Інформаційна компетентність – це добра обізнаність у світі інформації. Як зазначено в «Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)", освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. ЇЇ стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя своєї країни.
обробляти інформаціювикористовувати різні джерела інформаціїкласифікувати факти, об’єкти, події, явища тощорозуміти і осмислювати інформаціюаналізувати та критично ставитися до інформаціїЩоб сформувати інформаційні компетентності Треба навчитися користуватися новими інформаційними технологіями
Засоби формування інформаційноїкомпетентностіРаціональне використання фактичного матеріалу підручника. Стимулювання учнів до використання додаткових джерел інформаціїФормування вмінь обробляти інформацію. Залучення учнів до використання нових інформаційних технологій. Розвиток уміння учнів узагальнювати та систематизувати інформацію
Для того щоб реалізувати інформаційну компетентність. Вчитель. Пропонує завдання, для виконання яких необхідне звернення до альтернативних джерел інформації – додаткової літератури, комп’ютерних баз даних, Інтернету тощо. Заохочує учнів до використання додаткової інформації. Консультує з питань тематики робіт та пошуку інформації. Навчає учнів усвідомлено згортати інформацію, складаючи план, тези, конспект тощо. Стимулює критичне оцінювання інформації. Учень. Добуває інформацію з різних джерел: навчальної, довідкової, енциклопедичної, науково-популярної, художньої літератури, періодичної преси, недрукованих засобів масової інформації, комп’ютерних баз даних, Інтернету. Виділяє потрібне із масиву інформації. Поєднує інформацію з різних джерел. Обробляє документи та класифікує їх. Уміє використовувати нові інформаційні технології та швидко адаптується до їх змін. Критично оцінює інформацію.
Аутотренінг. Скажіть, чи може листя існувати без стовбура, а стовбур без листя? Уявіть, що ви листя, а я стовбур. Отже, я без вас не можу існувати, а ви без мене не опануєте тему. Тож ми повинні працювати у творчому тандемі. Примітка. На дошці вивішується смайл “ Радість ” із побажаннями гарного настрою.
“ Афірмації “ – Короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють необхідний образ або певну установку в підсвідомості людини. Завдання: створення позитивного настрою. Наприклад: Я вірю в себе і свої можливості!Я – особистість творча!Я все можу!Я можу все робити добре!Я володію цим матеріалом!Я здолаю всі перешкоди!Афірмації можна використовувати як на початковому етапі, так і на етапі рефлексії
“ Рефреймінг “ (зміна рамки) Прийом, який дозволяє поглянути на ситуацію з іншого боку , під іншим кутом зору. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв'язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації. Наприклад : Поліанна отримала у подарунок із благодійної допомоги замість омріяної ляльки милиці. Погляньте на цю ситуацію з іншого боку, знайдіть в ній позитивне. (Завдяки цьому вона дізналася від батька про “ гру у радість “ )
Чудовим засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів на уроках літератури є кроссенс. Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і створене за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів». Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Реалізація кроссенсу на уроках зарубіжної літератури допомагає:поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми);показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям;встановити міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами.розкрити глибину розуміння учнями вивченої теми.
Алгоритм створення кроссенса:1. Визначити тематику(загальну ідею).2. Вибрати 8-9 елементів (образів), що мають відношення до теми.3. Найти зв'язок між елементами.4. Визначити послідовність елементів за типом зв’язку «хрест» і «основа».5. Сконцентрувати значення в одному елементі (центр – 5-й квадрат).6. Виділити відмінні риси, особливості кожного елемента. 7. Підібрати картинки, що ілюструють вибрані елементи (образи).8. Замінити вибрані прямі елементи (образи) і асоціації.
Кроссенс. Мігель де Сааведра Сервантес «Дон Кіхот». Про кого й про яке поняття йде мова в цієй головоломці?По периметру:1-2-його посвятили в лицарі і він вирушив на пошуки пригод;2-3-на своєму шляху здійснив декілька «подвигів»- воював з вітряками;3-6-з незрозумілих для нього причин розігнав похоронну процесію;6-9-обрав собі даму серця;9-8-все, що він робив, було марною тратою часу;8-7-цей герой-представник епохи Відродження;7-4-він один з вічних образів світової літератури. По хресту:1-9- Дон Кіхот і Дульсінея Тобосська – власні імена;3-7- будівлі протилежні за виглядом: низького прошарку населення і заможніх.
“ Кластер “ - Стратегія навчання, яка спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлюватися на певну тему, спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Кластер – це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Може застосовуватися на будь-якому етапі уроку. На етапі актуалізації діти висловлюють і фіксують знання з теми, свої уявлення і асоціації. РАДІСТЬЩастя. Подарунки. Близькі людицццццццццукеркиквітилистівкикнигимама татодрузіжиття
На етапі формування нових знань використання “ Кластера “ допомагає структурувати учбовий матеріал. На етапі рефлексії даний прийом виконує функцію систематизації отриманих знань. Допомогла порозумітися з коханою жінкою. Змінила долю на краще. Подарувала радість життя. Знайшла для сироти нову родину. Лікар Чилтон. Міс Полі Джон Педлтон Джиммі Бін Як Поліанна змінила світ навколо себе?Преподобний Пол Форд. НенсіМісіс Тарбел. Вдова Бентон. Місіс Сноу. Допомогла усвідомити роль в житті мешканців міста. Повернула радість життя після смерті доньки. Поклала край жалобіНавчила любити життя в усіх його проявах, бути уважною до оточуючих. Допомогла полюбити своє ім’я
Літературні пазли – родзинка уроку зарубіжної літератури. Пазл (від англ. jigsaw puzzle) — гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Пазли дуже корисні для розвитку логічного мислення та пізнавальних здібностей людини, уваги, пам'яті, уяви.
Щоб пазл не був тільки грою, додаємо на картинку завдання для учнів, яке вони мають виконати, коли складуть пазл. Відскануйте QR- код. Складіть пазл. Виконайте завдання. Чудово спрацює елемент змагання на уроці: хто перший складе пазл та виконає завдання! https://kyrydzlesya.blogspot.com/2018/12/blog-post_26.html
QR – коди на уроках зарубіжної літератури. QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. Переваги використання QR-кодування: швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні;просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні
Кілька ідей як і для чого використовувати QR-коди Епіграф уроку. Ми наносимо порокам тяжкий удар, виставляючи їх на загальне посміховисько. Найкраще, що я можу зробити,— це, висміюючи, викривати пороки мого століття. Ж. Б. Мольєр. Посилання на екранізації художніх творів. Мультфільм до казки Андерсена «Снігова королева» Посилання на відеоресурси із вивчення біографії письменників. Відео – біографія Ернеста Хемінгуея. Посилання на інтерактивні вправи у Learningapps Вивчення повісті Короленка «Сліпий музикант». З'єднати заголовки з ілюстраціями твору.
Хмара слів. Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Інтерактивні плакатиІнтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує сприйняття наочності навчального процесу. Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.
“ Карта персонажів “. Метод порівняння героїв. Учні записують імена героїв у колах , їх характеристику – у трикутниках, а в прямокутниках наводять докази за текстом розповіді, що підтверджують ці характеристики. Після виконаної роботи вчитель просить учнів написати свої припущення, як би повівся кожен із цих двох персонажів в одній із ситуацій: а) вони знайшли на дорозі собаку, що заблукав; б) вони потрапили під дощ, а в них є тільки одна парасолька.
Джиммі Бін Уміла радіти життю за будь-яких обставин. Складна доля, сирота, не мав друзів. До нього нікому не було діла ; його доля не хвилювала людей“ Поставила “ на ноги місіс Сноу;врятувала містера Пендалтона і доглядала за ним. Поліаннажиттєрадіснасумнийзневіренийдобра. Співчутливадо чужого горябеззахисний
{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ТАКПРОБЛЕМАНІТак, саме завдяки цій грі люди навчились бачити хороше в усьому, любити життя у всіх його проявах. Чи потрібно було Поліанні розповідати жителям міста про “ гру в радість “ ?Ні, бо ця дитяча гра не для дорослих. У них багато проблем, їм нема коли грати в якісь ігри. АРГУМЕНТИ АРГУМЕНТИВИСНОВОК: саме ця дитяча гра розбудила у людях позитивне, навчила радіти життю за будь-яких обставин
“ Блайднес “ Метод блайднес (від англ. – сліпий) спонукає учнів до логічного мислення, розвиває зв'язне мовлення. Алгоритм роботи: розділений на кілька частин текст роздається членам групи;кожен опрацьовує одну-дві частини і повідомляє їх зміст;учні разом вирішують, у якій послідовності потрібно об'єднати уривки, щоб вийшов зв'язний текст;зміст уривку переказують, до нього можна ставити запитання.
“ Піраміда твору “ Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:Ім’я героя твору. Два слова, що описують героя. Три слова, що описують місце подій. Чотири слова, що описують проблему. П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету. Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми. Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми. Вісім слів, що описують розв'язання проблеми
Поліанна. Веселкова дівчинка. Нудне містечко Белдінгсвіл. Люди не вміють радіти життю. Несе світло і радість усім довкола. Приїзд Поліанни, зустріч з дівчинкою, “ гра в радість “Люди “ прокинулись “, навчились бачити хороше абсолютно у всьому. Шлях до щастя дуже простий: завжди радіти, шукати позитив
“ Fishbone “ ( “ Фішбоун “ ) Метод постановки і вирішення проблеми, дозволяє описати і спробувати вирішити ціле коло проблем. Схема “ Фішбоуна ” – риб'ячий скелет: голова – питання, проблема, тема, що підлягають аналізу; верхні кістки – основні поняття теми, причини, які привели до проблеми; нижні кістки – факти, які підтверджують існування сформованих проблем; хвіст – відповідь на питання, висновок
Причини, які привели до проблеми. Факти, які підтверджують існування сформованих причин. Проблема. Чи можна навчитися радіти життю?У житті завжди єпривід для радості, навіть унайскрутнішухвилину можназнайти позитив, головне – матидля цьогобажання песимізмвідсутність любові до людейжиттєві проблеми“ нема чому радіти “Місіс Сноу вважала себе невиліковно хвороюдоля інших нікого не турбувала. Втрата коханої Дж. Пендалтоном. Висновок
Викладати це мистецтво, а не ремесло у цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно от єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалювати от єдиний можливий курс сучасного вчителя. М. А. Рибникова