Практика освіти для сталого розвитку (з досвіду роботи

Про матеріал
Ця збірка містить розробки уроків та виховних заходів з освіти для сталого розвитку. Сьогодні як ніколи стає важливою організація освітнього простору, який сприяв би розвитку творчої, стратегічно мислячої та відповідальної особистості, здатної на свідомі дії з покращення її власного життя та життя громади. Головними принципами випереджаючої освіти для сталого розвитку є безперервність, відкритість, інноваційність, сталість, випереджальний характер.
Перегляд файлу

Департамент  освіти  і  науки  Дніпропетровської  облдержадміністрації КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР»

        КЗО  « Первомайський  навчально-виховний  комплекс « заклад  загальної  середньої  освіти  І – ІІІ  ступенів – дошкільний заклад освіти »       Іларіонівської   селищної   ради

 

 

 

 

 

 

Практика освіти для сталого розвитку

(з досвіду роботи) 

                                             

 

 

 

 

 

Вчитель   початкових класів

                                                                                          І категорія

                                                                               Панасюк Інна  Іванівна

 

 

с.  Первомайське

2019

 

Зміст

 

Вступ                                                                                                              3

Система уроків для сталого розвитку « Важливість води для                 4

людини» 3 клас                                                                                         

Система уроків для сталого розвитку « Сміття як проблема                   9

людства» 3 клас                                                                                           

Розробка уроку для сталого розвитку « Як стати ощадливим                  14

користувачем енергії» 3 клас                                                                     

Гра – квест « Стежками рідної землі»                                                         18

Гра – квест « Земля – наш дім»                                                                    20

Висновки                                                                                                        26

Додатки                                                                                                          27

Список використаних джерел                                                                      39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Ця збірка містить розробки уроків та виховних заходів з освіти для сталого розвитку. Сьогодні як ніколи стає важливою організація освітнього простору, який сприяв би розвитку творчої, стратегічно мислячої та відповідальної особистості, здатної на свідомі дії з покращення її власного життя та життя громади. Головними принципами випереджаючої освіти для сталого розвитку є безперервність, відкритість, інноваційність, сталість, випереджальний характер.

   Мета  сучасної початкової школи – не просто давати знання, а формувати особистість, яка  хоче і вміє вчитися. Учитель має виступати в ролі помічника , організатора педагогічної взаємодії з учнями, спрямованої на розвиток активності, самостійності, пізнавальних, творчих здібностей, формування пізнавального інтересу, який характеризується ініціативністю пошуків, самостійністю учнів у здобутті знань. Провідною педагогічною ідеєю досвіду є розкриття шляхів практичного впровадження інноваційних технологій , методів навчання, які дозволяють активізувати пізнавальну самостійність учнів початкових класів.

   У збірці представлений матеріал досвіду роботи, пов'язаний з посиленням практичної спрямованості навчання, залученням особистого досвіду здобувачів освіти, оволодінням уміннями самостійно здобувати знання, застосовувати знання в нових ситуаціях через запровадження таких технологій навчання як гра – квест. Найважливішими елементами гри в жанрі квесту є дослідження світу. А ключову роль в ігровому процесі відіграють рішення головоломок і логічних завдань, що вимагають від учня розумових зусиль. В розробках уроків   міститься гра «Як сортувати сміття?». За допомогою гри діти вчаться правильно сортувати сміття, граючись вчаться мислити як зробити нашу панету щасливою. Матеріали досвіду будуть корисні для учителів початкових класів.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Важливість води для людини».

Зустріч перша. Чому варто берегти воду.

Мета: розповісти дітям про важливість бережного ставлення до води; мотивувати учнів бережно ставитись до витрат води; вчити економно витрачати в побуті воду.

Хід уроку

  1. Організація класу

Продзвенів дзвінок, розпочинається урок.

Урок стійкого розвитку – він називається.

На уроці багато дізнаємось,

Воду економити привчаємось.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

1 група: «Вода» Без води не можливе життя.

2 група: «Струмок»  Не витрачай даремно воду.

3 група: «Річка»  Прісної води мало.

4 група: «Озеро» Не забруднюй річки.

5 група: «Краплинка» Бережи кожну краплину води.

Правила роботи в групі

Висловлюйся по черзі .

Поважай думку один одного.

Допомагайте один одному.

Правило піднятої руки.

Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності
  • Сьогодні до нас на урок завітав наш Домовичок і пропонує вам переглянути мультфільм.

Перегляд мультфільму «Чому зникла вода?».

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь чому потрібно економити воду.
  1. Робота над темою уроку
  1. Робота в парах. Підручник «Моя щаслива планета» сторінки 15 – 16

Прочитайте текст і подумайте, про що розповість дітям Домовичок.

  1. Фізкультхвилинка  ( музична)
  2. Читання «Ланцюжком» сторінки 16 – 17

Ознайомтесь з розповіддю Домовичка та обговоріть , чи справдились ваші передбачення.

  1. Дослідницька робота в групах
  1. Послухавши розповідь Домовичка дослідіть, що ви знаєте про воду і складіть таблицю. Поясніть свій вибір.
  2. Виступи доповідачів.
  3. Робота з малюнками. Розгляньте ситуації, представлені на малюнках, та запропонуйте, як у подібних випадках можна розумно використовувати воду.
  4. Фізкультхвилинка (музична)
  5. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Робота з народними висловами. Поєднай части народних висловів. Поясни їх значення.

Не брудни криниці,                               доки не зникне вода.

Де кінчається вода,                               бо схочеш водиці.

Не знаємо, яка цінна вода,                 там не буде й життя.

  1. Підсумок уроку
  • Як треба заощаджувати воду?
  • А як у вашій родині використовують воду ?
  1. Домашнє завдання

Поділіться удома з батьками одержаною на уроці інформацією. Спробуйте разом дослідити, чи багато води витрачає ваша родина. Одержані результати запишіть в таблицю.

 

Зустріч друга. Як планеті залишитися блакитною.

 

Мета: узагальнити знання дітей про шляхи  і заходи щодо збереження води; мотивувати учнів економно користуватися водою; виховувати любов до природи.

                                          Хід уроку

  1. Організація класу

Продзвенів дзвінок, розпочинається урок.

Урок стійкого розвитку – він називається.

На уроці багато дізнаємось,

Воду економити привчаємось.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

1 група: «Вода» Для поливу використовуй дощову воду.

2 група: «Струмок» Цінуй воду. 

3 група: «Річка»  Заощаджуючи воду, заощаджуй кошти своєї родини.

4 група: «Озеро» Дбай, щоб вода не виливалась даремно.

Правила роботи в групі

Висловлюйся по черзі .

Поважай думку один одного.

Допомагайте один одному.

Правило піднятої руки.

Працюйте на спільну мету.

 Перевірка домашнього завдання

Аудит

  • Назвіть кількість джерел водопостачання у домашньому господарстві.
  • Скільки води в середньому витрачається протягом доби?
  • Скільки води споживає за добу вся родина?
  1. Мотивація навчальної діяльності
  • Діти , зробивши підрахунок витраченої води, чи треба нам вчитися економити витрати води?
  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні ви дізнаєтесь, як заощаджувати воду.
  1. Робота над темою урок
  1. Повідомлення вчителя
  • Уявіть ситуацію. Ваш знайомий готується мити машину зі шлангу на подвірї дому. Що у цій ситуації можна йому запропонувати, щоб сприяти збереженню води?

А) запропоную свою допомогу.

Б) запропоную скористатися відром з водою і губкою.

В) пораджу поїхати до автомийки.

Г) не буду втручатися, оскільки це не моя справа.

Д) запропоную...

     2.  Робота в парі

Розкажіть один одному .

  • Як ти міг би скоротити витрати води в своїй родині?
  1. Фізкультхвилинка  ( музична)
  2. Робота в групі

1 група – вода для зубної щітки.

2 група – тоненька цівка.

3 група – миска для миття посуду

4 група – ощадливий душ

  1. Виступи доповідачів
  2. Фізкультхвилинка(музична)
  3. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Робота над задачею.

Сімя складається з пяти осіб. Кожен чистить зуби, не закриваючи кран, двічі на день. У середньому чищення зубів триває 3 хвилини, за кожну з яких витрачається по 3 літри води.

Якщо під час чищення зубів закривати кран, то витрати води становитимуть не більше 1 літра.

Обчисліть :

  • Скільки води витрачає сімя на чищення зубів, якщо кран залишається відкритим?
  • Скільки води витрачає сімя , якщо кожен закриватиме кран?
  • Скільки води протягом дня зекономить сімя лише під час чищення зубів?
  • Скільки води збережуть 100 сімей, якщо звикнуть економити воду під час чищення зубів?
  1. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

  • Щоб економити воду треба….
  1. Домашнє завдання

Поділись удома отриманою інформацією і дотримуй ся правил ощадливого використання води .  Дякую за увагу.

 

Зустріч третя. Ідемо на водойми.

 

Мета : вчити досліджувати стан води та робити висновки; розвивати увагу, уяву, мислення; виховувати любов до рідного краю.

 

1.Організація класу

Продзвенів дзвінок, розпочинається урок.

Урок стійкого розвитку – він називається.

На уроці багато дізнаємось,

Воду економити привчаємось.

2.Актуалізація опорних знань

Знайомство

1 група: «Вода» підприємства забруднюють водойма.

2 група: «Струмок» закривай кран під час чищення зубів.

3 група: «Річка»  економ воду під час миття посуду.

4 група: «Озеро» заощаджуй енергію під час нагрівання води.

5 група: «Краплинка»  відкривши кран, зменш струмінь води до маленької цівочки.

Правила роботи в групі

Висловлюйся по черзі .

Поважай думку один одного.

Допомагайте один одному.

Правило піднятої руки.

Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд кінофільму «Водойма нашого краю».

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ми підемо на екскурсію до водойма і проведемо дослідження.
  1. Робота над темою уроку
  1. Повторення правил поводження на екскурсії.
  2. Екскурсія на ставок.
  • Де знаходиться?
  •  Як облаштований  ставок?
  • Хто і як ним користується?
  • Яким є стан води: колір, прозорість, запах.
  • Чи придатна вода для пиття або іншого споживання.
  • Чи потребує вода очищення , а водойма – додаткового облаштування.  Як це можна зробити?
  1. Підсумок уроку
  • Що сподобалось на екскурсії?
  • Що найбільше зацікавило?
  • Що взяли для себе корисного з екскурсії?
  1. Домашнє завдання

Кожній групі підготувати звіт в вигляді малюнків. Доповідачам підготувати презентацію. Дякую за увагу.

 

Зустріч четверта. Як залучити до дій інших.

 

Мета: вчити учнів доносити отриману інформацію до громади; мотивувати учнів до ощадливого використання води; виховувати бережне ставлення до природних ресурсів.

Хід уроку

1.Організація класу

Продзвенів дзвінок, розпочинається урок.

Урок стійкого розвитку – він називається.

На уроці багато дізнаємось,

Воду економити привчаємось.

2 . Актуалізація опорних знань

Знайомство

1 група: «Вода»  вода – джерело життя.

2 група: «Струмок» воду варто берегти .

3 група: «Річка»  не брудніть криниці, ставки , озера, річки.

4 група: «Озеро» цінуйте воду, без води нема життя.

5 група: «Краплинка»  прісної води значно менше, ніж солоної.

Правила роботи в групі

Висловлюйся по черзі .

Поважай думку один одного.

Допомагайте один одному.

Правило піднятої руки.

Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Домовичок запитує:

  • Як донести свої знання до людей?
  • Як пояснити, що потрібно заощаджувати воду?.
  1. Повідомлення і мета уроку
  • На уроці ви навчитесь доносити отриману інформацію до людей. Навчитесь виготовляти оголошення.
  1. Робота над темою уроку
  1. Робота з підручником сторінка 29

Прочитайте текст і подумайте, про що ви можете розповісти  Домовичку.

  1. Робота в групі

Розкажіть один одному , які зміни відбулися у вашому способі життя та поведінці. Потім доповідач кожної групи розповість, які питання обговорювались під час роботи, які цікаві моменти траплялися, які зміни відбувались у поведінці членів групи.

  1. Руханка «Вітер»
  2. Робота в групі

Кожна група виготовляє оголошення для мешканців селища.

  1. Презентація оголошень

Шановні мешканці селища Первомайське !

На нашій планеті багато води, тому Землю часто називають блакитною планетою. Але майже вся вода солона й лише маленька часточка живильної вологи придатна для споживання людиною. Запаси прісної води – це лише сльозинка на очах Землі. Бережіть воду!

  1. Руханка «Дерева та кущі»
  2. Підсумок уроку
  • Які зявилися нові думки та ідеї щодо збереження води?
  • Що плануєте зробити для цього у майбутньому?
  1. Домашнє завдання

Розклейте оголошення по селищу.

 

Тема:  «Сміття як проблема людства».

Зустріч перша. Чиста планета чи великий смітник.

Мета: розповісти учням про забруднення сміттям нашої планети; мотивувати учнів до скорочення відходів; вчити досліджувати; розвивати мислення, мовлення; виховувати любов до своєї країни.

Хід уроку

  1. Організація класу

Добрий день 3 клас,

дуже рада бачить вас.

Сьогодні будемо навчатись,

як планету від сміття урятувати.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

         1 група «Чистота» Не можна кидати папірці.

         2 група « Санітари» Не викидай сміття в лісосмуги.

        3 група « Допомога»  Не можна палити листя.

        4 група  « Рятівники»    Прибирай після себе сміття.

        5 група «  Господарі»  Сміття забруднює воду і повітря.

Правила роботи в групі

         Висловлюйся по черзі .

         Поважай думку один одного.

         Допомагайте один одному.

         Правило піднятої руки.

         Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд кінофільму « Сміття – хвороба планети»

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь яку загрозу несе сміття нашій планеті.
  1. Робота над темою уроку
  1. Робота з підручником « Моя щаслива планета» сторінка 33

Знайдіть слова про необхідність скорочення відходів і випишіть їх у зошит.

  1. Читання « Ланцюжком» сторінки 34 – 35
  2. Руханка  «Дощик»
  3. Робота в групах

Прослухавши розповідь Домовичка дослідіть, що ви знаєте про засмічення, й складіть таблицю.

  1. Виступи доповідачів
  2. Робота в парах

Гра « Відсортуй» відходи. Поясніть, для чого це потрібно робити

  1. Руханка « Пташки і комахи»
  1. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Перед учнями лежать побутові відходи( пластикові і скляні пляшки, використані зошити, картонні коробки).

  • Які побутові відходи можна використати повторно і як саме?
  1. Підсумок уроку

Вправа « Мікрофон»

  • В моїй родині побутові відходи….
  1. Домашнє завдання
  • Поділіться удома одержаною на уроці інформацією. Дослідіть разом з батьками й з’ясуйте, чи багато сміття викидає ваша родина. Складіть таблицю користуючись підручником (сторінка 37)

Зустріч друга. Як зменшити кількість сміття.

Мета: узагальнити знання дітей про шляхи щодо зменшення кількості сміття; мотивувати учнів відповідно ставитись забруднення сміттям; сприяти формуванню навичок повторного використання побутових відходів.

Хід уроку

  1. Організація класу

Добрий день 3 клас,

дуже рада бачить вас.

Сьогодні будемо навчатись,

як планету від сміття урятувати.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

           1 група «Чистота» Найбільше засмічують планету пластикові відходи.

        2 група « Санітари» Кожна людина може зменшити кількість відходів.

        3 група « Допомога»  Із сміття можна робити корисні речі.

        4 група  « Рятівники»    Паперові відходи здавайте на макулатуру.

        5 група «  Господарі» Ощадливе використання паперу зберігає життя    дерев.

Правила роботи в групі

        Висловлюйся по черзі .

        Поважай думку один одного.

        Допомагайте один одному.

        Правило піднятої руки.

        Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Гра « Ланцюжок ідей»

Діти записують ідеї щодо того, як продовжити службу старих речей, для чого їх ще можна використати. Переможе той, у кого знайдеться більше пропозицій.

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ми будемо шукати шляхи щодо зменшення кількості сміття.
  1. Робота над темою уроку
  1. Робота в групах. Аудит .

Розкажіть про результати своїх досліджень і свої висновки, відповідаючи на запитання.

  • Які товари купують у вашій родині протягом тижня у пластикових і паперових упаковках?
  • Де і як витрачається папір і скільки його викидають протягом тижня у вашій родині?
  • Чи використовуєте повторно упаковки домашньому господарстві?
  • Підрахуйте результати для всієї групи і представте їх класу.
  1. Повідомлення вчителя
  • Діти,  Домовичок зрадів, що ви серйозно поставилися до проблеми засмічення планети. Він пропонує спробувати змінити свої звички й стати справжніми господарями Землі. Для цього оберіть важливі для себе справи й складіть свій власний план дій. Кожна дія дуже важлива для зменшення засмічення Землі. Якщо хоча б одна з них стане вашою звичкою, це зробить планету щасливішою.
  1. Руханка «Вітер»
  2. Робота в групах

Працюючи в групах , оберіть одну із запропонованих Домовичком дій, прочитайте її зміст і розкажіть про неї учням інших груп.

1група – Нова іграшка

2 група – Пташина їдальня

3 група – Книжкова лікарня

4 група – Саморобний записничок

5 група – Стаканчик для олівців

  1. Виступи доповідачів
  2. Руханка «Дощик»
  1. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Гра « Так чи ні»

  • Іграшки треба викидати
  • Залишки їжі щодня потрапляють на смітник
  • Викидай старі книжки
  • З використаного паперу можна зробити записничок
  • Використовуй порожній пакет з користю

     7.Підсумок уроку

- А як у вашій родині сортують сміття?

8.  Домашнє завдання

Оберіть дії , які вам цікаво виконувати. Почніть їх виконання.

Зустріч третя. Шукаємо шлях до чистої вулиці.

Мета : вчити учнів досліджувати; мотивувати до зменшення сміття на вулицях; розвивати увагу, інтерес до проблем людства; виховувати любов до своєї країни.

Хід уроку

  1. Організація класу

Добрий день 3 клас,

дуже рада бачить вас.

Сьогодні будемо навчатись,

як планету від сміття урятувати.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

             1 група «Чистота» Подаруй іграшку товаришу.

         2 група « Санітари» Зроби годівничку для пташок.

         3 група « Допомога»  Не викидай використані відходи, дай їм друге життя.

         4 група  « Рятівники» Полікуй старі книжки. 

         5 група «  Господарі» Не викидай залишки паперу.

Правила роботи в групі

         Висловлюйся по черзі .

         Поважай думку один одного.

         Допомагайте один одному.

         Правило піднятої руки.

         Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд кінофільму «Крокуємо вулицями міста».

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ми підемо на екскурсію по вулицях нашого селища.
  1. Робота над темою уроку
  1. Повторення правил поводження на екскурсії.
  2. Екскурсія по селищу.
  • Дослідіть.
  • Чи є сміття на вулицях.
  • Чи достатньо урн на вулицях, чи зручно вони розташовані.
  • Чи є контейнери для сміття біля будинків.
  • Чи передбачено сортування сміття.
  • Чи розвішані на деревах годівнички для птахів.
  • Чи можливе вторинне використання сміття, яке ви побачили.
  1. Підсумок уроку
  • Що сподобалось на екскурсії?
  • Що найбільше зацікавило?
  • Що взяли для себе корисного з екскурсії?
  1. Домашнє завдання

Зробіть виставку виробів «Друге життя побутовим відходам». Підготуйте фотовиставку і презентуйте.

 

Зустріч четверта. Запрошуємо всіх до лав рятівників планети від сміття.

Мета : вчити доносити інформацію в свої родини; мотивувати учнів до чистоти на планеті; виховувати любов до своєї країни.

Хід уроку

  1. Організація класу

Добрий день 3 клас,

дуже рада бачить вас.

Сьогодні будемо навчатись,

як планету від сміття урятувати.

  1. Актуалізація опорних знань

Знайомство

         1 група «Чистота» Сміття – хвороба планети.

         2 група « Санітари» Щоб було чисто, треба зменшити кількість відходів.

        3 група « Допомога» Харчові відходи придатні для вторинного використання.

        4 група  « Рятівники» Для нашої країни існує проблема засмічення. 

        5 група «  Господарі» Консервна бляшанка розпадається протягом 100 років.

Правила роботи в групі

      Висловлюйся по черзі .

      Поважай думку один одного.

      Допомагайте один одному.

      Правило піднятої руки.

      Працюйте на спільну мету.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Читання тексту «Світ оголошує війну пластиковому сміттю» (сторінка 49)

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні на уроці ви навчитесь виготовляти інформаційні листівки.
  1. Робота над темою уроку
  1. Робота з підручником сторінка 47

Прочитайте і подумайте, про що ви можете розповісти Домовичку.

  1. Робота в групах

Розкажіть про свої результати щодо зменшення кількості сміття.

  • Які труднощі траплялися під час роботи вдома? Як ви їх долали?
  1. Руханка «Земля і небо»
  2. Складання плану роботи виготовлення інформаційної листівки

План роботи

  1. Визначитись, кому будуть адресовані інформаційні листки.
  2. У листках інформувати: чому справа зменшення кількості сміття є важливою; що можна зробити,  щоб допомогти планеті звільнитися від сміття.
  3. Вирішити, про які дії повідомимо в листках.
  4. Використовувати в текстах листків власний досвід зменшення кількості сміття.
  5. Домовитись про оформлення листків.
  6. Визначити, які матеріали знадобляться.
  7. Домовитись, як будуть розповсюджуватися інформаційні листки.
  1. Руханка « Грибочки»
  2. Гра: « Як  правильно сортувати сміття?» ( додаток 1)
  3. Підсумок уроку
  • Що треба робити , щоб планета стала чистою?
  • Як треба сортувати сміття?
  • Як можна використовувати вторинно відходи?
  1. Домашнє завдання

Зробіть і розмножте інформаційні листівки

 

Тема:  Як стати ощадливим користувачем енергії

Мета: узагальнити знання дітей про шляхи і заходи щодо збереження енергії; мотивувати учнів відповідно ставитися до використання енергії у побуті; сприяти формуванню навичок ощадливого використання електроенергії у побуті; виховувати ощадливих громадян країни.

 

Хід уроку

  1. Організація класу

Сьогодні у нас незвичайний день

Як тільки дзвінок продзвенів Дзень – дзелень,

У нас заняття розпочинається

Урок стійкого розвитку – він називається

Тут ми багато всього вивчаємо

І до економії себе привчаємо.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Знайомство

          1 група « Світло» Виходячи з кімнати вимикай світло.

          2 група «Тепло» Бережи тепло в приміщенні.

          3 група «Вітер» Не вмикай одночасно телевізор і компютер.

          4 група «Вода» Використовуйте енергозберігаючі лампочки.

          5 група «Сонце» Витягуй з розеток зарядні пристрої.

  1. Правила роботи в групі

Висловлюйся по черзі

Поважайте думку один одного

Допомагайте один одному

Правило піднятої руки

Працюйте на спільну мету

Учитель

  • Діти, на першій зустрічі з теми « Раціональне споживання енергії» кожна група отримала домашнє завдання придумати казку про енергозбереження.

Доповідачі читають казки (додаток 2).

Вправа «Мікрофон»

  • Прослухавши казки, які ви зробили висновки?
  1.  Мотивація навчальної діяльності

Перегляд фрагменту мультфільму «Добре світло».

  • Діти, сьогодні до нас на урок завітали Люмік і Свєтік. Давайте познайомимось з ними.
  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні ми поговоримо про те, як стати ощадливим користувачем енергії.
  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Повідомлення учителя

Сучасне людство потребує багато енергії. Завдяки енергії працюють транспорт, компютер, телевізор, освітлюються та опалюються приміщення. Отже, питання розумного використання, економного перероблення і збереження енергії стають для людства надзвичайно важливими. Ми з вами теж повинні долучитися до цієї важливої справи. Якщо  хочете зберегти природні ресурси й заощадити кошти, починаймо вже сьогодні.

  1. Вправа «Ланцюжок»
  • Які ви знаєте електричні прилади?
  1. Гра «Так чи ні»

Якщо так діти плещуть в долоні, якщо ні мовчать.

  • Економити енергію – це розумно.
  • Виходячи з кімнати вмикай світло.
  • Треба вимикати зайве світло.
  • Вмикай всі електроприлади.
  • У холодну пору року ретельно зачиняй двері.
  1. Робота в групах
  • Розгляньте малюнки, оцініть вчинки дітей: які дії ви схвалюєте, а які ні. Чому?
  1. Фізкультхвилинка
  2. Робота в групах

                  Робота з підручником ( сторінки 57 – 63)

                 1 група -  Без зайвого світла.

                 2 група – Денне світло наш -  помічник.

                 3 група – Прилади вимкнуто.

                4 група – Ділові телефонні розмови.

                5 група – Тепла оселя.

  1. Виступи доповідачів
  1. Усвідомлення  й закріплення нового матеріалу

Вірш « Про Дурила»

 

Кажуть люди, правда чи неправда,

Різні відбувалися дива

У селі чи в місті не знаю

Проживала паночка одна.

 

Пані ту енергією звали,

Доброю і щедрою була,

Всіх вона обігрівала.

Світло, енергетику давала,

А взамін нічого не брала.

 

Та зявився парубок -  Дурило,

Він так звався не спроста,

В голові його було вітрило,

Що думки на волю випуска.

 

Той Дурило дурно палить світло,

Вдень горить, горить воно й вночі,

А Дурило спить, йому не видно,

Що енергія вмирає, хоч кричи!

 

  • Діти, давайте повторимо правила ощадливого використання енергії.

( робота за таблицею)

  1. Підсумок уроку
  •  Давайте за допомогою магнітів, які лежать у вас на партах викладемо карту України. Цією дією покажемо, що треба заощаджувати електроенергію.
  • Діти, а як у ваших родинах заощаджують електроенергію?

Вірш про Землю

В роки дитинства незабутнього,

Щоб завжди хліб був на столі –

Не будь байдужим до майбутнього

Твоєї рідної Землі.

Не будь байдужим до спожитого,

Запамятай назавжди ти:

Той в нашім світі краще житиме,

Хто вмів багатства зберегти.

Але ще часто зустрічається

В житті в нас марнотратства зло.

Вугілля, нафти, газу маємо

Вже менше, ніж колись було.

То світло вдень не вимикаємо,

В повітря взимку йде тепло.

Там, де ці біди не подолано

Не борються з наявним злом.

Та ми у школі постаралися,

В нас втрат непродуктивних нуль,

Щоб світло вчасно вимикалося –

Енергетичний є патруль.

Не той багатий , хто бездумно тратить,

Живучи день без певної мети,

Багатий той, хто вміє заощадить,

Багатий той, хто вміє зберегти

  1. Домашнє завдання

Поділіться удома отриманою інформацією на уроці і будьте заощадливими користувачами електроенергії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра-квест «Стежками рідної землі»

        Мета. Продовжувати знайомство з квестом як активною формою роботи; розвивати пізнавальний інтерес до  вивчення рідної землі , її історії та звичаїв; формувати вміння учнів орієнтуватися та читати маршрут за допомогою плану місцевості; виховувати почуття патріотизму та любові до рідної землі, почуття взаємодопомоги.

        Обладнання: маршрутні листи, підписи станцій, конверти із завданнями, монети для нагородження за правильні відповіді, грамоти, скринька зі «скарбом».

       Розпочинається квест у вестибюлі школи. У квесті беруть участь 2 команди учнів 2 – 4 класів. За допомогою карти учні мають пройти 8 станцій (у приміщенні школи та поблизу неї), на кожній  чекають різні завдання . Виконавши ці завдання, команда отримує бали (у вигляді монет) і дозвіл рухатися до наступної станції.

Ведучі .

- Доброго дня, шановні гості та учасники квесту «Стежками рідної землі».

- Ми раді вас вітати сьогодні!

 

Чому сказати й сам не знаю

Живе у серці стільки літ

Ота стежина в нашім краї,

Одним одна біля воріт.

 

Кудись пішла не повертає,

Хоч біля серця стелить слід

Ота стежина в нашім краї,

Одним одна біля воріт.

Виконується танок на пісню «Це моя земля» Н. Бучинської

- Сьогодні наші команди здійснять цікаву подорож. Будь ласка, команди представте себе.

Козачата

Девіз: Ми веселі і завзяті українські козачата.

Патріот

Девіз:  В нас усіх одна дорога,

           Де чекає перемога!

  • Зараз ви отримаєте маршрутний лист та торбинку для монет, які ви будете отримувати за правильне виконання завдань. Та команда, яка збере найбільше золотих монет - стане переможцем.
  • Але та команда, яка першою повернеться після маршруту, знайде тут для себе скарб.
  • На вашому шляху буде 8 стежинок і кожна стежинка перевірить ваші знання і уміння. Не забувайте про безпеку під час подорожі та взаємодопомогу і дружбу. Від станції до станції треба рухатись, тримаючись за руки.
  • Отож бажаємо вам успіхів і перемоги

Станція 1. «Літературна стежина» (бібліотека)

1 завдання.

Впізнати казкового героя за малюнком.

2 завдання.

 Із розсипаних слів скласти прислів’я .

(Вітчизни, без, соловей, Людина, як, пісні,без).

Станція 2. «Музична стежинка» ( музичний кабінет)

       Дітям пропонується прослухати уривки  мінусовок пісень. Треба  впізнати пісню.

  1. «Ой є в лісі калина»
  2. «Ти ж мене підманула»
  3. «Як у нас на Україні»
  4. «Гімн України»
  5. «А мій милий вареничків хоче»
  6. «Чорнобривці»

 Станція 3 « Стежинка народознавча» ( кабінет народознавства)                  

1 завдання. Обрати квіти для українського віночка та прикрасити його.

2 завдання. Сплести косу зі стрічок.

Станція 4 « Смачна стежинка» ( їдальня)

1.Відповісти на запитання:

  • Що таке куліш?
  • Що таке узвар?
  • Назви українські національні страви.

2. Із поданих овочів    обрати потрібні на борщ, довести свою думку. (Буряк,гарбуз, морква, картопля, огірок, перець, цибуля, капуста, квасоля, помідор)

Станція 5 « Пізнавальна стежинка» ( кабінет 3 класу)

Завдання. Відповісти на запитання вікторини:

1. Які ви знаєте  національні  символи – обереги? (вінок, рушник ,вишита сорочка).

2. Скільки квітів та стрічок має бути в українському віночку?( По 12 ).

3. Назвіть українські  символи Різдва. (Дідух, 8-кутна Зірка).

4. Назвіть деталі жіночого національного  вбрання.(Сорочка-вишиванка; запаска; плахта – верхня спідниця; спідниця – нижній одяг до кофти  під плахту чи запаску; кептарик – безрукавка;попередниця – пояс; червоні або чорні чобітки; намисто; хустка)

5. Назвіть деталі чоловічого одягу. (Сорочка – вишиванка, шаровари,  пояс, жупан, чоботи, бриль або картуз).

6. Назвіть  види розфарбованих великодніх яєць. (Крашанка, писанка, крапанка, дряпанка).

Станція 6 « Стежинка майстрів» (майстерня)

Завдання.  На шаблон  обрати та  наклеїти заготівки великодніх прикрас  для  святкового   яйця.                                   

Станція 7 « Спортивна стежина» ( спортивна зала)

Завдання 1. Знайди відповідність .

Портрети відомих українських спортсменів та знаряддя стосовно їхнього виду спорту.

(В. Кличко, Р. Пономарьов, В. Вірастюк, Л. Підкопаєва)

Завдання 2. «Влуч у ціль». (Попасти мячем у кошик)                                               

Станція 8 «Медична стежина» (кабінет медичної сестри)

Завдання 1. Серед поданих малюнків обрати лікарські рослини, пояснити свій вибір.

Завдання 2. Надати першу допомогу постраждалому.

( практично - обробити  штучну рану на руці)      

  • Команда, яка першою прийшла до фінішу, шукає скриньку зі «скарбом».
  • Журі підраховує  кількість золотих монет. В цей час  учасники гри виконують фінальну пісню «Рідний край» Світлани Весни.
  • Нагородження команд.
  • Частування українськими національними стравами (борщ з пампушками, вареники з картоплею, узвар)

 

                  Гра – квест «Земля – наш дім»

Мета: формувати у дітей уявлення про природу як живий організм; спонукати до спілкування з природою без завдання їй шкоди; вчити учнів вирішувати логічні завдання шляхом підказок і пошуку рішень в нестандартних ситуаціях; формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу; прищеплювати почуття відповідальності за збереження  природних ресурсів лісу і води; вчити бачити красу світу; виробляти правила безпечної поведінки в лісі, на водоймі; прищеплювати почуття любові, вдячності до природи.

Обладнання: маршрутні листи, презентація, блакитні та рожеві краватки,

таблиця гри «Допомога, боляче, дуже боляче».

                                        Хід заходу

І. Організаційна частина.

1. Привітання

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!

Бажаю успіху!

       2. Психологічний момент.

- Привітайтеся один з одним, усміхниться, щоб урок пройшов у теплій дружній атмосфері, адже: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося – спочатку усміхнися сам життю».

Усміхнімось, друзі, квітам,

травам, деревам і людям.

І нехай в усьому світі

краси й добра прибуде.

       3.  Вступна бесіда.

Вчитель.

- Що належить до природи?

- Яке значення природи в житті людини?   

- Природа самодостатня і цінна сама собою. І завдання людини — не зашкодити, оскільки вона є лише частинкою цієї природи. Ми живемо на прекрасній планеті Земля та всі відповідальні за неї. Але люди забруднюють довкілля, шкодячи цим і собі. Сьогодні ми хочемо привернути загальну увагу до збереження природи.

Так, природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря. Вона є джерелом натхнення для художників, письменників, композиторів. Недарма природу називають ненькою. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи, охорони. Ми  повинні берегти природу,  охороняти та зберігати її багатства.

                              ПОЧАТОК ГРИ-КВЕСТУ

Етап І - "Візитна картка"

Команди «Ромашки» та «Метелики».  Кожна команда має свій колір, у кожного учасника кольорова краватка (блакитна та рожева).

Гра-квест починається з урочистого привітання команд учасників. Презентують свою назву і гасло-заклики.

Ромашки:

        Ромашки ми веселі,

Хоч не маємо оселі,

Та росли ми на галявинці,

Дощик любимо й веселощі.

        Метелики:

        Метелики барвисті 

   Над квітами яскравими 

   Махали собі крильцями 

   Привітними, ласкавими. 

   Пелюсточкам легесеньким 

   Із вітерцем би гратися, 

   Де квіти, де метелики –  

   Уже й не розібратися. 

Етап ІІ - "На старт! Увага! Руш!"

Після привітання команди «Ромашки» та «Метелики» отримують маршрутні листи,  де за допомогою шифру зашифровані назви станцій, якими будуть подорожувати («Загадкова», «Допомога, Боляче, Дуже боляче», «Ребусна», «Художня», «Вікторинна», «Станція відпочинку»).

Діти розшифровують написи і готуються до початку подорожі.

Вчитель: І пташка, і метелик, і людина

 Сплелися у вінок. Ім'я йому — Життя.

 Одна у них Земля, одна родина, 

 І вічність в них одна, і небуття.

Земля — наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті. Хіба не заслуговує вона нашої любові? Але на сьогодні ми маємо значну кількість свідчень про те, що людина не є бережливим господарем, а є самовпевненим землевласником. Я пропоную вам представити гасло-заклики кожної команди, мета яких закликати людей до збереження природи.

  Команда «Ромашки». Заклик до людей.

Усіх людей ми закликаєм:

Нащадкам збережіть природу, 

Її степи, ліси, джерельну воду, 

Дерева не рубайте, не вбивайте звіра,  

І у природи буде хай довіра,

         Що не заподієте ви зла їй,

         Своїй колисці, матері своїй.

         Екологія — це наше здоров'я і довголіття,     

         Наше щасливе майбутнє!

         Всі ми — діти землі і неба.

      Команда «Метелики». Заклик до людей.

Всі, хто маленький, хоче рости!

Чисте повітря й водичку нам треба,

Просить з нас кожен — і я, і ти.

Хочемо ми, щоб сонце світило!

Хочемо ми, щоб поле родило

 І щоб навколо квіти росли.

Хочемо, хочемо, хочемо ми!

Вчитель: Будьте до природи уважними, і вона обов'язково вам віддячить!

Пам ятайте! Людина - частина природи. Знищуємо природу - знищуємо самих себе.

Дерево, трава, і квітка, й птахи

 Не завжди зуміють захиститись!

                                   Якщо будуть знищені вони –

На планеті ми залишимось самі.

 Зачитування листа вчителем:

ЛИСТ допомоги

Ми – лісові рослини, птахи, звірі – звертаємося до вас, діти, за допомогою. Нам загрожує небезпека: забруднення повітря та води, знищення лісів! Якщо ви не виконаєте завдання, які знаходяться в цьому конверті, тоді все живе може загинути!

- Ну що ж, діти, допоможемо?

Перше завданнязагадки.

  •           Без чого дорослі та діти не можуть прожити? (Без їжі, води, повітря)
  •           Що не можна набрати у сито? (Воду)
  •              Як називається транспорт, який рухається по воді? (Водний)

Друге завдання. Гра «Допомога, боляче, дуже боляче»

з/п

        «Допомога»

«Боляче»

«Дуже боляче»

1

 

 

 

2

 

 

 

 

- Намалюйте кружечок і зафарбуйте відповідним кольором:

«Допомо­га» - зеленим, «Боляче» - жовтим, «Дуже боляче» - червоним.

  1.            Вирубування лісу.
  2.             Сміття на галявині.
  3.             Лійка і квіти.
  4.             Пташка у клітці.
  5.            Зірвані квіти.

Учитель. Екологія — це наше здоров’я і довголіття, наше щасливе майбутнє!

Всі ми — діти землі і неба.

    Щоб зберегти природу, потрібно її знати і любити.

    Будь до природи уважним, і вона обов’язково тобі віддячить!

    Пам’ятай! Людина — частина Природи. Знищуємо природу — знищуємо самих себе.

Третє завдання — продовжити прислів'я

1.  Без води і ні туди, і ні сюди.

2.  Щоб спрагу вгасити, треба води попити.

3.  Без води й каші не звариш.

4.  Куди водиця тече, там травиця росте.

5. Лід і вода — брат і сестра.

6. Скільки сніг не лежатиме, а розтаватиме.

Четверте завдання «Значення води»

Учитель. - Роздивіться таблицю «Значення води». (На таблиці посередині зображена краплина води, навкруг неї — рослини, люди, будівлі, риби, книги... тощо). Вам необхідно з'єднати краплину води з тими, кому вона необхідна і  довести  свою думку.

Пяте завдання. Кросворд «Природні об'єкти землі» (додаток 3)

Шосте завдання.

 «Домалюй ліс»

Діти домальовують дерево, сонечко, звірят, метеликів. Звучить музика, спів пташок. Му­зика стихає, і діти закінчують малювати.

Релаксаційна пауза  “ Я- хмаринка” під супровід аудіозапису «Звуки дощу».

(Вчитель вмикає запис і притихшим голосом звертається до учнів.)

- Закрийте всі очі і уявіть, що ви  - хмаринка . А потім, що ви стоїте під теплими краплями літнього дощику.

Хмарка біла, волохата,

Ще й мякесенька, мов вата,

В небі високо літає,

Сонцю пісеньку співає.

Сонце слухає, радіє -

Землю радістю зігріє.

Сьоме завдання. Конкурс «Розминка»

. Тварини є частиною живої чи неживої природи?

. Тварини, які самостійно здобувають їжу, влаштовують житло, виводять дитин­чат, називаються дикими чи свійськими?

. Тварини, яких людина розводить і використовує в домашньому господарстві, називають дикими чи свійськими?

. До тварин належать: квіти, гриби, лисиця?

. Горобці, галки, ворони - це птахи, які відлітають чи зимують ?

. Яка з пташок перелітна: ластівка, сорока, ворона?

. Собака, кіт, білка - яка з цих тварин зайва? І чому?

 . Хто із цих тварин змінює хутро: ведмідь, заєць чи вовк? І чому;

 . Яка із цих пташок не має гнізда: ластівка, лелека, зозуля?

. Які із цих квітів перші квітнуть: підсніжник, конвалія, тюльпан?

Восьме завдання.

-Діти, зараз ми відповівши на питання тесту, разом складемо правила поведінки на природі.

Правила поведінки на природі «Буду я природі другом»

1) Не ламай гілля дерев і кущів;

2)  Не зривай у лісах та на лугах квітів;

3) Не руйнуй мурашники;

4) Не лови диких тварин і не принось їх додому;

5) Не лови метеликів, джмелів,бабок та інших комах;

6) Не залишай вогонь у лісі;

7) Не галасуй у лісі.

 Підсумок.

  1. Проблемне запитання.

- Чого б ми позбавились, якби одного дня, уявімо, зникли рослини? Чи могли б ми прожити без них? (Відповіді дітей).

Вчитель. 

-Я хочу, щоб усі ви долучилися до покращення екологічної ситуації на планеті. Адже ми, як і рослини та тварини, є частинкою природи, її невід'ємною складовою. Тому хочеться звернутися до всіх людей на Землі зі словами:

Людино! Ти — не цар природи,

 ти — тільки часточка її.

 Добром чи болем обернуться

 тобі ж завжди діла твої!

Люди добрі! Живіть, творіть.

 Всім я зичу і щастя, й долі.

 Поспішайте добро робить

— зла у світі і так доволі!

Етап ІІІ - "Фінал"

Команди «Ромашки» та «Метелики»,  що відвідали всі станції, підраховують жетони.

Вчитель проголошує слово-підсумок  про  проведення  гри-квесту, оцінює активність і настрій учасників гри. Наголошує на тому, що гра не мала характеру змагання за перше місце,  найголовнішим для всіх, було отримання нових знань та здійснення незабутньої подорожі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

 

Використання зазначених уроків та виховних заходів сприяє розвитку  особистості кожного учня як індивідуальності; створення єдиного освітнього простору, який дозволить навчати будь – якого учня відповідно до його психолого- фізіологічних особливостей; стійкої мотивації до навчання як життєво важливого виду діяльності. 

Організовуючи навчально – виховний процес, намагаюся створювати умови, щоб учні отримували задоволення від кожного уроку, заняття, щоб діти вчилися в колі поваги, взаєморозуміння, підтримки. За допомогою уроків для сталого розвитку діти вчаться бережно ставитися до природи, розуміють важливість економити природні ресурси і своїм прикладом навчають своїх рідних.

Тому саме виховна робота школи у системі випереджаючої освіти для сталого розвитку охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальні заняття, позаурочне життя дітей, різноманітну діяльність і спілкування за межами школи, вплив соціального, природного, предметно – естетичного середовища на особистість. Отже, виховний процес у шкільному закладі спрямований на розвиток особистості з високими моральними якостями, підготовленої до повноцінної життєдіяльності, яка має грунтовні знання, соціально активна, творчо спрямована, здатна до самовизначення і самореалізації як запорука сталого розвитку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку