Практичне заняття з правознавства у 9 класі «ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ»

Про матеріал
Практичне заняття з метою ознайомити учнів із правами споживача та їх порушеннями.  охарактеризувати способи захисту прав споживачів.  навчити учнів застосовувати законодавство на практиці.  вміти захистити свої права споживачів, бути мудрим покупцем. Проблемне питання, робота у групах, рольова гра, прийом "Мішень"
Перегляд файлу

УРОК №             Дата                        Вчитель:

Практичне заняття  «ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ»

Мета уроку:

  • ознайомити учнів із правами споживача та їх порушеннями.
  • охарактеризувати способи захисту прав споживачів.
  •  навчити учнів застосовувати законодавство на практиці.
  • вміти захистити свої права споживачів, бути мудрим покупцем.

Обладнання уроку: підручник, роздатковий матеріал, Цивільний Кодекс України,  ЗУ «Про захист прав споживачів», дошка прикрашена торговими марками.

Тип уроку: практичне заняття 

Хід уроку

І. Підготовчий етап

Підготовка учнів до  уроку та роботи в класі

 

Прийом «Кольори» (об’єднання у групи)

Матеріали: різнобарвні жетончики (червоні, жовті, зелені, сині) за кількістю учасників.

      До заняття необхідно підготувати жетончики з символами. Перед початком заняття перемішати їх і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде створити міні-групи, треба просто повідомити учасникам, що один логотип  жетончиків - це перша команда, другий колір - друга тощо.

C:\Users\Анна\Desktop\Без названия.png

Картинки по запросу символ продажи

Картинки по запросу торговая марка

Похожее изображение

Слово вчителя

     Щодня кожен із нас стає суб’єктом цивільних правовідносин, у яких ми маємо статус не лише людини, громадянина, учня, сина чи доньки, але з погляду права виступаємо як споживачі. Користуємося водою певної якості з магістрального трубопроводу, чистимо зуби пастою з певними властивостями, обідаємо у шкільній їдальні, відвідуємо курси іноземних мов, купуємо хліб, здаємо у ремонт взуття, замовляємо пошиття одягу чи зачіску у перукаря. Щоразу, коли ми купуємо, замовляємо, маємо намір купити чи замовити товар для особистих потреб, коли використовуємо придбану річ, ми є споживачами продукції, товару чи послуг. Це лише невеликий перелік ситуацій, що регулюються Законом України «Про захист прав споживачів».

  • Згадайте... — які відчуття виникають у вас, коли ви отримуєте не те, на що очікували, чи коли виявляється непридатним для споживання куплений вами йогурт.
  • Як ви розумієте... — значення слів «споживати», «споживач», «послуга», «безпека»?
  • Чи знаєте ви, що... — 15 березня щороку відзначають як Всесвітній день прав споживачів?

Є таке свято - Всесвітній день захисту прав споживача. Відзначається він 15 березня, в день відкриття Selfridges на Оксфорд-стріт. У цей день в 1909 році заповзятливий американець перевернув життя середньостатистичного англійця. Пишність магазину Селфрідж одночасно ошелешує і налаштовувало на собі.

 

ІІ. Проблемне питання

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Harry_Gordon_Selfridge_circa_1910.jpg/254px-Harry_Gordon_Selfridge_circa_1910.jpg         На дошці портрет Г.Селфрiджа

 

            «Чи завжди покупець прав?»

           Твердження, що покупець завжди правий, довгий час було своєрідною аксіомою. Чи дійсно правдиве це твердження?

           С легкой руки Гарри Селфриджа умение очаровывать и баловать своих покупателей стало хорошим тоном. Мало кто знает, что фраза «покупатель всегда прав» принадлежит именно ему.

              З легкої руки Гаррі Селфрідж вміння зачаровувати і балувати своїх покупців стало хорошим тоном. Мало хто знає, що фраза «покупець завжди правий» належить саме йому.

 

ІIІ. Основна частина

                      Робота у групах

          На початку уроку кожен з вас отримав жетони з симвалами різних субєктів правовідносин, зараз ви повинні обєдатись у три групи, пояснити чому саме цей символ обраний

 

  1. Як називається ваша група? Прочитайте визначення
  2. пояснити чому саме цей символ обраний? 
  3. Який свій символ ви  могли би запропонувати?

ГРУПА 1

Стаття 4. Права та обов’язки споживачів

ГРУПА 2 

Обов’язки споживачів

ГРУПА 3

Додаток N 3  до постанови Кабінету Міністрів України  від 19 березня 1994 р. N 172 ПЕРЕЛІК  товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)

ГРУПА 4

Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості

Стаття 9. Права споживача при придбанні товару належної якості

    Презентація роботи групп

C:\Users\Анна\Documents\ViberDownloads\0-02-05-6c82399ece4b7aeb004c86defccf2ea0c179f31427f4bb146a63d6a914931b84_d9146c64.jpg C:\Users\Анна\Documents\ViberDownloads\0-02-05-5b333cc42723cd368d971ed4023df81b864d2a059bf67fc34656735de182ad9d_582e4142.jpg
 

Рольова гра (учні презентують ситуацію классу, діти дають відповіді на запитання)

 

1. Наталя, збираючись на відпочинок, вирішила придбати намет і попрямувала до магазину «Спорттовари» з двома подругами. Усі троє розмовляли голосно й емоційно, обговорюючи запланований туристичний похід. Купуючи намет, Наталя навіть не оглянула товар і не уточнила встановлений на нього гарантійний строк. Не звернула вона уваги й на чек, що його простягнув продавець. Через декілька днів дівчата вирушили на відпочинок. Встановлюючи намет, вони виявили його неякісність: розірваний, кепсько пофарбований. До того моменту дівчата намет не використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг було зіпсовано.   Повернувшись з походу, наступного дня Наталя звернулася до продавця магазину, де купувала намет, пояснила, показала товар і попросила замінити його на такий самий належної якості. Продавець відмовив їй, оскільки намет уже використовували.

1. Які помилки були допущено споживачем і продавцем під час купівлі-продажу товару?

2. Чи підлягає вимога Світлани задоволенню?

3. Чи правомірною була відмова продавця?

4. Що слід було робити Світлані в цій ситуації?

 

2. Громадянин Багдасар А. купив в магазині "Міда" 20 листопада  замшеві чоботи. Через 10 днів прийшов до магазину з проханням обміняти їх на нові, мотивуючи своє прохання тим, що ніби-то її чоботи виявилися неякісними (верх чобіт був дуже погнутим, підошва відклеїлася з двох боків і на одному чоботі зіпсовані кнопки). Працівників магазину здивував такий вигляд чобіт (адже пройшло лише 10 днів з моменту купівлі) і було вирішено провести експертизу взуття. В результаті експертизи було виявлено спеціалістами, що дефекти взуття виникли внаслідок порушення правил експлуатації взуття. Які дії продавця в цьому випадку? Яку відповідальність несе споживач?

Згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.4 якщо в результаті експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі товару (роботи, послуги) споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Тому громадянин має оплатити всі витрати, що пов‘язані з експертизою взуття.

 

3. На касі  жіночка щось жваво доводить продавчині. Проте та терпляче пояснює – «обміняти не можна». «Та як це так? – не здається опонентка. – Вчора ж купувала у них рукавички. Не підійшло, хіба ж не можна на інше поміняти? Ось у мене і чек є! По закону маю право!.. Нельзя? Вы врете. Буду обращаться в суд»

Обміняти (повернути) можна не будь-який товар. Кабінетом Міністрів України затверджено перелік товарі  належної якості, що не підлягають обміну або поверненню. До товарів які не підлягають обміну, або поверненню відносяться продовольчі товари, лікарські засоби, предмети сангігієни, фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, парфюмерно-косметичні вироби, дитячі іграшки, зубні щітки, гребінці, перуки, товари для немовлят, інструменти для манікюру, педикюру, друковані видання, рукавички, білизна (Постанова КМУ від 19 березня 1994 р. № 172).

 

4. Купуючи в магазині "Продтовари" цілий ряд харчових продуктів: цукор (1 кг), молоко (1 пачка), хліб (1 шт), майонез (1 пачка), масло вершкове ( 1 пачку) громадянин Малко В.А. дав купюру 100 грн. Йому повинні були дати залишок 5 грн. Але продавець сказав, що у нього немає здачі і на залишок дав 2 упаковки сірників покупцеві. Чи порушені в даній ситуації права споживача? Чи мав право продавець так вчиняти?

 

 Згідно зі ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.2 забороняється примушувати споживача придбавати товари і послуги неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Тому дії продавця є неправомірними і споживач мав право не погодитися забирати сірники, а вимагати повернення залишку.

 

 

               Робота  групах.

Розгляньте ситуації та вкажіть, у яких випадках споживач має право на обмін товару.

  • C:\Users\Анна\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\0-02-05-af11c9b3ee7ed38bb6d2223ddeecae75d6cb1fa2353ed7b2b01b5debb810e3c4_f9e6aafc.jpgОлена придбала сукню,  відірвали всі ярлики з тільки що купленої сукні,  але виявилося, що розмір їй не підходить.
  • Василь купив мобільний телефон, проте вже наступного дня розбив на ньому екран.
  • Батьки придбали м'яку іграшку, яка не сподобалася дитині.
  • Світлана   придбала електричну зубну щітку, протягом гарантійного строку виявила брак.
  • Любов купила чоботи, один раз взули чоботи і пройшлися вулицею, виявилося, що у її подругі такі самі, вона хоче іншу модель
  • Тетяна Василівна Придбала ноутбук АСУС з гарантійним терміном 12 місяців . через місяць почав гаснути екран, онук намагався відремонтувати, проте в нього нічого не вийшло.
  • Роман купив  мікрохвильову піч,  наступного дня поспішаючи на роботу і не маючи сухих шкарпеток він  вирішив використати піч, як сушильну шафу для одягу. Піч з того часу не вмикалас
  • ви придбали золоту каблучку, а розмір не підійшов, повернути її не зможете.
  • ви купили рибу і вас бентежить її запах.
  • Ви купили йогурт, а він виявився з пліснявою.
  • Ви купила туш для вій за знижкою, а вдома побачила, що термін придатності закінчився ще місяць тому
  • Але якщо ви вирішили купити сукню, сходити в ній до ресторану, а потім повернути до магазину, то доведеться йти на вечірку у вбранні з цінником.
  • Купили на  рынке куртку и шляпу. Куртка хорошая, но шляпа под нее никак не подходит, не тот оттенок и вообще смотриться некрасиво. На шляпе ярлык-ценник не снимался, при покупке никакого чека не дали. Можно ли сдать вещь в такой ситуации? В этом случае все зависит от продавца – от его лояльности, от его настроения, от того, как вы с ним поговорите. На самом деле никогда не надо идти напором, стучать кулаком и требовать – мол, я имею права. Да, вы право имеете, но защищать свои права надо достойно и уважать при этом продавца тоже. Потому что от продавца не всегда зависит качество товара. Да, продавец отвечает за качество продаваемого товара, но товар ему поставляет изготовитель. Поэтому продавец, удовлетворив ваше законное требование, потом апеллирует к изготовителю и у него удерживает те средства, которые он вернул вам. Тут целая цепочка. Поэтому надо достойно относиться к своему собеседнику – это залог успеха.

 

C:\Users\Анна\Documents\ViberDownloads\0-02-05-f2882c2a511fed1487c935f0c2216067c3bf8ec9d1e0738a669e0adefe92aedc_546108a5.jpgРольова гра «Консультація  юриста»

 

«Нещодавно зі мною сталася пригода. Я купила сік «Сандора» і допиваючи його, виявила у ньому чужорідне тіло. Щось хруснуло у ротiя зламала зуб. Але, на жаль, я нікуди не зверталася. Не було бажання і часу, я була у розпачі і була вимушена навідати стоматолога»,    розповідає Марина Крупеня

 

Консультація юриста Міхєєнко О.: Якщо з вами стався подібний інцидент, то необхідно обов’язково зберегти чек і упаковку. У першу чергу, з претензіями слід звернутися до виробника, найчастіше вони готові залагодити інцидент мирно. «Якщо виробники не визнають своєї провини, то можна звернутися в управління захисту прав споживачів. А якщо ви маєте намір подавати до суду, то вам знадобиться експертиза, яка підтвердить, що чужорідне тіло в упаковці, і це є порушенням Державного стандарту і санітарних правил та інше»,    каже юрист Микола Лещенко.

Якщо через несподівану знахідку ви отримали травму, наприклад, поламали зуб або отруїлися, то можна вимагати у виробників відшкодування збитків. Для цього необхідно зберігати всі чеки за платні медичні послуги, що надаються вам у зв’язку з травмою, а також за ті медикаменти, які ви купували в аптеці за призначенням лікаря. Якщо травма призвела до втрати працездатності, то розмір відшкодування буде розраховуватися за правилами, передбаченими Цивільним кодексом України (ст.1 195-1 199 ЦК). Тобто, ви маєте право вимагати, щоб вам відшкодували втрачений у результаті травми дохід. Також можна вимагати відшкодування морального збитку.

Право, виражене в тексті закону

Цивільний кодекс України (2004, редакція від 02.11.2016, витяг)

Стаття 23. «Відшкодування моральної шкоди»

1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

2. Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім’ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв’язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

3. Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

4. Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов’язана з розміром цього відшкодування.

5. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.

 

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

Завдання

Наведіть приклади послуги,  продукції, недоліку та істотного недоліку.

матеріали, з яких виготовлено іграшку, мають специфічний хімічно-їдкий запах, водонагрівач, який почав текти та бити струмом, шум  при  роботі   вентилятора, заказували кросівки Адідас. А прийшли… Такий собі фейк, ще гірший, ніж продається на ринку.

Наведіть приклади діяльності, яка в законі називається реалізацією, роботою.

купувати певні товари в магазині, шкільному буфеті, на ринку, користуватися послугами громадського транспорту, слюсарів, які ремонтують електрику чи сантехніку, інших спеціалістів, які копають криниці чи ремонтують автомобіль.

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

 «Споживач завжди правий» - цю фразу знає кожен, але мало хто замислювався, що право споживача має силу тільки в тому випадку, якщо споживач дотримується всіх приписи Закону, що стоїть на його захисті. Поєтому підбиваючи підсумки, слід зазначити, що фраза «Споживач завжди правий» має місце бути, якщо споживач дотримувався всіх норми закону. Правий той, на чиєму боці закон, а помилятися можуть як споживачі, так і продавці.

C:\Users\Анна\Desktop\Без имени.jpg

М і ш е н ь

          Учні малюють у зошитах мішень . Три частини її заповнює учень (у кожній частині фіксується певний аспект уроку), а в четвертій оцінку виставляє вчитель.

 

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Параграф 16, с. 124 письмово (розглянути ситуації і написати шляху прешенія відповідно до закону)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Для індивідуальної роботи

 

 

Розв'язання  юридичних ситуацій

Ситуація 1. Анастасия  купила  в магазині дорогое платье. На этикетке не указано, что вещь нельзя отбеливать и стирать в холодной воде. В результате платье испорчено, какое право было нарушено?

Відповідь. Було порушено право споживача на необхідну інформацію про продукцію.

Ситуация 2. Вы купили планшет в одном из магазинов техники, но вскоре он начал постоянно выключаться. Сходил в магазин, там отдали на экспертизу, выяснилось, что это заводской брак. В возврате или обмене отказали, ссылаясь на то, что прошло уже две недели с момента начала использования. Законно ли это?

Действия продавца не законны, так как при наличии существенного недостатка возврат или обмен может быть произведен в течение всего гарантийного срока. Необходимо написать претензию продавцу, а если вопрос не будет решен, обратиться в суд

Ситуация 3. Вы купили смартфон, а он периодически выключается без видимой причины. Сотрудники магазина отказываются делать возврат, потому что не находят оснований. Как доказать, что товар имеет недостаток?

При возникновении спорной ситуации в отношении наличия существенного недостатка проводится независимая экспертиза. Вам нужно обратиться к продавцу и написать претензию, на основании которой устройство будет отправлено на проверку.

               Ситуация 4. Покупая крем для лица, гражданка  Власенко А.Б. остановила вібор на креме "Люкс". Взяв в руки крем, она увидела, что срок годности прошел, а деньги уже заплачены. На просьбу обменять продавец отказала, сказав, что срок годности недавно закончился и она лишь может поменять   крем на другой. Какие права нарушены? Понесет ли продавец отвественность?

Згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.2 забороняється примушувати споживача придбавати товари і послуги неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Тобто крем, термін придатності якого минув, є товаром неналежної якості, і продавець не має права примушувати покупця його купити, a повинен задовольнити його вимогу щодо повернення грошей. За порушення правил торговельного обслуговування та реалізації товарів, термін придатності яких минув, продавець несе відповідальність у розмірі 200% вартості залишку одержаної для реалізації партії товару (Ст.23), але не менше пяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

2. В магазині “Техника для дома” Агиенко М.Т. купила кухонный комбайн. В магазині проверили работоспособность комбайна, но не продемонстрировали ей работу насадок, мотивируя, что все написано в інструкции. Дома гражданка обнарудила, что инструкция написана на итальянском и покупательница не понимает, какую насадку использовать для той или иной операции. Какие права нарушены? Кто должен предоставить сведения о товаре?

Розв'язання ситуацїї: У даному випадку порушені правила торговельного обслуговування (згідно зі Ст.17 Закону України "Про захист прав споживачів" п.4 споживач має право на демонстрацію безпечного та правильного використання товарів (робіт, послуг): громадянці повинні були показати роботу всіх насадок комбайна, а також порушено право споживача на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товар (роботу, послугу). Тому громадянка повинна звернутися до магазину з вимогою надання даних про роботу кухонного комбайна. А за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар (роботу, послугу) продавець несе відповідальність у розмірі 30% вартості одержаного для реалізації товару (Ст.23).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Картинки по запросу сєлфридж

Harry Gordon Selfridge  (1858 —1947)

 

Картинки по запросу сєлфридж лондон

 

 

Selfridges

Середня оцінка розробки
Структурованість
2.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
2.0
Загальна:
2.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сирота Наталія Миколаївна
    Загальна:
    2.7
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    2.0
docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
17056
Оцінка розробки
2.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку