Практичне заняття: « Зовнішні та внутрішні загрози суверенітету України в умовах «гібридної війни»

Про матеріал
Мета: розкрити складові гібридної війни Росії проти України; розкрити особливості міжнародного становища України; визначити основні внутрішні загрози в умовах гібридної війни, охарактеризувати російську агресію на сході України; розглянути шлях розвитку мінських домовленостей; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; виховувати учнів у дусі патріотизму.
Перегляд файлу

Стрілець Неля Анріївна,

учителька історії Зарічненської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Лиманської міської ради Донецької області

 

Тема: Практичне заняття: « Зовнішні та внутрішні загрози суверенітету України в умовах «гібридної війни»
Мета: розкрити складові гібридної війни Росії проти України; розкрити особливості міжнародного становища України; визначити основні внутрішні загрози в умовах гібридної війни, охарактеризувати російську агресію на сході України; розглянути шлях розвитку мінських домовленостей; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; виховувати учнів у дусі патріотизму.

Обладнання: підручник, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, відеоролик " Іловайський котел. Роковини трагедії", проектор, схеми, QR – коди.

Тип уроку: практичне заняття.

Поняття та назви: «АТО», «ООС», «нормандська четвірка»; «Анексія», «сепаратизм», «тимчасово окупована територія», «кіборг», «декомунізація», «волонтерський рух».

Основні дати та події:

28-29 листопада 2013р – відмова В.Януковича від підписання Угоди з ЄС на саміті у Вільнюсі;

30 листопада – 16 січня 2013 року – мирна фаза протистояння на ямайдані;

24 листопада 2013 року – «Вимоги Євромайдану»;

8 грудня 2013 рік – Марш мільйонів, початок «ленінопаду»;

16 січня 2014 рік – «Диктаторські акони;

17 січня – 20 лютого 2014 року – «Гаряча фаза протистояння»;

18 – 19 лютого 2014 року – Силовий розгін Майдану беркутівцями;

20 лютого 2014 року – початок операції з захоплення півострова Крим;

21 лютого 2014року – прощання з Небесною сотнею;

1 березня 2014 року – проросійські мітинги на Сході України (Донецьк, Луганськ, Харків)

16 березня 2014 року – псевдореферендум у Криму;

27 березня 2014 року – Резолюція Асамблеї ООН на підтримку територіальної цілісності України;

14 квітня 2014 року – Початок АТО

25 травня 2014 року – позачергові президентські вибори;

25 серпня 2014 року – Іловайський котел;

5 вересня 2014 рік – Підписання перших Мінських угод

26 травня 2014 – 22 січня 2015року – Бої за Донецький аеропорт

11 лютого 2015 рік – зустріч «нормандської четвірки»

30 квітня 2018 року – завершення АТО та початок ООС

Історичні постаті: В.Янукович, В.Кличко, А.Яценюк, О.Тягнибок, О.Турчинов, П.Порошенко, В.Путін, А.Меркель, Ф.Олланд.

Очікувані результати:  після уроку учні зможуть: оперувати понятійним та хронологічним матеріалом; пояснювати зміст поняття «АТО»; характеризувати переговори «нормандської четвірки»; висловлювати власні судження щодо подій на півдні та сході України.

Компетентності

Ключові: спілкування державною мовою (доступно і переконливо висловлювати думку); математична компетентність (будувати логічні ланцюжки подій, вчинків); уміння вчитися впродовж життя (критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості).

Предметні: хронологічна (уміння орієнтуватися в історичному часі; інформаційна (виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел); аксіологічна (осмислювати зв'язки між історією та сучасним життям).

 

Хід уроку

 

І.    Організаційний момент уроку

Обєднання дітей у групи.

II.    Актуалізація знань учнів

Робота в групах

Клас об'єднується у дві групи 2 групи, кожна з груп готує по 7 запитань ( флеш-карток), по черзі кожна група висуваю по одному учню на «батл», в якому учасники обмінюються запитаннями.

1. Революція Гідності відбулася:  

Листопад 2013 – лютий 2014р.

2. Коли і де відбувся самміт держав-членів ЄС, на якому Президент України В. Янукович за явив, що Україна не готова до підписання угоди про асоціацію з ЄС:

28 – 29 листапада 2013 року у Вільнюсі

3.Протягом 242 днів українські військові героїчно обороняли:

Донецький аеропорт

4. Найбільших втрат за час проведення АТО українські військові зазнали біля ...

Іловайськ

5.Чому почалася Революція Гідності?

Через відхід політичним керівництвом країни від курсу на євроінтеграцію, побиття активістів на Майдані Незалежності

6. Які вимоги висунув Євромайдан під час мітингу 24 листопада 2013 року?

