Тема. Вода у трьох станах. Текст «Як утворюються сніжинки?». Виготовляємо витинанки.
Мета: дослідити воду у трьох станах; вдосконалювати навички правильного і виразного читання; висловлювати свою думку, збагачувати словниковий запас учнів; формувати оцінні судження; навчити виготовляти витинанки; розвивати творчу уяву; виховувати спостережливість та цікавість до науки.
І. Ранкова зустріч.
Вітання
Бліц опитування.
Крісло автора
В живій природі відбулися такі зміни: дерева давно скинули листочки, вони знаходяться в стані зимового спокою. Птахи відлетіли в теплі краї, а залишилися лише зимуючі: горобці, ворони, дятли, синиці. Частина тварин впали в зимову сплячку: ведмідь, їжак, борсук. А частина ведуть активний спосіб життя: заєць, лисиця , вовк.
В неживій природі відбулися такі зміни: повітря стало холодне, випав сніг, замерзли водойми, замерзла земля. Сонце опустилося нижче і вже не так нагріває Землю. День став коротшим, а ніч довшою.
Ребус про воду
Загадка
Відома з віку рідина усяк її вживає, буває хмаркою вона, сніжинкою буває, як скло вона крихка, тверда – звичайно підкажіть…. ( Вода)
Давайте пригадаємо у яких трьох станах може перебувати вода в природі? ( Твердому, рідкому, газоподібному.)
Для кожної групи на столі лежить конверт із завданням. Відкрийте його, уважно прочитайте завдання і виконайте.
І група « Крапельки»
Дослід з водою(пляшка з водою, стакан, 2 ложки)
Виконайте дослід чітко за інструкцією
Висновок. Вода в рідкому стані, без кольору прозора, не має смаку, без запаху, текуча.
ІІ група «Сніжинки»
Дослід з льодом(кубики з льодом, вода, посудина для води)
Виконайте дослід за інструкцією.
1.В якому стані вода?__________________
2.Поспостерігайте і запишіть якого кольору лід?______________________
3.Налийте воду у посудину і покладіть туди кубик льоду.
Кубик потоне чи буде плавати на поверхні води. Він важчий чи легший за воду?__________________________________________
4.Покладіть кубик льоду на долоньку. Що відбувається з ним?________________________________________________
Висновок. Лід - це вода в твердому стані. Лід прозорий, легший за воду, при підвищенні температури тане.
ІІІ група «Хмаринки»
Дослід з водяною парою( термос із гарячою водою)
Вчитель демонструє, показує пару.
Виконайте дослід за інструкцією
Висновок. Отже, водяна пара – це вода у газоподібному стані, вона без кольору, прозорий газ, без запаху, легко підіймається вгору.
Кожна група презентує свою роботу.
( Одночасно на дошці виставляю висновок під дослідом).
Дослідіть, які зміни в поведінці і житті тварин ви помітили? Можете взяти інтерв’ю у своїх батьків, а можете сфотографувати на телефон, а потім показати в класі.
Прибирання робочих місць
Літературне читання
Давайте ми зробимо розминочку, але незвичайну. Ми підготовимо наш мовний апарат для роботи на уроці літературного читання.
ІІ. Мовна зарядка.
Робота над скоромовкою.
Йде зима в поля, гаї.
Ми вже бачили її.
В неї сніг та хуртовина,
Довга ніч, коротка днина.
Вправа « Відгадай предмет за ознаками»
Холодна, люта, морозна - …(зима)
Білий, пухнастий, м’який - …(сніг)
Злий, тріскучий, лютий - …(мороз)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Прочитати текст із журналу « Розумашки» « Чи бувають однакові сніжинки?»
Пограємо в гру « Сніжки».
(Діти з одної групи ставлять запитання учням іншої групи)
Запитання
Вправа « Прочитай з різною інтонацією»
Сніжинки.
Сніжинки?
Сніжинки!
Сніжинки
Вправа « Асоціативний кущ»
- Ви помітили, що від початку уроку ми говоримо про зиму. І сьогодні на уроці ми з вами ознайомимось з текстом із журналу « Розумашки» « Як утворюються сніжинки»
Вправа « Передбачення»
Читання тексту вчителем
Працюємо з олівцями
Словникова робота
Кристалики – це тверде тіло. Що має форму багатогранника.
Атмосфера – повітряна оболонка Землі.
Симетричний візерунок – візерунок, який повторюється.
Прочитайте слова , які є в тексті
кристалики потужними
маршрут пересвідчишся
шестикутні пласкі
атмосфера симетричний
1.Прочитайте слова мовчки
2. «Луною» за вчителем.
2. Прочитайте напівголосно
3.Прочитайте з наголосом
- Як ви розумієте слово маршрут? (Наприклад, дорога від школи додому)
- Навколо своєї осі, це як? ( Встаньте і обкрутіться)
Давайте перед читанням зробимо зарядку для очей.
Читання тексту учнями « ланцюжком»
Закріплення нового матеріалу.
Питання
Вибіркове читання
2.Де утворюються пласкі шестикутні сніжинки?( Вони формуються в нижчих і тепліших хмарах)
3. Як утворюються сніжинки з рівним симетричним малюнком. Знайдіть і зачитайте.( У безвітряну погоду, коли пласка сніжинка, падаючи, крутиться довкола своєї осі, немов балерина, утворюється ідеально рівний симетричний візерунок.
Відео « Як утворюється сніжинка»
- Давайте подивимося відео « Як утворюються сніжинка».
Фізкультхвилинка
Поділ тексту на частини
А тепер, давайте поділимо текст на 3 частини.
1 частина – 1 абзац.
2 частина- 2 і 3 абзаци
3 частина – 4 і 5 абзаци
Робота в групах( працюємо з олівцями)
І група
Прочитати 1 частину тексту, знайти слова вжиті в переносному значенні.
(Сніжинки народжуються, вітер підіймає. Кристалики наростають, кристалики танцюючи)
ІІ група
Прочитати 2 частину. Знайти слова порівняння, слова вжиті в переносному значенні.
( Вони бувають схожі на зірочки, квітки, на манну крупу або льодяні голочки) ( Маленькі кристалики наростають)
ІІІ група
Прочитати 3 частину тексту. Знайти слова порівняння, слова вжиті в переносному значенні. (Сніжинка, немов балерина)( Сніжинка крутиться довкола своєї осі, сніжинка долає маршрут, сніжинка « їжачиться», сніжинка летить, сніг « лапатий», « мокрий»)
Презентація груп (Вербальне оцінювання)
Робота з малюнками
Відео « Як виготовити витинанку»
Правила ТБ
Інструкція як вирізати витинанку.
Практична робота учнів.
Малюнок вчителя про зиму.
Парад витинанок
Підсумок уроку
Рефлексія
Хто хоче відповісти на запитання?(Запитання на дошці)
Вправа « Чарівний мікрофон»
Домашнє завдання
Для всіх
1.Читаємо текст « Як утворюються сніжинки?» і даємо відповіді на запитання після тексту.
Творче завдання
2.Написати есе на тему «Політ сніжинки»
Настрій