ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «ЗМІСТ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ»

Про матеріал

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «ЗМІСТ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ»

Мета:сприяти засвоєнню студентами основних форм, методів навчання обдарованих дітей дошкільного віку, формувати потребу, використовувати методи та прийоми стимулювання творчої активності дітей в навчально-виховній роботі, розкрити специфіку роботивихователів з обдарованою дитиною в дошкільному начальному закладі, розвивати педагогічне мислення студентів.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «ЗМІСТ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ У ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ»

Актуальність теми: виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної, творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.

Мета:  сприяти засвоєнню студентами основних форм, методів навчання обдарованих дітей дошкільного віку, формувати потребу, використовувати методи та прийоми стимулювання творчої активності дітей в навчально-виховній роботі, розкрити специфіку роботи  вихователів з обдарованою дитиною в дошкільному начальному закладі, розвивати педагогічне мислення студентів.

Опорні ключові поняття: зміст, форми, методи,обдарована дитина

Література :

  1. Асмолов, А.Г. Психология личности. Принципы общепсихологического анализа. [Текст]. / А.Г. Асмолов. – М.: Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
  2. Бабаева, Ю.Д. Психологический тренинг для выявления одаренности: Методическое пособие. [Текст]. / Ю.Д. Бабаева. - М., 1998.
  3. Батаршев, А.В. Психология индивидуальных различий: От темперамента к характеру и типологии личности. [Текст] - М.: ВЛАДОС, 2000.- 256с. – (Психология для всех).
  4. Богоявленская, Д.Б. Психология творческих способностей: [Текст] Учебное пособие для студ. вузов. – М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 320 с.
  5. Гозман, Л.Я. Самоактуализационный тест [Текст] / Л.Я. Гозман, М.В. Кроз, М.В. Латинская. – М.: Российское педагогическое агенство, 1995.
  6. Давыдов, В.В. Проблемы развивающего обучения. [Текст]. / В.В.Давыдов. – М.: Педагогика, 1986. – 198 с.

 

Зміст і хід заняття

 

I. Організація заняття

1. Організаційний момент. Привітання. Привітання; наявність студентів на занятті;готовність студентів до заняття; готовність аудиторії.

Викладач/Студенти

2. Повідомлення теми, мети, основних завдань: ознайомлення з планом заняття з метою залучити студентів до роботи. Прийом: вступне слово викладача.

  1. Актуалізація опорних знань студентів за темою
  2. Виконання практичних завдань.

3. Мотивація навчальної діяльності:

Викладач. Мовленнєва розминка. Актуалізація опорних знань і контроль вихідного рівня знань студентів, діалог з умовно створеною ситуативною комунікацією:

1.Назвіть і охарактеризуйте програми виховання та навчання дітей дошкільного віку «Розвиток» і «Обдарована дитина»

2.  У чому полягає роль організованого навчання? Розкрийте значення різних форм організації навчання обдарованих дітей дошкільного віку

3.У чому полягає своєрідність методів навчання обдарованих дітей дошкільного віку

4. Типи обдароваваної дитини

IІ. Основна частина заняття

Викладач. Переходимо до основної частини нашого практичного заняття.

Прийшла до Радживу Ганді жінка і попросила: "О, Великий Учитель! Скажи моєму синові, щоб він не їв цукор! Це адже так шкідливо"!Учитель мить подумав і відповів жінці: "Приходь, жінка через тиждень з сином". Пройшов тиждень, жінка з сином прийшла до Радживу знову."О, Великий Учитель! Скажи моєму синові, щоб він не їв цукор! Це адже так шкідливо"! Раджив Ганді подивився на хлопчика і тихо сказав йому: "Не їси цукор, це шкодить".
Мудрець кивком попрощався з візитерами. Вже біля дверей, жінка обернулася до Учителя і тихо запитала: "А чому не сказав цього минулого разу"? Тиждень тому я ще сам їв цукор.

4. Формування вмінь і навичок:

1.Одним із завданням для самостійної роботи студентів було проаналізувати досвід  навчання й виховання обдарованих дітей в дошкільному навчальному закладі проходження педагогічної практики. Із таким звітом нас ознайомить ………………

2. Доповнить її ………………..

У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору дошкільного навчального закладу. Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.

3.Завдання роботи з обдарованими дітьми:

  • Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
  • Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
  • Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
  • Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».

