Збірник практичних завдань для 6-го класу
Підготувала вчителька
зарубіжної літератури
Кухарського ліцею
Іванківської селищної ради
Вишгородського району Київської області
КОШЛЄЦ Людмила Іванівна
З М І С Т
МІФИ НАРОДІВ СВІТУ
МУДРІСТЬ БАЙКИ…………………...........................................5
ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА
ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ
ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………….. 26
МІФИ НАРОДІВ СВІТУ
Літературний диктант
«Вставте одне слово»
У Дедала був талановитий учень, його небіж … . Хлопець випадково загинув, а звинуватили в цьому … . Митця засудили до … . Дедал поплив кораблем на острів … , де правив цар … . Майстер дуже сумував за … . Але треба було якось жити, і Дедал із часом одружився. У нього народився син, якого назвали … . А в царя народився потворний син із головою та хвостом … .
Дедалові доручили побудувати хитромудрий палац, велетенський … . Майстер так хотів повернутися додому, а його тримали як … .
Дедал на березі моря часто спостерігав за птахами й придумав, як можна втекти – треба навчитися … .Майстер зліпив із воску та пір’я … . Летіти він вирішив із … .
(Ключові слова: Талос, Дедала, вигнання, Кріт, Мінос, батьківщиною, Ікаром, бика, Лабіринт, невільника, літати, крила, сином).
МУДРІСТЬ БАЙКИ
«Впізнай автора»
1. «Байка доводить, що навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду» (Езоп)
2. «Про людей говориться, які пригнічують невинність». (Федр)
3. «На світі вже давно ведеться,
Що нижчий перед вищим гнеться».
(Л. Глібов)
4. «Хоч як би ти виправдовувалось, я тебе все одно з'їм».
(«Вовк та Ягня» Езоп).
5. «Езоп учив; не попадайся в зуби,
Коли твоя там сила не бере (М. Годованець)
6. «Лев скликав раду і сказав: "Напевно, кару Бог послав
Нам за чиюсь тяжку провину"». («Зачумлені звірі», Лафонтен)
7. «Брехливому покари не уникнути,
Пес у Вівці хлібину вимагав, яку
Вона у нього позичала буцімто,
А волоцюга Вовк як свідок присягав». (Федр)
8. «Він їв чужу траву!
Проклята твар злочинна!» (Лафонтен)
9. «Коли згода між людьми - їх важко перемогти, коли незгода - легко». («Хліборобові діти», Езоп)
10. «Крук украв шматок м’яса і сів на дерево». (Езоп)
11. «Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше…» (Л. Глібов)
12. «Байка доводить, що зручні обставини надають людям сміливості». (Езоп)
ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА
Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан»
(клоуз-тест – продовжити речення)
Літературний диктант «Так чи ні»
Ч. Діккенс
«Різдвяна пісня в прозі»
Літературний диктант
«Лови помилку»
Літературний диктант
1. Свято, у переддень якого відбуваються події у творі Діккенса?
2. Прізвище писаря, який працював у конторі Скруджа?
3. Як Скрудж ставився до Різдва?
4. Що було найдорожчим для нього в житті до мандрівки з Духами?
5. Хто завітав до Скруджа і попередив про наступні візити Духів?
6. Що бачив Скрудж у минулому?
7. Як звали сестру головного героя?
8. Чи було теперішнє відкриттям для нього?
9. Чому Скрудж злякався майбутнього?
10.Чи змінився головний герой у кінці твору?
11.Яка ідея «Різдвяної пісні у прозі»?
12.Який жанр твору?
М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»
Літературний диктант
«Хто найуважніший»
ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
Анна Гавальда
«35 кіло надій»
Біографія (літературний диктант)
1. Анна Гавльда представляє літературу якої країни (Франція.).
2. Твір «35 кіло надії» належить до літературного жанру … (Оповідання).
3. Головний герой любив найбільше… (дідуся).
4. Гродуду – це ім’я, яким головний герой називав свою улюблену іграшку … (плюшеве цуценя)
5. Головний герой пішов до школи у віці … (три з половиною роки).
6 Виховательку, яка прищепила Грегуару любов до поробок, звали … (Марі).
7. Грегуар погано встигав у школі, тому що … (йому нецікаво було вчитися).
