Психологічно-розвивальне заняття "Я у світі емоцій"

Про матеріал
Розвиток емоційного інтелекту, вміння володіти своїми та чужими емоціями, ефективно взаємодіяти з людьми - ось навички, які сучасний дорослий повинен виховувати не тільки в собі, але і в своїх дітях.
Перегляд файлу

Психологічно-розвивальне заняття

Тема: Я у світі емоцій

Мета: розширювати знання учнів про сферу емоцій, їх класифікацію;  підвищувати інтерес до самопізнання;  вчити проявляти та керувати своїми переживанням; розвивати емоційний інтелект та комунікативну компетентність.

Хід заняття

Налаштування на роботу.

Тебе щось турбує?, - я допоможу ,

Що робити – другу підкажу,

Бо кожен колись щось переживає

І це нормальна річ…

Мотивація пізнавальної активності.

Робот рисунок для детей - 136 фото

-          Що ви бачите на картинці?

-          Як це може бути пов’язано з темою заняття?

        В нашому сучасному світі все частіше з'являються все нові й нові технології, які покращують життя людини. Серед всього різноманіття технологічних новинок нашу увагу все більше привертають людиноподібні роботи.

-          Чим подібні людина та робот? (зовнішність,  вміння говорити, рухатись, навіть співати чи виконувати якусь роботу тощо)

-          Чим відрізняється людина від робота? (у робота немає серця, відчуттів, душі, почуття гумору, страху, жаги до життя, вміння дружити, любити тощо).

-          Що людину робить людиною? (відповіді учнів).

Повідомлення теми заняття.

Сьогодні на нашому занятті ми будемо говорити про емоції, про те, що робить людину людиною (це її переживання і відчуття), а також спробуємо демонструвати ці відчуття і вчитись правильно їх виражати.

        Все життя людини пов’язано з її емоційним відношенням до інших людей, речей та явищ навколишньої дійсності. Емоції спонукають людину до діяльності: знань, праці, вчинків та поведінки. Також від них залежить здоров'я,  самопочуття та якість життя людини. Тому так важливо їх знати, розпізнавати, розуміти і вміти справлятися з ними.

Запитання для учнів:

-          Що вам зазвичай піднімає настрій?

-          Що вам допомагає перемкнутися, коли сумно?

-          Як ви справляєтесь зі своїми страхами?

 

 

Розповідь вчителя.

       Емоції – це наші реакції на те, що відбувається навколо нас.                                                          Так чи інакше, кожен з нас має свої способи регуляції емоційних переживань:  демонстрації позитивних  та контролю негативних сплесків. Емоції  можуть нас зігріти, можуть додати нашому життю радості, але можуть спровокувати і відчуття болю, тому  так важливо з ними ближче познайомитися, знайти з ними контакт і навіть подружитися.

 

Які бувають емоції?

 

        Радість, Страх, Злість, Печаль і Відраза - ось  5 базових емоцій, які притаманні всім людям.  Всі інші: тривога, образа, провина, розчарування, смуток та інші – це похідні.

        Не коректно ділити емоції на «хороші « і «погані», так як людині потрібні всі емоції. Насправді є емоції, які нам подобається переживати і навпаки.  Дехто вважає, що добре було б, якби залишилися лише позитивні. Але це буде неправильно, бо у природи немає нічого зайвого. Прислухаючись до емоцій, ми можемо визначити – чи добре це для мене, чи погано.

        Наприклад, коли ми відчуваємо страх це відчуття попереджає про те, що з нами може статись щось погане, тому ми стаємо більш обережні. Або відраза – це негативна реакція організму на те, що може зашкодити нашому здоров'ю. Така реакція може бути на  їжу, тварин, погану гігієну тощо. Всі емоції мають право бути. Ми не можемо сказати, що гнів поганий, а радість хороша, тому що все взаємопов’язано. Радість дуже яскраво відчувається після суму і навпаки. Тому кожна емоція – це індикатор, на який треба реагувати. 

                                     

Вправа «Розпізнай емоцію»

https://wordwall.net/uk/resource/27297766/психологія/впізнай-емоцію

 

Вправа «Тренуємо емоції»

Запропонуйте дітям насупитися, як:осіння хмара; розлючений чоловік; зла чарівниця.

Посміхнутися, як:

кіт на сонечко; саме сонце; хитра лисиця; радісна дитина; ніби побачили диво.

Позлитися, як: дитина, у якої забрали морозиво; два барани на мосту; людина, яку обманули.

Злякатися, як:дитина, що загубилася в лісі; заєць, що побачив вовка; кошеня, на якого гавкає собака.

Виразити втому, як:

тато після роботи; людина, що підняла щось важке; мураха, що тягне велику муху

Зобразити:

туриста, що зняв важкий рюкзак; дитину, що багато потрудилася, але допомогла мамі; стомленого воїна після перемоги.

 

Шляхи порозуміння з емоційними відчуттями

 

Перший крок – усвідомлюю.

Другий крок – розумію, приймаю.

Третій крок – керую, направляю.

 

-          Як ви думаєте, чи важливо для людини здобувати навички контролю емоційних переживань?

Безумовно, ці навички потрібно розвивати. Таким чином ми значно покращимо собі життя. Адже вміння конструктивно керувати емоціями є важливою рисою сучасної особистості.

 

Весела руханка:    https://www.youtube.com/watch?v=fR4L51WT0Fw

 

 

 

Дієві вправи керування емоціями

        Для того, щоб навчитись керувати емоціями, спочатку потрібно їх розпізнати. Це як їжачок в тумані: поки його не побачиш, доти не торкнешся. Адже саме усвідомлення емоцій приводить до їх керування. А поки не усвідомиш, не приймеш – не зможеш рухатися вперед!

        Коли люди не розуміють власних почуттів, вони часто діють необдумано та імпульсивно. Адже дійсно можна керувати лише тими емоціями, які ми усвідомлюємо. Тож маємо вчитися діяти свідомо!

 

Вправа «Зустріч з емоцією»

Заповніть просту таблицю з 5 колонок: 

 

Що я відчуваю?

Чому я це відчуваю?

Які думки привели мене до такого емоційного стану?

Чи хочу я залишатися в цьому стані надовго?

Що мені робити?

 

наприклад,              я відчуваю злість

мене несправедливо звинуватили  (однокласник, мама, вчителька..)

«так не повинно бути»;                                «я їм докажу»; «вони не мають права мене ображати»;                «чому так?» і т.д.                     

ні

цей стан мені не подобається, тому я буду діяти у своїх інтересах…

 

Запропоновану таблицю можна використовувати постійно, коли виникають негативні емоції!

Поясніть учням, що важливо запам’ятати принцип дії:

 

  1.      у с в і д о м л ю ю - висловіть емоцію (Що я відчуваю?)

Я відчуваю радість… я відчуваю здивування… я злюсь… я сумую….

2) р о з у м і ю - зрозумійте причину (Чому я це відчуваю?)

3) в и п и ш і т ь  думки

4) к е р у ю – вирішіть діяти ( Що робити?)

         Я хочу покращити свій стан… я шукаю позитив… я себе заспокоюю….

 

Як швидко заспокоїтись?

        Чи звертали ви увагу на те, що дихання людей, які плачуть, нервують або бояться, змінюється? Вони дихають швидко та нервово, їм бракує повітря. Це спричинено тим, що людське дихання безпосередньо пов'язане з нервовою системою. Отже, якщо ми навчимося керувати диханням, то зможемо за потреби легко опанувати себе. 

 

Емоції та дихання

Дієва дихальна вправа:

  • Сядьте рівно. Порахуйте до 4, зробіть глибокий вдих через ніс. Важливо стежити за тим, аби дихання було діафрагмальним. Для цього можна тримати руку на животі, слідкуючи, щоб грудна клітина не рухалась. “Дихати” має тільки живіт. 
  • Тепер так само порахуйте до 4 та зробіть видих через рот.
  • Аби трохи ускладнити вправу, можна долучити до дихання рухи. Наприклад, на вдиху піднімайте ліву ногу, а на видиху – опускайте. Потім це саме з правою ногою. Зробіть 4 підходи.

Цю техніку можна використовувати кожного дня як фізкультхвилинку. Усвідомлене дихання допомагає не тільки керувати емоціями, а й сконцентруватися та зосередити увагу. Тому вправу можна застосовувати перед контрольною роботою або усним опитуванням!

 

 

Емоції та тілесні вправи

У спокійному тілі – спокійний дух:

 

Швидко опанувати емоції можна не тільки за допомогою дихальних, а й тілесних вправ. Дієве рішення   м’язова розрядка!

Вправи для рук

  • «Супергерой» – стисніть пальці рук в кулачки з усієї сили на п’ять секунд, потім швидко відпустіть.
  • «Олені»   схрестіть руки над головою та якомога сильніше напружте м’язи (можна уявити тверді роги), а потім швидко розслабте руки та різко опустіть.
  • «Спорт»   стискайте та відпускайте уявний гумовий м'яч.

Вправи для ніг

  • «Пляж» – сядьте, різко випряміть та напружте ноги (потягніться так, ніби на пляжі під сонцем), потім розслабте.
  • «Пружинки» – натискайте пальцями ніг на уявні пружинки на підлозі, чергуючи напруження з розслабленням.

Вправи для тулуба

  • «Хатні справи» – нахиліться і робіть рухи, що нагадують полоскання білизни, потім впростайтеся та виконуйте рухи, що імітують розвішування білизни на високу мотузку.
  • «Стоп-кадр» – замріть у довільній позі на 1-2 хвилини, а потім розслабтеся.

Вправа для шиї

«Допитлива Варвара» – подивіться наліво (витягаючи шию, напружуйте м’язи), потім подивіться направо, а потім – уперед. А тепер розслабте м’язи.

 

Підсумок заняття

-          Чи цікаве було заняття?

-          Чого важливого ви навчились?

-          На вашу думку, над чим потрібно ще працювати?

 

        Отже, не варто блокувати свої переживання. Потрібно конструктивно їх проявляти, жити з ними в злагоді. І тоді емоції та почуття допоможуть нам творчо пристосуватись до світу, пізнати себе та інших, навчитись долати труднощі і, зрештою, бути самим собою.

Частіше посміхайтесь!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку