23 квітня – Всеукраїнський День психолога. Психея –персонаж давньогрецької і давньоримської міфології, чарівнадівчина з крилами метелика, втілення людської душі. Дуже часто слова психолог, психіатрі психотерапевт вживають як синоніми. Між ними дійсно є дещо спільне - кожен з них працює задля ментального здоров’я людини. Проте між освітою, методами цих спеціалістів і способами взаємодіїз тими, хто до них звертається, велика різниця. Картина Джона Вільяма Вотергауса «Психея входить у сад Амура»
Хто такий психолог?Психолог спеціалізується на вивченні поведінковихі розумових процесів, взаємодії людини з навколишнімсередовищем та з іншими людьми. Психологи допомагають впоратися з психологічнимита міжособистісними проблемами, стресовими подіями,залежністю, застосовують доказові методи і підходи,але без призначення ліків. Робота психолога полягає не в тому, щоб радити, а в тому,щоб допомогти людині самостійно дійти до розуміннясправжніх причин і прийняття правильних рішень. Радити неможливо навіть у схожих ситуаціях. Всі люди різні,не може існувати універсального способу вирішенняпроблеми, який підійде для всіх.
Психолог (практичний психолог) (др.-грець. ψυχή — душа; λόγος — знання) — спеціаліст, який вивчає прояви, способів і форм організації психічних явищ особистості в різноманітних галузях людської діяльності для вирішення науково-дослідницьких завдань та з метоюнадання психологічної допомоги, підтримки і супроводу.
ХІХ ст. Загальний розвиток філософії та гуманітарної сфери, призводить до посиленого інтересу до внутрішніх чинників соціальної поведінки людини, а відкриття у фізіології та інших природничих науках - до виділення окремого предмета дослідження – психіки, що дало можливість психології розробити власну методологію, відкрити перші лабораторії і остаточно відокремитись від інших наук.
Біхевіоризм. Основоположником є американ-ський учений Д. УОТСОН (1878-1958). Психологія як наука повинна займатися не свідомістю, душевними явищами, які недоступні науковому спостереженню, а поведінкою. Уотсон вважає, що основне завдання біхевіоризму (з англ. bеhаviour – поведінка) полягає в накопиченні спостережень за поведінкою таким чином, щоб можна було сказати наперед, яка буде реакція людини на відповідну ситуацію (стимул)
Напрями, школи та концепції в психології ХХ ст. На початку XX ст. в психології виникає кризова ситуація: не дав помітних результатів метод інтроспекції; не вдалося уточнити специфіку психічної реальності, вирішити проблему зв’язку психічних явищ з фізіологічними, виявився значний розрив між психологічною теорією і даними експериментальної роботи. Спроби подолання цієї кризи призвели до формування декількох впливових шкіл (напрямів) у психологічній науці.
Г. Еббінгауз(1850-1909)Розпочав перше експериментальне дослідження пам’ятіПрагнув встановити закони пам’яті в «чистому» вигляді, тому винайшов особливий матеріал: не цілі слова, а частини слів – склади (близько 2300). Це, на думку Тітченера, найбільш видатне досягнення за часів Арістотеля.
Гештальтпсихологія. Виникла в Німеччині зав-дяки зусиллям Т. ВЕРТ-ГЕЙМЕРА, В. КЕЛЕРА І К. ЛЕВІНА, які висунули програму вивчення психіки з точки зору цілісних структур (гештальтів). Заслуги гештальтпсихології поляга-ють у розробці поняття психологічного образу, в затвердженні системного підходу до психічних явищ.
Психоаналіз. Засновником є ЗИГМУНД Фрейд (ФРОЙД) (1856-1939). Уперше загальні положе-ння психоаналізу він виклав у 1900 р. - у "Тлумаченні сновидінь". Ключовими термінами психоаналізу є:несвідоме - уявлення про те, що існує психічна діяльність, якої суб'єкт не усвідомлює; опір - ідея про те, що на ставлення людини до об'єкта впливає ставлення до минулих об'єктів (насамперед тих, що оточували її в дитинстві); лібідо - психічна енергія, джерело якої - у несвідомому.
З. Фройд ввів у психологію ряд важливих тем: несвідома мотивація, захисні механізми психіки, вплив дитячих психічних травм на поведінку в зрілому віці тощо. Однак вже його найближчі учні дійшли висновку, що не тільки психічний розвиток особистості визначають переважно, почуття неповноцінності і необхідність компенсувати цей дефект (А. Адлер), або колективне несвідоме (архетипи), які вібрали в себе загальнолюдський досвід (К. Юнг).
Володимир Львович ЛевіПисьменник, лікар-психотерапевт и психолог, автор книг по різноманітним аспектам популярної психології. Вніс важнивий вклад в створення «телефона довіри». Національна гаряча лінія для дітей та молодіНомер лінії 0 800 500 225 (дзвінки зі стаціонарних телефонів в межах України та з мобільних телефонів усіх українських операторів безкоштовні) або 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів усіх українських операторів).
Гуманістична психологія. Напрям пов'язаний з іменами А. МАСЛОУ (1908-1970), К. РОДЖЕРСА (1902-1987), Г. ОЛЛПОРТА (1897-1967), він укорінений у психотерапевтичній практиці. Головним предметом вважає ОСОБИСТІСТЬ як унікальну цілісну систему, яка являє собою не щось нерухоме, а живу можливість самоактуалі-зації - неповторного вияву в реальному житті індивідуаль-ного потенціалу людського буття, властивого кожній людині.
ІІ Розвиток вікова психологія: порівняльна: психологія аномального дитяча; - зоопсихологія; розвитку:психол. підлітків; - етологія (псих. - патопсихологія;юності; інстинктивної - олігофренопсихологія;дорослої людини поведінки тварин) - сурдопсихологія; - тифлопсихологія. ІІІ Людина і суспільство соціальна психологія: психологія особистості:психол. груп людей; - характерологія;психол. релігій - типологія індивідуальних відмінностей - професіографія
СТРУКТУРА ПСИХОЛОГІЇІ Конкретна діяльність психологія праці: педагогічна психологія: юридична психологія:інженерна; - навчання; - судова; авіаційна; - виховання; - кримінальнакосмічна. – вчителя. військова психологія: психол. творчості: медична психологія:псих. ведення бою; - наукової творчості; - нейропсихологія;психол. бійця; - художньої творчості - психопрофілактика;психол. атаки - психотерапія; - психогігієна; - психофармакологія
Хто такий психотерапевт?Психотерапевт — фахівець з вищою освітою психологаабо психіатра, який отримавдодаткову освіту в галузі психотерапії. У своїй практиці психотерапевт використовує немедикаментозні методи психологічної допомоги, наприклад, когнітивно- поведінкову терапію, гельштат- терапію, психодраму, психоаналіз тощо. Психотерапевт спеціалізується на лікуванні психічних розладів психологічними методами.
Коли звертатися до психотерапевта?До психотерапевта варто звертатися в разі великих криз у житті, що виводять з рівноваги психічне здоров’я,а також з метою профілактики психічних розладів. Завдяки роботі з психотерапевтом ви зможете:поліпшити психічне здоров’я,змінити патерни поведінки,навчитися краще управляти емоціями та станамиусвідомлювати травматичний досвід та інтегрувати його у сьогодення так, щоб він не заважав жити далі.
Коли звертатися до психіатра?емоційні порушення, невротичні стани, зокрема післятравматичного досвіду;розлади настрою (апатія, депресивні розлади);тривала тривога;панічні атаки, фобії;тривалі розлади сну (безсоння, порушення засинання,короткочасний сон);нав’язливі думки;розлади харчової поведінки;слухові або зорові галюцинації;думки про завдання собі або іншим ушкоджень,суїцидальні думки тощо;розлади поведінки;залежність.
ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ПСИХОЛОГІЮ ЛЮДИНИ! Всім нам відомо, що психологія — це наука про сукупність психологічних явищ та поведінку людини, вищих тварин, яка пояснюється на основі цих явищ. Отже, об’єктом науки є людина, істота наділена свідомістю та внутрішнім суб’єктивним світом. Психологію можна віднести до одної з найцікавіших наук. Якщо Вам все ж хочеться дізнатися більше, то цікаві факти про психологію Вам допоможуть.1: Мозкова діяльність продовжується навіть тоді, коли ми відпочиваємо. У цей момент відбувається фільтрація того, що дійсно потрібно відкласти в пам’яті, а що прибрати «про запас». Прокинувшись вранці ви ніколи не збудете те, що дійсно важливо для вас, але і не згадайте того, на чому не зупинили свою увагу вчора.2: Людина відчуває себе більш успішною та щасливим тільки тоді, коли її мозок чимось зайнятий. Більш того, сіра речовина не цікавить монотонна робота – мова йде як раз про постійну метушню концентрації та перемикання з однієї роботи на іншу. Тільки в такі моменти людина відчуває себе щасливою.3: Ви не можете не звертати увагу на їжу, на небезпеку. Чи помічали ви, що люди завжди зупиняються, щоб подивитися на сцени нещасних випадків. Насправді ми не можемо не звертати уваги на ситуацію небезпеки. У кожної людини є особлива частина мозку, яка відповідає за виживання та запитує: «Чи можу я це з’їсти? Може це мене вбити?».4: Дослідники довели, що якщо в юності людина вміла відмовлятися від того, чого сильно бажала, їй даються життєві випробування простіше та з мінімальними втратами.
ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ПСИХОЛОГІЮ ЛЮДИНИ! 5: Для того, щоб до чогось звикнути необхідно трохи більше 2-х місяців, а точніше – 66 днів. Саме такий період знадобиться людині для того, щоб сформувати та довести до автоматизму будь-яку дію. Наприклад, якщо ви хочете перейти на правильне харчування, то вам може знадобитися трохи менше – приблизно 55 днів. А ось до спорту доведеться звикати довше – до 75 днів.6: Якщо ви думаєте, що можете мати безмежну кількість друзів, ви глибоко помиляєтеся. Виявляється, що людина за все своє життя може дружити до 150 разів.7: Бувають випадки, що ви хочете зробити людині приємне, подарувавши подарунок, але не знаєте що їй потрібно. Рішення є! Скажіть їй, що купили подарунок та запропонуйте відгадати, що це. Вона перерахує те, що хоче.8: Якщо вас мучать кошмари по ночах, можливо, ви мерзнете уві сні. Науковий факт – чим холодніше в спальні, тим більше шансів побачити поганий сон.9: Навіть позитивні події, такі як закінчення університету, вступ у шлюб або нова робота, можуть призвести до депресії.10: Кращим засобом від турбот, тривожності та стресу є читання. Це заняття надає швидший ефект на організм. Дивно, але цей спосіб набагато ефективніше прогулянкам, чаювання або прослуховування музики.11: Звичка формується 10 днів. Посієш звичку – пожнеш характер.12: Кольори сприяють покращенню психологічного стану та настрою…