Права людини в історії людства. Поняття прав, свобод та обов’язків людини. Сутність стосунків між людиною та державою на прикладі пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови»

Про матеріал
Урок із використанням інтерактивних технологій та методів. Види роботи: робота у групах, робота із правовою та історичною термінологією, літературно-історична вікторина, робота з нормативно-правовими документами та літературним текстом, вправи - «відкритий мікрофон», «повітряна куля», «дешифрувальник», «Дерево прав», «Асоціації».
Перегляд файлу

Вчитель історії вищої категорії 

КСШ І-ІІІ ст. № 107 з поглибленим вивченням англійської мови 

Махиня Вікторія Федорівна

 

Тема: Права людини в історії людства. Поняття прав, свобод та обов’язків людини. Сутність стосунків між людиною та державою на прикладі пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови»

 

Мета:

Дидактична – дати уявлення про «права, свободи та обов’язки людини й громадянина», види прав, свобод та обов’язків;  пояснити значущість та актуальність міжнародних документів, Законів та нормативно-правових актів України з прав людини для забезпечення сучасного захисту прав і свобод особистості;

            визначити тематику та проблематику роману «Тигролови» І.Багряного, проаналізувати наявність символів-образів у творі.

Розвиваюча – розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні й літературні тексти, шукати необхідну інформацію та систематизувати її; розвивати уміння аргументовано висловлювати свою точку зору та практичні навички роботи із нормативно-правовими актами й літературними творами; розвивати уміння працювати у групах.

Виховна – виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, толерантність; виховувати повагу до Законів України та любов до рідної Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізаційним шляхом.

 

Тип уроку: інтегрований, практично-аналітичний.

 

Форма проведення: урок із використанням інтерактивних технологій та методів.

 

Види роботи: робота у групах, робота із правовою та історичною термінологією, літературно-історична вікторина, робота з нормативно-правовими документами та літературним текстом, вправи - «відкритий мікрофон», «повітряна куля»,

«дешифрувальник», «Дерево прав», «Асоціації».

 

Обладнання: мультимедійна презентація; Конституція України; портрет І.Багряного, Іван Багряний. Тигролови: Роман: Для старш. шк. віку/ Упорядкув. текстів, передм., комент., прим. та навч.-метод.матеріалівТ.В.Петриченко. – К.: Школа, 2009;

Назаренко Н.В., Воронянский В.А., Назаренко А.И., Мануйлов Е.М., Требин М.П., Панфилов О.Ю., Калиновский Ю.Ю. Человек и мир: Учебник для 11 кл. общеобразоват. учеб. завед. Харьков: Сиция, 2012; Наровлянський О.Д. Основи правознавства: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Д.Наровлянський. –

К.: Грамота, 2017; роздатковий матеріал.

 

Міжпредметні зв’язки: історія, правознавство, українська література.

 

Компетенції, на формування яких направлений урок:

-                      Навчально-пізнавальна – знаходження, аналіз та синтез, використання інформації для вирішення навчальних завдань;

-                      Комунікативна – усна та письмова комунікація;

-                      Інформаційна – обробка інформації;

-                      Компетентність самоосвіти та саморозвитку – порівняльний аналіз понять, юридичних термінів, встановлення причинно-наслідкових зав’язків, визначення головного та другорядного;

-                      Соціальна – організація спільної праці, проведення роботи в групах; використання конкретних життєвих ситуацій для навчання.

 

Структура уроку:

І. Організаційний момент

1.Привітання дітей та присутніх.

2.  Поділ класу на три робочі групи, обрання капітанів.

3.  Вправа «Дешифрувальник»

Кожен капітан груп обирає конверт, в якому знаходиться завдання – розшифрувати поняття. Відповідно до зашифрованого поняття групи будуть працювати впродовж уроку з окремо підібраними завданнями.

Група № 1. Можливість самостійно вибирати життєві цілі, орієнтири, способи дії, вчинки;  здатність діяти відповідно до власних інтересів і цілей, ухвалювати рішення й утілювати їх у життя (Свобода).

Група № 2. Перший пригодницький роман Івана Лозов’ягіна про життя людини в умовах тоталітарної системи («Тигролови»).

Група № 3. Система державно-політичної влади, яка регламентує усі суспільні та приватні сфери життя людини-громадянина та не визнає автономії від держави таких недержавних сфер людської діяльності як економіка, культура, релігія ( Тоталітаризм).

 

ІІ. Етап актуалізації знань

Вчитель: На уроках історії ви вивчали документи, у яких було юридично закріплені права людини. А зараз ми проведемо літературно-історичну вікторину, в ході якої згадаємо документи про права людини, а також деякі літературні факти пригодницького роману «Тигролови». 

Літературно-історична вікторина

-   Життєве кредо Григорія Многогрішного («Сміливі завжди мають щастя»).

-   У 1016 році князь Ярослав Мудрий видав закон «______», за яким було обмежено феодальне свавілля, проте збільшилась феодальна нерівність («Руська Правда»).

-   Селище у Сибірі, в якому заселились українці, в тому числі і головний герой

роману «Тигролови» («Зелений Клин»).

-   «______» - класичні кодекси періоду Великого князівства Литовського, правові збірники феодального права (Литовські Статути 1529, 1566, 1588).

-   Назвіть прізвище майора, який протягом усього роману переслідував Григорія Многогрішного(«Медвин»).

-   Договір гетьмана Війська Запорозького зі старшиною та козацтвом Війська, який визначав права і обов’язки усіх членів Війська. Укладений 1710 року. Затверджений шведським королем Карлом ХІІ («Конституція Пилипа Орлика»).

-   З якою твариною порівнюється потяг, що везе каторжан до Сибіру(«Дракон»).

-   10.12.1948 року Генеральна Асамблея ООН проголосила  “_______”, у якій наголошувалося, що люди народжуються вільними і рівними у правах; свобода – можливість робити все, що не шкодить іншим («Загальна Декларація прав людини»).

-   Назвіть родину, яка прихистила Григорія Многогрішного у тайзі («Родина Сірків»).

-   Основний Закон України, ІІ розділ якого визначає основні права, свободи та обов’язки людини й громадянина (Конституція України 28.06.1996 року).

 

ІІІ. Евокація (етап вивчення нового матеріалу, практична робота)

Робота в групах

Група № 1. «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» Вчитель: Основне завдання групи № 1: 

1.              Дати визначення понять: «права», «свободи», «обов’язки».

2.              Користуючись Конституцією України, розподілити подані статті за групами «Права людини», «Свободи людини», «Конституційні обов’язки». 

Права людини – визнані міжнародним правом норми забезпечення людині прав на вільне життя й розвиток особистості, задоволення своїх потреб, здебільшого закріплені законодавством.

Свободи людини – юридичні можливості людини поводитися відповідно до своїх волевиявлень, тобто робити все, що бажається, але тільки те, що не заборонено законом і не спричиняє невиправданої шкоди правам і свободі інших.

Конституційні обов’язки – закріплені в нормах Конституції міри належної поведінки суб’єктів конституційно-правових відносин.

1.      Право на вільний розвиток своєї особистості (ст. 23) – П.

2.      Невід’ємне право на життя (ст. 27) – П.

3.      Право на повагу його гідності (ст. 28) – П.

4.      Неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей (ст. 68) – О.

5.      Право на свободу та особисту недоторканність (ст. 29) – П.

6.      Право на громадянство (ст. 25) – П.

7.      Гарантія недоторканності житла (ст. 30) – П.

8.      Гарантія таємниці листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції (ст. 31) – П.

9.      Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини (ст. 32 ) – П.

10.  Свобода пересування, вільний вибір місця проживання (ст. 33) – С.

11.  Сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (ст. 67) –

image

О.

12.  Не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну (ст. 33) –П.

13.  Право на свободу думки та слова, вільне вираження своїх поглядів і переконань (ст. 34) – П.

14.  Право на свободу світогляду та віросповідань (ст. 35) – П.

15.  Право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів (ст. 36) – П.

16.  Право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати та бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ст. 38) – П.

17.  Право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування (ст. 39) – П.

18.  Право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної та творчої діяльності (ст. 41) – П.

19.  Право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт (ст. 42) – П.

20.  Право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Використання примусової праці забороняється (ст. 43) – П.

21.  Право на житло (ст. 47) – П.

22.  Право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування (ст. 49) – П.

23.  Право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди (ст. 50) – П.

24.  Не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки (ст. 66) – О.

25.  Право на шлюб (ст. 51) – П.

26.  Право на освіту (ст. 53) – П.

27.  Свобода літературної, наукової і технічної творчості, захист інтелектуальної власності, авторських прав, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв’язку з різними видами інтелектуальної діяльності (ст. 54) – С.

28.  Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів (ст. 65) – О.

29.  Право на правову допомогу (ст. 59) – П.

30.  Свобода політичної діяльності (ст. 15) – С.

image

 

Група № 2.«Аналіз пригодницького роману І.Багряного «Тигролови» Вчитель: Основне завдання групи № 2: 

1.      Визначте ідейно-тематичну спрямованість твору. Назвіть основну думку роману, спираючись на кредо головного героя твору. 

2.      Назвіть проблеми, які І.Багряний порушує у творі. 

3.      Вкажіть, які символічні образи використані у творі. Подумайте, що вони означають, символізують. 

1.           Ідея: засудження сталінського терору, його політики, яка калічила людей, позбавляючи їх права на життя;

Гімн людині, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає.

Основна думка: 

А) український народ в образі Григорія Многогрішного – невмирущий, незнищенний, гнаний, але невпокорений.

Б) «Сміливі завжди мають щастя»

В) «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити, гниючи»

 

2.           Проблематика:

-          Трагедія України в комуно-фашистській імперії

-          Морально-етичні взаємостосунки в сім’ї, 

-          Роль українських звичаїв і обрядів у родині;

-          Життя і смерть

-          Сила волі, витримка прагнення долати труднощі

-          Вплив сталінських репресій на долю людини

-          Добро і зло

3. Образи-символи

Потяг-Дракон – образ більшовицької системи

Потяг-експрес – символ забезпеченого нового життя більшовицької верхівки

Тигр – символ тайги, символ володаря, сили, незламності

Людина полює на людину

Григорій Многогрішний – відтворення образу непідкореної України

Родина Сірків – узагальнений образ українців, які переселились на Далекий Схід Медвин – сталінська репресивна машина

 

Група № 3. «Сутність стосунків між людиною та державою» Вчитель: Основне завдання групи № 3: 

1.     Визначити історичний період, протягом якого відбуваються події літературного твору «Тигролови».

2.     Визначити особливості політичного режиму даного історичного періоду. 

3.     Навести приклади з твору «Тигролови» прав людини, які порушені та як саме.

Історичний період – 30-ті роки ХХ ст., період сталінських репресій.

Особливості політичного режиму – антидемократичний, тоталітарний режим:

-        Режим особистої несвободи.

-        Політика, економіка та духовне життя – все підпорядковане державі.

-        Диктатура Комуністичної партії.

-        Насильство, репресії та переслідування.

-        Відсутність поділу влади та правової держави.

-        Непомірне звеличення (культ) особи вождя.

-        Втручання держави в приватне життя громадян.

Приклади порушених прав людини:

-        Заслання українців до Сибіру, вигнання з рідного краю.

-        Знущання над Г.Многогрішним майором Медвином (примушував зізнатися його втому, що він не робив).

-        Політичний пресинг.

-        Неправдиве звинувачення у зраді Дем’яна Многогрішного, прадіда головного героя.

-        «Людина полює на людину».

-        Сім’я Сірків, яка приїхала в небезпечну місцевість, без будь-яких нормальних умов існування.

-        Люди помирали від суму за рідним краєм.

-        На рідній землі викорінювалися звичаї, традиції, мова, а в тайзі люди зберігали все від посягань «совєтської власті».

 

IV.  Рефлексія 

Вчитель: Сьогодні на уроці ми ще раз пригадали права, свободи та обов’язки людини й громадянина; на прикладі пригодницького роману Івана Багряного «Тигролови» розглянули сутність стосунків між людиною та державою. Пропонуємо вам розподілити листочки з конвертів по групах (Особисті, культурні, політичні, соціальні, економічні права) та розмістити їх на відповідних гілках «Дерева прав».

Вправа «Дерево прав»

Політичні

- Право на об’єднання в політичні партії та громадські організації. - Право на мирні збори та демонстрації.

Особисті

-       Право на життя.

-       Право на свободу й особисту недоторканність.

-       Свобода думки, слова, право на вільне вираження своїх поглядів.

-       Свобода совісті та віросповідання.

-       Свобода пересування.

-       Таємниця листування та телефонних розмов.

-       «Шістдесят суглобів у дракона – то шістдесят рудих домовин, і в кожній із них повно проглинених жертв, повно живих мертвяків».  

-       « Що він з ним не робив!.. Він йому виламував ребра в скаженій люті. Він йому повивертав суглоби.. Він уже домагався не зізнань, ні, він добивався, щоб той чорт хоч заскавчав і почав ридати та благати його, як то роблять всі…»

-       « П’ятий день він ішов. Не йшов, не гнав, як молодий гордий олень, гнав навпростець, ламаючи хащі. Вирвавшись із пазурів смерті, він летів, як на крилах. «Воля! Воля!». Широко роздимаючи ніздрі, він захлинався нею на бігу, розривав грудьми зелену стіну….»

-       « Ще трохи – і тоді він врятований! І тоді подивимось! О, тоді ще подивимось! Він чкурне геть за межі цієї «батьківщини», геть в Маньчжурію, Японію, Аляску, в Китай… Нові краї, дивні, незнані. Він об’їде навколо світу і повернеться додому. Так»

Культурні  

-        Право на освіту.

-        Право на користування досягненнями культури.

-        « Глянув просто себе – рясно на покутті купчаться святі, прибрані королівськими рушниками, та ще такими, які в його бабусі були там, у Трипіллі. Там, звідки його вигнано. Там…на тій рідній, але, мабуть, навіки втраченій землі».

Економічні

-       Право на працю.

-       Право на підприємницьку діяльність.

-       « Трудилися щиро, то й мали. І те сказати – було що робити і де заробляти:

 

хліб сіяли промишляли звірину, ходили з хурами в Маньчжурію і Китай, копали золото, ловили рибу, збирали ягоди та кедрові горіхи, ловили звіря живцем…»

Соціальні 

-              Право на охорону здоров’я.

-              Право на соціальне забезпечення.

-              «Дивно! Скільки могло вміститися люду в цих брудних, рудих коробках! І як вони витримали! Як вони не розпалися?!

Тисячі! Тисячі обірваних, брудних, зарослих, як пращури, і худих, як скелети, людей! І все старих, згорблених. І хоч серед них багатьом по 20-25 років лише, але всі вони гейби діди».

-              «Стежко. Йшла двоного істота. Обірвана. Худа як кістяк. Волосаті груди їй ходили ходором над сухими ребрами, що вилазили з лахміття. Почорніле обличчя з міцно стиснутими щелепами заросло щетиною».

V.     Підсумки уроку

Вправа «Асоціації».

Вчитель: Назвіть свої асоціації щодо терміну «права». Ці слова мають починатися з букв, які складають саме це слово.

-        Порядок,  потяг (поїзд)

-        Рівність,  режим, рейд 

-        Актуальність, 

-        Взаєморозуміння, віра, вітчизна

-        Активність

VІ.Виставлення оцінок

На партах у вас лежать листи самооцінювання, де ви будете відмічати результати своєї роботи протягом уроку.

Прізвище, ім’я учня________________________   Дата ___________     Клас ______ Оцініть свою роботу на уроці!

image

 

VІІ.Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Датченко Ірена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
759
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку