Урок "Паризька мирна конференція. Версальський договір. Створення Ліги Націй."

Про матеріал
Розробка уроку - проекту для профільного класу, розрахована на 2 години навчального часу. Містить необхідні методичні матеріали для організації проектної діяльності на уроці та під час підготовки до нього.
Перегляд файлу

Всесвітня історія  10 клас

Тема. Паризька мирна конференція. Версальський договір. Створення Ліги Націй.

Урок розраховано на 2 години у профільному класі

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

• характеризувати проблеми облаштування повоєнного світу;

• називати основний зміст головних післявоєнних договорів;

• розуміти сутність протиріч Версальської системи;

• формувати вміння і навички аналізувати і узагальнювати історичний матеріал;

• оцінювати хід подій і визначати роль особистості в історії;

• показувати на історичній карті основні зміни кордонів в Європі і світі внаслідок Першої світової війни.

Обладнання: - історична карта «Європа в 1924-1938гг.»,

  • портрети В. Вільсона, Ж. Клемансо, Д, Ллойд Джорджа,
  • таблиці-схеми, виготовлені творчими групами,
  • папки з груповими завданнями,
  • мультимедійні презентації «Паризька конференція світових держав» і «Ліга Націй»

Тип уроку: урок - проект.

Форма вираження проекту: плакати, таблиці, схеми, презентації.

Хід уроку

I. Організація початку уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Назвіть країни - переможниці в Першій світовій війні. Покажіть їх на карті.

2. Які зміни у воюючих країнах відбулися в ході Першої світової війни і відразу по її закінченню?

3. Визначте проблеми, що виникли в зв'язку з закінченням Першої світової війни.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. На даному уроці ми познайомимося зі зміною співвідношення сил в світі, розглянемо спробу великих держав - переможниць врегулювати післявоєнні проблеми і проаналізуємо їх успішність. Кінцевою метою нашої роботи стане складання характеристики нової Версальської системи міжнародних відносин.

Яким чином можна було вирішити виниклі проблеми? Як у світовій практиці раніше відбувався цей процес?

Правильно, першим засобом вирішення міжнародних проблем на початку ХХ століття стали міжнародні конференції. З такою конференцією ми і познайомимося.

Перегляд мультимедійної презентації та розповідь вчителя про Паризьку мирну конференцію.

Основні питання викладу:

1. Коли проходила конференція, країни - учасниці.

2. Які питання вирішувала.

3. Які країни грали вирішальну роль в її роботі.

4. Основні документи, прийняті конференцією.

5. Політичні персоналії. Міні - повідомлення учнів про В. Вільсона, Д. Клемансо, Д. Ллойд Джорджа, В. Орландо.

 Розповідь вчителя про існуючі на сьогоднішній день системи міжнародних відносин. Зараз історики виділяють 5 систем міжнародних відносин.

Вестфальська система створена в Європі після першої війни, в якій взяли участь більшість європейських держав - Тридцятирічної в 1648р. Основні принципи Вестфальської системи міжнародних відносин:

• пріоритет національного інтересу,

• принцип балансу сил,

• пріоритет держав - націй,

• принцип державного суверенітету,

• право вимагати невтручання в свої справи,

• рівність прав держав,

• зобов'язання виконувати підписані договори,

  •  принцип дії міжнародного права і застосування дипломатії в міжнародних відносинах - дотримання договорів стало найважливішим елементом такої практики, а міжнародне право і регулярна дипломатична практика - невід'ємним атрибутом відносин між державами.

Принципи Вестфальської системи є ідеалом, еталоном відносин між державами. Історики вважають, що Вестфальська система діє до сих пір.

Віденська система створена після наполеонівських воєн. Особливості Віденської системи міжнародних відносин.

  • Почалася епоха «Європейського концерту» - балансу сил між європейськими державами. «Європейський концерт» базувався на спільній згоді великих держав: Росії, Австрії, Пруссії, Франції, Великобританії.
  •  На відміну від Вестфальської системи міжнародних відносин, елементами Віденської системи виступали не тільки держави, а й коаліції держав.
  • «Європейський концерт», залишаючись формою гегемонії великих держав, вперше ефективно обмежив свободу дій цих держав на міжнародній арені.
  • Віденська міжнародна система мала на меті утвердження встановленого в результаті наполеонівських воєн співвідношення сил, закріплення меж національних держав
  • Незважаючи на кінець глобальної ізольованості цивілізацій та культур, Віденська система, як і попередня Вестфальська, мала євроцентристський характер.
  • Особливості Віденської системи полягали в різниці цивілізаційного і модернізаційного рівня його учасників. Великобританія і Франція вже вступили в процес науково-технічного прогресу; Австрія і Пруссія в цій сфері значно відставали, а Росію, провідну державу Віденського конгресу, гаранта миру і стабільності в Європі, технічний прогрес взагалі ще майже не торкнувся.
  • Дослідники відзначають виняткову стійкість системи. З Віденського конгресу до початку Першої світової війни перелік провідних держав не змінився.

Ті принципи, які поділяли правлячі еліти провідних держав, відрізнялися схожістю в баченні міжнародних ситуацій. Це призводило до прагнення провідних держав вирішувати міжнародні проблеми шляхом компромісів і коаліційних угод.

Версальсько-Вашингтонська система створена після Першої світової війни і ми сьогодні визначимо її характеристику.

Потсдамська система склалася після Другої світової війни.

Потсдамська епоха стала історичним прецедентом, оскільки ніколи раніше весь світ цілком не був штучно поділений на сфери впливу між двома державами. Біполярний розклад сил швидко привів до початку протистояння між капіталістичним і соціалістичним таборами, іменованого в історії холодною війною.Для Потсдамської епохи характерна надзвичайна ідеологізованість міжнародних відносин, а також постійна загроза початку прямого військового протистояння між СРСР і США.

Кінець Потсдамської епохи ознаменувався розвалом світового соціалістичного табору, що стався  після провальної спроби реформувати економіку Радянського Союзу, і був закріплений Біловезькими угодами 1991 року. Тобто була створена нова, Біловезька система, яка зафіксувала розпад СРСР.

 Дві останні системи ми вивчатимемо в наступному курсі, а зараз головну увагу цілком приділимо Версальсько-Вашингтонській системі.

IV.  Проект «Основні принципи та суперечності Версальської системи»

Смислові питання проекту.

 Які цілі переслідували держави - переможниці на конференції.

 Які рішення прийняла конференція.

 Які територіальні зміни внесла конференція на карту Європи.

 Чи був мирний договір дійсно мирним.

 З якою метою створювалася Ліга Націй і які вона мала інструменти для вирішення поставлених перед нею завдань.

 У чому полягають основні принципи і протиріччя Версальської системи.

Стадії здійснення проекту

1. Введення в проект.

Учні знайомляться з основними завданнями проектної діяльності на уроці. На уроці ми познайомимося з процесом створення нової системи міжнародних відносин, що склалася після Першої світової війни, виділимо основні принципи цієї системи, проаналізуємо її сильні і слабкі сторони.

Завдання проекту.

• З'ясувати, які цілі мали країни - переможниці на Паризькій конференції. Дати їм оцінку.

• Ознайомитись з основними рішеннями конференції. Дати їм оцінку.

• На основі групових завдань визначити, які проблеми післявоєнного світу були вирішені, а які залишилися невирішеними.

• Виділити основні принципи Версальської системи.

  Зробити висновки про можливість підтримання миру в умовах, що склалися.

2. Організаційний етап. Здійснюється за 3 тижні до уроку.

 Учні створюють групи для спільної роботи і вибирають питання для вивчення. Створюються групи:

 експертів - істориків,

 аналітиків,

 картографів,

 лінгвістів,

 секретарів,

 політологів,

біографів,

міжнародників.

 Згадують правила роботи в групах і розподіляють ролі.

3. Дослідницький етап. Групи знайомляться із завданнями і приступають до їх виконання.

Крок 1. Познайомитися з текстом підручника з відповідної теми.

Крок 2. Вивчити документальні матеріали з додатків.

Крок 3. Виконати творчі завдання для групової роботи.

Група лінгвістів

Творче завдання: поповнити словниковий запас наукових термінів і допомогти в цьому товаришам.

1. Прочитати текст параграфів 24-26.

2. Виділити нові слова і терміни.

3. За словником знайти значення цих термінів.

4. Записати визначення на окремих аркушах і розмістити їх на дошці.

5. Пояснити значення нових термінів товаришам

Група істориків-експертів

Творче завдання: виділити основні принципи міжнародних відносин, які виробила і закріпила своїми рішеннями Паризька мирна конференція

1. Вивчити зміст § 24, 25, 26, додаткової навчальної літератури про рішення Паризької мирної конференції.

2. Допомогти групам картографів і лінгвістів виконати отримані завдання.

3. На основі вивченого матеріалу, доповідей груп визначити основні риси Версальської системи міжнародних відносин.

4. Оформити висновки у вигляді таблиці «Версальська система міжнародних відносин. Основні принципи".

Група картографів.

Творче завдання: Скласти карту основних територіальних змін в Європі і світі після Першої світової війни.

1. Ознайомитися зі змістом Версальського, Нейінского, Сен-Жерменського, Севрського і Тріанонського договорів за §§ 24, 26.

2. Знайти на історичній карті атласу території, які були передані іншим державам за рішеннями конференції.

3. Відзначити на настінній мапі ці території.

4. Під час розповіді товаришів про зміст договорів показати на настінній мапі територіальні зміни в Європі.

Група аналітиків

Творче завдання: знайти відповіді на питання:

• Чи могли всі великі держави домогтися поставлених цілей на Паризькій конференції?

• Чому США, прибувши на конференцію з чіткою програмою, не ратифікували Версальський договір?

1. Познайомитися в §24 зі змістом пункту 1.

2. Згадати цілі воюючих держав впродовж Першої світової війни.

3. Коротко сформулювати цілі держав-переможниць.

4. Оформити висновки у вигляді таблиці-плакату.

5. Скласти і представити розповідь про цілі провідних країн-переможниць на Паризькій конференції.

6. Зробити висновок про те, чи можливо було задовольнити запити всіх держав на конференції.

Група секретарів

Творче завдання: чому рішення Паризької мирної конференції стали основою нової системи міжнародних відносин.

1. Вивчити зміст договорів, підписаних в Парижі, на основі документів, змісту підручника і додаткової літератури.

2. Виділити основний зміст цих договорів за такими групами питань:

• територіальні зміни,

• роззброєння,

• репарації.

3. Скласти розповідь про рішення Паризької конференції, погодивши його з групою картографів.

4. Зробити висновок, чому рішення конференції стали новою системою міжнародних договорів.

5. Представити свої висновки у вигляді таблиці-схеми.

Група міжнародників

Творче завдання:

• Що представляла собою перша в історії міжнародна організація з підтримки миру?

• Чому вона не змогла прийняти своєї символіки?

1. Вивчити історію створення та структуру Ліги Націй.

2. Визначити цілі першої міжнародної організації.

3. Виявити можливості Ліги для досягнення поставлених цілей.

4. Підібрати приклади впливу Ліги Націй на міжнародну ситуацію в світі.

5. Зробити висновки згідно творчого завдання.

6. Представити результати дослідження у вигляді презентації або таблиці.

  • Який би символ Ліги Націй запропонували ви?

Група біографів

Творче завдання: Хто вони, творці нової Європи?

1. На основі додаткової літератури та Інтернет - ресурсів познайомитися з біографіями політиків, які відіграли основну роль у роботі Паризької конференції.

2. Вибрати найбільш цікаві та значущі з вашої точки зору факти біографій і політичної діяльності і скласти коротку розповідь про В. Вільсона, Д. Ллойд Джорджа, Ж. Клемансо, В. Орландо.

3. Доповісти результати роботи у вигляді міні-повідомлень з використанням відеопрезентації.

Група політологів

Творче завдання: На думку істориків, Версальська система була найбільш нестійкою і суперечливою з усіх створених систем. Визначте основні протиріччя Версальської системи міжнародних відносин.

1. Уважно вивчіть зміст §24.

2. Виділіть основні цілі Паризької конференції і її результати.

3. Знайдіть протиріччя між тим, чого хотіли досягти політики, і чого вони реально досягли.

4. Оформіть висновки у вигляді плаката- таблиці.

5. Повідомте про виявлені суперечності однокласникам.

 

Крок 4. Оформити висновки у вигляді плакатів, таблиць, презентацій.

Крок 5. Підготувати усну презентацію результатів роботи, відповівши на питання для групи.

4. Етап попередньої презентації проекту. Учитель і група помічників - експертів-істориків - проводять консультації і перевіряюmь правильність виконання роботи.

5. Презентація проекту. Кожна група представляє результати роботи: Лінгвісти вивішують плакати з поясненням нових понять і термінів.

Основні терміни:

Мандатна система - це форма управління колишніми німецькими колоніями, встановлена Версальським договором.

«14 пунктів» - проект мирного договору,  що завершив Першу світову війну, розроблений президентом США Вудро Вільсоном.

Плебісцит - опитування громадян, як правило, з метою визначення долі відповідної території. У деяких країнах вважається синонімом референдуму.

Демілітаризація - ліквідація військових укріплень на певній території, а також заборона тримати на цій території збройні сили.

Ізоляціонізм - політика національної замкнутості, відмови від участі у вирішенні міжнародних конфліктів.

 Система - це сукупність певних елементів, між якими існує закономірний зв'язок або взаємодія.

Аналітики представляють і коментують таблицю «Цілі на конференції держав - переможниць» і роблять висновки: чи можливо було всім державам досягти своїх цілей.

Цілі на конференції держав - переможниць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія. Як ви думаєте, чи були цілі великих держав справедливими і гуманними?

 Секретарі докладають про основні рішення Паризької конференції і розкривають поняття "Версальська система" у вигляді плакату.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія. Використовуючи визначення поняття "система" доведіть, що договори, підписані в Парижі, дійсно заклали основи нової системи міжнародних відносин.

 Картографи показують під час виступу секретарів на карті Європи основні територіальні зміни по рішеннях Паризької конференції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міжнародники представляють презентацію "Ліга Націй" і розповідають про створення першої міжнародної організації і принципи її дії, про її сильні і слабкі сторони. Робиться висновок про можливість Ліги виконати своє призначення.

 

 

 

 

 

 

Рефлексія. 1. Чи могла Версальська система міжнародних відносин виконати свою роль і стати основою для збереження миру?

2. На одній із площ у Женеві стоїть інсталяція у вигляді триногого стільця.  Чи може така інсталяція відтворити сутність Ліги Націй?

 Учитель: Які ж протиріччя створила або зберегла Версальська система? Політологи створюють схему виниклих протиріч, які стануть джерелом нового загострення міжнародної напруженості.

Протиріччя, що виникли у зв'язку з рішеннями конференції

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія. Що ми розуміємо під терміном "протиріччя" в контексті нашої теми?

Група експертів-істориків представляє характеристику Версальської системи, визначаючи принципи її функціонування, закладені на Паризькій конференції.

Основні принципи Версальської системи (записати в зошиті)

  • Дискримінація положення переможених держав і Радянської Росії.
  • Закріплення лідерства США, Великобританії і Франції, в новій системі. Інші переможці (на кшталт Італії) залишилися на другому плані.
  • Політична ізоляція США від європейських справ.
  • Утворення ряду нових суверенних суб'єктів МВ в Європі.
  •  Створення Ліги Націй - інструменту збереження статус-кво в системі міжнародних відносин.
  •  Світ поступово перестає бути євроцентристським, міжнародна система починає перетворюватися на глобальну.
  •  Основними елементами контролю за державами були колективна безпека, Ліга Націй, міжнародно-правові угоди універсального характеру, і т. п.

 6. Рефлексія. Підсумки проекту.

 Питання для обговорення:

 1. Чому ви навчилися під час підготовки до уроку і під час самого уроку?

2. Заповнити усно таблицю

Сильні і слабкі сторони Версальської системи

Сильні сторони Версальської системи

Слабкі сторони Версальської системи

 

 

 

 

 

 

 

3. Як ви вважаєте, чи задовольнилися США тією роллю, яку їм відвела Європа?

  На наступному уроці ми продовжимо формувати уявлення про нову систему міжнародних відносин, доповнивши його характеристикою рішень тихоокеанської Вашингтонської конференції.

 V. Підсумки уроку. Оцінювання роботи кожного учасника проекту по групах в таблиці оцінювання.

 VI. Завдання додому: §24 читати за підручником всесвітньої історії. Відповісти на питання №3, 5 до § 24, заповнити таблицю "Сильні і слабкі сторони Версальської системи" в зошиті.

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Полянський П.Б.)
Додано
29 липня 2019
Переглядів
2602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку