Урок включає актуалізацію опорних знань, мотивацію, аналіз ситуацій, роботу з підручником та додатковою літературою. Урок за розділом "Людина в соціокультурному просторі"
Бесіда 1. Що для вас означає слово «стереотип»? 2. Наведіть приклади найтиповіших стереотипів? 3. Що таке упередження ? Дискримінація ? 4. Як ви розумієте толерантність? 5. Що означає термін забобон ?
Номер слайду 3
Епіграф до уроку Конфлікти – це норма життя. Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон
Номер слайду 4
Питання 1. Що ви розумієте під поняттям «конфлікт»? 2. Чи можна дати однозначне визначення поняття «конфлікт»? 3. Якими бувають види конфліктів? 4. Яким чином можуть бути розподілені ролі в конфлікті?
Номер слайду 5
КОНФЛІКТ - відсутність узгодженості між двома або більше сторонами – особами або групами
Номер слайду 6
АНАЛІЗ СИТУАЦІЙ Вам подобається дівчина і ось у ваші відносини втручається інший хлопець. Як ви відреагуєте, якщо це ваш друг; просто сторонній хлопець? Вам потрібно здавати екзамен. Учитель запропонував 5 учням захищати реферат, а не вчити білети. Чотири теми учні розібрали одразу. Залишилася тільки одна і ви хочете її взяти. Як ви вчините, якщо нею зацікавився ваш товариш? Просто однокласник? На базарі вам продали бракований товар. Брак ви помітили пізніше. Ваші дії: - якщо продавець молодший за вас; - якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценегеру, у порівнянні з ним, робити нічого?
Номер слайду 7
Причини зародження конфліктів
Номер слайду 8
Вправа «Причини конфлікту» Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести. Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним. Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці. Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на каток. Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим. Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку
Номер слайду 9
СТАДІЇ РОЗВИТКУ КОНФЛІКТУ Стадія Особливості Поведінка людини Передконфліктна стадія Полягає в зростанні напруженості у відносинах між можливими сторонами конфлікту, що спричинене певними протиріччями Емоційні переживання характеризуються підвищеною тривожністю Стадія усвідомлення конфлікту Пов’язана зі сприйняттям реальності як конфліктної У поведінці людини частіше проявляється дратівливість, ворожість, агресивність, неврівноваженість. Людина замислюється й виробляє модель своєї поведінки Стадія конфліктної взаємодії Найбільш напружена стадія Усе залежить від витримки й терпимості конфліктних сторін, оскільки можуть спостерігатися погрози, моральні образи. Часом люди стають некерованими Стадія розв’язання конфлікту В ідеальному випадку ця стадія починається після стадії усвідомлення конфліктної ситуації Використання переговорів, переключення уваги з напружених відносин у сферу ділових стосунків тощо Післяконфліктна стадія Характеризується переживаннями сторін У конфліктуючих людей виникає почуття провини, жалю, невдоволення собою
Номер слайду 10
Номер слайду 11
ТИПОЛОГІЯ КОНФЛІКТІВ І. ЗА КІЛЬКІСТЮ УЧАСНИКІВ ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНІ МІЖОСОБИСТІСНІ ВНУТРІШНЬОГРУПОВІ МІЖГРУПОВІ ЛОКАЛЬНІ; ЗАГАЛЬНІ
Номер слайду 12
Типи конфліктів Внутрішньоособовий конфлікт виникає тоді, коли до однієї людини пред'являються суперечні вимоги з боку керівника.
Номер слайду 13
Міжособовий конфлікт є, мабуть, найбільш відомий. Частіш за все це боротьба керівника за обмежені ресурси, штат, фінанси і т. ін
Номер слайду 14
. Конфлікт між особою (особистістю) і групою.
Номер слайду 15
Міжгруповий конфлікт
Номер слайду 16
ІІ. ЗА ПРИЧИНАМИ РОЛЬОВІ БАЖАНЬ, ПОТРЕБ, ІНТЕРЕСІВ ЦІННІСНІ НОРМАТИВИ ПОВЕДІНКИ
Номер слайду 17
Ситуація №1. Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так? Ситуація 1
Номер слайду 18
Ситуація №2. Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували... — Якими можуть бути шляхи розв'язання конфлікту?
Номер слайду 19
ІІІ. ЗА РОЗПОВСЮД- ЖЕННЯМ ВЕРТИКАЛЬНІ ГОРИЗОНТАЛЬНІ
ІХ. ЗА СОЦІАЛЬНИМ ЗМІСТОМ Соціально прийнятні Неприйнятні Між чоловіком і жінкою Між хлопцем і дівчиною У СФЕРІ: сім’ї; освіти; виробництва; фахові
Номер слайду 26
РОЛІ В КОНФЛІКТІ ОПОНЕНТ - той, хто співчуває СУПЕРНИК - той, хто засуджує ВОРОГ - посередник ПРИХИЛЬНИК - арбітр
Номер слайду 27
- Конфліктна особистість демонстративного типу – хоче бути в центрі уваги. - Конфліктна особистість усталеного типу – завищена самооцінка, прямолінійність. - Конфліктна особистість некерованого типу – неконтрольована поведінка - Конфліктна особистість надточного типу – старанність у роботі, вимогливість - Конфліктна особистість безконфліктного типу - підвладна іншим впливам, не має сили волі. ТИПИ КОНФЛІКТНИХ ОСОБИСТОСТЕЙ:
Номер слайду 28
СТИЛІ ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ: СТИЛЬ КОНКУРЕНЦІЇ СТИЛЬ УХИЛЕННЯ (УСУНЕННЯ) СТИЛЬ ПРИСТОСУВАННЯ СТИЛЬ СПІВРОБІТНИЦТВА СТИЛЬ КОМПРОМІСУ
Номер слайду 29
Шляхи виходу з конфлікту. 1. Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін). 2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин). 3. Ігнорування (відхід від розв'язання проблеми).
Номер слайду 30
Шляхи виходу з конфлікту 1. Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв'язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою.
Номер слайду 31
2. Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш».
Номер слайду 32
3. Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення.
Номер слайду 33
Основні шляхи розв'язання конфліктів. Робота зі схемою: стор. 55 підручника.
Номер слайду 34
Запитання 1. У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки? 2. Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. 3. Який шлях, на ваш погляд, найбільш оптимальний і завдасть менше потрясінь? Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.
Номер слайду 35
Відмітити ті симптоми, які властиві Вам у конфліктах. Оцінити степінь їх прояву за 10-ти бальною шкалою і покласти відповідний бал перед характерним для Вас симптомом. Можна додати власний симптом. ВПРАВА «Попереджувальні сигнали»
Номер слайду 36
Діагностичний практикум Опитувальник «Моя поведінка в конфліктній ситуації» Інструкція Дайте відповідь на запропоновані нижче запитання, оцінив, наскільки властива вам та чи інша поведінка в конфліктній ситуації: часто - 3 бали; інколи, від випадку до випадку – 2 бали; рідко – 1 бал. Бали записуються в бланк відповідей.
Номер слайду 37
А – жорсткий стиль вирішення конфліктів Такі люди до останнього стоять на своєму, захищаючи свою позицію, і за будь-яку ціну намагаються виграти. Впевнені, що завжди праві. ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ Б – стиль примирення (демократичний) Орієнтований на «згладжування кутів» із урахуванням того, що завжди можна домовитися, на пошук альтернативи і рішення, яке може задовольнити обидві сторони. В – стиль компромісу З початку суперечностей прослідковується установка на компроміс.
Номер слайду 38
Г – м’який стиль Проявляється в готовності прийняти точку зору супротивника і відмовитися від своєї позиції. Свого супротивника нищать добротою. Д – стиль утечі Цей стиль орієнтований на втечу від конфлікту. Люди даного типу намагаються не загострювати ситуацію, не доводити конфлікт до відкритих сутичок. Кредо – «вчасно» піти.
Номер слайду 39
ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ З КОНФЛІКТНОЮ ОСОБИСТІСТЮ 1. НЕ ПРАГНІТЬ ДОМІНУВАТИ, ЩОБ ТАМ НЕ БУЛО. 2. БУДЬТЕ ПРИНЦИПОВИМ, ОДНАК НЕ БОРІТЬСЯ ЗАРАДИ ПРИНЦИПУ. 3. ПАМ’ЯТАЙТЕ, ПРЯМОЛІНІЙНІСТЬ – ЦЕ НЕ ЗАВЖДИ ДОБРЕ І КОРИСНО ДЛЯ ВАС. 4. КРИТИКУЙТЕ, АЛЕ НЕ ЗАЙМАЙТЕСЯ КРИТИКАНСТВОМ. 5. ЧАСТІШЕ ПОСМІХАЙТЕСЯ! УСМІШКА ДЕШЕВО КОШТУЄ, ПРОТЕ ДОРОГО ЦІНУЄТЬСЯ.
Номер слайду 40
6. БУДЬТЕ НЕЗАЛЕЖНІ, АЛЕ НЕ САМОВПЕВНЕНІ. 7. НЕ ПЕРЕТВОРЮЙТЕ НАСТИРЛИВІСТЬ НА ДОКУЧЛИВІСТЬ. 8. НЕ ЧЕКАЙТЕ СПРАВЕДЛИВОСТІ У СТАВЛЕННІ ДО СЕБЕ, ЯКЩО ВИ НЕСПРАВЕДЛИВІ ДО ІНШИХ. 9. НЕ ПЕРЕОЦІНЮЙТЕ СВОЇ ЗДІБНОСТІ Й МОЖЛИВОСТІ – Є ЛЮДИ, СИЛЬНІШІ ЗА ВАС. 10. ПРОЯВЛЯЙТЕ ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ І КОРЕКТНІСТЬ. 11. ПРОЯВЛЯЙТЕ ВИТРИМКУ В БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ. 12. РЕАЛІЗУЙТЕ СЕБЕ У ТВОРЧОСТІ, А НЕ У СВАРКАХ.