8. Грегуар залашився в школі на другий рік… (2 рази).
9. Причина глибокої особистої драми Грегуара … (учитель фізкультури).
10. Слова «Не даремно прожитий день, коли ти щось зробив своїми руками» належать… (Марі)
11. Твір Анни Гавальди «35 кіло надій» написаний (в 2002 році)
12. “Я ситно їв і багато спав, я торкався кори дерев і ходив гладити сусідських коней” (це робив Грегуар, щоб допомогти дідусю)
Вікторина
«Кращий знавець тексту новели
О. Генрі «Вождь Червоношкірих».
1. Імена викрадачів. (Білл і Сем)
2. В якому штаті відбуваються події? (Алабама)
3. Назва містечка, куди приїхали герої. (Вершина)
4. Що найбільше любив Ебенезер Дорсет? (Гроші)
5. Скільки років було Джонні? (Десять)
6. Що збирався зняти з Білла Вождь Червоношкірих? (Скальп)
7. А яка доля чекала Сема? (Засмажить його на вогнищі)
8. Як Джонні охрестив Сема? (Зміїним Оком, Шпигуном)
9. В одній руці Вождь Червоношкірих тримав волосся Білла, а в другій…? (Гострого ножа)
10. За словами Білла, хлопець засмажив би на вогнищі Сема, якби знайшов…що? (Сірники)
11. Що сподівався побачити Сем з того боку, де було місто? (Натовп фермерів, що розшукував хлопця)
12. Що саме Джонні засунув за комір Білла? (Гарячу картоплину)
13. З яким біблійним героєм порівнює автор бойовий клич Вождя Червоношкірих? (Давида)
14. Старовинна ручна зброя для метання каміння. (Праща)
15. Улюблений біблійний герой Білла. (Цар Ірод)
16. Які порівняння вживає Білл для розбишаки? (Ракета, дикий кіт) А автор? (П’явка, липкий пластир)
17. Як підписалися викрадачі під своїм листом? (Два лиходії)
18. Після того, як Джонні набридло бути індіанцем, ким він захотів бути? (Розвідником)
19. Яка роль відводилася для Білла? (Роль коня)
20. Колір хустки Білла, якою він витер лице. (Червоний)
21. Хто привіз на вказане викрадачами місце лист-відповідь? (Хлопець-підліток)
22. Скільки хвилин міг утримувати старий Дорсет свого сина? (Десять)
23. Скільки штатів збирався перетнути Білл за десять хвилин? (Три: Центральні, Північні, Середньозахідні)
24. Де Сем догнав Білла? (За півтори милі від міста)
Д. Лондон «Жага до життя»
Розшифруйте ключове слово
1. Рушниця без патронів (була у героя)
2. Куріпки (їх безуспішно намагався зловити герой)
3. Годинник (його щодня заводив герой)
4. Олень (першим наблизився до безсилого героя)
5. Пічкури (герой ловив їх відерцем у калюжах і їв)
6. Золотий пісок (мав герой, але кинув дорогою)
7. Шістдесят чотири (сірників було у героя)
8. Чотири (4 рази герой перелічував сірники)
9. Ведмідь (злякався людини, що діяла не так, як інші)
10. Вовк (із ним вступив у двобій герой)
11. «Бедфорд» (називався пароплав, що підібрав героя)
12. Сухарі (зберігав герой у матраці)
В. Г. Короленко «Сліпий музикант»
Біографія «Доповніть речення»
1. В. Г. Короленко народився … (15 липня 1853 року).
2. Він народився в місті …(Житомир).
3. Помер у місті … (Полтава, 25 грудня 1921 року).
4. За національністю він був … (українцем).
5. Батько письменника був … (повітовим суддею).
6. Короленка дуже приваблювали: … (музика, мистецтво, історія, філософія), але ніщо не захоплювало його так, як … (література).
7. Короленко вчився в…(Житомирській гімназії), а потім в… (Рівненській гімназії).
8. Після закінчення гімназії Володимир Короленко вступив до … (Петербурзького технологічного інституту), але через матеріальні нестатки був змушений покинути навчання.
9. 1874 року він перейшов до … (Петровської хліборобської та лісової академії у Москві).
10. У … (1876 році) за вільнодумство і участь у студентських виступах його виключено з академії.
11. Він працював коректором у друкарнях і репетитором у багатих сім’ях, якийсь час був … (чоботарем і чорноробом).
12. Майже 6 років провів Короленко у тюрмах та на засланні. Останній термін він відбував у … (Якутській області через відмову підписати вірнопідданську присягу цареві Олександру ІІІ).
ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ
Мацуо Басьо. Хайку
Асоціативний диктант
Випишіть ті слова, які можуть характеризувати хайку:
Лаконічність (стислість), жартівливість, простота, метафоричність, кількість рядків, постійна кількість рядків, «сезонність», конкретність, увага до деталей, узагальненість, абстрактність висловлювання, протиставлення, багато епітетів, мало епітетів, багато порівнянь, мало порівнянь.
Вправа «Третє зайве»
Роберт Бернс «Моє серце в верховині»
Літературний диктант
1. Роберт Бернс народився в сім’ї… (фермера)
2. Перший вірш Бернс написав у…рокі (15)
3. Що сучасники називають вічною ганьбою Англії 18ст. (долю Р. Бернса)
4. Роберт Бернс помер у віці… (37 років)
5. Який день із життя Р. Бернса на його батьківщині відзначається як національне свято?(день його народження)
6. Що відіслав Р. Бернс у Францію на озброєння повсталого народу? (куплену ним гармату)
7. «Поетом народним і великим» назвав Роберта Бернса… (Тарас Шевченко)
8.У якій із своїх поезій Р. Бернс прославляє загальнолюдські ідеали – людяність, чесність, шляхетність. («Чесна бідність»)
9. Що Р. Бернс називає любим рідним краєм у поезії «Моє серце в верховині»? (верховину)
10. Що, крім серця поет залишив у верховині? (Душу, думку, мрію)
11. З чим асоціюється думка автора в поезії «Моє серце в верховині»? (З соколом)
12.Як називає Р. Бернс весь оточуючий світ, крім верховини? (чужиною)
Генрі Лонгфелло
«Пісня про Гайавату»
1. Як звали мати Гайавати? Венона)
2. Як називаються човни індіанців? (Піроги)
3. Як називається житло індіанців? (Вігвам)
4. Хто став дружиною Гайавати? (Міннегага)
5. Для чого Гайавата пішов до батька? (Помститися за матір)
6. Хто друг Гайавати, Чарівний співець? Чайбайабос)
7. Хто друг Гайавати, могутній силач? (Квазінд)
8. Хто в поселенні індіанців був неперевершеним танцюристом і баламутом? (По-Пок-Ківіс)
9. Хто допоміг Гайаваті перемогти Духа Багатства, Меджисогвона? (Дятел)
10. Як Гайавата поставився до білих пришельців? (Гостинно)
11. Чого навчив Гайавата свій народ? (Писати, лікувати)
12. Куди вирушив Гайавата в кінці поеми? (До країни предків)
Джанні Родарі
«Листівки з видами міст»
Літературний диктант
(вчителя початкових класів).
(через проблеми зі здоров’ям)
(через загибель двох друзів і брата)
(брав участь в італійському русі опору)
(професійний журналіст)
(Премією Г. К. Андерсена)
(Колізей, Пізанська вежа)
(заглянути за глянцеві картинки і побачити реалії життя)
«Впізнай поета із трьох спроб»
(Мацуо Басьо)
ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО
В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері «Усмішка»
«Закінчи речення»
Роберт Шеклі «Запах думки»
«Закінчи речення»
1.«Попри те, що система охолодження працювала на повну потужність, корабель і надалі …». (нагрівався)
2.«Пального не залишилося. Я сідаю на першу ж кисневу …». (планету)
3.«Кліві з останніх сил намагався не втратити …». (свідомість)
4.«Йому здавалося, що розум відокремився від його …». (тіла)
5.«Метрів за п'ятнадцять від нього стояла істота, схожа на …» (пантеру)
6.«Як діють ці тварини? Можливо, замість зору вони користуються …». (локаторами).
7.«Схоже на те, що тут кожна тварина має характерний запах … ». (думки)
8.«Від поштольота 243 залишилася купа покрученого …». (металу)
9.«Кліві ще не усвідомлював, що відтепер він став справжнім …». (телепатом)
10.«Запах думок Кліві збив пантеру з …» (пантелику)
11.«Ти стояв у центрі найбільшої степової пожежі. Як сталося, що на тобі немає …?» (опіків)
12.«Коли розплющив очі, то був уже на рятувальному судні та зберіг до останнього …». (пошту)
Робота в групах з текстом оповідання
І група
1.Яким побачив Кліві світ невідомої планети?
2.Опишіть події першого дня перебування героя на планеті?
3.Яку роль в оповіданні відіграє телепатія?
4.Над ким і як іронізує Р. Шеклі у оповіданні «Запах думки»?
ІІ група
1.Як герой опинився на невідомій планеті?
2.Опишіть події другого дня перебування Лероя на планеті?
3.Визначіть жанрову специфіку твору?
4.Доведіть, що Р. Шеклі - автор, який любить іронію
ІІІ група
1.Чому світ невідомої планети спочатку видався Кліві звичайним?
2. Опишіть посадку Кліві на планету З-М-22.
3. Яку роль у розвитку сюжету відіграє фраза: «Йому здалось, що розум його відокремився від тіла»?
4. Доведіть, що «Запах думки» - фантастичне оповідання.
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ
ЗІ СВІТОМ
Астрід Ліндгрен «Міо, мій Міо»
«Впізнай місце події»
1.«Біла хатина під солом’яною стріхою, така самісінька, як хатини в казках. По стінах і по дахові вилося стільки троянд, що самої хатини майже не було видно».
(Хатина садівника короля, батька Юм-Юма)
2.«Це найдовший міст на світі. Він з’єднує Острів Зелених Лук із Землею Заморською».(Міст Вранішньої Зорі)
3.«На подвір’ї перед хатиною був круглий колодязь…Таких старих колодязів тепер уже немає…» (Хатина сім’ї хлопчика Їрі)
4.«Раптом серед лісу ми побачили казкову білу хатинку під солом’яною стріхою. Навколо неї росли яблуні. Проти місяця білів яблуневий цвіт». (Хатинка ткалі)
5.«Я їхав до країни, де не було жодної квіточки, де не могли рости ні дерева, ні трава.» (Країна Чужинецька)
6.«Місячне світло погасло, земля стала кам’яниста й тверда, навкруги здіймалися голі скелясті кручі.» (Країна Чужинецька)
7.«На другому боці озера, на найвищій скелі стояв великий замок. У ньому світилося лише одне вікно. Воно скидалося на лихе око, жорстоке, небезпечне, моторошне око, що дивилося на нас із ночі і бажало нам зла.» (Замок Като)
8.«В ньому стояла мертва тиша, не віяв вітер, не шелестіло листя, бо на деревах не було зеленого листя, яке могло б шелестіти. Тільки стирчали мертві, чорні стовбури з чорним сучкуватим мертвим гіллям.» (Мертвий Ліс)
9.«Таких грізних хвиль іще ніколи не бачив. Вони накидалися на нас, били, торощили наш човен і шпурляли його далі, новим хвилями….Хвилі ревли, клекотіли, здіймалися до неба…» (Мертве озеро)
10.« …ніде темрява не була така чорна, ніде холод не був такий крижаний, а тиша така лиховісна, як тут…» (Замок Като)
11.«Повітря там було таке просякнуте злом, що звичайна людина не могла ним дихати. Зло спливало звідти струменями і вбивало все гарне й живе за вікном…» (Замок Като)
12.Країна, де «дзвенять срібні тополі, де вночі пастухи розпалюють вогнища, щоб світили їм і гріли їх, де є хліб, що втишує голод…» (Країна Далека)
Міхаель Енде
«Джим Ґудзик і машиніст Лукас»
«Впізнай героя»
(король Альфонс За Чверть Дванадцятий)
(друга піддана фрау Каакс).
7. «…він не любив митися - як, втім, і всі хлопчики його віку. Він ніяк не міг узяти в толк, навіщо йому митися, якщо у нього чорна шкіра і все одно не видно, яка у нього шия — брудна або чиста».
(Джим негренятко)
8.«…він був такий маленький, що запросто міг би уміщатися на долоньці. Його голова, наприклад, була не більша, ніж кулька для пінг-понгу». (крихітний китайчук Пінг Понг)
9.«Він був страшенно честолюбний і завидющий і терпіти не міг, коли хтось робив що-небудь видатне». (Пан Пі Па По)
10.«Перед друзями стояв худорлявий стариган з дуже славною, доброю особою». (Ка Лань Ча)
11.«Ця фізіономія чимось змахувала на морду бегемота, тільки вона була ще в жовту і синю крапушку. Далі йшла досить довга шия, яка переходила в щупле тільце, що закінчувалося худим хвостом». (Непомук)
12.«На довгій худій шиї відчайдушно випинав кадик, а з хижої пащі стирчав єдиний зуб, який надавав драконівській морді абсолютно мерзотне вираження». (пані Зубпер)
Крістіне Нестлінгер
«Конрад, або дитина з бляшанки»
«Закінчи речення»
1.«Скоро він став схожий не на карлика, а на звичайну …» (дитину)
2.«Живильний розчин був … кольору». (темно-рудого)
3.«У посвідченні про громадянство було написано, що Конрад Бартолотті – громадянин …» (Австрії)
4.«Пані Бартолотті могла піти грати у теніс – у чорних штанях, а в оперу – в …» (джинсах)
5.«Пан Егон побачив Конрада в блакитній шапочці із золотим …» (дзвоником)
6.«Солодощі ввечері перед сном дуже-дуже …» (шкідливі)
7.«За кілька хвилин Конрад лежав у ліжку і спав, мов …» (янголятко)
8.«Ти повинна обтесатися, стати зовсім іншою, поважнішою, як і личить …» (матері)
9.«Конрад страшенно зрадів, коли отримав читанку і підручник з …» (арифметики)
10.«До шостої години він виїв цілу коробочку … цукерків.» (м’ятних)
11.«Через неточність у роботі нашого комп’ютера Ви отримали семирічного хлопця, який Вам …» (не належить)
12.«Я повинен виконувати свій обов’язок! Мій обов’язок - …» (записувати їхні порушення)
Робота в групах з текстом повісті
І група
1. Що виявила у блакитному конверті пані Бартолотті?
2.Чи знала пані Берта, як поводитися із семирічним хлопчиком?
3 .Який запис був у метриці Конрада?
4. Який дитячий одяг купила пані Бартолотті Конрадові? Чому?
5. Назвіть Конрадові чесноти.
ІІ група
1. Що виявила пані Берта у картонній коробці?
2. Що було засвідчено у медичній довідці Конрада?
3. Які іграшки купила пані Бартолотті Конрадові?
4. Чому пані Берта не хотіла, щоб пан Егон став батьком хлопчикові?
5. Які проблеми порушує Крістіне Нестлінгер у повісті?
ІІІ група
1. Для чого був потрібний живильний розчин?
2. Яким був зміст листа, що його отримала пані Берта?
3. Хто з батьків більше цікавився шкільним життям Конрада?
4. Чому однокласники не любили Конрада?
5. Яке значення мала для хлопчика дружба з Кітті?
СПИСОК
ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Світова література. 6 клас. Підручник / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова//– К.: Грамота, 2014
2. Світова література. 5-9 класи. Програма для закладів загальної середньої освіти – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804)
3. Ніколенко О. Емоційно-ціннісна лінія літературної освіти/ Всесвітня література в сучасній школі. – 2013. - № 1.
4. Ніколенко О., Кобзар О., Конєва Т., Орлорва О., Зуєнко М. Концептуальні засади підручників нового покоління зі світової літератури/ Всесвітня література в сучасній школі. – 2012. - № 11-12.
5. Мирошниченко Л. Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах: підручник. – К.: Видавничий дім «Слово», 2010. – 432 с.
6. Паращич В. В. Усі уроки світової літератури. 6 кдас. І семестр / - Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 285 с. : схеми, таблиці, ілюстрації – (Серія «Усі уроки»)
7. Паращич В. В. Усі уроки світової літератури. 6 кдас. ІІ семестр / - Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 285 с. : схеми, таблиці, ілюстрації – (Серія «Усі уроки»)
8. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник. – К. : АСК, 2004. – 192 с.
1