Комунальний заклад «Кегичівський ліцей»
Кегичівської селищної ради
Вчитель початкових класів Рубан Т. І.
2021
Бурхливий розвиток новітніх сучасних технологій наклав певний відбиток на розвиток особистості сучасної дитини. Потужний потік інформації, реклами, поширення ігрових планшетів, електронних іграшок і комп’ютерів дуже впливає на виховання і розвиток дитини, на її сприймання нового світу.
Сучасна школа покликана забезпечити становлення особистості молодшого школяра шляхом виявлення і цілісного розвитку здібностей, формування умінь і бажання вчитися. Важливою передумовою успішного навчання молодших школярів є зацікавленість. Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу.
Сучасний педагог в освітньому процесі повинен намагатись удосконалювати свою роботу, використовуючи нові форми і методи. У своїй роботі я пішла шляхом пошуку, удосконалюючи свій досвід, урізноманітнюючи його новими технологіями, які допомагають дітям оволодівати знаннями.
Я розумію, що навчати дітей так, як навчали нас – неможливо. Вони народились і зростають в інший час і в інших умовах. Кожну дитину слід розглядати як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. І тому намагаюсь впроваджувати у своїй роботі використання інноваційних технологій. За ними майбутнє. Водночас, впровадження цих технологій є питання не з простих, що потребує ґрунтовної підготовки. Але я прагну розкрити всі здібності і таланти своїх учнів, навчити їх вчитися. Уроки з використанням інтерактивних технологій проходять цікаво, продуктивно, на одному диханні, знімають закомплексованість учнів з різними рівнями навчальних досягнень. Відбувається розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, зростає ефективність уроків. Але все це в сукупності стовідсотково спрацьовує тоді, коли учні достатньо володіють навичками читання, що є складною взаємодією між чуттєвими сприйманнями і розумовими операціями.
Говорячи про пізнання навколишнього світу учнями, обов’язково стикаємося з проблемою читання. Читання – є основою навчання. Читання в початкових класах є одним з предметів у процесі якого здійснюється процес навчання з одного боку, а з іншого – читання виступає засобом навчання. Чим успішніше дитина володіє повноцінною навичкою читання, тим швидше будуть реалізовані можливості програмного матеріалу.
Читання – один з основних компонентів розвитку мовленнєвої діяльності школярів, один з важливих засобів формування особистості. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам'ять, уява, слухові та зорові аналізатори. Дітям непросто поєднувати водночас зорове сприйняття букв і вимову звуків, слів, речень, усвідомлювати прочитане, визначати ставлення до нього. Не володіючи навичками читання, дитина втрачає до нього інтерес, погано розуміє і засвоює зміст, швидко стомлюється. Тому так важливо у початкових класах сформувати технічну сторону читання, уміння працювати з текстами, розуміти їх. Слід навчити дітей не просто читати, розуміти текст, а іноді й «читати між рядками».
Ще В.Сухомлинський писав: «Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самі себе». «Без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, що погане читання – ніби брудне вікно, крізь яке нічого не видно». Проблема читання завжди дуже актуальна, тому я вибрала її для себе, як головну тему в своїй роботі, над якою працюю уже четвертий рік.
Значення книги в житті людини величезне. Книга – це ланка, яка зв’язує нас з минулим і майбутнім. Книга – це ключ до відкриття світу людей: добра і зла, сили і слабкості, покірності й боротьби. Відкриваючи цей світ, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає і виховує саму себе. І моє основне завдання, як учителя початкової школи, навчити учнів читати свідомо, швидко, виразно, адже високий рівень читацьких навичок – це запорука успішного навчання в наступних класах. Сам предмет читання досить складний для учнів початкової школи. Складність ця зумовлена його специфікою. Матеріал, що вивчається, містить у собі багато абстрактних понять і найменше, на перших порах, пов'язаний з діяльністю дитини.
Я виділила для себе в своїй роботі основні критерії до уроку читання і завжди їх дотримуюсь:
На уроках читання вирішується багато проблем естетичного, морального і етичного розвитку дитини. Успішно вирішивши їх можна за умови добре спланованого уроку. Мета уроку має чітко відображати навчальні завдання, його розвивальну і виховну спрямованість. Молодший школяр читає в основному на уроці, тому важливе значення має уміння вчителя поєднати багато різних видів роботи і максимально використати можливості учня.
