Практичний матеріал для роботи вчителів-дефектологів в руслі міжсекторної взаємодії

Про матеріал
1. Підготовчі ігри 2. Мімічні етюди 3. Артикуляційні вправи 4. Вправи та ігри для розвитку координації мови з рухами 5. Вправи на релаксацію м’язів 6. Фізкультхвилинки
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Практичний матеріал

для роботи вчителів-дефектологів в руслі

міжсекторної взаємодії

 

 

           практичний психолог

           ККДНЗ № 303

           Присяжненко Т.О.

 

  1. Підготовчі ігри
  2. Мімічні етюди
  3. Артикуляційні вправи
  4. Вправи та ігри для розвитку координації мови з рухами
  5. Вправи на релаксацію м’язів
  6. Фізкультхвилинки

 

 

м. Кривий Ріг

 

  1. Підготовчі ігри

 

№ 1 Знайди ляльку

Мета: розвиток слухової уваги.

Обладнання: лялька.

Опис гри. Діти сидять на стільцях у півколі. Одна дитина, що водить, відвертається. Дорослий ховає ляльку в будь-кого з дітей. На сигнал дитина, що водить, повертається обличчям до дітей. Дорослий промовляє:

Лялька Таня десь пропала,

Нумо, Вово, пошукай!

Тільки знайдеш її в залі,

Потанцюй і заспівай.

 Ведучий іде до дітей, які тихо плещуть у долоні. Коли він наближається до ляльки, діти плещуть гучніше. За силою звуку дитина відгадує, де знаходиться лялька. Ведучий танцює з лялькою, потім співає. Усі діти ритмічно під музику плещуть у долоні.

 

№2 РАВЛИК

Мета: розвиток мовного слуху, вміння впізнавати товариша з голосу.

Опис гри. Дитина (равлик) стоїть посеред кола із зав’язаними очима. Діти по одному, змінюючи голос, підходять до нього та промовляють:

Равлику-Павлику,

Висунь–но ріжки,

Дам тобі сливу й цукерку смачну,

Хто я, вгадай за хвилину одну.

Той, чий голос равлик упізнав, стає «равликом».

 

№ 3 ЖАБКА

Мета: розвиток мовного слуху, вміння впізнавати товариша з голосу.

Опис гри. Діти стоять у колі, одна дитина із зав’язаними очима – посеред кола. Поволі повертаючись навколо себе, вона говорить:

От сидить в траві квак ушка,

Наша люба пострибушка,

Раптом бачить комара

І кричить…

Той, на кого вона вказала, закінчує вірш:

Ква-ква, ква-ква.

Дитина по колі повинна визначити з голосу, хто є «жабка». Якщо вона впізнала, то «жабка» стрибає повз дітей по колу, а всі діти «квакають» та ритмічно плещуть в долоні.

 

№ 4 МАВПОЧКА

Мета: розвиток мовного дихання, ритмічного, виразного мовлення та координації рухів.

Опис гри. Діти стоять у колі, ведучий – у центрі. Звертаючись до одного з дітей, він каже:

Ти на мене подивись

І так само ворушись.

Проти тебе я стою,

Все роби, як я роблю.

Після цього ведучий робить будь-які рухи, супроводжуючи їх поясненням. Наприклад: «Я піднімаю руки угору». Той, до кого він звертається, повинен точно повторити і фразу, і рухи, як мавпочка. Якщо дитина помилилась, то виходить з гри. Якщо ні – стає ведучим і звертається до іншої дитини з кола. Решта дітей ритмічно під вірш плеще в долоні.

№ 5 КУХАР

Мета: розвиток мовного дихання, ритмічного, виразного мовлення та координації рухів.

Обладнання: кухарський ковшик.

Опис гри. Діти стоять у колі. Ведучий ходить за колом з кухарським ковпаком у руці. Діти хором промовляють:

Грати в кухаря пора,

Розпочнімо, дітвора!

Кожний виходу чекай,

Про ковпак не забувай.

Якщо кухарем став ти,

Навкруги тобі іти.

Після цих слів ведучий зупиняється і надягає ковпак на дитину, яка стоїть біля нього. Тепер обоє стають поза колом спиною один до одного та ідуть по колу. Хто обійде коло швидше, той і виграв.

 

№ 6 МУХА

Мета: розвиток мовного дихання, ритму, дрібної моторики пальців рук.

Опис гри. Діти сидять на стільцях і уявляють собі, що в кулаці у них дзижчить муха. Вони підносять кулак до вуха і на видиху промовляють: з-з-з-з… Після цього малюки ритмічно говорять вірш і водночас на ударні склади з’єднують на обох руках 2-й, 3-й, 4-й та 5-й пальці по черзі з першим пальцем:

На паркеті цілий день

Мухи танцювали,

Павука побачили –

І від жаху впали.

На слова «І від жаху впали» діти розслаблюють руки і опускають. Звучить веселий танок, діти вільно танцюють, а наприкінці музики падають на спину та дриґають ногами у повітрі.

 

 

  1. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ

Дорослий промовляє вірші, а діти роблять вправи.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Бублик

Мама бублика купила,

Він весь круглий, ось такий.

Я його з компотом їла,

Ще й бабусю пригостила.

Закруглити губи, ніби вимовляючи букву «О», м’язи напружені.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Гарячий чай

Та на чай подуй сильніше,

Буде чай твій холодніше.

Губи витягнути трубочкою, видуваючи повітря.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image5.jpegСлон

Я наслідую слону,

Губи хоботком тягну.

Всім подобається слон,

Зоопарку чемпіон.

Витягнути напружені губи вперед.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegЖабки

Стали всі, немов квакушки,

Тягнем губи аж до вушка.

Дуже милі жабенята,

Зелененькі всі малята.

Розтягнути напружені губи, ніби в усмішці.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpeg

Бегемот

Бегемот, бегемот,

Превеликий в нього рот.

Так роззявив свого рота,

Що й не вилізе з болота.

Сильно розкрити рота.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegЛев

Широко розкривши рота,

Висунувши язика,

Лев ричить на бегемота

І лякає хом’яка.

Сильно висунути язик вперед, напружити корінь язика,

подихати. (Ця «поза лева» є корисною при захворюванні горла,

з метою активізації кровообігу.)

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpegГодування пташенят

Пташка прилітала,

Діток годувала.

Годувала, годувала,

Але їм все мало, мало…

Піднімати підборіддя догори, сильно відкривати,

потім закривати рота.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegСерйозна мавпа

В книжку мавпа задивилась

І серйозною зробилась.

Стиснути губи, висунути нижню щелепу вперед,

зосередити погляд.

 

 

 

Статичні вправи для язика

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image6.jpeg

Лопаточка

Грабельки Галі бабуся купила.

Гарну лопатку Галинка зробила.

Широкий язик висунути, розслабити, покласти

на нижню губу. Стежити, щоби язик не тремтів.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpegЧашечка

Жовто-синю чашку маю,

Чай туди я наливаю.

Рот широко відкритий. Широкий язик підняти вгору,

тягти до верхніх зубів, не торкаючись їх.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image5.jpeg

Голочка

В мене голочка тоненька

Вишиває все тоненько.

Рот відкритий. Язик висунути якомога далі вперед,

напружити, зробити вузьким.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegГірка

Ще учора я катався,

З гірки в сніг перевертався.

От дивлюсь я у віконце…

Розтопило гірку сонце.

Рот не дуже відкритий. Кінчиком язика впиратися

в нижні передні зуби. Боки язика притиснути до верхніх корінних зубів.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Трубочка

Трубочку чарівну маю,

Як подую, то й заграю.

Висунути широкий язик. Боки язика загнути вгору.

Подути в «трубочку».

 

 

 

Ритмічні динамічні вправи для язика

 

Дорослий промовляє вірші, а діти ритмічно роблять вправи.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Годинник

Є годинник гарний в нас,

Ходить точно він весь час.

Стрілки дружні в нього є,

Жодна з них не відстає.

Рот відкритий, губи розтягнуті в посмішці. Кінчиком

вузького язика тягнутися поперемінно до кутів рота.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image6.jpegКонячка

Цок-цок-цок, біжать конячки,

Дуже весело біжать.

Як малечу покатають,

Будемо їх годувать.

Присмоктати язик до піднебіння та клацнути,

тягнути під’язичну зв’язку.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpegГойдалка

Ми на гойдалці гойдались,

Вгору – вниз, вгору – вниз.

Дуже жваво ми гойдались,

Покатались – зупинись.

Рот відкритий, напруженим язиком тягнутися

поперемінно до носа та підборіддя.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image5.jpegСмачне варення

Ах, яке смачне варення,

Забруднились губи всі.

Язичком ми поведем,

І варення підберем.

Рот відкрити, широким язиком облизати верхню

губу і заховати язика в рот.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegЗмійка

Всі були на змійку схожі,

Язичком ми гралися:

Висували і ховали –

Дуже всі старалися!

Рот широко відкритий, вузький язик сильно

висунути вперед, потім сховати в рот.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpegМаляр

Треба стелю побілити,

Діти всі стараються.

Допомоги попросити?

Ні, самі справляються.

Рот відкритий, широким кінчиком язика, як пензликом,

вести від верхніх різців до м’якого піднебіння.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Гармошка

Антошка, Антошка,

Заграй нам на гармошці.

Розтягни її побільше,

Потім дай пограти іншим.

Рот відкрити, язик присмоктати до піднебіння,

як у вправі «Конячки», але не клацати, а відтягувати вниз

нижню щелепу, розтягуючи під’язичну зв’язку.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegЗаховай цукерку

Ось цукерка зліва,

Ось цукерка справа,

Шоколадна та смачна,

Ще й солодка он яка.

Тільки де ж вона пропала?

Проковтнув – і вже нема!

Рот закрити, напруженим язиком впиратися то

в одну, то в іншу щоку.

  1. Мімічні етюди

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Мавпенятко

В зоопарку я бував,

Мавпенят там годував.

Ну й кумедні ці тваринки,

Не сидять ані хвилинки.

Рухати всіма м’язами обличчя, «кривлятися».

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Матуся

Любій матусі я посміхнуся,

Дуже радію, що мама прийшла.

Показати радість, посміхнутися.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpegСонечко і дощик

Дощик крапає дрібненький,

Засмутились діти.

Раптом сонечко з’явилось,

Стали всі радіти.

Показати контрастні емоції: сум, радість.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegОй, болить!

На скакалці я стрибала,

Похитнулась і упала.

Ой, болить нога моя,

Гірко, гірко плачу я.

Показати біль, зморщити лоба, зсунути брови,

 опустити кути рота.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image5.jpegФеєрверк

На майдані всі зібрались,

Феєрверка дочекались.

Ой, яка ж вгорі краса,

Запалали небеса!

Виразити захват: широко відкрити очі, підняти

брови, відкрити рота, глибоко вдихнути,

промовляючи «А!», або «Ах!».

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpeg

Розгніване цуценя

Цуценя розгнівалося

На маленьку кішку:

Ти чого тут розляглося

На моєму ліжку?

Показати гнів: насупити брови, напружити кути рота.

 

Боязке зайченя

Затрусилось зайченя,

Щось його злякало.

А це качка каченят

Плавати навчала.

Показати жах: підняти плечі, напружити м’язи шиї та

всього обличчя, зосередити погляд.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegІндик

Здивувався наш індик,

Став посеред двору, -

Він побачив козенятко,

Що стрибнуло вгору.

Показати подив: повернути голову, підняти брови,

зморщити лоба, трохи опустити кути рота.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpeg

Розчарований Петрик

Петрик знов розчарувався, -

Іграшки не дочекався.

Показати розчарування: широко відкрити очі, подивитись

в один бік, нахилити голову, опустити кути рота.

 

 

Лимон

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpegЖовтий-жовтий, кислий-кислий,

Що це, діти?

Це лимон.

Він чудовий, він корисний,

Не біда, що зовсім кислий.

Показати, що в роті кисло: широко розтягнути губи,

підняти спинку носа, примружити очі, напружити м’язи щік.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegсолодке яблуко

Яблучко солодке

З гілки я зірвала,

Ним намилувалась,

Потім скуштувала.

Показати смак солодкого: пожувати губами, провести

язиком по верхній губі, закрити рота, підняти брови, показати

задоволення, розтягнувши губи в посмішці.

 

 

Колискова

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegМама доньку колихала,

колискову їй співала.

В хаті спокій, спить і миша,

Ходить тиша, ходить тиша.

Показати спокій: розслабити м’язи обличчя, заплющити очі.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpegСхованки

В схованки пограти час!

Нумо, пошукайте нас!

Міцно очі закривайте,

Ні за ким не підглядайте.

Міцно заплющити очі.

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Вітер

Очі я примружу, -

Дує вітер дужий.

Примружити очі.

 

Сова

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegТихо в лісі, звірі сплять

В хатках, за дверима,

Тільки совонька не спить,

Блимає очима.

Заплющити та розкрити очі, потім заплющити їх по черзі.

 

 

Допитлива Федора

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.jpegА допитлива Федора

І ліворуч, і праворуч,

Роздивляється навкруг –

Все цікаво: річка й луг.

 

Дивиться Федора вгору

На пташок у ранню пору,

Потім дивиться униз,

Там мурашка тягне хмиз.

Уф! Здається, надивитись,

Вже Федора притомилась.

Дивитися ліворуч, праворуч, вгору, вниз, не повертаючи голови.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpeg

Квіти

Ой, як гарно пахнуть квіти,

Ви понюхайте їх, діти.

Глибоко вдихнути кілька разів із закритим ротом.

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image2.jpegКонячка

Гучно фиркає конячка,

Ще і ніздрі роздува.

Вже набігалась, зморилась,

Хай тепер відпочива.

Вібрувати губами зі звуком п-р-р-р, розширювати ніздрі.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

 

Хом’як

Хома щоки надуває,

Свою їжу та ховає.

Надути щоки.

  1. Вправи та ігри

для розвитку координації мови з рухами

 

№ 1. Вправа для м’язів рук

Мета: розвиток м’язів рук, координації слів з рухами.

Опис гри. Діти промовляючи  вірш, виконуючи рухи:

Руки в сторони – ось так,

З пальців зробимо кулак,

Потім пальці розпрямили,

Руки вниз ми опустили.

 

Руку вгору! Так, ось так!

З пальців зробимо кулак,

Потім пальці розпрямили,

Руки вниз ми опустили.

 

Руки вниз! Ось так, ось так!

З пальців зробимо кулак,

Потім пальці розпрямили,

І все знову повторили.

 

 

№ 2. Ходьба навпочіпки

Мета: відпрацювання ритмічної ходьби разом з ритмічним мовленням.

Опис вправи. Діти ідуть по колу навпочіпки, промовляючи разом з дорослим:

Пливуть каченята – червоні в них лапки,

Пливуть вони в озері замість зарядки.

Попереду качка спрямовує всіх.

Вузенькою стрічкою тягнеться слід.

 

 

№ 3. Пінгвін

Мета: розвиток рухливості ступнів ніг разом з ритмічним мовленням.

Опис вправи. Під марш діти йдуть по колу спочатку на внутрішньому, а потім на зовнішньому боці ступнів ніг та промовляють:

По льоду пінгвін іде,

Пінгвінят своїх веде,

По дорозі тій ідуть,

Та на кригу не впадуть.

Під час ходьби руки злегка відведені в сторони.

 

 

№ 4. Ходьба на півпальцях та п’ятах

Мета: Розвиток м’язів ніг, ритмічної ходьби і мовлення.

Опис вправи. Діти ходять по колу спочатку під тиху маршову музику на півпальцях, потім під гучний марш – на п’ятах і промовляють:

Відпочити хоче мати,

На канапі мить поспати,

Я навшпиньках тут ходжу,

Я її не розбуджу.

Тук-тук-тук, тук-тук-тук.

Моїх п’яток чути стук.

Мої п’яточки ідуть

І до матінки ведуть.

 

 

№ 5. Вправи на рівновагу

Мета: Розвиток координації рухів і мовлення.

Опис вправи. 1) Діти стоять у колі на одній нозі, друга трохи відведена назад, і промовляють:

Дуже важко так стояти,

Руки в боки нам держати,

Не гойдатись, не хитатись,

На одній нозі триматись.

Вправа повторюється зі зміною ніг.

 

2) Діти йдуть по вузькій дошці та промовляють:

По місточку я іду

І нізащо не впаду

По місточку я іду,

Руки в боки я держу.

 

 

№ 6. Зарядка

Мета: розвиток м’язів ніг, координації слів і рухів.

Опис вправи. Діти поділяються на дві групи. Одна – повільно бігає по колу петлясто, друга – промовляє вірш та плеще у долоні:

Раз, два, раз, два,

Мерехтять аж п’ятки.

Як чудово босоніж

Бігать в час зарядки.

Потім групи дітей міняються ролями.

 

 

№ 7. Підскоки

Мета: розвиток координації рухів та ритмічного мовлення.

Опис вправи. Діти поділяються на дві групи. Одна виконує вправи, інша – промовляє вірш, плескаючи в долоні.

Ноги разом, руки в боки –

Починаємо підскоки,

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Добре в колі нам стрибать.

Діти, взявшись руками в боки, стрибають по колу. Потім групи міняються ролями.

 

 

 

№ 8. Скік-підскік

Мета: розвиток координації рухів та ритмічного мовлення.

Опис вправи. Діти поділяються на дві групи. Одна група виконує рухи відповідно до тексту, друга – промовляє вірш, плескаючи в долоні:

Ми стежкою стрибаємо

І ніженьки міняємо.

Пострибали, пострибали

І лелеками всі стали,

На одній всього нозі

У болоті, у грязі.

Вмить квакушки прискакали,

«Ква-ква-ква» - всі закричали.

Скік, скік, скік-підскік,

Проскакав я скільки зміг.

Потім групи дітей міняються ролями.

 

 

 

№ 9. Я вмиваюсь

Мета: Розвиток координації ритмічних слів з рухами.

Опис вправи. Діти стоять у колі, виконують ритмічні рухи відповідно до тексту та промовляють:

Я вмиваю чисто личко,

Рученята невеличкі.

Рушничок собі приніс,

Витер вушка, щічки й ніс.

 

 

 

№ 10. Закрійниця

Мета: розвиток дрібної моторики рук, координації слів з рухами.

Опис гри. Діти, стоячи, імітують вказівним та середнім пальцями руки рух ножиць, які ріжуть тканину, промовляючи:

Щоб тканину розкроїти

Й гарну сукню нам пошити,

Ріжем ножицями жваво

Вгору-вниз, уліво-вправо.

 

 

 

№ 11. Голка

Мета: розвиток координації ритмічних слів з рухами.

Опис гри. Діти імітують шиття голкою вручну, при цьому промовляючи вірш ритмічно за кожним стібком:

Голка, голка, швидко ший,

Все, що треба нам, - поший.

Пальчика ти не вколи,

Сарафанчика зроби.

 

 

 

№ 12. Лист

Мета: розвиток рухливості кисті руки, координації слів з рухами.

Опис гри. Діти сидять за столиками та імітують написання листа, ритмічно промовляючи:

Я пишу тобі листа,

Як проводила свята.

Букви всі охайні

В маленької Тані.

 

 

 

 

№ 13. Прачки

Мета: розвиток координації ритмічних слів з рухами.

Опис гри. Діти стоять у колі та роблять рухи відповідно до тексту вірша. Після слів «Танцювати нам охота» - танцюють.

Мамі ми допомагали,

Всю білизну їй попрали.

Терли, терли ми помалу,

От як ми допомагали.

От скінчилася робота,

Танцювати нам охота.

 

Мамі знов допомагали,

Всю білизну прасували,

Прасували, прасували,

На місця все поскладали.

Вся скінчилася робота,

Танцювати нам охота.

 

 

№ 14. Веселі молоточки

Мета: Розвиток координації ритмічних слів з рухами.

Опис гри. Діти сидять на стільцях і ритмічно стукають кулачком по кулачку або б’ють музичним молоточком, водночас промовляючи:

Анумо, веселіше

Нехай б’ють молотки.

Міцніше та сильніше

Ми заб’ємо гвіздки.

Тук-тук, ток-ток,

Бий сильніше, молоток.

Тук-тук, ток-ток,

Бий точніше, молоток!

 

 

№ 15. Стрічки

Мета: розвиток координації ритмічного мовлення з рухами руки.

Опис гри. Діти стоять у колі, тримаючи стрічку в руці. Промовляючи вірш, вони ритмічно змахують рукою зі стрічкою вгору:

Ви стрічки, злітайте вгору,

В синє небо, у блакить.

Стали разом ми у коло,

Легко стрічечка летить.

 

 

№ 16. Три козли

Мета: розвиток координації слів з рухами.

Опис гри. Діти-«козенята» роблять ритмічні рухи руками, немов косять траву та промовляють:

Тілі-тілі, тілі-тілі,

Три кози траву косили.

Притомилися і сіли,

І травицю ту ж поїли.

Потім під веселу музику діти рухаються навколішках, спираючись на руки, нібито їдять траву.

№ 17. Рубання дров

Мета: розвиток координації слів з рухами.

Опис гри. Діти стоять рядком та імітують рубання дров, промовляючи:

Взяв Дмитро сокиру в руки,

І дрова рубать почав.

Бах – рубав, бух – рубав,

Аж сокиру поламав.

 

 

№ 18. Пила

Мета: розвиток координації слів з рухами.

Опис гри. Діти стоять одне навпроти одного, тримають одне одного за праву руку та роблять рухи, що імітують пиляння дров, промовляючи:

Пиляй, пила, складай все в ряд,

Збудуймо хатку для звірят.

Там сірий зайка буде жити

І з нами буде він дружити.

 

 

№ 19. Конячка

Мета: розвиток координації слів з рухами.

Опис гри. Діти стоять одне за одним, руки зігнуті в ліктях. Ногою, як копитом, вони ритмічно б’ють об підлогу та промовляють:

Цок-цок, цок-цок,

Цокають копита.

Цок-цок, цок-цок,

Я охайна й вмита.

Дуже весело, цок-цок,

Повезу вас у садок!

Після цих слів біжать по колу, клацаючи язиком.

 

 

№ 20. Зайченя

Мета: розвиток координації слів з рухами. Розслаблення рук.

Опис гри. Діти сидять навпочіпки по колу, вдаючи з себе зайчиків. Руки зігнути в ліктях, кисті висять вільно. «Зайчики» ритмічно ворушать «лапками» та промовляють:

В полі на горбочку

Зайченя сидить.

Свої лапки гріє,

Ними ворушить.

Раптом зайчик – стриб!

На слові «Стриб!» діти підстрибують угору, потім стрибають по колу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправи на релаксацію м’язів

 

 

 

№ 1. Поза спокою

Мета: загальне розслаблення.

Опис вправи. Діти у позі спокою: сидять на стільцях, ноги трохи розставлені, руки вільно лежать на колінах. Формула загального спокою промовляється дорослим на початку заняття тихим голосом, в уповільненому темпі, з довгими паузами:

 

Гра у нас є от яка –

Дуже легка і проста:

Уповільнюються рухи,

І немає більш напруги.

І приємно нам відразу,

Як розслабили ми м’язи.

 

Звучить будь-яка повільна мелодія, діти розслабляються.

 

 

№ 2. Солдати

Мета: розслаблення м’язів тулуба.

Опис вправи. Діти стоять у шерензі. Вчитель-дефектолог говорить: «Діти, ви всі бачили, як солдати стоять по команді «струнко» і як – «вільно». Я буду говорити вірш, а ви спочатку стійте рівно, з напругою, а потім вільно, з розслабленням усіх м’язів».

 

Станемо всі, як солдати,

Струнко будемо стояти.

Як команда буде: «Вільно!»,

Всі розслабимось ми спільно.

 

 

№ 3. Олені

Мета: розслаблення м’язів рук.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Руки підняти й схрещені угорі над головою, пальці широко розставлені. Вчитель-дефектолог каже: «Напружте руки. Вони стали тверді, як роги у оленя. Так важко тримати руки, неприємно. Опустіть руки вниз, розслабте, нехай вони відпочивають.

Вдих-видих, вдих-видих. А тепер те саме під вірш».

 

Ми в оленів перетворились,

І роги в нас на голові.

Ми проти вітру не схилились,

Вперед ідемо по траві.

Вітер вщух, і без напруги

Повільно опускаєм руки.

Наші м’язи відпочили

І розслабились.

 

Під спокійну мелодію діти розслабляються.

 

 

 

№ 4.пружинки

Мета: розслаблення м’язів ніг.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Вчитель-дефектолог говорить: «Діти, уявіть собі, що пальці ніг ви поставили на пружинки. Вони підстрибують угору та штовхають носки ніг. Притиснемо ці пружинки. Ноги в напрузі, їм важко. Відпустили пружинки, пальці ніг трохи піднялись, п’ятки залишились на підлозі. Ногам стало легко, вони відпочивають. Вдих-видих, вдих-видих. А тепер те саме робіть під вірш».

 

Ну і дивнії пружинки,

Що впираються в ботинки.

Ти носочки опускай,

На пружинки натискай.

Дужче, дужче натискай,

Потім вже відпочивай.

 

 

№ 5. Кулачки

Мета: розслаблення м’язів рук.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях і міцно стискають кулачки (руки лежать на колінах). Вчитель-дефектолог говорить: «Як важко та неприємно так сидіти, руки втомилися. Розпряміть пальці і не стискайте їх у кулачки. Руки відпочивають, їм стало легко. Спокійні вдих-видих, вдих-видих. А тепер те саме під вірш».

 

Руки на колінах

Стисну в кулачки.

Міцно із напругою

Тримаю – раз, два, три.

Потім вільно відпускаю

І отак відпочиваю.

Як приємно без напруги,

Хай лежать спокійно руки.

 

Звучить будь-яка повільна мелодія, діти розслабляються.

 

 

№ 6. Кулька

Мета: розслаблення м’язів живота.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Вчитель-дефектолог говорить: «Діти, для того, щоб ви навчилися спокійно та рівно дихати, ми будемо вчитися розслабляти м’язи живота. Уявити собі, що ваш живіт – це велика повітряна куля. Будемо її надувати. Покладіть руку на живіт і перевіряйте, як надулась куля. Вдих. М’язи живота в напрузі, це неприємно. Луснула куля – видих. А тепер надуємо маленьку кульку. Спокійний вдих животом, напруга невелика. Плечі на піднімаються. Вдих – видих, вдих – видих. А тепер те саме під вірш».

 

Ось ми кульку надуваєм,

Ручкою перевіряєм.

Луснула – ми видихаєм,

Наші м’язи розслабляєм,

Легко дихати всім нам,

Знов повторюй вправу сам.

 

 

 

№ 7. Горішки

Мета: розслаблення м’язів нижньої щелепи.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Вчитель-дефектолог говорить: «Діти! Уявіть собі, що у вас є багато горішків, і вам дуже хочеться всіх їх розгризти. Стисніть міцно зуби, напружте нижню щелепу. Розколовся горішок, розслабте рота. Ви вже не напружуєтесь, вам легко. А тепер те саме під вірш».

 

Я горішки розгризаю

Зуби міцно я стискаю.

Як розгриз – то відпускаю

І тепер відпочиваю.

В нас горішків ще багато,

Довго гризти їх малятам.

 

 

 

№ 8. Сердитий язик

Мета: розслаблення м’язів язика.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Вчитель-дефектолог говорить: «Щось наш язичок сьогодні розпустувався. Замість того, щоб допомагати вимовляти слова, він напружився і штовхає зуби. Це так важко та неприємно робити. Язик одразу втомився. А коли відпочив, почав легко вимовляти слова. Послухайте про це віршика та робіть те саме».

 

Дійшов язик наш до біди,

Штурлять почав все не туди:

Став язик штовхати зуби,

Щоб їх випхнути за губи.

Притомився, перестав

І на місце зразу став.

Наш розслабився язик,

Працювати так не звик.

 

 

№ 9. Льодова гірка

Мета: розслаблення м’язів язика.

Опис вправи. Діти сидять на стільцях. Вчитель-дефектолог говорить: «Діти! Давайте зробимо з язика льодову гірку. Язик напружте, його кінчик притисніть до нижніх зубів, тоді язик вигнеться гіркою. Відкрийте рота, я подивлюсь, яка у вас гарна льодова гірка. Але ось прийшла весна. Розтопилася гірка, і наш язик розслабився. А тепер робіть те саме під вірш».

 

Раптом спинка язика

Стала гіркою льодка.

Розтопитись їй звелю,

Я напруги не люблю.

Став на місце наш язик,

Бо до льоду він не звик.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Фізкультхвилинки

 

№ 1. Ранок

Слова       Рухи

Ранок починається,    Підняти руки через сторони вгору.

     

Сонце піднімається,    Утворити коло над головою.

 

Пташки прокидаються,   Помахувати руками, ніби крильцями.

 

Деревця гойдаються,   Похитувати руками вгорі.

 

Море прокидається,    Робити плавні рухи руками перед собою.

 

Хвилі там здіймаються,   Робити хвилеподібні рухи руками з присіданням.

Рибки звеселяються,    Робити грайливі рухи стуленими долонями.

 

Човники гойдаються. Погойдувати корпусом із складеними перед собою руками.

 

 

№ 2. Жабки

Слова       Рухи

 

Жабки, жабки, ква, ква, ква,   Ритмічно стискати пальці

  Весело стрибають.     з одночасним присіданням.

 

Гусенята га, га, га,     Робити рухи зігнутими, немов

Лагідно співають.     Крильця, руками в ліктях.

 

Кошенята мур, мур, мур,    Імітувати умивання кошенят.

  Молочко лакають,

 

Цуценята гав, гав, гав,    Робити рухи зігнутими перед

  Всіх охороняють.     Собою руками, немов лапками.

 

 

№ 3. Танцюємо разом

Слова       Рухи

 

Працювали, притомились,    Руки в боки, присідати з поворотом

  Танцювати захотілось.    Корпусу.

 

  Приспів: Ось так, ось так-так, двічі  Робити танцювальні рухи:

    Танцювати я мастак   Каблук – носок з притупуванням

 

  Діти плескати всі вміють,    Робити різні види ритмічних

Своїх ручок не жаліють.    Плескань.

 

Приспів.       _________

 

Діти тупати всі вміють,    Тупотіти.

Своїх ніжок не жаліють.

 

Приспів.       _________

 

 

№ 4. Деревця

Слова       Рухи

 

Всі вдихніть на повні груди,     Рухи за текстом.

  Потягніться догори.

  Як дерева погойдайтесь

І схиліться до землі.

     

 

№ 5. раз-два

Слова       Рухи

 

Раз! Два! Всі присіли,     Рухи за текстом.

  Потім вгору підлетіли.

  Три! Чотири! Нахилились.

  Із струмочка чисто вмились.

  П’ять! Шість! Всі веселі,

Крутимось на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли,

Ніжками затупотіли.

Дев’ять! Десять! Відпочили,

І за столики всі сіли.

 

 

№ 6. сороки та жабки

Слова       Рухи

 

Стати струнко! Руки в боки.     Рухи за текстом.

  Пострибаєм, як сороки.

Як сороки-білобоки,

Стрибу, стрибу, скок, скок.

А тепер, як жабенята

Зможем трохи пострибати:

Ква-ква-ква-ква, ква-ква-ква-ква,

Ква-ква-ква-ква, ква! Ква!

 

 

№ 7. діти, встаньте

Слова       Рухи

 

Діти встаньте, посміхніться     Рухи за текстом.

  І до сонця потягніться,

Дзиґою ви покрутіться,

В різні боки нахиліться.

Сядьте, встаньте, пострибайте

І за столики сідайте.

 

docx
Додано
14 листопада 2019
Переглядів
902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку