Виховне заняття
Тема «Дружба з корисними звичками»
Мета: вдосконалювати знання учнів про корисні звички, провести самоаналіз власних звичок, виховувати в учнів дбайливе ставлення до життя і здоров’я, підвищувати віру у власні сили та впевненість у набутті навичок здорового способу життя.
Хід заняття
ВСТУП. Кожна людина прагне бути здоровою, успішною, щасливою та отримувати задоволення від життя кожного дня. Але часто не знає, як це зробити. Сьогодні спробуємо в цьому розібратися і зрозуміти, що саме необхідно людині кожного дня для покращення її життя.
Почуття щастя значною мірою залежить від способу мислення, поведінки та звичок. Давайте сьогодні поговоримо про корисні звички, бо саме вони формують спосіб мислення і навіть поведінку людини. Тому звички такі важливі! Багато звичок формуються ще в дитинстві і впливають на життя, стан здоров'я, взаємини з людьми та успішність. Навчитися берегти здоров'я нам допоможуть корисні звички. Вони супроводжуватимуть нас протягом всього життя. Як зробити, щоб хороші звички стали частиною повсякденного життя?
Чи існує відмінність між звичкою і навичкою?
Так. Навичка – це автоматична дія, як-от ходьба, мовлення, катання на велосипеді, письмо, читання, прийом їжі — цих навичок після багаторазового повторення набуваєш і виконуєш, не замислюючись.
Звичка — це спосіб дії, поведінки, що стає для людини постійним, звичним, характерним саме для неї.
Наприклад., н а в и ч к а читати в сучасної людини присутня, але чи виховає людина в собі з в и ч к у читати – залежить саме від неї, тому що це цілеспрямована, наполеглива, регулярна робота над собою.
Або чистити зуби – це навичка, якою володіє кожна дитина. Але далеко не кожна людина чистить зуби після кожного прийому їжі, щоб перетворити цю навичку у звичну поведінку.
Отож, щоб перетворити навичку у звичку потрібно регулярно повторювати цю навичку, аж поки ця дія стане звичною, необхідною і характерною саме для тебе.
Вправа «Перетворення»
Хід вправи. Знайдіть спосіб перетворити навичку у звичку (за аналогією прикладів вище). Вчитель дає приклад навичок, а учні мають сформулювати сутність звички.
Навичка Звичка
Їсти Здорове харчування
Гімнастика Регулярна гімнастика, фізичні вправи Мовлення Літературна вимова, без слів-паразитів
Використання гаджетів Лімітоване використання гаджетів
Сон Повноцінний сон (7-9 годин)
Ігри Активні, змістовні, інтелектуальні ігри
Гігієнічні процедури Регулярні гігієнічні процедури
Читати Розширювати літературний кругозір
Чистити зуби Щоранку і щовечора чистити зуби
Прибирати Постійно підтримувати чистоту в кімнаті
То які ж корисні звички людині необхідно виховувати впродовж життя?
Це стосується різних аспектів людської життєдіяльності: харчування, сон, фізична активність, а також психологічне здоров'я.
Харчування:
- Раціон – щодня овочі й фрукти,
- Режим харчування – їсти в один і той самий час щодня,
- Звести до мінімуму фаст-фуд, солодкі газовані напої, їжу з напівфабрикатів.
Фізична активність:
- Починай день із зарядки,
- Проводь час на свіжому повітрі,
- Помірна фізична активність: рух, прогулянки.
Сон:
- Без гаджетів за 1 годину до сну,
- Не класти телефон біля себе в ліжку,
- Засинати та прокидатися в один і той самий час щодня,
- Спати 7-9 годин щодня.
Ментальне здоров'я:
- Ранок з усмішкою - пробуйте щоранку усміхатися собі в дзеркало,
- Спостереження за природою, бути в природі,
- Мистецтво для душі – заняття, яке приносить задоволення,
- Відчуття вдячності, який має значний вплив на щастя.
Вправа « Моя погана - моя хороша звичка»
Хід вправи. Виписати у два стовпчики свої погані та хороші звички. Зліва в колонку записуємо звички, які не подобаються, але вони в мене є; справа виписуємо звички, якими я пишаюся і хочу їх розвивати.
Перелік корисних і шкідливих звичок:
Я гризу нігті
Я щоранку і щовечора чищу зуби
Я багато сиджу перед телевізором, в телефоні
Я щодня роблю ранкову гімнастику
Я пізно лягаю спати
Я завжди поступаюся місцем у транспорті старшим людям
Я човгаю ногами
Я планую свій час
Я багато споживаю солодкого
Я часто мию руки
Я після їжі чищу зуби
Я часто вживаю у своєму мовленні «слова-паразити» на кшталт «якби-то», «короче», «таке собі» тощо.
Я завжди кладу речі на свої місця
Я часто читаю лежачи
Я намагаюся казати правду, навіть, якщо вона не дуже приємна
Я мию посуд після себе
Я піклуюся про домашніх улюбленців
Я не полюбляю ходити пішки
Я підтримую чистоту та порядок в кімнаті
Порахуйте, яких звичок більше. Виберіть з першого стовпчика звичку, якої хочете позбутись якнайшвидше. Якими будуть ваші перші спроби, щоб подолати її? Що для цього потрібно робити? Подумайте і запропонуйте свій варіант.
Казка « Гномики та Робики»
В одній далекій країні Звиляндії жили по сусідству Гномики та Робики. Хоча вони й були сусідами, але все в них було навпаки.
Робики прокидалися рано, чистили зуби, вмивалися, чепурилися, весь день трудились і лягали спати в один і той самий час. Робики були щасливими!
Їхні сусіди Гномики – коли хотіли вставали, себе ні до чого не заставляли, весь день робили, що хотіли. Але щастя не відчували?
Спочатку вони хотіли подружитися, гратися разом та трудитися, але це їм не вдавалось, бо Робики робили все ВЧАСНО і в міру, а Гномики, навпаки, - коли схотілось і скільки завгодно!
Одного разу Гномики вирішили провчити Робиків за те, що вони такі правильні.
Коли нікого з сусідів не було вдома, Гномики викрали їхній годинник, бо вважали, що це порушить режим дня і Робики не зможуть дальше все робити по плану. Так вони намагалися збити сусідів з правильної дороги.
Наступного дня Гномики повставали швидше, ніж завжди, бо мусіли спостерігати, що буде далі. Як же вони здивувалися, що день сусіди почали, як завжди, в той самий час, але вже без годинника.
Цікавість Гномиків взяла гору і вони призналися сусідам у своєму ганебному вчинку.
Робики засміялися і сказали: «Годинник тут ні до чого. Кожен із нас має в собі механізм, який ми наполегливо виробляли протягом багатьох днів та років нашого життя. Це наші Хороші Звички, які ж і роблять нас щасливими».
Гномики дивувалися і дуже хотіли собі такого механізму. Вони вирішили працювати над цим. Чи вдалося їм це – на жаль, невідомо…
Хто зна , можливо і серед нас сьогодні є нащадки Гномиків та Робиків?
А ви як думаєте?...
Підсумок заняття
Вправа «Мені важливо…»
- Назвіть по черзі, що для вас з почутого на уроці ви вважаєте важливим? (коментоване оцінювання роботи класу та/або окремих учнів)
Домашнє завдання
- Скласти план відмови від однієї із своїх шкідливих звичок.
Вправа «Хвилинка самонавіювання».
Уявіть себе всемогутньою людиною, якій вдається все, до чого прагне. Щодня вона розвивається, набуває знань, стає володаркою свого життя. Найкращі її друзі – це Робики, вона ніколи не піддається на провокації Гномиків з країни Звиляндії – ось якою має бути мета кожного з нас!
Ця мета – не просто виробити Хорошу звичку, а набути стійкого вміння - Бути щасливими!