4.За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?

  • Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей дітей.
  • Орієнтація на потреби дитини.
  • Максимальне розширення кола інтересів.
  • Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
  • Ускладнення змісту навчальної діяльності.

5.Яким повинен бути вихователь у роботі з обдарованими дітьми?

  • Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
  • Професійно грамотним.
  • Інтелігентним, моральним і ерудованим.
  • Володіти сучасними педагогічними технологіями.
  • Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
  • Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.

5.Доповнить…..

Основною формою роботи з обдарованими і здібними дітьми є  заняття за  індивідуальним маршрутам.  Розробка індивідуального маршруту на кожну дитину забезпечує розкриття його індивідуальних здібностей, інтересів і можливостей.

6.Мотиваційне забезпечення індивідуального супроводу. Постійно стимулювати і мотивувати позитивне відношення до саморозвитку і самореалізації через роботу в зоні найближчого розвитку, створення ситуацій успіху. Сприяти розвитку творчого потенціалу, давати поштовх до саморозвитку і самореалізації.

7.Схема побудови індивідуального маршруту для  обдарованої дитини

 

 

 

 

 

 

 

8.Методи і прийоми:

Ігрові: ігри та вправи на розвиток уяви, фантазії, творчого мислення.

Практичні: практичні заняття у гуртках

Словесні: словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша; складання казки за малюнком; створення продовження казки, оповідання; складання чистомовок; використання анаграм, метаграм;словесне малювання;  вилучення зайвого.

Технологія співробітництва: співробітництво з керівником гуртка, вихователем групи, однолітками.

Технологія ТРВЗ: методи асоціацій, евристичних і пошукових ситуацій, емпатії тощо.

Викладач: Давайте практично розглянемо ці методи:

Методи і прийоми:

1.Ігрові: ігри та вправи на розвиток уяви, фантазії, творчого мислення.

Гра «Якби я…».Мета: розвивати уяву, фантазію, нестандартне мислення, творчі здібності дітей

Пропонуємо уявити себе певним предметом і розповісти про себе від його імені, починаючи такою фразою: «Якби я була ….книгою, птахом, годинником, я б….»

  Гра  «Фантазія». Мета вправи полягає у розвитку оригінальності, продуктивності мислення та вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Нам усім напевно важко уявити наше життя без квітів. Вони оточують нас та дарують неймовірну красу, численність різнобарвності та яскравості. Пахощі квітів зачаровують нас дивуючи різною гамою кольорів та видів. Я пропоную вам пофантазувати і придумати якомога більше оригінальних відповідей на такі запитання:

  • Що може трапитися, якщо перестануть цвісти квіти?
  • Що може трапитися, коли квіти стануть безбарвними?
  • Що може трапитися, коли квіти оживуть?

Виконувати це завдання ви будете в групах. Працюють усі члени групи і приймаються до уваги всі варіанти відповіді на поставлене запитання.

  «Чому так трапилось?» (Наприклад: Річка вийшла з берегів і затопила навколишнє поле.)

  «Висновок» (Наприклад: Оленка старша за Марійку, а Марійка старша за Миколку. Хто найстарший? Наймолодший?).

«Крісло автора» Діти за бажанням сідають у "крісло автора" і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, історію про своє ім'я тощо.

9.Практичні:  практичні заняття у гуртках

    Під час занять у гуртках педагоги практикують такі форми роботи з обдарованими дітьми: опрацювання літературних джерел, виконання творчих робіт, проведення спостережень за рослинами та тваринами під час практичних занять, походів, екскурсій, експедицій у природу, участь у масових заходах (Всеукраїнських, Міжнародних, обласних конкурсах), тематичних заходах (вікторини), творчих виставках та ін. Розвитку творчих здібностей вихованців сприяє також проведення у закладі: виставок творчих робіт вихованців, авторських виставок, постановки авторських театральних вистав, турнірів знавців, інтелектуально - розважальних ігор, участь у обласних конкурсах.

Словесні: словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша; складання казки за малюнком; створення продовження казки, оповідання; складання чистомовок; використання анаграм, метаграм;словесне малювання; вилучення зайвого.

Виховання та навчання завжди починається з казки. Кожна казка - це ланцюжок пригод, незвичних ситуацій, що виникають у житті персонажів, а також і їхніх дій щодо розв’язування певних завдань. Без казки - живої, яскравої, яка захоплює свідомість і почуття дитини - неможливо уявити дитяче мислення та дитяче мовлення.   

В.О.Сухомлинський зазначав: «Без казки, без гри уява дитини не може жити,  без казки оточуючий світ перетворюється для неї в красиву, але все ж намальовану на полотні картину; казка змушує цю картину оживати. Казка, це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує  вогник дитячої думки і мови».

Казка для дитини - це не що інше, як засіб осягнення життя, спосіб пізнання, осмислення деяких життєвих явищ, моральних установок суспільства. Казка має надзвичайно велике значення для ознайомлення дитини з мовою, з навколишнім світом, що сприяє пізнавальному розвитку дитини. Дитина дошкільного віку проявляє особливу внутрішню активність, вона є співучасником подій, які відбуваються у казці. Казка є універсальним розвивально - освітнім засобом, який виводить дитину за межі безпосередньо сприймального середовища, занурює  її в можливі світи з широким спектром моделей людської поведінки і орієнтує  в них, забезпечуючи  таким чином мовленнєвий розвиток.

 Завдяки казці дошкільнята розширюють словниковий запас, формують правильну звуковимову, оволодівають граматичною будовою мовлення та навичками спілкування, отримують знання та навчаються використовувати їх у емоційно-вольовій та соціально - мовленнєвій практиці, етичних засадах спілкування, опановують вмінням встановлювати контакт з однолітками та дорослими.

1.«Казка заблукала»

Мета: розвивати творче розповідання, уяву, креативність під час створення нової казки з використанням сюжетів відомих та вигаданих казок: посадив дід ріпку... стали тягнути, а внучка відмовилася допомагати. Герой з якої казки прийде на допомогу? Яких ще героїв запросять на святковий обід?

2.Придумування  нової назви знайомих казок «Рукавичка»

3.Введення частки «не» у зміст казки

4. Розповідь казок. Мета: розвивати фантазію, уяву, здатність до творчої самореалізації, зв’язне мовлення.

Дитині або групі дітей пропонується розповісти казку від першої або від третьої особи. Можна запропонувати дитині розповісти казку від імені інших дійових осіб, які беруть або не беруть участь в казці. Наприклад, як би казку про Колобка розповіла Лисиця, Баба-Яга або Василиса Премудра.

5.Складання казок. « Чому сніг білий». Мета: виявити внутрішні конфлікти та ускладнення.

Дитина може складати казку, самостійно обираючи тему або за заданою першою фразою. У першій фразі дорослий може повідомити про головних героїв і місце дії. У власній казці дитина відображає свою проблемну ситуацію і способи її ров’язання.

Технологія співробітництва: співробітництво з керівником гуртка, вихователем групи, однолітками.

Технологія ТРВЗ: методи асоціацій, евристичних і пошукових ситуацій, емпатії  тощо.

ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань) – пропонує певний набір прийомів мислення, кінцевою метою яких є свідоме досягнення стану «осяяння», підказок інтуїції тощо. Використання алгоритму розв’язання проблемних ситуацій у ході навчального процесу виробляє в учнів такий стиль мислення, в основі якого є гнучкість, оригінальність, чутливість до протиріч, вміння свідомо моделювати ідеальний еталон, психологічно орієнтована думка на його досягнення і домагання цього найкоротшим шляхом.

Студенти/Викладач.

11.Мета: перевірити домашнє завдання – Створити модель розвитку обдарованої дитини в дошкільному навчальному закладі.

Студенти/Викладач.

ІІІ. Завершення заняття

Викладач:

“З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов’язок кожного – знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з’являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому”
                                                                Мартін Бубер

Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Завдання дошкільного навчального закладу , вихователя, батьків — підтримати дитину і розвинути її здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано.

10. Пояснення домашнього завдання.Розробіть дидактичну гру «Казковий палац» із використанням інтелектувальних вправ, логічних завдань, як леймотив- зачин може бути такий: « У королівстві літератури всі казки мешкають в одному великому палаці: на першому поверсі – казки про тварин, на другому - побутові казки, на третьому – чарівні казки...».

11. Підсумки заняття. Оцінювання навчальних досягнень студентів.

 

doc
Додав(-ла)
Замелюк Марія
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 вересня 2018
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку