21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Практичне заняття з всесвітньої історії « Між тоталітаризмом і демократією: політичні лідери першої половини ХХ століття»

Про матеріал
Практичне заняття для учнів 10 класу з всесвітньої історії після вивчення Розділу 3. "ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД"
Перегляд файлу

Тема уроку:   Практичне заняття: « Між тоталітаризмом і демократією:  Політичні  лідери  першої половини ХХ століття»

 

Епіграф

 

«Хто не любить свободи і істини, може бути могутньою людиною, але ніколи не стане великою людиною».

«Поваги заслуговує той, хто служінням істині залучає до себе прихильників, а не той, хто страхом та насиллям  підкорює собі та створює рабів».

Вольтер

Мета уроку:

     -  поглибити знання учнів про політичних діячів, результати  їхньої діяльності, що вплинули  на хід історичного процесу;

- розвивати критичне мислення, вміння  аналізувати, працювати в групі;

-  характеризувати роль особи в історії, висловлювати власну думку,  давати оцінку діяльності керівників провідних країн світу 30-х рр.  ХХ ст., їх ролі в політичному, економічному розвитку власної держави;

  • виховувати гуманізм, толерантність, несприйняття тоталітарної ідеології, інтерес до історичного минулого.

Тип уроку:  практичне заняття

Терміни та поняття: диктатура, демократія, тоталітаризм, нацизм, фашизм

Обладнання:  проектор,  ноутбук,  мультимедійна дошка, презентації, відеофільми циклу «Диктатори» Каналу 24,  роздатковий матеріал, фотопортрети політичних діячів, карта «Світ у 1924-1939 рр. ППЗ «Всесвітня історія  1914-1939 рр. 10 клас».   Розробник: ЗАТ «Інститут передових технологій». Виставка літератури, фото,  мемуари та біографії політиків

Учні повинні знати

  1. Політичних діячів, які очолювали країни Європи та США.
  2. Історичні обставини, в яких проходила їх діяльність.
  3.  Наслідки  та значення діяльності лідерів, їх вплив  на хід історії.

Учні повинні вміти

  1. Характеризувати діяльність історичних осіб, складати політичний портрет.
  2. Аналізувати, порівнювати, критично оцінювати   діяльність історичних діячів. Визначати роль особи в історії.
  3. Використовувати різні джерела знань та інформації.

 

 

Література

1. Сорочинська Н.М., Гісем О.О. Всесвітня історія [рівень стандарту] : підручник для 10 кл. закл. загальн. серед. освіти   Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2018.

2. Ладиченко  Т. В.  Всесвітня історія : (рівень стандарту) : підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти /. – Київ : Генеза, 2018.

3. Всесвітня історія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Павло Полянський. — К. : Грамота, 2018.

4. Гісем О. Мартинюк  О. Всесвітня історія [рівень стандарту] : підручник для 10 кл. закл. загальн. серед. освіти   Харків:  Ранок,  2018

5. Комаров  Ю., Мисан В. «Історія епохи очима людини. Україна та Європа у 1900-1939 роках». Навчальний посібник 10 клас.- К. : «Генеза»,  2004.

https://uk.wikipedia.org/wiki.    http://vgolos.com.ua/blogs/ doli_dyktatoriv_127656.html?print

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

3. Повідомлення теми та завдань  уроку, особливостей його проведення.

4. Практичне заняття в ігровій формі.

6. Підсумки та повідомлення домашнього завдання.

1.  Організаційний момент

(підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування, оголошення теми  і завдань уроку).

 

 Вступне слово викладача

  Перша половина ХХ століття ознаменувалась подіями, які змінили хід історії та  перекроїли  політичну карту Європи та світу. Бажання переділити світ у своїх інтересах та добитися світового панування призвели до розвязання Першої світової війни.  Здавалось, що людство після мільйонів загиблих та скалічених схаменеться і не допустить нового кровопролиття. Однак в силу різних причин до влади в деяких країнах  Європи в 20-30-ті роки  прийшли  диктатори, які мріяли про реванш та  про світове панування. Лідери демократичних країн  Європи на словах засуджуючи агресорів, фактично проводили політику умиротворення.  Це дуже схоже на сучасну ситуацію,  коли Україна знаходиться в стані збройного протистояння з агресором, а лідери демократичних держав на словах підтримують нашу   державу, однак  зупинити та покарати загарбника не можуть. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо  про політиків 20-30-х років ХХ століття, які вплинули на хід світової історії -  одні, як   диктатори і підпалювачі війни, інші - як лідери демократичного світу.

 

Повідомлення учня:  Цитати та вислови видатних людей  (Ф.Рузвельта)

  • Єдиною перешкодою  для наших завтрашніх досягнень є наші сьогоднішні сумніви.
  •  Справжня особиста свобода є неможливою без економічної безпеки і економічної незалежності. Голодні, безробітні люди - це кадри для диктатури.
  •  Я не найрозумніший хлопець у світі. Але я вмію підбирати розумних співробітників.
  • Недостатньо лише хотіти. Ви повинні запитати себе, що ви збираєтеся робити, щоб отримати те, що ви хочете.

 

Викладач ставить завпитання перед групою: Яке з визначень, на їх думку, найбільш влучно відображає суть  діяльності історичної особи (учні після короткого обговорення висловлюють свої думки та роблять висновок)

 

Викладач  На сьогоднішньому уроці в ігровій формі  ми проведемо практичне заняття,  яке  проходитиме в кілька етапів: (слайд на екрані з переліком етапів уроку та фотографіями політиків,  які демонструють тему уроку).

 

  1. Термінологічний диктант.
  2.  Робота біля дошки та ігрове завдання «Хто зайвий».
  3. Вправа «Так-Ні».
  4. «Загадковий конверт».
  5. Перегляд фрагментів відеофільмів.
  6. Проведення  мультимедійної історичної вікторини.
  7. Підсумки уроку.

 

II етап: (на наступному уроці тематичного оцінювання – самостійна робота з завданнями за зразком ЗНО  або комп’ютерне тестування).

 

Викладач

 Подивіться на невеличку експозицію. Ви бачите книги  пополітиків, які здійснили вплив на розвиток країн Європи та світу в 20-30-ті роки ХХ ст. Кожен з них йшов різними шляхами до здобуття влади. Одні здобули посаду в результаті демократичних виборів. Це -  президент Ф.Рузвельт та прем´єр-міністр У.Черчілль. Інші – шляхом захоплення влади внаслідок путчу, як Муссоліні, чи перемоги у громадянській війні,  як генерал Франко. В результаті фальсифікацій  у Німеччині під час виборів країну очолив диктатор Гітлер.  Внаслідок інтриг та розправи над своїми опонентами в СРСР встановився тоталітарний режим, який очолив Сталін. Почалося протистояння тоталітаризму та демократії, світ наближався до розв’язання Другої світової війни, в якій ці політики відігравали провідну роль. Одні прагнули світового панування, інші, відкинувши політичні мотиви та суперечності, обєдналися в антигітлерівську коаліцію та розгромили нацизм, фашизм  та мілітаризм.

 

 

 

 

Викладач

Розпочнемо наш урок з термінологічного диктанту

Термінологічний диктант

 1.  З історією якої держави повязана подія, що увійшла в історію під назвою «Революція в спальному вагоні»?                                                           ( Італія)

 2. З історією якої держави повязана подія, що увійшла в історію під назвою «Мюнхенський (пивний) путч»?                                                      ( Німеччина)

 3.  З якою країною повязана політика під назвою «Новий курс»?              (США)

4.В якій країні фашистський заколот почався з кодової фрази «Над всією країною безхмарне небо»?                                                                       ( Іспанія). 5.Назвіть прізвище президента США, який обирався на цю посаду чотири рази?                       (Ф.Рузвельт)

 6. Назвіть прізвище диктатора Іспанії, який здобув перемогу в громадянській війні?                                                                                                     ( Ф.Франко)

7.Як прізвище італійського диктатора, який уклав угоди з Папою Римським?  (Муссоліні)

 8. Як прізвище диктатора, який під час ув’язнення виклав свої нацистські ідеї про світове ранування в книзі «Моя боротьба»?                              (Гітлер)

 9.  Як назвали політику нацистів по масовому знищенню євреїв?   (голокост)

10. Як називається політичний антидемократичний режим, в якому держава прагне встановити повний контроль над суспільством за допомогою репресивнихзаходів?                                                                       (тоталітаризм)                                       

 

Перевіряємо роботи. Учні обмінюються своїми зошитами та перевіряють роботи. Викладач зачитує   номер питання та правильну відповідь,  учні ставлять «+» або «--». В залежності від кількості правильних відповідей виставляється оцінка в зошит самими учнями.

Викладач 

Ми успішно виконали першу частину нашої роботи. Тепер перейдемо до наступної частини.

 

Робота біля дошки

Два учні  отимують бланк з різноманітними фактами і мають занести їх до таблиці: (зразок заповненої таблиці)

Політики та їх діяльність

Прізвище

Країна

Ключові факти

Рузвельт

США

«Новий курс», відміна сухого закону, кодекси чесної конкуренції

Франко

Іспанія

Народний фронт, громадянська війна, інтербригади, «П’ята колона»

Муссоліні

Італія

«перетворення Середземного моря у внутрішнє озеро», корпоратизація країни, Латеранські угоди з Ватиканом, «Революція в спальному вагоні»

Гітлер

Німеччина

Голокост, «кришталева ніч», підпал рейхстагу, «ніч довгих ножів», гетто, «Пивний путч»

 

 У цей самий час викладач з класом проводить  інтелектуальну розминку. Заздалегідь підготовлені асистенти викладача поділяють клас на дві  групи      (по рядах) і ставлять запитання по черзі кожній групі. Якщо  якась група не може дати відповідь, запитання переходить до іншої. Облік позитивних відповідей записує другий асистент викладача, і наприкінці розминки підбиває бали (в асистента є таблиця зі списком учнів, в якій він виставляє бали).

 

 

Вправа «ТАК-НІ» (Бліцопитування)

Викладач  шляхом  фронтального бліц-опитування ставить запитання по черзі капітанам команд   кожної групи. Асистенти ведуть облік правильних відповідей. 

Варіант  1

1. Держава Ватикан була відновлена внаслідок угоди  Муссоліні з Папою Римським.                                                                                                           (Так)

2. Корпоративна система встановилась у Великій Британії.                           (Ні)

3. Ф.Франко був страчений за рішенням Нюрнберзького трибуналу.            (Ні)

4. Рузвельт чотири рази обирався президентом США.                                   (Так)

5. Гітлер вважав Муссоліні своїм учителем.                                                    (Так)

6. Іспанія увійшла до антикомінтернівського пакту.                                         (Ні)

7. «Похід на Рим» організував Муссоліні.                                                       (Так)

8.  Лідером нацистів у Німеччині був Гітлер.                                                   (Так)

9. В громадянській війні заколотники на чолі з  Ф.Франко потерпіли поразку.

                                                                                                                                 (Ні)

10. США встановили дипломатичні відносини з СРСР за часів Рузвельта.  (Так)

 

Варіант  2

1. Революція в спальному вагоні привела до влади Муссоліні.                     (Так)

2. «Кришталева ніч» була проведена нацистами проти євреїв за наказом Гітлера.                                                                                                                  (Так)

 

3. Муссоліні встановив у Італії нацистську диктатуру.                                     (Ні)

4. Рузвельт був лідером республіканської партії.                                               (Ні)

5. Франко був виразником комуністичних ідей.                                                 ( Ні)

6. Держава Ватикан розташована в Німеччині.                                                   (Ні)

7.  Гітлер та Муссоліні є диктаторами.                                                               (Так)

8. Рузвельт був прихильником тоталітарних методів                                         (Ні)

9. Франко отримав підтримку від Німеччини та Італії.                                    (Так)

10. Президент Німеччини Гінденбург призначив Гітлера рейхсканцлером

в 1933 р.                                                                                                                (Так)                                                                                                          

 

Після проведення бліцопитування викладач разом з  групою перевіряє та коментує і доповнює  правильність  заповнених  на дошці таблиць  « Політик- країна - діяльність», «Політик – країна». 

 

Викладач 

переходимо до наступного етапу нашого уроку

Пізнавальна гра  «Хто зайвий на фото і чому?»

 На екрані  4 портрети політиків. Завдання – визначити зайвого та пояснити причину свого вибору (наприклад):

 

 

Слайд 1

Б.Муссоліні, Ф.Рузвельт, А.Гітлер, Ф.Франко

(Зайвий  - Ф.Рузвельт, тому, що він представляє демократичний табір, а решта – диктатори, лідери тоталітарних режимів)                                                                                   

Слайд 2

Ф.Рузвельт, В.Вільсон, Ф.Франко, Г.Гувер, (зайвий – Ф.Франко, який є диктатором Іспанії, решта – демократичні  керівники США)

Слайд 3

П.Гінденбург, А.Гітлер, Б.Муссоліні, Ф.Еберт (зайвий – Б.Муссоліні, який представляє Італію, решта – керівники Німеччини)

Слайд 4

Н.Чемберлен, У.Черчіль,  А.Гітлер, Е.Даладьє (зайвий -  А.Гітлер, який є диктатором Німеччини, решта -  демократичні лідери Великої Британії)                                                                                    

 

Пізнавальна гра «Загадковий конверт» (в залежності від часу та підготовленості учнів   застосовується один із варіантів)

Варіант 1

На дошці  або екрані – 6 фото політичних діячів (Ф.Франко, А.Гітлер, Б.Муссоліні, Ф.Рузвельт  та  два фото осіб, які не відносяться до теми заняття) без зазначення прізвища.

4 групи учнів отримують конверти з таким вмістом: 1.Картка з прізвищем одного з чотирьох політиків  які розглядаються на практичному занятті (Рузвельт, Гітлер,Франко,Муссоліні).

2. Листок (або розрізані картки) з переліком 20 (можна більше або менше) ключових суттєвих характеристик  різних політичних діячів, з яких лише 10 відносяться до політика, прізвище якого вказане на картці). Кожне питання  пронумероване від 1до 20  (для того, щоб швидше  перевірити правильність.  Можна заздалегідь дати асистентам правильні відповіді з номерами або сумою балів). Завдання кожної групи:

  1. Картку з прізвищем прикріпити до  одного з фото на дошці.
  2. Поряд з фото виписати на дошці номери, які відповідають політику.
  3. Група має з ключових фраз  та своїх  заміток скласти політичний  портрет особи за алгоритмом  (памяткою) і захистити проект.

Асистенти оцінюють роботу кожної групи: швидкість, правильність  та вміння скласти політичний портрет.

 

Ключові фрази:

Ф.Рузвельт

1. Видатний політичний та державний діяч, який був лідером демократичного світу.

2. Походить з багатої сімї, навчався в Гарвардському університеті.

3. 1921 року після купання в озері захворів на поліомієліт, йому призначили неправильне лікування, що  призвело до паралічу та інвалідства.

4. Займав посаду  губернатора Нью-Йорка чотири роки.

5. Був обраний президентом  країни в  1932 р. під час  «Великої депресії». 

6.  Єдиний з президентів, який займав цю посаду більше ніж два терміни.

7. Під час президентства провів комплекс економічних реформ під назвою «Новий курс».

8. Реформи  політика отримали підтримку серед трудящих, але викликали невдоволення та засудження з боку багатих верств населення.

9. Політика реформ  забезпечила  вихід з економічної кризи, стабілізувала банківську та фінансову систему, перетворила  країну на провідну державу світу.

10.  Він увійшов у історію як президент-реформатор,  його рішучість та наполегливість у втіленні ідей у життя мають слугувати політикам, які прагнуть увійти в історію як видатні постаті.

Б. Муссоліні

  1. Політичний діяч, фашистський диктатор  з 1922 по 1943 роки.
  2. Його назвали на честь трьох відомих революціонерів. Отримав освіту вчителя початкових класів.
  3. Жив у Швейцарії, Австрії, працював у редакціях газет лівого спрямування.
  4. На початку діяльності сповідував соціалістичні погляди та був пацифістом, в роки Першої світової  став прихильником фашизму.
  5. Сподівався, що  Перша світова війна призведе до розпаду суспільства, і в хаосі він зможе прийти до влади,
  6. Створив озброєні фашистські загони чорносорочечників, які організували «похід на Рим» у 1922 р. та привели диктатора до влади. Цю подію назвали «Революція в спальному вагоні».
  7. Він сконцентрував усю владу в своїх руках як провідник (дуче) фашистської партії, та спробував відродити священну Римську імперію. Ліквідував парламентаризм та демократію, сформував корпоративну систему.
  8. Під час громадянської війни в Іспанії допомагав разом з Гітлером диктатору Ф. Франко.
  9.  Він разом з  Гітлером  створив    Антикомінтернівський  та Сталевий  пакт  і є одним з винуватців  розв’язання Другої світової війни.
  10. Наприкінці  Другої Світової війни  втратив владу, в квітні 1945 р.  його схопили партизани і разом з дружиною стратили.

Ф. Франко

  1. Військовий і політичний діяч,  фактичний  диктатор  країни з 1939 р.  до 1975,  каудильйо, генералісимус.
  2. Виховувався у сім’ї військового, не зміг стати моряком і навчався у піхотній академії, 14 років служив в Африці, набув бойового досвіду.
  3. Пройшов шлях від лейтенанта до наймолодшого генерала своєї країни, очолював військову академію, Генеральний штаб.
  4. В 30-ті роки ХХ ст. в країні почалась   кровопролитна громадянська війна, в якій протистояли республіканці та військові заколотники, яких він очолив.
  5. Каудильйо вів  боротьбу проти республіканців Народного фронту під час  громадянської  війни. Заявив, що веде «хрестовий похід проти червоної комуністичної загрози».
  6. Під час громадянської війни отримав військову допомогу від Німеччини та Італії.
  7. Прийшов до влади після перемоги антиреспубліканських сил в громадянській війні 1936—1939 років.
  8. У роки Другої світової війни його країна дотримувалась нейтралітету, тому не був серед звинувачених на Нюрнберзькому процесі.
  9.  Після війни почав здійснювати  політику національного примирення, було зведено пам'ятник загиблим республіканцям. Проте  репресії проти політичних супротивників тривали до його смерті.
  10.  Був при  владі  до 1975 р. та здійснював економічні і  політичні реформи, підготувавши перехід країни від диктатури до демократії.

А. Гітлер

1.   Політичний та державний діяч,  рейхсканцлер  від 1933 до 1945 року, провідник Націонал-соціалістичної робітничої партії, головний ідеолог нацизму.

 2. Народився  в Австрії, виховувався в суворих умовах  в небагатій сімї, навчався погано, двічі сидів у першому класі.

3.  В молодості проявляв бажання малювати, але  Академія образотворчих мистецтв відхилила його заяву на вступ двічі: пославшись на його «нездатність до живопису».

4. Під час Першої світової війни дослужився до єфрейтора в армії рейхсверу, нагороджений залізними хрестами, був тяжко поранений внаслідок вибуху хімічного снаряду, дивом вижив.

5. Негативно сприйняв капітуляцію Німеччини у Першій світовій війні, по її завершенню вступив у НСДАП , проголошував  палкі промови, його називали «німецьким Муссоліні».

6. Організував антидержавний заколот(«Пивний путч») в 1923 р. Потрапив до в’язниці, де написав працю «Моя боротьба», яка стала програмним документом його політичної сили.

7. У 1933 р. після парламентських виборів президент Гінденбург призначив його рейхсканцлером.

8. Здійснював репресії та терор. Антисемітизм став провідною ідеєю фюрера. Він є  головним винуватцем голокосту.

9.  Він прагнув до світового панування, розв’язав Другу світову війну, яка принесла смерть та страждання мільйонам людей.

10. Покінчив життя самогубством у бункері оточеного радянськими військами Берліну.

 

 Орієнтовний алгоритм складання політичного портрету

  1.          Хто ця особа –  прізвище (псевдонім), посада, країна, роки життя.
  2.          Який  життєвий шлях пройшла ця особа.
  3.          В яку історичну епоху проявив себе.
  4.          Інтереси яких верств населення відображав, на кого спирався.
  5.          Яким чином здобув політичну владу.
  6. Яку мету ставила особа в своїй політичній діяльності.
  7. З якими відомими фактами, подіями пов’язана її діяльність.
  8. Які відомі  вислови, твори належать особі.
  9. Яку роль відіграла особа в житті країни, світу.
  10.  Які наслідки та оцінка діяльності особи з точки зору сучасності та уроки, які можна винести з її діяльності.

 

 

Варіант 2

  Учні отримують картки в конверті по одному на парту (політик-країна; характеристика – особа; дата – подія; термін – визначення).  Одна частина картки розрізана на чотири  частини, учні мають правильно  співставити положення.  Наприклад:

Картка №1

Німеччина

 нацизм

США

демократичний режим

Італія

фашизм

Іспанія

франкізм

Картка №2

А.Гітлер

Німеччина

Б.Муссоліні

Італія

Ф.Рузвельт

США

Ф.Франко

Іспанія

Картка №3

диктатура

жорстока необмежена влада

фашизм

політичний режим авторитарного типу в Італії

нацизм

політичний режим тоталітарного типу  в гітлерівській Німеччині

демократія

політичний режим в основі якого лежить народовладдя

Картка №4

«Народний фронт»

Іспанія

новий курс

США

встановлення нацистської диктатури

Німеччина

формування корпоративної системи

Італія

Картка №5

Ф.Рузвельт

автор «нового курсу»

А.Гітлер

фюрер

Б.Муссоліні

дуче

Ф.Франко

каудильйо

 Асистенти викладача перевіряють правильність виконання завдань і виставляють бали.

Перегляд фрагментів  відеофільмів «Диктатори. День в історії».  Канал 24 (Гітлер. Муссоліні. Ф.Франко.Ф.Рузвельт). 4 хв).

У процесі перегляду викладач зупиняє  перегляд фільму  і пропонує учням  відповісти на питання по сюжету чи завершити  фразу диктора.

 Представлення   учнівського  проекту  мультимедійної вікторини-презентації  «Політичні портрети»

Оцінювання

 Асистенти разом з учнями обговорюють і подають викладачу «рекомендовані оцінки», спираючись на які він оцінює роботу кожного.

Висновок викладача

  На сьогоднішньму уроці ми дізналися про діяльність та роль особистостей в історії. Кожен з політиків залишив свій слід. Однак, якщо  одних людство згадує з вдячністю, вивчає їх досвід та життєвий шлях, то доля диктаторів зовсім інша.

 Навряд чи диктатори задумувались про своє майбутнє. Вони були засліплені своєю славою та підлабузництвом своїх підлеглих,  які подавали їм тотальну брехню про те, як їх любить народ. Це   підсилювало хворе самолюбство своїх вождів. Вони не   усвідомлювали своїх злочинів перед людьми та Богом і не розуміли, що кара невідворотня.  «Мета виправдовує засоби» -  вважали диктатори  і шляхом репресій та терору вели свій народ в тільки їм зрозуміле світле майбутнє. Демагогія та популізм, чіткі та привабливі лозунги, прості шляхи вирішення складних завдань  гріли  душу неосвічених народних мас, які в захваті виконували волю тиранів. Прозріння приходило не відразу.

  Всіх диктаторів об’єднував  стиль їх дій і прагнень: авторитаризм, одноособовість влади, злочинні дії по відношенню до своїх громадян, ігнорування законів, репресії та терор.  Однак всі диктатори боялися власного народу, який їх ненавидів і прагнув  скинути з пєдесталу.

 В історії були диктатори як високоосвічені, так і з обмеженим, примітивним світоглядом, але всі вони були однієї масті і закінчували однаково – втечею з країни або ж смертю від змовників чи від розбурханого і приниженого народу.Такою була і буде  доля диктаторів.

 

 

 

 

КВНЗ КОР «Богуславський гуманітарний  коледж 

  імені І.С.Нечуя-Левицького»

викладач   Дмитренко Олена Михайлівна

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 липня 2019
Переглядів
1447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку