідувач не одразу розумів, що перед ним дзеркала, – настільки точно вони відображали предмети. Крім того, стіни цієї зали були влаштовані так, щоб створювати ехо.

Одного разу в цю залу забігла собака і завмерла з подивом – ціла зграя собак оточила її з усіх боків, зверху і знизу. Собака на всякий випадок вишкірилася, і всі відображення відповіли їй тим же. Перелякавшись не на жарт, вона відчайдушно загавкала. Ехо повторило її.

Собака гавкала все голосніше. Ехо не відставало. Собака кидалась з боку в бік, кусаючи повітря, і її відображення теж ганяли навколо, клацаючи зубами. На ранок слуги знайшли нещасну тварину бездиханну в оточенні мільйонів відображень мертвих собак. В залі не було нікого, хто міг би заподіяти їй хоч яку-небудь шкоду. Собака загинула в битві зі своїми власними відображеннями».

– Тепер ти бачиш, – підводячи підсумок, мовив Мудрець, – інші  люди не приносять ні добра, ні зла самі по собі. Все, що відбувається навколо нас, – всього на всього – відображення наших власних думок, почуттів, вчинків, емоцій. Світ – це велике дзеркало.

 

  1. Рефлексія

-Що нового ви дізналися сьогодні на занятті?

-Що найбільше сподобалося?

 

 

 

Література:

  1. Максименко С.Д.Загальна психологія: Навчальний посібник. – Видання друге, перероблене та доповнене. ∕ С.Д.Максименко – К.: «Центр навчальної літератури», 2004. – 272с.
  2. Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. посібник – 2-ге видання., стер. ∕ С.Б.Кузікова – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 384с.
  3. Левчук С.С. Збірка історій  та притч для натхнення «Вдивляйся в себе» ∕ С.С.Левчук, Т.Щеглюк. – Сквира: Джерело, 2011. – 63 с.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 березня 2021
Переглядів
5407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку