УРОК № Дата Вчитель:
Практичне заняття «ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ»
Мета уроку:
Обладнання уроку: підручник, роздатковий матеріал, Цивільний Кодекс України, ЗУ «Про захист прав споживачів», дошка прикрашена торговими марками.
Тип уроку: практичне заняття
Хід уроку
І. Підготовчий етап
Підготовка учнів до уроку та роботи в класі
Прийом «Кольори» (об’єднання у групи)
Матеріали: різнобарвні жетончики (червоні, жовті, зелені, сині) за кількістю учасників.
До заняття необхідно підготувати жетончики з символами. Перед початком заняття перемішати їх і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде створити міні-групи, треба просто повідомити учасникам, що один логотип жетончиків - це перша команда, другий колір - друга тощо.
|
|
|
|
Слово вчителя
Щодня кожен із нас стає суб’єктом цивільних правовідносин, у яких ми маємо статус не лише людини, громадянина, учня, сина чи доньки, але з погляду права виступаємо як споживачі. Користуємося водою певної якості з магістрального трубопроводу, чистимо зуби пастою з певними властивостями, обідаємо у шкільній їдальні, відвідуємо курси іноземних мов, купуємо хліб, здаємо у ремонт взуття, замовляємо пошиття одягу чи зачіску у перукаря. Щоразу, коли ми купуємо, замовляємо, маємо намір купити чи замовити товар для особистих потреб, коли використовуємо придбану річ, ми є споживачами продукції, товару чи послуг. Це лише невеликий перелік ситуацій, що регулюються Законом України «Про захист прав споживачів».
Є таке свято - Всесвітній день захисту прав споживача. Відзначається він 15 березня, в день відкриття Selfridges на Оксфорд-стріт. У цей день в 1909 році заповзятливий американець перевернув життя середньостатистичного англійця. Пишність магазину Селфрідж одночасно ошелешує і налаштовувало на собі. |
ІІ. Проблемне питання
На дошці портрет Г.Селфрiджа
«Чи завжди покупець прав?»
Твердження, що покупець завжди правий, довгий час було своєрідною аксіомою. Чи дійсно правдиве це твердження?
С легкой руки Гарри Селфриджа умение очаровывать и баловать своих покупателей стало хорошим тоном. Мало кто знает, что фраза «покупатель всегда прав» принадлежит именно ему.
З легкої руки Гаррі Селфрідж вміння зачаровувати і балувати своїх покупців стало хорошим тоном. Мало хто знає, що фраза «покупець завжди правий» належить саме йому.
ІIІ. Основна частина
Робота у групах
На початку уроку кожен з вас отримав жетони з симвалами різних субєктів правовідносин, зараз ви повинні обєдатись у три групи, пояснити чому саме цей символ обраний
Презентація роботи групп
Рольова гра (учні презентують ситуацію классу, діти дають відповіді на запитання)
1. Наталя, збираючись на відпочинок, вирішила придбати намет і попрямувала до магазину «Спорттовари» з двома подругами. Усі троє розмовляли голосно й емоційно, обговорюючи запланований туристичний похід. Купуючи намет, Наталя навіть не оглянула товар і не уточнила встановлений на нього гарантійний строк. Не звернула вона уваги й на чек, що його простягнув продавець. Через декілька днів дівчата вирушили на відпочинок. Встановлюючи намет, вони виявили його неякісність: розірваний, кепсько пофарбований. До того моменту дівчата намет не використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг було зіпсовано. Повернувшись з походу, наступного дня Наталя звернулася до продавця магазину, де купувала намет, пояснила, показала товар і попросила замінити його на такий самий належної якості. Продавець відмовив їй, оскільки намет уже використовували.
1. Які помилки були допущено споживачем і продавцем під час купівлі-продажу товару?
2. Чи підлягає вимога Світлани задоволенню?
3. Чи правомірною була відмова продавця?
4. Що слід було робити Світлані в цій ситуації?
2. Громадянин Багдасар А. купив в магазині "Міда" 20 листопада замшеві чоботи. Через 10 днів прийшов до магазину з проханням обміняти їх на нові, мотивуючи своє прохання тим, що ніби-то її чоботи виявилися неякісними (верх чобіт був дуже погнутим, підошва відклеїлася з двох боків і на одному чоботі зіпсовані кнопки). Працівників магазину здивував такий вигляд чобіт (адже пройшло лише 10 днів з моменту купівлі) і було вирішено провести експертизу взуття. В результаті експертизи було виявлено спеціалістами, що дефекти взуття виникли внаслідок порушення правил експлуатації взуття. Які дії продавця в цьому випадку? Яку відповідальність несе споживач?
Згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.4 якщо в результаті експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі товару (роботи, послуги) споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Тому громадянин має оплатити всі витрати, що пов‘язані з експертизою взуття.
3. На касі жіночка щось жваво доводить продавчині. Проте та терпляче пояснює – «обміняти не можна». «Та як це так? – не здається опонентка. – Вчора ж купувала у них рукавички. Не підійшло, хіба ж не можна на інше поміняти? Ось у мене і чек є! По закону маю право!.. Нельзя? Вы врете. Буду обращаться в суд»
Обміняти (повернути) можна не будь-який товар. Кабінетом Міністрів України затверджено перелік товарі належної якості, що не підлягають обміну або поверненню. До товарів які не підлягають обміну, або поверненню відносяться продовольчі товари, лікарські засоби, предмети сангігієни, фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, парфюмерно-косметичні вироби, дитячі іграшки, зубні щітки, гребінці, перуки, товари для немовлят, інструменти для манікюру, педикюру, друковані видання, рукавички, білизна (Постанова КМУ від 19 березня 1994 р. № 172).
4. Купуючи в магазині "Продтовари" цілий ряд харчових продуктів: цукор (1 кг), молоко (1 пачка), хліб (1 шт), майонез (1 пачка), масло вершкове ( 1 пачку) громадянин Малко В.А. дав купюру 100 грн. Йому повинні були дати залишок 5 грн. Але продавець сказав, що у нього немає здачі і на залишок дав 2 упаковки сірників покупцеві. Чи порушені в даній ситуації права споживача? Чи мав право продавець так вчиняти?
Згідно зі ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.2 забороняється примушувати споживача придбавати товари і послуги неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Тому дії продавця є неправомірними і споживач мав право не погодитися забирати сірники, а вимагати повернення залишку.
Робота групах.
Розгляньте ситуації та вкажіть, у яких випадках споживач має право на обмін товару.
Рольова гра «Консультація юриста»
«Нещодавно зі мною сталася пригода. Я купила сік «Сандора» і допиваючи його, виявила у ньому чужорідне тіло. Щось хруснуло у ротi – я зламала зуб. Але, на жаль, я нікуди не зверталася. Не було бажання і часу, я була у розпачі і була вимушена навідати стоматолога», – розповідає Марина Крупеня
Консультація юриста Міхєєнко О.: Якщо з вами стався подібний інцидент, то необхідно обов’язково зберегти чек і упаковку. У першу чергу, з претензіями слід звернутися до виробника, найчастіше вони готові залагодити інцидент мирно. «Якщо виробники не визнають своєї провини, то можна звернутися в управління захисту прав споживачів. А якщо ви маєте намір подавати до суду, то вам знадобиться експертиза, яка підтвердить, що чужорідне тіло в упаковці, і це є порушенням Державного стандарту і санітарних правил та інше», – каже юрист Микола Лещенко.
Якщо через несподівану знахідку ви отримали травму, наприклад, поламали зуб або отруїлися, то можна вимагати у виробників відшкодування збитків. Для цього необхідно зберігати всі чеки за платні медичні послуги, що надаються вам у зв’язку з травмою, а також за ті медикаменти, які ви купували в аптеці за призначенням лікаря. Якщо травма призвела до втрати працездатності, то розмір відшкодування буде розраховуватися за правилами, передбаченими Цивільним кодексом України (ст.1 195-1 199 ЦК). Тобто, ви маєте право вимагати, щоб вам відшкодували втрачений у результаті травми дохід. Також можна вимагати відшкодування морального збитку.
Право, виражене в тексті закону Цивільний кодекс України (2004, редакція від 02.11.2016, витяг) Стаття 23. «Відшкодування моральної шкоди» 1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. 2. Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім’ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи. 3. Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості. 4. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов’язана з розміром цього відшкодування. 5. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом. |
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ
Завдання
— Наведіть приклади послуги, продукції, недоліку та істотного недоліку.
матеріали, з яких виготовлено іграшку, мають специфічний хімічно-їдкий запах, водонагрівач, який почав текти та бити струмом, шум при роботі вентилятора, заказували кросівки Адідас. А прийшли… Такий собі фейк, ще гірший, ніж продається на ринку.
— Наведіть приклади діяльності, яка в законі називається реалізацією, роботою.
купувати певні товари в магазині, шкільному буфеті, на ринку, користуватися послугами громадського транспорту, слюсарів, які ремонтують електрику чи сантехніку, інших спеціалістів, які копають криниці чи ремонтують автомобіль.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ
«Споживач завжди правий» - цю фразу знає кожен, але мало хто замислювався, що право споживача має силу тільки в тому випадку, якщо споживач дотримується всіх приписи Закону, що стоїть на його захисті. Поєтому підбиваючи підсумки, слід зазначити, що фраза «Споживач завжди правий» має місце бути, якщо споживач дотримувався всіх норми закону. Правий той, на чиєму боці закон, а помилятися можуть як споживачі, так і продавці.
М і ш е н ь
Учні малюють у зошитах мішень . Три частини її заповнює учень (у кожній частині фіксується певний аспект уроку), а в четвертій оцінку виставляє вчитель.
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Параграф 16, с. 124 письмово (розглянути ситуації і написати шляху прешенія відповідно до закону)
ДОДАТОК 1
Для індивідуальної роботи
Розв'язання юридичних ситуацій
Ситуація 1. Анастасия купила в магазині дорогое платье. На этикетке не указано, что вещь нельзя отбеливать и стирать в холодной воде. В результате платье испорчено, какое право было нарушено?
Відповідь. Було порушено право споживача на необхідну інформацію про продукцію.
Ситуация 2. Вы купили планшет в одном из магазинов техники, но вскоре он начал постоянно выключаться. Сходил в магазин, там отдали на экспертизу, выяснилось, что это заводской брак. В возврате или обмене отказали, ссылаясь на то, что прошло уже две недели с момента начала использования. Законно ли это?
Действия продавца не законны, так как при наличии существенного недостатка возврат или обмен может быть произведен в течение всего гарантийного срока. Необходимо написать претензию продавцу, а если вопрос не будет решен, обратиться в суд
Ситуация 3. Вы купили смартфон, а он периодически выключается без видимой причины. Сотрудники магазина отказываются делать возврат, потому что не находят оснований. Как доказать, что товар имеет недостаток?
При возникновении спорной ситуации в отношении наличия существенного недостатка проводится независимая экспертиза. Вам нужно обратиться к продавцу и написать претензию, на основании которой устройство будет отправлено на проверку.
Ситуация 4. Покупая крем для лица, гражданка Власенко А.Б. остановила вібор на креме "Люкс". Взяв в руки крем, она увидела, что срок годности прошел, а деньги уже заплачены. На просьбу обменять продавец отказала, сказав, что срок годности недавно закончился и она лишь может поменять крем на другой. Какие права нарушены? Понесет ли продавец отвественность?
Згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.2 забороняється примушувати споживача придбавати товари і послуги неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Тобто крем, термін придатності якого минув, є товаром неналежної якості, і продавець не має права примушувати покупця його купити, a повинен задовольнити його вимогу щодо повернення грошей. За порушення правил торговельного обслуговування та реалізації товарів, термін придатності яких минув, продавець несе відповідальність у розмірі 200% вартості залишку одержаної для реалізації партії товару (Ст.23), але не менше пяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
2. В магазині “Техника для дома” Агиенко М.Т. купила кухонный комбайн. В магазині проверили работоспособность комбайна, но не продемонстрировали ей работу насадок, мотивируя, что все написано в інструкции. Дома гражданка обнарудила, что инструкция написана на итальянском и покупательница не понимает, какую насадку использовать для той или иной операции. Какие права нарушены? Кто должен предоставить сведения о товаре?
Розв'язання ситуацїї: У даному випадку порушені правила торговельного обслуговування (згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.4 споживач має право на демонстрацію безпечного та правильного використання товарів (робіт, послуг): громадянці повинні були показати роботу всіх насадок комбайна, а також порушено право споживача на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товар (роботу, послугу). Тому громадянка повинна звернутися до магазину з вимогою надання даних про роботу кухонного комбайна. А за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар (роботу, послугу) продавець несе відповідальність у розмірі 30% вартості одержаного для реалізації товару (Ст.23).
Додаток 2
Harry Gordon Selfridge (1858 —1947)