На своїх уроках читання я виділяю:
Учні повинні зрозуміти картини природи, вчинки самих персонажів, розібратися у послідовності подій, встановити зв’язки. Повторне осмислення передбачає кількаразове повернення дитини до тексту, але з різними завданнями. Саме на цьому етапі уроку формуються, розвиваються і поглиблюються знання, уміння й навички, відпрацьовується виразне і правильне читання, мовчазне читання, читацька самостійність, що є складовою частиною уміння орієнтуватись у будь якому тексті, відповідати на запитання і самостійно ставити їх однокласникам, складати план, переказувати близько до тексту, коротко, вибірково відтворювати прочитане.
Залежно від особливостей твору я пропоную учням завдання на підготовку до виразного читання:
Формуючи якості читання я не надаю перевагу якомусь одному завданню. Тут необхідний тісний зв'язок. Усвідомленість залежить від правильності і виразності читання, правильність – від темпу і усвідомлення, виразність – від усвідомлення і правильності темпу.
На швидкість читання впливає багато факторів:
Вдосконалення цього процесу сприяє стимуляції до швидкого читання, систематичний облік і регулювання швидкості.
Вміння і любов до читання формується у молодшому шкільному віці, коли приділяється увага техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, треба правильно розуміти основи цього процесу і насамперед те, що читання – тихо фізичний процес, залежний від особистості, швидкості реакції, якості зору, темпераменту. У мене у класі є як флегматики і меланхоліки, так і холерики. Так от холерики швидко і говорять і читають, а флегматики і меланхоліки – повільніше, хоча з допомогою вправлянь техніка читання зростає і в них. Система тренувальних вправ по читанню дуже різноманітна. Я користуюсь тими, які на мою думку самі ефективні.
І. Вправи на постановку дихання та постановку артикуляції.
Серед дітей, які приходять до школи, багато таких, які мають проблеми з артикуляцією багатьох звуків. У 1-2 класах на це звертала особливу увагу, але й зараз у 4 класі такі вправи мають місце на уроці. Це хвилина роботи в парах, де учні один одному вимовляють задані слова, або звуки.
Серед молодших школярів досі є такі, які не вміють регулювати дихання, внаслідок чого при читанні захлипаються, роблять вдих поперед слова, гублять закінчення. Це істотно погіршує техніку читання. Щоб усунути такі недоліки, практикую дихальні вправи:
а) гріємо пальчики - дихаємо на них,
б) надуваємо повітряну кульку,
в) пірнаємо під воду.
У своїй роботі я практикую п’ятихвилинне читання перед кожним уроком. Саме тут учень може вибирати сам для себе темп і швидкість читання, але щоразу змінюючи своє завдання не зациклюючись на одному виді.
Так учні самостійно тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають і удосконалюють артикуляцію, навички антипатії.
Для фонематичної зарядки і артикуляційної чіткості я широко використовую чистомовки:
Са – са – са - у Наталочки коса.
ОХ – ох – ох - є на грядочці горох.
Шу – шу – шу – вже травичку я кошу…,
які учні навіть інколи складають самостійно. Часто підбираю предметні малюнки по темі уроку і учні чітко промовляють назви малюнків.
ІІ. Вправи на розширення кута зору.
Важливе місце при читанні має кут зору учня. Чим він більший, тим швидше дитина читає, тому що більше відразу сприймає її око. Для збільшення кута зору я широко використовую таблиці Шульта.
21 |
5 |
20 |
2 |
8 |
13 |
23 |
9 |
14 |
12 |
24 |
10 |
1 |
19 |
17 |
16 |
7 |
18 |
25 |
6 |
3 |
15 |
14 |
11 |
22 |
Суть в тому, щоб показати олівцем, або просто зафіксувати очима числа з наростанням. Цими вправами виробляються навички використання і периферичного зору, а також концентрується увага школяра.
Добру опору для міцної навички читання й розширення кута зору я забезпечую читанням з учнями пірамідок різної складності:
оса галка
роса палка
косар пайка
сорока гайка
сорочка зайка
майка
пря * ник ста ле вар
гра * ніт сні го пад
гри * бок кро ко дил
кві * тка бен зо воз
сві * чка зву ко ряд
гре * чка зем ле мір
гра * нат кри го лам
тру * бач слі до пит.
Читалочки складаночки:
ко |
во |
со |
бо |
по |
на |
ги |
ва |
ка |
да |
СИ |
РІ |
КА |
ЛА |
ПА |
ВА |
МА |
РА |
ДА |
ро
КА КО
ВЕ ШІ
Р
ВІ ХИ
ЖІ ТА
Ланцюжки повтори:
ГО РА МА ЛО ЗА ЛА
Слова в схованці:
У К Н И Г А О П С І Т Л І С К А Р В Е Р Б А С Х А
Народження нових слів:
сон – сонце сини – синиця шторм - штурм
вік – віконце пара – парашут буряк – будяк
столи – столиця марш - маршрут баран – банан
око - околиця коло – колона плач – плащ
Читалочки – переставлялочки:
но ра
ка бан
тро хи
то вар
си ро
ІІІ. Вправи на розвиток антиципації.
Ці вправи на уроці у моїх учнів найулюбленіші:
шк.л.р, г.р.б.ць, вч.т.ль, хв..л.нк.;
краї_ пока_
симво_ ска_
держа_ дава_
1 3 5 2 6 4
Ми вивчаємо цікаву сьогодні тему нову
БУР
ТІНА
БУРАТІНО
РАНО
НОРА
К О М С О П А Б К Л С Т К П А
ШАР+ЛАЮ – РЮ+Ш=ШАЛАШ
КУ+РМ+КАЯ – МЯ=КУРКА
Оля живе недалеко від КОЛИШ (школи)
Ферма
У селі лекива ерамф. В зоері лапватью акчик ат сигу. Тятьо сяЛю догує уркей. ітиД сяноть мї дову.
ІV. Види читання.
Важливе місце при збільшенні швидкості читання мають і різні види читання. Цих видів дуже багато і тому на кожному уроці я намагаюсь не повторюватись, а кожного разу урізноманітнювати роботу різними вправами.
Вправа «Блискавка» або «Буксир».
Учитель з учнями починає читати упівголоса, в повільному темпі, потім темп збільшується. Справляється той, хто встигає читати швидко разом з учителем.
Вправа «Торбинка».
Учні читають текст одну хвилину і замічають, де закінчили, перечитують ще кілька разів цей уривок, після чого знову читають за одну хвилину, замічають де закінчили.
Вправа «Дощик».
По команді вчителя читають або повільно і тихо, або швидко і голосно.
Вправа «Слідчі».
Знаходження в реченнях певного слова, або в абзацах якогось речення.
Вправа «Небо – земля» .
Учні вчаться читати, як диктори по телевізору: і дивлячись на текст, і дивлячись перед собою.
Вправа « Луна».
Коли сильніший учень читає речення перший раз, а слабший читає другий раз, повторюючи теж саме речення.
Вправа «Фініш».
Я називаю в абзаці слово, до якого слід учням швидко дочитати і зупинитись.
Вправа «Рекордсмени».
Читання на 10, 15, 20 секунд, кожного разу учні лічать слова і порівнюють результати.
Вправа « Дожени».
Один учень почин6ає читати, інші слідкують. По команді учні закривають очі, а учень продовжує читати текст. По команді учителя учні відкривають очі і швиденько відшукують місце, де читає учень, хто наздогнав, продовжує читати вголос, замінює попереднього учня.
Робота в парах ( для цієї роботи саджу сильного учня із слабшим)
Мої учні вміють і люблять працювати в парах, особливо коли проводимо взаємоперевірку:
Робота в групах.
Цю роботу я практикую коли ми працюємо над якимись творчими завданнями:
Дуже часто на уроках я з учнями виконую ті завдання, які пропонують самі учні, не нав’язуючи їм тільки свої бажання. Це дуже активізує роботу на уроці. В такій дружній обстановці уроки проходять швидко і діти, навіть, засмучуються дзвінок на перерву. У своїй роботі, щоб досягти більших результатів, я використовую допомогу батьків. Наголошую батькам, що вони повинні заохочувати дітей до читання, своїм прикладом показувати, що читання в житті дуже важливе. Чим швидше людина читає, тим вона може досягти більших успіхів у житті.
Практика свідчить, що всі вправи, ігрові завдання, види читання, якими я користуюсь розширюють артикуляційний апарат учнів, їх поле читання, розвивають пам'ять, увагу, уяву, мислення, уміння швидко схоплювати зміст прочитаного, викликають інтерес до читання, збагачують лексичний запас учнів, а всі ці фактори призводять до навчання швидкому і правильному читанні, що і є моїм основним завданням.