Урок включає актуалізацію опорних знань, мотивацію, аналіз ситуацій, роботу з підручником та додатковою літературою. Урок за розділом "Людина в соціокультурному просторі"
АНАЛІЗ СИТУАЦІЙ Вам подобається дівчина і ось у ваші відносини втручається інший хлопець. Як ви відреагуєте, якщо це ваш друг; просто сторонній хлопець? Вам потрібно здавати екзамен. Учитель запропонував 5 учням захищати реферат, а не вчити білети. Чотири теми учні розібрали одразу. Залишилася тільки одна і ви хочете її взяти. Як ви вчините, якщо нею зацікавився ваш товариш? Просто однокласник? На базарі вам продали бракований товар. Брак ви помітили пізніше. Ваші дії: - якщо продавець молодший за вас; - якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценегеру, у порівнянні з ним, робити нічого?
Вправа «Причини конфлікту» Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести. Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним. Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці. Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на каток. Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим. Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку
СТАДІЇ РОЗВИТКУ КОНФЛІКТУ Стадія Особливості Поведінка людини Передконфліктна стадія Полягає в зростанні напруженості у відносинах між можливими сторонами конфлікту, що спричинене певними протиріччями Емоційні переживання характеризуються підвищеною тривожністю Стадія усвідомлення конфлікту Пов’язана зі сприйняттям реальності як конфліктної У поведінці людини частіше проявляється дратівливість, ворожість, агресивність, неврівноваженість. Людина замислюється й виробляє модель своєї поведінки Стадія конфліктної взаємодії Найбільш напружена стадія Усе залежить від витримки й терпимості конфліктних сторін, оскільки можуть спостерігатися погрози, моральні образи. Часом люди стають некерованими Стадія розв’язання конфлікту В ідеальному випадку ця стадія починається після стадії усвідомлення конфліктної ситуації Використання переговорів, переключення уваги з напружених відносин у сферу ділових стосунків тощо Післяконфліктна стадія Характеризується переживаннями сторін У конфліктуючих людей виникає почуття провини, жалю, невдоволення собою
Ситуація №1. Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так? Ситуація 1
- Конфліктна особистість демонстративного типу – хоче бути в центрі уваги. - Конфліктна особистість усталеного типу – завищена самооцінка, прямолінійність. - Конфліктна особистість некерованого типу – неконтрольована поведінка - Конфліктна особистість надточного типу – старанність у роботі, вимогливість - Конфліктна особистість безконфліктного типу - підвладна іншим впливам, не має сили волі. ТИПИ КОНФЛІКТНИХ ОСОБИСТОСТЕЙ:
Запитання 1. У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки? 2. Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. 3. Який шлях, на ваш погляд, найбільш оптимальний і завдасть менше потрясінь? Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.
Діагностичний практикум Опитувальник «Моя поведінка в конфліктній ситуації» Інструкція Дайте відповідь на запропоновані нижче запитання, оцінив, наскільки властива вам та чи інша поведінка в конфліктній ситуації: часто - 3 бали; інколи, від випадку до випадку – 2 бали; рідко – 1 бал. Бали записуються в бланк відповідей.
А – жорсткий стиль вирішення конфліктів Такі люди до останнього стоять на своєму, захищаючи свою позицію, і за будь-яку ціну намагаються виграти. Впевнені, що завжди праві. ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ Б – стиль примирення (демократичний) Орієнтований на «згладжування кутів» із урахуванням того, що завжди можна домовитися, на пошук альтернативи і рішення, яке може задовольнити обидві сторони. В – стиль компромісу З початку суперечностей прослідковується установка на компроміс.
Г – м’який стиль Проявляється в готовності прийняти точку зору супротивника і відмовитися від своєї позиції. Свого супротивника нищать добротою. Д – стиль утечі Цей стиль орієнтований на втечу від конфлікту. Люди даного типу намагаються не загострювати ситуацію, не доводити конфлікт до відкритих сутичок. Кредо – «вчасно» піти.
ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ З КОНФЛІКТНОЮ ОСОБИСТІСТЮ 1. НЕ ПРАГНІТЬ ДОМІНУВАТИ, ЩОБ ТАМ НЕ БУЛО. 2. БУДЬТЕ ПРИНЦИПОВИМ, ОДНАК НЕ БОРІТЬСЯ ЗАРАДИ ПРИНЦИПУ. 3. ПАМ’ЯТАЙТЕ, ПРЯМОЛІНІЙНІСТЬ – ЦЕ НЕ ЗАВЖДИ ДОБРЕ І КОРИСНО ДЛЯ ВАС. 4. КРИТИКУЙТЕ, АЛЕ НЕ ЗАЙМАЙТЕСЯ КРИТИКАНСТВОМ. 5. ЧАСТІШЕ ПОСМІХАЙТЕСЯ! УСМІШКА ДЕШЕВО КОШТУЄ, ПРОТЕ ДОРОГО ЦІНУЄТЬСЯ.
6. БУДЬТЕ НЕЗАЛЕЖНІ, АЛЕ НЕ САМОВПЕВНЕНІ. 7. НЕ ПЕРЕТВОРЮЙТЕ НАСТИРЛИВІСТЬ НА ДОКУЧЛИВІСТЬ. 8. НЕ ЧЕКАЙТЕ СПРАВЕДЛИВОСТІ У СТАВЛЕННІ ДО СЕБЕ, ЯКЩО ВИ НЕСПРАВЕДЛИВІ ДО ІНШИХ. 9. НЕ ПЕРЕОЦІНЮЙТЕ СВОЇ ЗДІБНОСТІ Й МОЖЛИВОСТІ – Є ЛЮДИ, СИЛЬНІШІ ЗА ВАС. 10. ПРОЯВЛЯЙТЕ ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ І КОРЕКТНІСТЬ. 11. ПРОЯВЛЯЙТЕ ВИТРИМКУ В БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ. 12. РЕАЛІЗУЙТЕ СЕБЕ У ТВОРЧОСТІ, А НЕ У СВАРКАХ.