Тема практичного заняття № 2 "Українська ідентичність" з громадянської освіти входить до першого розділу навчальної програми "Особистість та її ідентичність".
Метою цього практичного заняття є навчити проводити опитування громадської думки, самостійно підбирати необхідну інформацію до уроку, відстоювати власну позицію, використовуючи інформацію з різних галузей знань, ідентифікувати свою громадянську ідентичність як українську. Українцями є всі громадяни України, які постійно живуть на цій землі та відчувають спільність долі.
Українська ідентичність не тільки соціальна, але й моральна категорія, яка дозволяє досягти ефекту соціальної синергії, емерджентності та зменшення соціальної ентропії.
Особливо важливою соціальною цінністю для української ідентичності є сім'я.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 2. Українська ідентичність
ПРИГАДАЙТЕ
Що таке ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура?
МЕТА:
Навчитися проводити опитування громадської думки, самостійно підбирати необхідну інформацію до уроку, відстоювати власну позицію, використовуючи інформацію з різних галузей знань.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
1. Спираючись на матеріали першого практичного заняття, доопрацюйте анкету зразок якої є у матеріалах цього заняття і попарно провести анкетування «Історія моєї вулиці» трьох-чотирьох незнайомих осіб.
2. Послухайте пісні у виконанні Квітки Цісик, ознайомтесь в Інтернеті з життєвим та творчим шляхом співачки, зокрема, зі статтею Ірини Власенко «Квіти не ростуть на чужині».
3. Відшукайте в Інтернеті приклади успішних українців/українок. Представте декілька історій успіху у класі.
ХІД РОБОТИ
Квітка Цісик: «Я мріяла, що в Україні мене почують»
Квітка Цісик (англ. Kvitka Cisyk або Kacey Cisyk, 1953–1998) – американка українського походження, оперна і блюзова співачка, виконавиця українських народних і популярних пісень.
Українська ідентичність
|
Преамбула Конституції України
Ознайомтеся з Преамбулою Конституції України. «Верховна Рада України від імені Українського народу – громадян України всіх національностей, виражаючи суверенну волю народу, спираючись на багатовікову історію українського державотворення і на основі здійсненого українською нацією, усім Українським народом права на самовизначення…»
Як ви розумієте поняття «український народ», «громадяни України», «українська нація», що наведені в Преамбулі Конституції України?
В'ячесла́в Липи́нський. «Листи до братів-хліборобів».
В'ячесла́в Казими́рович Липи́нський (1882–1931) — український політичний діяч, історик, історіософ, публіцист, теоретик українського консерватизму.
Народ це «єдність всіх мешканців даної Землі і всіх громадян даної Держави». Він називав справжнім українцем всякого, «хто живе на Землі України і хто працює заради неї».
«Україна – це не рай земний, бо рай на землі не може бути, – а найкраще виконаний обов’язок супроти Бога і людей».
«Українським єсть і повинно бути все, що осіло (а не кочує!) на нашій землі і що тим самим стало частиною України».
Для обговорення:
Що для вас означає бути українцем/українкою? Назвіть ситуації, коли варто пишатися тим, що ми українці?
Чи були у вашому житті випадки, коли ви соромились того, що є українцем чи українкою? З чим це було пов’язано?
Відшукайте в Інтернеті приклади успішних українців/українок. Представте декілька історій успіху у класі.
У ролі дослідника. Проводимо анкетування
Попрактикуйтеся у ролі дослідників-науковців. Задля цього визначте проблемну ситуацію, яка є для вас актуальною або викликає зацікавлення. На її основі розробіть власну анкету, яка допоможе з’ясувати причини проблеми; ставлення до неї та її оцінку тих, кого ви плануєте опитувати; шляхи вирішення. Для того, щоб провести анкетування якісно та отримати достовірні результати, дотримуйтеся наведених порад.
1. Визначте свою цільову аудиторію та кількість осіб, яку ви плануєте опитати.
2. Роздрукуйте потрібну кількість анкет.
3. На початку кожної анкети у двох реченнях опишіть мету, з якою ви проводите це анкетування, вкажіть, хто ви, який проект представляєте.
4. Будьте ввічливими та доброзичливими.
5. Після заповнення анкети подякуйте за співпрацю.
6. Варто із розумінням ставитися до того, що не всі люди, яких ви захочете опитати, матимуть на це час чи бажання. Як зразок, пропонуємо анкету для опитування мешканців місцевої громади щодо історії вулиці певного населеного пункту
|
Зразок анкети |
|
Історія моєї вулиці |
|
Пошукова група Київського коледжу ПВНЗ «Університет сучасних знань» першого курсу, групи спеціальності «журналістика» («право») проводить опитування населення ________________ (назва населеного пункту) на тему «Історія вулиць» з метою дослідити обізнаність мешканців про минуле вулиць, на яких вони проживають. Участь в опитуванні є добровільною. Відповіді на запитання анкети є анонімними, зібрані дані будуть використані в узагальненому вигляді у дослідницьких цілях. Результати опитування будуть оприлюднені ______________ (дата) у Київському коледжі ПВНЗ «Університет сучасних знань» м. Київ, вул. Велика Васильківська, 57/3 (м. «Олімпійська»). Якщо вам не байдужа наша громадська ініціатива, просимо відповісти на декілька запитань. |
1. |
Чи мешкаєте ви на вулиці (назва вулиці)? |
|
|
|
|
|
|
2. |
Чи подобається вам назва вулиці, на якій ви проживаєте? |
3. |
З ким (чим) пов’язана назва вашої вулиці? |
4. |
Коли була заснована ваша вулиця? |
5. |
Чи цікавитеся ви історією своєї вулиці? |
6. |
Чи відомо вам, як ваша вулиця виглядала раніше? |
7. |
Хто жив на цій вулиці раніше? |
8. |
Чи існують певні традиції, притаманні тільки цій вулиці? |
9. |
Які історичні будівлі розташовані на цій вулиці? |
10. |
Чи знаєте ви своїх сусідів? |
|
Дякуємо за співпрацю! |
За допомогою наведеного зразка, ви можете розробити анкету для опитування на різні теми:
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Розробити анкету для опитування на одну з вищевказаних чи самостійно запропонованої теми.
4. Напишіть коротке есе на окремому аркуші паперу, який має бути підписаний вашим іменем і прізвищем, вкажіть також вашу групу. По закінченню здайте викладачу на перевірку.
|
Напишіть коротке есе[1] 1 |
|
Взявши за основу характер та особливості прояву одного чи декількох перелічених ключових понять розділу (ліворуч), визначте тему та напишіть коротке есе (до 300 слів) опираючись на схему, котра подана нижче:
|
|
Назва (конкретна, влучна, цікава). |
|
Актуальність. Чому ця проблема важлива? |
|
Теза. Що нам потрібно схвалити, або ж спростувати? |
|
Суть. Аргументоване пояснення певного явища. |
|
Позиція. Особисте ставлення до обраної проблеми. |
|
Висновок. Як з цим нам жити далі. |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Надрукуйте есе, яке написали під час заняття в редакторі Microsoft Word[2] з розширенням .doc. Файл назвіть за наступним зразком: Приймаченко_1есе_1_право.doc чи Панасюк_1есе_1_журналістика.doc. Сьогодні ж надішліть листом на адресу alexander.naidonov@ukr.net для перевірки.
Тест перевірки знання і розуміння понять до розділу 1. Особистість та її ідентичність.
1. |
Сукупність соціальних і духовних властивостей людини, що залежать від її участі в суспільному житті та культурі і виявляються через її діяльність і спілкування є |
||||
|
А особистість Б соціалізація В культура |
||||
2. |
Самоототожнення особистості з громадянською спільнотою держави, а також усвідомлення себе членом громадянського суспільства є |
||||
|
А громадянська гідність Б громадянська ідентичність В громадянська позиція |
||||
3. |
Готовність людини відстоювати свої законні права означає здатність виявляти свою |
||||
|
А громадянську гідність Б індивідуальність В групу крові |
||||
|
|
||||
4. |
Особливе моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, у якому визнається цінність особистості це |
||||
|
А гідність Б ідентичність В самоідентифікація |
||||
|
|
||||
5. |
Соціалізацією називається |
||||
|
А готовність людини відстоювати свої законні права |
||||
|
Б сукупність соціальних і духовних властивостей людини, що залежать від її участі в суспільному житті та культурі і виявляються через її діяльність і спілкування |
||||
|
В процес засвоєння культури (норм поведінки, цінностей, ідей, правил, стереотипів розуміння) і формування соціальних якостей, завдяки яким людина стає дієздатним учасником соціальних зв’язків, інститутів та спільнот. |
||||
|
|
||||
6. |
Частину загальної культури, систему цінностей, традицій і звичаїв, притаманних великій соціальній групі, називають |
||||
|
А політичною партією Б субкультурою В громадянською ідентичністю |
||||
|
|
||||
7. |
Молодіжна субкультура – це |
||||
|
А особливе моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, у якому визнається цінність особистості |
||||
|
Б це об’єднання молоді, що мають власні елементи культури, а саме: мову (сленґ), зовнішню атрибутику, тексти, норми та цінності. |
||||
|
В соціально санкціонована, відносно стійка група людей, яка об’єднана кровною спорідненістю, шлюбом або усиновленням дітей, члени якої проживають разом і економічно пов’язані між собою. |
||||
|
|
||||
8. |
Усталені в суспільстві правила поведінки та співжиття, необхідні для здійснення спільних узгоджених дій це |
||||
|
А соціальні норми |
Б інститути соціалізації |
В агенти соціалізації |
||
|
|
|
|
||
9. |
Суспільні утворення (установи, групи), в яких особистість набуває соціального досвіду, переймає певні норми й цінності це |
||||
|
А соціальні норми |
Б інститути соціалізації |
В агенти соціалізації |
||
|
|
||||
10. |
Представники інститутів соціалізації, що в різних сферах життя взаємодіють із людиною і допомагають опановувати соціальні ролі й норми це |
||||
|
А соціальні норми |
Б інститути соціалізації |
В агенти соціалізації |
||
11. |
Соціально санкціонована, відносно стійка група людей, яка об’єднана кровною спорідненістю, шлюбом або усиновленням дітей, члени якої проживають разом і економічно пов’язані між собою є |
||||
|
А соціальна норма |
Б молодіжна субкультура |
В сім’я |
||
12. |
Двома найпоширенішими типами сім’ї є |
||||
|
А ендогамія та екзогамія |
Б нуклеарна та розширена |
В моногамія і полігамія |
||
Відповіді: 1. А, 2. Б, 3. А, 4. А, 5. В, 6. Б, 7. Б, 8. А, 9. Б, 10. В, 11. В, 12. Б.
[1] Есе́й (фр. essai – спроба, нарис, від лат. exagium – зважування), також есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми; це жанр, який лежить на перетині художньої та публіцистичної (часом науково-популяризаторської) творчості. Серед відомих українських есеїстів: Ю. Шевельов, Є. Маланюк, Ю. Липа, У. Самчук, П. Загребельний, І. Драч, О. Гончар, Ю. Андрухович, Є. Сверстюк.
[2] Текстовий процесор, що випускається фірмою Майкрософт, входить до складу офісного пакету «Microsoft Office».