У викладеному матеріалі внаведені практичні поради для формування мотивації дитини до навчання. Неправильні способи мотивації, якими батьки, педагоги можуть користуватися не задумуючись та як правильно вчинити в тій чи іншій ситуації.
«Дитяча мотивація. Неправильні способи мотивації
та шляхи їх подолання»
Підготувала практичний психолог
Центру науково-технічної творчості учнівської молоді
Управління освіти, науки та молоді Волинської облдержадміністрації
Дишко Катерина Сергіївна
Процес мотивації включає в себе спонукання, що викликають активність організму і визначають її спрямованість. Усвідомлювані або неусвідомлювані психічні фактори, що спонукають індивіда до здійснення певних дій і визначають їхню спрямованість та цілі.
Розвиваючись дитина може використовувати внутрішню мотивацію – це мотивація, що спонукає індивіда до дій з метою поліпшити його стан впевненості та незалежності, на відміну від зовнішньої відносно його мети. Також, для кращого розвитку мотивуючі фактори можуть використовувати і дорослі. Та тут мотивація може бути позитивна та негативна. Позитивна-грунтується на позитивних стимулах, чи позитиві, який міститься в самій справі. Негативна мотивація – спонукання, зумовлені усвідомленням можливих неприємностей, незручностей, покарань, які можливі в разі невиконання діяльності. Наприклад, школяра до учіння можуть спонукати вимоги й погрози батьків, побоювання незадовільних оцінок як таких, що завдають удару амбіціям, або ж призводять до неприємностей і в школі, і вдома. Навчання під впливом такого мотиву набуває характеру захисної дії і є певною мірою примусовим.
У разі дії негативної мотивації людину спонукає до діяльності прагнення уникнути неприємностей і покарання. Вона міркує так: «Якщо я цього не зроблю, то зазнаю неприємностей або навіть покарання». Страх перед можливими неприємностями чи покаранням і намагання цього уникнути – ось що спонукає до діяльності під впливом негативної мотивації.
Не слід забувати, що мотивуючі фактори можна використовувати не раніше 4-річного віку. Адже діти 3-4 років погано ідуть на систему домовленості. В них ще не сформований причино наслідковий зв’язок, нема усвідомленого бачення кінцевого результату протяжних дій.
Щоб краще зрозуміти систему мотивації визначимо неправильні її способи, зрозуміємо чому вони є неправильними та як правильно діяти.
Неправильні способи мотивації:
1 –позбавляти задоволеності за неуспішність. Часто це може виражатись як ультиматум. Наприклад: не напишеш гарно контрольну – не підеш в зоопарк.
Чому неправильно? Увага дитини фокусується на провалах, і вона звикає оцінювати себе відносно зовнішніх показників.
Правильно: слід ввести систему заохочення, нагороджувати за старання, зусилля, а не за оцінки.
Не скупіться на похвалу. Її принципи:
Чому важливо хвалити:
2 – заохочення за те, що дитина і так вміє робити та любить це. Наприклад: дитина вміє гарно малювати. Не слід нагороджувати її щоразу за гарно виконану роботу. Просто похваліть.
Чому неправильно? Відбувається заміна внутрішньої мотивації на зовнішню. Переконання «я це роблю тому, що я це люблю» замінюється на переконання «я це роблю тому, що отримаю нагороду».
Правильно: знаходити застосування отриманим навичкам та знанням. Наприклад: якщо дитина намалювала певну кількість картин влаштуйте виставку для друзів і родичів, або в класі де вона вчиться. Коли дитина бачить, що те, що вона робить, вчить можна використати в повсякденому житті потяг до знань підвищується.
3 – заохочувати і мотивувати грошима. Наприклад: платити гроші за отримання гарних оцінок.
Чому неправильно?
Правильно:метод «зеленої ручки» (коли червоною підкреслюють помилки, то зеленою те, що написано правильно) - дитина вчиться не концентруватися на невдачах, а звертати увагу на свої успіхи:
4 –порівняння та змагання з кимось. Наприклад: рівняти дитину по навчанні з братом чи сестрою, з однокласниками.
Чому неправильно? Постійне рівняння з іншими приводить до розвитку комплексів, приниженню дитиною власних позитивних якостей.
Правильно:
5 – демонстративна та повна невідповідність тих вимог, які батьки хочуть отримати від дітей. Наприклад: змушують читати, хоча самі цього не роблять.
Чому це неправильно? У дитини розвивається недовіра до батьків, бажання не чути прохань та знак протесту.
Правильно:включати мотивацію на власному прикладі. Система прикладів – сама сильна мотивація. Якщо батьки для дитини авторитети – діти із задоволенням будуть їх наслідувати. Моделі поведінки можуть бути різні: позитивні і негативні, та дітьми наслідуються всі.
Отже, узагальнюючи питання дитячої мотивації можна виділити 5 правильних ричагів, які сприяють позитивному мотивуванню: