Практичні роботи з історії
з використанням матеріалів, які розвивають навички інфомедійної грамотності
6-9 класи
6 клас Історія України. Всесвітня історія (інтегрований курс)
Практична робота
Основні стоянки первісних людей на території України
Мета. Продемонструвати методику візуалізації матеріалу, що підвищує ефективність його сприйняття
Вправа «Піктограми»
- Які види зображень, що покращують запам’ятовування та закріплення матеріалу ви можете назвати?
(Учні називають символи, ілюстрації, картинки, діаграми, піктограми та інше)
Заздалегідь учні були об’єднані в 4 групи і опрацьовували матеріал практичної роботи. (тексти додаються)
Завдання для груп за 5-7 хвилин створити піктограму на основі матеріалів, які вони опрацьовували на уроці. Нагадую учням, що піктограма – це умовне схематичне зображення об’єктів чи явищ, графічний символ, що передає інформацію. Головними характеристиками піктограми є лаконічність, зрозумілість і універсальність.
Після закінчення презентацій учні роблять висновок, що така робота сприяла кращому запам’ятовуванню матеріалу уроку.
9 клас історія України
Підготувати допис до газети «Зоря Галицька» з позиції сучасника революційних подій 1848 року.
Мета. Підсумувати і практично закріпити отримані знання, практично навчитися розрізняти факти і судження, способи пропаганди і маніпуляцій.
Вправа «Зроби новину»
Учні об’єднуються в три групи. Кожна з яких отримує набір зображень (5-6 штук). Учні не повинні знати, що зображення у всіх однакові. Завдання написати замітку до газети «Зоря Галицька» на основі зображень. При цьому учні самі обирають заголовки, створюють новини. На аркуші розташовують і прикріплюють зображення, згідно з обраним «сюжетом». Через 10-12 хвилин учні презентують свою роботу.
Запитання до учасників після презентації:
- Чи складно було виконувати цю роботу? Чому?
- У якому з текстів було більше фактів?
- У якому тексті були присутні судження?
- З якою метою їх використали?
Учні повинні зробити висновок, що з одних і тих зображень вийшли три різні новини, тому що використовували не тільки факти , а намагались яскраво та емоційно подати ці факти. Виходячи з результату роботи груп, вчитель звертає увагу на такі поняття як пропаганда і маніпуляції.
( ілюстрації до вправи додаються)
7 клас всесвітня історія
Аналіз тексту «У феодальному замку»
Мета. Засвоїти на практиці вивчений матеріал і зрозуміти різницю між фактами та судженнями, а також розібратися, що таке авторська позиція.
Вправа «Факти - судження»
Учні отримують тексти, які вони повинні прочитати і підкреслити в них однією лінією факти, які можуть бути підтвердженими, а хвилястою лінією – судження, емоційні оцінки автора, припущення.
( матеріали додаються)
Порівняйте результати індивідуальної роботи через колективне обговорення.
- Який з текстів нагадує сучасну новину?
- Який з текстів міг бути використаний як повідомлення в блозі?
- Чи достовірними є ці тексти?
Учні повинні зробити висновки, що факти можна перевірити, порівняти з іншими фактами, а судження є особистою думкою автора і часто супроводжуються емоційними оцінками. Судження неможливо перевірити чи спростувати.
Важливо навчити учнів розрізняти чим саме нас переконують: фактами чи емоційними судженнями.
8 клас історія України
Практична робота
Військове мистецтво, традиції та побут козаків
Мета. Ознайомити учнів з життям козаків, шляхом аналізу двох сюжетів, навчити розуміти як медіа впливають на наші емоції та розрізняти інформування і пропаганду.
Вправа «Аналіз сюжетів ТБ»
Пропоную учням переглянути програму 24 каналу із серії «24 факти про Україну. Територія нескорених». https://www.youtube.com/watch?v=TllSkH37Hs0
Перед початком перегляду повідомляю, що учні повинні будуть дати відповіді на такі запитання:
- Який образ козацтва створений у телевізійній програмі?
- Як можна охарактеризувати правила життя на Січі?
- Який устрій був притаманний козакам демократичний чи авторитарний?
Після перегляду і обговорення питаю в учнів:
- Чи надано у програмі всебічну інформацію про козаків?
- З якою метою було створено цю програму і чи вплинуло це на її зміст?
Учні повинні зробити висновок про те, що автори програми прагнули за невеликий проміжок часу в сюжеті заставити глядачів пишатися козаками, тому і сюжет вийшов емоційними і не висвітлював всіх сторін життя козаків.
Пропоную учням переглянути ще одне відео «Козацька звитяга. Історія. 33 серія» (Запорізька державна телерадіокомпанія) https://www.youtube.com/watch?v=VgmXU7mKwrE і дати відповіді на запитання:
- Як виникло запорозьке козацтво?
- Як господарювали козаки?
- Як була влаштована Запорізька Січ?
- Який образ козака виник у вас після перегляду сюжету і чи відрізняється він від попереднього сюжету?
Підсумовуючи вправу слід наголосити, що медіа переслідуючи одну й ту ж мету можуть вдаватися до різних способів її досягнення.
8 клас всесвітня історія
Урок «Завоювання Нового світу»
Мета. Закріпити вміння визначати характерні риси ВГВ, виходячи з особливостей його учасників
Вправа «Дискусія»
Дискусійне питання: «ВГВ це знищення Америки чи крок уперед та нові перспективи у розвитку континенту»
Аргументи на користь точки зору, що це знищення Америки.
У племен майя був високий розвиток культури: розвинене письмо, піраміди, висока культура землеробства, календар та ін.. все це було знищено європейцями.
Племена інків мали високий рівень розвитку металургії та ювелірного мистецтва, вони були чудовими будівельниками, їх споруди дивують сучасників. Все це було знищено. Знищені не тільки матеріальні досягнення. А й цілі народи.
Аргументи на користь думок про те, що це крок уперед та нові перспективи у розвитку континенту.
З відкриттям нових земель населення дізналось про нові культури і релігії, відкрили для себе нові способи обробітку металу, навчились виготовляти речі з заліза. Почали використовувати колесо. ВГВ розширили світову торгівлю. Підтвердились практично наукові географічні відкриття.
9 клас всесвітня історія
Мета. Скласти уявлення про колоніальну експансію європейців, визначити суперечливі наслідки колоніалізму, розвивати вміння оцінювати окремі факти і події, аналізувати текстові та візуальні джерела
Завдання: на основі параграфа підручника та аналізу візуальних джерел скласти репортаж про суперечливі наслідки колоніальної політики європейців.
Вправа «Репортаж»
Учні ознайомлюються з матеріалами розміщеними в підручнику «Всесвітня історія. 9 клас. Автор І.Щупак ст.161.
Також отримують інформаційні картки на яких пояснено, що таке репортаж і що таке замітка ( матеріали додаються)
Учні об’єднуються у 2 групи. Одна група створює замітку, друга - репортаж.
Матеріали до практичної роботи 6клас
До вправи «Репортаж» 9 клас всесвітня історія
Завдання 1. Ознайомтеся зі статтею І. Федюкіна "Шкода і користь колоніалізму" на с. 161 підручника
Виконайте завдання 1.
Назвіть ще не згадані в тексті позитивні та негативні, на Ваш погляд, наслідки колоніалізму.
Завдання 2. Прочитайте фрагмент із вірша Р. Кіплінга "Тягар білої людини" на с. 161 підручника
Виконайте завдання 2.
У чому полягає сутність міфу про "тягар білої людини"?
Завдання 3. Прочитайте витяг з проекту реформи у сфері освіти, написаної секретарем Контрольної ради у справах Індії Т. Маколєєм
Виконайте завдання 3.
Які були основні цілі освітньої реформи, ініційовані британцями в Індії?
Завдання 4. Робота з ілюстраціями.
Перегляньте уважно обидві ілюстрації.
Виконайте завдання 4.
Завдання до ілюстрації 1.
Висловіть своє ставлення до рабства. Чи існує торгівля людьми сьогодні?
Завдання до ілюстрації 2.
Хто брав участь у полюванні на слонів? Як Ви думаєте, якими були соціальні та інші наслідки зростання попиту в Європі на слонову кістку?
Матеріали до вправи «Зроби новину» 9 клас історія України
Головна Руська Рада
Григорій Яхимович
Собор руських вчених
Пожежа у Львівській ратуші
Скасування кріпацтва
Слов’янський з’їзд у Празі
Матеріали до вправи «Факти –судження» 7 клас всесвітня історія
Інформаційна карта до вправи «Репортаж» 9 клас всесвітня історія
Репорта́ж — інформація, повідомлення, розповідь в періодичних виданнях, у радіо- і телепередачах про важливі події суспільного життя, а також мистецької та літературної дійсності, матеріал з місця подій.
Спочатку жанр репортажу представляли публікації, що сповіщали читача про хід судових засідань, парламентських дебатів, різних зборів тощо.
Термін походить від французького «reportage», яке, у свою чергу, містить латинський корінь «reporto», що означає передавати. Репортажі зазвичай поділяються на телевізійні, газетні та радіо репортажі, а також вони можуть бути опубліковані в журналах та інтернет-виданнях.
Основні типологічні ознаки репортажу:
Види репортажу
Замітка - жанр інформаційної журналістики. Основою замітки є новина, яку журналіст описує, відповідаючи на запитання: "що трапилось?", "де трапилось?", "коли це трапилось?", "хто брав у цьому участь?", "як це трапилось?", "чому це трапилось?". У журналістиці замітка вважається неавторським матеріалом, згідно із журналістськими стандартами вона не повинна містити думки автора.
Основні риси замітки
Лаконічність. Розмір замітки не більше 15-20 газетних рядків (у рядку 25 знаків).. Замітка називає основні ознаки події, що сталася, аби читач отримав загальне уявлення про неї
Жанрові види замітки
Використані джерела