ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ (англ. Emotional intelligence) — група ментальних здібностей, що сприяють усвідомленню й розумінню власних емоцій та емоцій оточуючих. Емоційний інтелект (ЕQ) – це здібність людини до усвідомлення, прийняття й регуляції емоційних станів і почуттів інших людей та самого себе.
ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ1937 – Роберт Торндайк (Robert Thorndike) визначив соціальний інтелект.1940 – Девід Векслер (David Wechsler) – написав про інтелектуальні та неінтелектуальні компоненти (афективні, особистісні, соціальні фактори).1983 – Горвард Гарднер (Horvard Gardner) – визначив множинний інтелект (внутрішньоособистісні та міжособистісні інтелекти).1990 – Джон Мейєр (John Mayer) і Пітер Селовей (Peter Salovey) обгрунтували термін ЕІ, розпочали дослідницьку програму по його вимірюванню.1993 – Деніел Гоулман (Daniel Goleman) опублікував книгу «Emotional Intelligence» .
РІВНІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУПерший – усвідомлення своїх емоцій, уміння визначити, яку емоцію відчуваєш на цей час, з’ясувати, які базові емоції покладено в основу складної емоції. Другий – уміння керувати власними емоціями, визначати джерело і причину їх виникнення, ступінь корисності, змінювати інтенсивність емоцій, заміщати їх іншими. Третій – усвідомлення емоцій інших людей, визначення емоційних станів за вербальними і невербальними ознаками. Четвертий – управління емоціями інших людей, цілеспрямована дія на їх емоції.
СКЛАДОВІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ Точність оцінки та вираження емоцій. Це здатність визначати емоції по думках, фізичного стану, зовнішнього вигляду, поведінки, здатність точно визначати емоції і пов’язані з ними потреби. Використання емоцій в розумовій діяльності. Ця здатність допомагає зрозуміти, як використовувати емоції і думати більш ефективно. Керуючи своїми емоціями, людина може дивитися на світ під різними кутами і вирішувати проблеми більш ефективно. Розуміння емоцій. Це означає, що людина вміє визначити джерело емоції, класифікувати їх, розпізнавати зв’язок між емоціями і словами, інтерпретувати значення емоцій, розуміти складні почуття, переходи між емоціями і подальший розвиток емоцій. Управління емоціями. Вміння керувати своїми і чужими емоціями дозволяє використовувати інформацію, яку дають емоції, викликати емоції або усуватися від них.
АСПЕКТИ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙсамооцінка;усвідомлення власних почуттів;упевненість в собі;терпимість;відповідальність;самоконтроль;оптимізм;гнучкість.мотивація досягнень. МІЖОСОБИСТІСНИЙемпатія;толерантність;комунікабельність; відкритість;діалогічність;антиципація.
Модель емоційного інтелекту Рувена Бар-Она. На думку автора цієї моделі, емоційний інтелект включає в себе такі параметри, як:внутрішньоособистісна сфера, яка стосується нашої здатності розуміти себе і управляти собою (самоаналіз, ассертивність (самоствердження), незалежність, самоповага, самореалізація);міжособистісна сфера (емпатія, соціальна відповідальність, міжособистісні відносини); адаптивність (адекватна оцінка дійсності, гнучкість, вміння вирішувати проблеми); управління стресом (переносимість стресу, контроль над імпульсами); загальний настрій (оптимізм, здатність отримувати задоволення від життя, мати захоплення).
Модель емоційного інтелекту Д. Мейєра - П. Саловея. Ця модель включає в себе:точність оцінки і вираження емоцій (здатність визначити емоції по фізичному стану і думкам, по зовнішнім виглядом та поведінкою; здатність максимально точно виражати свої емоційні потреби іншим людям);використання емоцій в розумовій діяльності (здатність до ефективного мислення за допомогою залучення емоцій; рефрейминг (сприйняття за допомогою емоцій); можливість бачення світу під різним кутом);розуміння емоцій (навичка визначення джерела емоцій; розуміння складних, амбівалентних почуттів; розуміння емоційних переходів; прогнозування подальшого розвитку емоцій);Управління емоціями (емоції містять інформацію і впливають на мислення, тому має сенс брати їх до уваги при вирішенні різного роду завдань).
ЕТАПИ ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЇ ЕМОЦІЙ невіддільність переживаючого афекту від суб’єкта (Я – відчуття); відокремлення емоційного переживання за допомогою його об’єктивізації (Я відчуваю почуття); формування знарядь управління емоціями призводить до розвитку суб’єкта переживання (Я володію почуттям); нове злиття з почуттям на рівні автоматизованої регуляції (Я відчуваю).
IQ чи EQ?IQ вказує на наші знання, навички, вміння, визначається генами та формується разом з набуттям людиною пізнавальних здібностей (пам’яті, мислення, розумових навичок), тобто десь до 16-17 років, а протягом наступного життя залишається практично незмінним. IQ неможливо розвивати. EQ включає в себе вміння контролювати свої емоції, використовувати інтуїцію, комунікабельність, стійкість та спокій у стресових ситуаціях, і він розвивається все життя.
ВИСНОВОКемоційний інтелект є інтелектуальною, хоча і специфічною здатністю, спрямованою на розуміння і керування емоційними проявами. Умови формування емоційного інтелекту багато в чому обумовлені як індивідуально-особистісними, так і умовами середовища людини;емоційний інтелект є головною складовою у досягненні успішної самореалізації. EQ – необхідний чинник активізації розумової вправності.