ЗАВДАННЯ ДЛЯ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ
з теми «Активізація національно-демократичного руху. Декларація про державний суверенітет України. Проголошення незалежності України. Розпад СРСР»
Спочатку опрацюйте навчальні матеріали заняття!!!
ЧАСТИНА І. РОБОТА З ІСТОРИЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ
Завдання: опрацювати історичні джерела та виконати завдання, використовуючи цитати даного джерела, матеріал лекції,параграфів підручника, власні оціночні судження.
ДОКУМЕНТ 1
Із програми Народного руху України за перебудову:
«Головною метою діяльності Рух визначає:
- побудову в Україні демократичного й гуманного суспільства, у якому буде досягнуто справжнє народовладдя, добробут народу і умови для гідного життя людини, відродження та всебічний розвиток української нації, забезпечення національно-культурних потреб усіх етнічних груп республіки;
- створення суверенної української держави...
Стрижневим питанням у ділянці економіки Рух вважає подолання економічного відчуження трудівників від власності на засоби виробництва і продукції, яка виробляється ними. Розв'язання цього питання пов'язано з денаціоналізацією засобів виробництва (певної частини), децентралізацією управління, з демократизацією господарського життя і надання робітникам і селянам права самим розпоряджатись результатами своєї праці».
І. Коли і де було створено організацію, про яку йдеться? Хто її очолив?
ІІ. Які політичні ідеї сформульовано в програмних документах новоутвореної організації?
ІІІ. Чи відбулися з часом зміни у програмі НРУ? Коли? Які?
ДОКУМЕНТ 2
Зі «Щоденника» Олеся Гончара:
«До Києва стягуються війська. Біля Верховної Ради омоновці вчинили розправу над тернопільськими жінками... Місто вирує тривожно. На Хрещатику, розкинувши намети, оголосили голодівку студенти на знак протесту проти нав'язування Союзного договору. Девіз - “Краще вмерти, ніж жити в Радянському Союзі”. Бачу мученицькі юні обличчя. Серце розривається... На підтримку голодуючим прибули студенти з Омська, з Іркутська... Десятки тисяч студентів Києва вийшли на Хрещатик... У Верховній Раді України вже лунають голоси з вимогою... запровадити надзвичайний стан в Україні, тобто потопити студентські страйки в крові... Страшні ці в парламенті! Юхновський як голова комісії доповідає їм про вимоги голодуючих студентів, про те, що звідчаяні молоді люди готові на все “аж до масового самоспалення”, а у відповідь йому - регіт, жирне іржання цих парламентських жеребців! І серед таких - жити? Від таких ждати гуманних законів? Ні, неможливий з ними ніякий мир, ніяке порозуміння».
І. Під якою назвою в історію ввійшли події, описані О. Гончаром? Коли відбулась ця акція?
ІІ. Які вимоги ставили голодуючі студенти?
ІІІ. Чи було в повній мірі задоволено їх вимоги? Як закінчилась акція?
ДОКУМЕНТ 3
Указ Президії ВР України «Про заборону діяльності Компартії України»,
«Розглянувши висновки тимчасової президії Верховної Ради України з перевірки діяльності на території України посадових осіб, органів влади, управління громадських об’єднань та організацій у зв’язку з державним переворотом 19-21 серпня 1991 року, відповідно до яких керівництво Компартії України своїми діями підтримала державний переворот і тим самим сприяла його здійсненню на території України, Президія Верховної ради постановила:
1. <...> заборонити діяльність Компартії України.
2. <...> прийняти майно (будинки, споруди, друкарні... іншу власність (Компартії України) на рахунок Верховної Ради України».
1. Коли було прийнято цей документ?
2. У зв’язку з якими подіями було прийнято цей документ? (при поясненні можна використати цитати з документу)
4. ІСТОРИЧНІ ВІЗУАЛЬНІ ДЖЕРЕЛА
Які події відображає світлина і коли вони відбулись?
І.______________________________________________________________________________
ІІ. _______________________________________________________________________
ІІІ. _______________________________________________________________________
ІV. _________________________________________________________________________________
Чим в Акті проголошення незалежності обґрунтовано право України бути незалежною державою?(відповідь є в самому змісті документа)
ЧАСТИНА ІІ.Відкриті завдання
ПЕРЕД ВИКОНАННЯМ ПРИГАДАЙТЕ МАТЕРІАЛ ВІДПОВІДНОЇ ЛЕКЦІЇ!!!