Практикум для батьків та педагогічних працівників
«Нейрогімнастика»
Мета: ознайомити батьків із новою програмою розвитку головного мозку – нейрогімнастикою. Закріпити знання про специфічні функції та зони відповідальносі правої та лівої півкуль. Дати практичні вправи для активізації природніх механізмів мозку.
Хід заняття:
Усі ми знаємо, що мозок людини являє собою співтовариство двох півкуль – лівлї та правої. Кожна півкуля має свої специфічні функції та зони відповідальності. Наприклад, ліва півкуля відповідає за розум, логіку, математичні здібності, а права – за емоції й почуття, творчість і гуманітарні здібності. У кожної людини є своя провідна півкуля, яка визначає особистісні особливості людини (здібності, схильності).
Пропоную Вам визначити свою провідну півкулю. Для цього потрібно виконати низку експериментів.
Якщо в 3-4 випадках у Вас була лідером права сторона, то провідною півкулею є ліва, і навпаки, якщо ліва сторона – то права півкуля.
Якщо в експерименті результати розподілилися порівну між правою і лівою стороною, то Ви належите до рівнопівкульного типу.
Тепер детальніше розглянемо типи організації кори головного мозку і попрацюємо самостійно.
Вправа «Презентація»
Ведучий пропонує учасникам розділитись на дві групи за принципом «день-ніч», опрацювати самостійно інформацію про правопівкульний та лівопівкульний типи і зробити презентацію для присутніх на спеціально заготовлених ватманах.
Лівопівкульний тип.
Люди цього тип краще запам'ятовують матеріал абстрактно-логічного змісту (особливо на слух); активно використовують прийоми смислової пам'яті, ділять матеріал на частини та ланки; швидко та легко переробляють інформацію. Вони люблять навчатися новому, їх приваблюють важкі і незвичайні завдання. Такі люди мають виражену потребу в самовдосконаленні (розум, вольові якості) і самореалізації в практичній діяльності. Представники цього типу не схильні до фантазій, вони практичні, керуються розумом і логікою, у відносинах з іншими людьми орієнтовані на себе і свої проблеми. Час необхідний для повноцінного відпочинку (сну) становить у них 8 годин на добу.
Правопівкульний тип.
Люди цього типу запам'ятовують матеріал цілком, при цьому інформацію переробляють повільніше. Навчаються через почуття боргу або через потребу самореалізації в престижній професії. Цим людям більше подобаються гуманітарні предмети. Вони легко орієнтуються в просторі, яскраво сприймають форму, колір – більш розвинене візуальне сприйняття. У них переважає мимовільна пам'ять, виражені здібності до малювання, музики, акторської майстерності та спорту. Час необхідний для повноцінного відпочинку - 7 годин на добу.
Рівнопівкульний тип.
Не існує яскраво вираженого придушення однієї півкулі іншою. Люди такого типу мають досить широкий діапазон можливостей та інтересів, можуть реалізувати себе як у гуманітарній, так і в технічній сфері. Найчастіше вони володіють загальною обдарованістю, мають задатки геніїв. Але пізнавальна активність у них часто буває поверхневою, вони не доводять розпочату справу до кінця.
Творча робота мозку буде ефективною тоді, коли півкулі функціонують правильно й між ними збережено баланс, коли логіка поєднана з образним мисленням.
У психології існує програма, яка за допомогою фізичних рухів тіла активізовує природні механізми мозку - нейрогімнастика. Більше 30 років її активно застосовують у Західній Європі як у шкільних, так і у дошкільних навчальних закладах. Сьогодні вона стає популярною і в Україні.
Пропоную випробувати на собі один із комплексів нейрогімнастики.
Узяти лівою рукою кінчик носа, правою протилежне вухо. Одночасно опустити руки й плеснути в долоні, змінити положення рук із точністю до навпаки.
Три положення руки, які послідовно змінюють одне одного:
Заєць – указівний та середній пальці витягнуті вгору, мізинець і безіменний притиснуті до долоні великим пальцем.
Коза – указівний палець і мізинець випрямлені, середній і безіменний притиснуті до долоні.
Вилка – указівний, середній і безіменний пальці витягнуті вгору, розставлені в сторони й напружені. Великий палець притискає мізинець до долоні.
По черзі і якомога швидше перебирати пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно: вказівний, середній, безіменний і мізинець. Вправу повторюють у прямому порядку – від вказівного пальця до мізинця й у зворотньому – від мізинця до вказівного.
Малювати горизонтальні вісімки обома руками одночасно спочатку в повітрі, а потім на папері.
А тепер, після виконання вправ, зверніть увагу на свій стан, відчуття в
тілі, кольори навколо, відчуття в голові. Які зміни порівняно з Вашим
станом до виконання вправи ви виявили?
Унаслідок виконання такої гімнастики підвищується стресостійкість,
поліпшується розумова діяльність, пам'ять і увага, полегшується процес
читання та письма. Як показують числені дослідження за рік виконання
гімнастики успішність дітей у навчанні зростає на 50% .
Тому, я ознайомлю Вас із декількома вправами, які можна
проводити з дітьми дошкільного віку.
Цей комплекс варто виконувати щодня протягом 6-8 тижнів по 15-20
хв. на день. Кожну вправу можна повторювати 6-8 разів. Задля
освоєння дитиною положення рук – вправи потрібно виконувати
спочатку правою, потім лівою і лише потім обома руками.
Руки покласти на стіл або коліна. Одна рука стиснута в кулак, долонька іншої лежить на площині столу (колінах). Олночасно змінювати положення рук.
По черзі та якомога швидше перебирати пальці рук, з'єднуючи їх кільцем із великим пальцем (послідовно: вказівний, середній, безіменний і мізинець). У «кільця» поперемінно пропускаємо «кільця» із пальчиків іншої руки. Вправу повторюють у прямому порядку та в зворотному.
Пальці правої руки випрямлені, розкинуті на різні боки, напружені. Ліва рука стиснута в кулак. По черзі змінювати положення рук.
Подушечки пальців лівої руки притиснуті до верхньої частини долоні. Пальці правої руки випрямлені, розставлені в сторони, напружені. По черзі змінювати положення рук – ховати й випускати кігтики.
Цифри малюються в повітрі двома руками в дзеркальному відображенні.
Схрестити долоні одна до одної, зчепити пальці в замок, розгорнути руки до себе. У такому положенні дитині необхідно рухати пальцем, на який вказує дорослий, точно й чітко.
Бажаємо успіхів у оволодінні даної програми – нейрогімнастики!