Практичне заняття "Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини" відноситься до першого розділу "Особистість та її ідентичність" навчальної програми з дисципліни "Громадянська освіта".
Не дивлячись на всю важливість, недостатньо вести мову лише про умови для самореалізації людини. Велике значення має її спрямування. Самореалізація людини має відбуватися в контексті зменшення соціальної ентропії та збільшення синергії суспільства.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 3. Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини
ПРИГАДАЙТЕ
Що таке ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура?
МЕТА:
Навчитися визначати та дотримуватися найнеобхідніших умов для самореалізації людини.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
1. Прочитайте вірш Миколи Заболоцького «Не дозволяй душі лінуватися», ознайомтесь з творчим шляхом поета по матеріалам Інтернету.
2. Здійсніть пошук в Інтернет-мережі актуальних фотозображень до визначень «Ідентифікація» і «Самовизначення».
Порівняйте ці зображення та проаналізуйте їх відмінні і спільні характеристики
3. Знайдіть в Інтернет-мережі і послухайте пісню «Воїни світла» у виконанні білоруської панк-рок групи «Ляпіс Трубецькой». Послухайте її також у виконанні Українського національного академічного оркестру народних інструментів (НАОНІ України).
ХІД РОБОТИ
1. Прочитайте уважно вірш Миколи Заболоцького.
Заболоцький Микола (1903-1958) – російський радянський поет.
НЕ ПОЗВОЛЯЙ ДУШЕ ЛЕНИТЬСЯ |
|
Не позволяй душе лениться! Чтоб в ступе воду не толочь, Душа обязана трудиться И день и ночь, и день и ночь!
Гони ее от дома к дому, Тащи с этапа на этап, По пустырю, по бурелому, Через сугроб, через ухаб!
Не разрешай ей спать в постели При свете утренней звезды, Держи лентяйку в черном теле И не снимай с нее узды! |
Коль дать ей вздумаешь поблажку, Освобождая от работ, Она последнюю рубашку С тебя без жалости сорвет.
А ты хватай ее за плечи, Учи и мучай дотемна, Чтоб жить с тобой по-человечьи Училась заново она.
Она рабыня и царица, Она работница и дочь, Она обязана трудиться И день и ночь, и день и ночь! |
1958 |
Николай Заболоцкий |
1. Якою є найнеобхідніша умова для самореалізації людини з точки зору М. Заболоцького?
2. Що означає само реалізуватися як людина? Чи є кримінальні злочини, розпуста, розбещеність, вульгарність, брехня, відсутність почуття гідності дійсно людською самореалізацією?
2. Запишіть і проаналізуйте свої життєві цілі. Цілі мають бути:
Люди частіше досягають життєвих цілей, якщо їх занотовують, тож укладіть їх за певним порядком.
Короткострокові (декілька місяців – рік) |
Середньострокові (1–5 років) |
Довгострокові (10–15 років) |
|
|
|
|
|
|
3. Життєві цінності. У процесі самовизначення кожна людина формує власні життєві орієнтири, що базуються на цінностях, які визнано суспільством і державою.
Зазвичай розрізняють: індивідуальні цінності (такі, що важливі для конкретного індивіда); групові (які мають значення у життєдіяльності колективу) та інтегрувальні, визначальні – загальнолюдські.
Ощадливість |
Дружба |
Кар’єра |
Влада |
Здоров’я |
Краса |
Гідність |
Гроші |
Комфорт |
Свобода |
Статус у суспільстві |
Допомога ближньому |
Традиції |
Родина |
Особистісне |
Освіта |
Сила |
Зростання |
Праця |
Права людини |
Довіра |
Сім’я |
Справедливість |
Скромність |
Толерантність |
4. Чи має значення, з вашої точки зору, зміст пісні «Воины света» для формування правильних цінностей людини?
«Воины света» (укр. «Воїни світла») – пісня білоруського панк-рок гурту «Ляпис Трубецкой» з альбому «Матрёшка». Автор Сергій Міхалок. Записали упродовж 2012–2013 років, випустили 1 березня 2014 року.
Порівняйте переклади української мовою пісні «Воїни світла» Богданом Стельмахом і Лесею Крайчик.
Українською |
|
Рубінові друзки, сонця-зорі,
Тішмося молотом в дужій руці!
Приспів:
Плаче солдат – медалька на робі…
Тішмося молотом в дужій руці!
Приспів: |
В рубінах наше щастя – сонце, зірки,
Об'єднуйся, молоде, часу не гай,
Приспів:
Плаче сестра і мати з боку мліє,
Об'єднуйся, молоде, часу не гай,
Приспів: |
1. Чий переклад пісні «Воїни світла» краще передає смисл оригінального тексту і чому?
2. Чи можна в сучасних умовах вести мову про «воїнів пітьми»? Чому «воїни пітьми» (наприклад: німецькі нацисти, радянські більшовики) це антилюдська самореалізація?
5. Леонід Глібов. «Лебідь, щука і рак». Байка.
Леонід Іванович Глібов (1827-1893) — український письменник, поет, байкар, видавець, громадський діяч.
ЛЕБІДЬ, ЩУКА І РАК
Байка
У товаристві лад — усяк тому радіє; |
Що за морока? Що робить?
Ай не велика, бачся, штука,— (1853) |
Суспільство здатне розвиватися, якщо воно здатне досягти ефекту синергії. Синергія (від грец. συνεργία Synergos — (syn) разом; (ergos) заняття, труд, діло) — це сумуючий ефект, який виникає при взаємодії двох або більше людей. Це коли взаємодія людей суттєво переважає ефект простої суми їх зусиль як окремо взятих. Синергія – це узгоджена і усвідомлена взаємодія.
Синергія тісно пов’язана з терміном емерджентність суспільства. Емердже́нтність (англ. emergence — виникнення, поява нового) — наявність у соціальній системі особливих властивостей, які не були властиві людям, колективам, організаціям і соціальним групам до їх поєднання.
Емерджентність – властивість (-сті) суспільства, яка не притаманна окремим людям, а виникає завдяки об'єднанню людей в єдину, цілісну систему, коли народ зі стану юрби, натовпу перетворюється в організоване утворення – націю.
Досягнути синергії в суспільстві можна лише завдячуючи релігії, у нашому випадку, християнської з її золотим правилом моралі: «Чини по відношенню до іншої людини так, як хочеш, щоб чинили по відношенню до тебе».
Моральне зростання суспільства здатне справитися з надзвичайно важливим завданням життєдіяльності суспільства – зменшення соціальної ентропії (безладу).
Які цінності сприяють ефекту синергії у суспільстві? За якої умови може з’явитись щось нове, корисне у суспільстві? Які ви бачите шляхи зменшення соціальної ентропії?
6. Напишіть коротке есе 2 на окремому аркуші паперу, який має бути підписаний вашим іменем і прізвищем, вкажіть також вашу групу. . Половина понять повторюється з есе 1, тому в есе 2 потрібно взяти інше (інші) поняття. По закінченню здайте викладачу на перевірку.
|
Напишіть коротке есе 2 |
|
Взявши за основу характер та особливості прояву одного чи декількох перелічених ключових понять розділу (ліворуч), визначте тему та напишіть коротке есе (до 300 слів) опираючись на схему, котра подана нижче:
|
|
Назва (конкретна, влучна, цікава). |
|
Актуальність. Чому ця проблема важлива? |
|
Теза. Що нам потрібно схвалити, або ж спростувати? |
|
Суть. Аргументоване пояснення певного явища. |
|
Позиція. Особисте ставлення до обраної проблеми. |
|
Висновок. Як з цим нам жити далі. |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Надрукуйте есе, яке написали під час заняття в редакторі Microsoft Word з розширенням .doc. Файл назвіть за наступним зразком: Приймаченко_2есе_1_право.doc чи Панасюк_2есе_1_журналістика.doc. Сьогодні ж надішліть листом на адресу alexander.naidonov@ukr.net для перевірки.
Тест 3 перевірки знання і розуміння понять до розділу 1. Особистість та її ідентичність.
1. |
Ідентичність це: |
|||
|
А підвищення власного освітнього рівня; |
|||
|
Б розуміння своєї унікальності, з одного боку, та відчуття приналежності до певної соціальної групи, з іншого; |
|||
|
В відчуття себе сучасною людиною. |
|||
2. |
Особистість може ідентифікувати себе: |
|||
|
А лише з однією соціальною групою; |
|||
|
Б з декількома соціальними групами одночасно; |
|||
|
В тільки з рідними та близькими людьми. |
|||
3. |
Окремі елементи власної ідентичності можна змінювати: |
|||
|
А лише з дозволу батьків; |
|||
|
Б ніколи не можна змінювати; |
|||
|
В це особистий вибір кожної людини. |
|||
4. |
Громадянська ідентичність це: |
|||
|
А правова приналежність до певної країни (громадянство за паспортом); Б тимчасова приналежність до певної країни; В особистісна якість, що формується на основі особистих і суспільних цінностей та правових вимог держави. |
|||
|
|
|||
5. |
Соціалізація – це: |
|||
|
А саморозвиток; Б взаємодія з іншими людьми у різних сферах життя; В взаємодія з усіма людьми, окрім своєї сім’ї. |
|||
|
|
|||
6. |
Усвідомлення особою своєї належності до різних соціальних груп (економічних, національних, професійних, мовних, політичних, релігійних, расових та інших) це |
|||
|
А особиста гідність |
Б самореалізація |
В соціальна ідентичність |
|
|
|
|||
7. |
Процес визначення свого місця в житті, у суспільстві, усвідомлення своїх інтересів є |
|||
|
А совість |
Б самовизначення |
В субкультура |
|
|
|
|||
8. |
Усвідомлення себе (своїх життєвих планів, цілей, особистісних особливостей, можливостей, здібностей), а також суспільних вимог та очікувань і їх зіставлення. |
|||
|
А результат самовизначення |
Б самореалізація |
В ідентифікація |
|
|
|
|||
9. |
Особливе моральне ставлення людини до самої себе це |
|||
|
А сім’я |
Б особиста гідність |
В ідентичність |
|
|
|
|||
10. |
Соціально санкціонована, відносно стійка група людей, яка об’єднана кровною спорідненістю, шлюбом або усиновленням дітей, члени якої проживають разом і економічно пов’язані між собою це |
|||
|
А соціалізація |
Б культура |
В сім’я |
|
|
|
|||
11. |
Розкриття власних можливостей, це той шлях, який веде людину до успішного й щасливого життя це |
|||
|
А соціалізація |
Б самореалізація |
В самовизначення |
|
|
|
|||
12. |
Усвідомлення і почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми, суспільством; моральні принципи, погляди, переконання це |
|||
|
А субкультура |
Б совість |
В соціальна ідентичність |
|
Відповіді: 1. Б, 2. Б, 3. В, 4. В, 5. Б, 6. В, 7. Б, 8. А, 9. Б, 10. В, 11. Б, 12. Б.