Відставку прем'єр-міністра М.Я. Азарова, підписання В.Януковичем у Вільнюсі Угоди про асоціацію з ЄС, ухвалення євроінтеграційних законів.

7. Лідери яких країн, окрім України, зустрілися 11 лютого 2015 р. в Мінську (формат "нормандської четвірки"), щоб обговорити план урегулювання конфлікту на сході України?

Франція, Німеччина, Російська Федерація

 

 

1. Переломним днем у ході подій Революції Гідності стало

20 лютого 2014 року , коли силовики розстріляли близько сотні мирних мітингувальників

2. Коли в Україні розпочато декомунізацію?

Квітень 2015

3. За якого Президента України було розпущено ВРУ VIII скликання, скасовано депутатську недоторканність, прийнято закон про ринок землі, створено Раду з питань свободи слова та захисту журналістів:

В.Зеленський

4. Яка народна пісня стала символом памяті Небесної Сотні?

"Пливе кача"

5. Які положення містив диктаторський закон, прийнятий 16 січня 2014 року?

Заборона їздити колонами понад 5 автомобілів, тюремне ув'язнення до двох років за носіння захисного шолому, встановлення намету, арешт до 15 діб за благодійну допомогу протестувальникам.

6. Євромайдан в 2013 році переріс у:

Революцію Гідності

7.Яку назву отримало Народне Віче, що відбулося 8 грудня 2013?

Марш мільйонів

 

На дошці розміщено 4 фото.

Яке фото слід використовувати для ілюстрації подій Революції гідності?

А https://courses.prometheus.org.ua/assets/courseware/v1/a73793808a887187b7f632c50d66429b/asset-v1:ZNO+HISTORY101+2017_T1+type@asset+block/31.5_1.jpg    Б https://courses.prometheus.org.ua/assets/courseware/v1/8d1e6cdd964cf4f49772d02cacd3d7e8/asset-v1:ZNO+HISTORY101+2017_T1+type@asset+block/31.5_2.jpg

В https://courses.prometheus.org.ua/assets/courseware/v1/a6e025a6fd35a73e80fdbb5c1e6fc4df/asset-v1:ZNO+HISTORY101+2017_T1+type@asset+block/31.5_3.jpg    Г https://courses.prometheus.org.ua/assets/courseware/v1/6c90dbd46afe19c2552bbd9195bd3a03/asset-v1:ZNO+HISTORY101+2017_T1+type@asset+block/31.5_4.jpg

IIІ.    Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вправа «Квадрат Блума».
  • Розшифруйте слово. Поясніть його значення.

 

1

2

3

4

5

6

1

А

Б

В

Г

Ґ

Д

2

Е

Є

Ж

З

И

І

3

Ї

Й

К

Л

М

Н

4

О

П

Р

С

Т

У

5

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

6

Ю

Я

Ь

Ключ: 11; 14; 43; 21; 44; 26; 62.

  1. Вправа «Сенкан».
  • Складіть сенкан до слова-відгадки за алгоритмом.

                  Сенкан 

1. Записати головне слово (іменник) 

     2. Дібрати до нього 2 прикметники

  1. Дібрати до іменника 3 дієслова
  2. Скласти про головне слово речення з 4 слів
  3. Записати іменник- «асоціацію»

IV.    Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Формулювання очікуваних результатів.

За допомогою учнів учитель формулює основне питання уроку:Які мотиви агресивної політики Росії щодо України можна виокремити ?

V.    Вивчення нового навчального матеріалу

C:\Users\Admin\Desktop\5555.png   Довідка: Гібридна війна.

ДОВІДКА. 

Гібридна війна нове поняття в політичному житті світу. Вперше використане у військових документах США і Великої Британії на початку XXI століття. Означає підпорядкування певної території за допомогою інформаційних, електронних, кібернетичних операцій, у поєднанні з діями збройних сил, спеціальних служб та інтенсивним економічним тиском. Гібридна війна поєднує принципово різні типи і способи ведення війни, які скоординовано застосовуються для досягнення основних цілей. Типовими компонентами гібридної війни є використання методів, що сприяють виникненню та поглибленню в державі, обраній для агресії, внутрішніх конфліктів.

C:\Users\Admin\Downloads\TrustThisProduct_QRCode.png Причини виникнення гібридних війн.

Причини виникнення самої концепції «гібридних війн» та чому саме «гібридна війна» активно використовується різними країнами для досягнення своїх цілей: Головною з таких причин є наявність нових потужних видів зброї (в т. ч. масового знищення), що робить класичні війни вкрай небезпечними, як для самого агресора, так і для всього світу. Адже це призведе до масових жертв серед мирного населення, з’являться масштабні потоки біженців, руйнуватимуться транспортні та промислові інфраструктури (включно з критично-небезпечними ядерними та хімічними об’єктами), розірвуться існуючі торгівельно-економічні зв’язки тощо.2) Бажання агресора применшити свою роль у розв’язанні конфліктів задля уникнення санкцій з боку інших країн та міжнародних організацій, а також для недопущення втрати свого авторитету та позицій на світовій арені.3) Намагання країн-агресорів встановити свій контроль над об’єктами агресії (в т. Ч. Інтегрувати їх до своїх політичних, економічних та безпекових систем) без надмірних для них збитків, що можуть зашкодити нападникам у реалізації власних геополітичних та економічних інтересів.4) Ведення «гібридної війни» потребує наявності або створення певних обов’язкових передумов внутрішнього та зовнішнього характеру. Насамперед, країна-агресор повинна мати сильну та дієву владу, спроможну, незважаючи на існуючі проблеми, згуртувати громадськість довкола єдиної національної ідеї.5) Для успішного застосування методів «гібридної війни» у агресора має бути перевага над супротивником у військовій, економічній та інформаційній сферах, що надаватиме йому необхідні важелі тиску (впливу) на об’єкт агресії, виснажуватиме цей об’єкт морально-психологічно та економічно.6) Успіх у «гібридній війні» з об’єктом агресії можливий лише за умов слабкості його влади, міжнародної ізоляції, розколу у суспільстві, деградації економіки, а також зниження дієздатності та деморалізації силових структур. У будь-якому випадку країна-агресор має бути готовою до відсічі з боку об’єкта агресії, а також до того, що останній матиме підтримку інших країн та міжнародних організацій (в т. ч. в плані надання політичної, економічної, інформаційної та військової допомоги і запровадження санкцій проти агресора).

Схема 1.

https://history.vn.ua/pidruchniki/hlibovska-ukraine-history-11-class-2019-standard-level/hlibovska-ukraine-history-11-class-2019-standard-level.files/image187.jpg

Завдання 1: Визначте зовнішні фактори впливу на існування незалежної України в умовах гібридної війни.

1. Робота в малих групах

Кожна група отримує завдання: Ознайомтеся з історичними джерелами та проаналізуйте їх за запитаннями.

1-ша група

2-га група

2. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=GV_XV5VVEa4

- Перегляньте відеоролик.

- Висловіть власне судження до подій ?

 

Проаналізуйте дані соціологічного опитування центру імені Олександра Разумкова ( 2016 рік). Як оцінюють його учасники цілі російської агресії.

C:\Users\Admin\Downloads\TrustThisProduct_QRCode (1).png

 

 Розгляньте документ.

- Як на вашу думку чи вбачають громадяни Росії необхідність у військовій підтримці бійців південного сходу? Висловіть власне судження до наведених подій ?

3. Аналіз історичних джерел.

Ознайомтеся з історичними джерелами та проаналізуйте їх за запитаннями.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Вправа «Займи позицію».
  • Займіть позицію щодо твердження.

• «Як сприймаються в ЄС події в Україні. Наскільки європейці обізнані в українській ситуації?»

Прогнозована відповідь:

1. Більшість громадян восьми країн-членів ЄС (60%) погоджуються з тим, що в Україні відбувається збройний конфлікт, інспірований Росією.

2. Найменше громадяни ЄС погоджуються з тим, що конфлікт на Сході України інспірований Заходом — 25% респондентів назвали саме цю відповідь.

          3. П‘ята частина мешканців восьми країн-членів ЄС не знають, що відбувається в Україні.

        

• «Якими є першочергові завдання влади в умовах гібридної війни?»

Відповідь можна сформулювати за допомогою схеми:

Уроки «гібридної війни» Росії проти України–2: геополітичний вимір


•«Наскільки дієвою зброєю в гібридній війні є пропаганда? Які межі її дії? Чи можуть бути ЗМІ більш дієвими, ніж зброя?»

Відповідь можна сформулювати за допомогою документів:

 

 

 • «Під час гібридної війни які загрози небезпечніші — внутрішнє протистояння чи зовнішнє збройне вторгнення?»

 

2.Вправа «Спіч у малюнках»

- Учні повинні схематично зобразити поняття повязані із темою уроків «Анексія», «сепаратизм», «АТО», «тимчасово окупована територія», «кіборг», «волонтерський рух».

 

VII. Підсумки уроку.

  1. Вправа «Три М».

Назвіть три моменти, які видалися вам найлегшими чи найважчими на уроці. Запропонуйте один – два моменти, які покращать вашу діяльність на наступному уроці.

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 травня 2020
Переглядів
12207
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку