ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 3. "Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини"

Про матеріал

Практичне заняття "Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини" відноситься до першого розділу "Особистість та її ідентичність" навчальної програми з дисципліни "Громадянська освіта".

Не дивлячись на всю важливість, недостатньо вести мову лише про умови для самореалізації людини. Велике значення має її спрямування. Самореалізація людини має відбуватися в контексті зменшення соціальної ентропії та збільшення синергії суспільства.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 3. Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини

 

ПРИГАДАЙТЕ

Що таке ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура?

 

МЕТА:

Навчитися визначати та дотримуватися найнеобхідніших умов для самореалізації людини.

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

1. Прочитайте вірш Миколи Заболоцького «Не дозволяй душі лінуватися», ознайомтесь з творчим шляхом поета по матеріалам Інтернету.

2. Здійсніть пошук в Інтернет-мережі актуальних фотозображень до визначень «Ідентифікація» і «Самовизначення».

Порівняйте ці зображення та проаналізуйте їх відмінні і спільні характеристики

3. Знайдіть в Інтернет-мережі і послухайте пісню «Воїни світла» у виконанні білоруської панк-рок групи «Ляпіс Трубецькой». Послухайте її також у виконанні Українського національного академічного оркестру народних інструментів (НАОНІ України).

 

ХІД РОБОТИ

1. Прочитайте уважно вірш Миколи Заболоцького.

Заболоцький Микола (1903-1958) – російський радянський поет.

НЕ ПОЗВОЛЯЙ ДУШЕ ЛЕНИТЬСЯ

Не позволяй душе лениться!

Чтоб в ступе воду не толочь,

Душа обязана трудиться

И день и ночь, и день и ночь!

 

Гони ее от дома к дому,

Тащи с этапа на этап,

По пустырю, по бурелому,

Через сугроб, через ухаб!

 

Не разрешай ей спать в постели

При свете утренней звезды,

Держи лентяйку в черном теле

И не снимай с нее узды!

Коль дать ей вздумаешь поблажку,

Освобождая от работ,

Она последнюю рубашку

С тебя без жалости сорвет.

 

А ты хватай ее за плечи,

Учи и мучай дотемна,

Чтоб жить с тобой по-человечьи

Училась заново она.

 

Она рабыня и царица,

Она работница и дочь,

Она обязана трудиться

И день и ночь, и день и ночь!

1958

Николай Заболоцкий

1. Якою є найнеобхідніша умова для самореалізації людини з точки зору М. Заболоцького?

2. Що означає само реалізуватися як людина? Чи є кримінальні злочини, розпуста, розбещеність, вульгарність, брехня, відсутність почуття гідності дійсно людською самореалізацією?

2. Запишіть і проаналізуйте свої життєві цілі. Цілі мають бути:

  • позитивними;
  • чіткими;
  • особистими.

Люди частіше досягають життєвих цілей, якщо їх занотовують, тож укладіть їх за певним порядком.

 

Короткострокові

(декілька місяців – рік)

Середньострокові

(1–5 років)

Довгострокові

(10–15 років)

 

 

 

 

 

 

3. Життєві цінності. У процесі самовизначення кожна людина формує власні життєві орієнтири, що базуються на цінностях, які визнано суспільством і державою.

Зазвичай розрізняють: індивідуальні цінності (такі, що важливі для конкретного індивіда); групові (які мають значення у життєдіяльності колективу) та інтегрувальні, визначальні – загальнолюдські.

  1. Ознайомтеся з наведеними життєвими цінностями людини. Доповніть перелік. Оберіть три найважливіші, на вашу думку, цінності.
  2. Обговоріть з одногрупниками три цінності, які набрали відповідно найбільшу і найменшу кількість голосів, і чому, на вашу думку, так трапилося.

Ощадливість

Дружба

Кар’єра

Влада

Здоров’я

Краса

Гідність

Гроші

Комфорт

Свобода

Статус у суспільстві

Допомога ближньому

Традиції

Родина

Особистісне

Освіта

Сила

Зростання

Праця

Права людини

Довіра

Сім’я

Справедливість

Скромність

Толерантність

4. Чи має значення, з вашої точки зору, зміст пісні «Воины света» для формування правильних цінностей людини?

«Воины света» (укр. «Воїни світла») – пісня білоруського панк-рок гурту «Ляпис Трубецкой» з альбому «Матрёшка». Автор Сергій Міхалок. Записали упродовж 2012–2013 років, випустили 1 березня 2014 року.

Порівняйте переклади української мовою пісні «Воїни світла» Богданом Стельмахом і Лесею Крайчик.

 

Українською
(переклад Богдана Стельмаха)

Українською
(вільний переклад Лесі Крайчик)

Рубінові друзки, сонця-зорі,
Вичахнуть до скалки в самому ядрі.
Гайда в небо, брате, ти, сестро, теж!..
Золоті агати, темінь без меж.

Тішмося молотом в дужій руці!
Водоспад, молодість – в бистрій ріці.
Бий, барабане, – Пам! Пам!
Друзі! Барикади! Шум! Гам!

 

Приспів:
Воїни світла, воїни добра –
Вірна варта літа, літо – їх пора.
Добре добирай воїнів світанку –
Джа Растафарай б'ються до останку!

 

Плаче солдат – медалька на робі…
Решта лежать у братській труні.
На хмарі – дракон – серце камінне.
Ночі закон – рубай те, що тлінне!

Тішмося молотом в дужій руці!
Водоспад, молодість – в бистрій ріці.
Бий, барабане, – Пам! Пам!
Друзі! Барикади! Шум! Гам!

 

Приспів:
Воїни світла, воїни добра –
Вірна варта літа, літо – їх пора.
Добре добирай воїнів світанку –
Джа Растафарай б'ються до останку!

В рубінах наше щастя – сонце, зірки,
Та кисень перекрито нам із Москви,
Путінські собаки нишпорять скрізь,
Море із крові топить усіх…

Об'єднуйся, молоде, часу не гай,
В лютого ворога стріляй, поспішай!
Бий в барабан: бам-бам,
Барикади зведи тут-там!

 

Приспів:
Воїни світла, воїни добра,
Охоронці миру, вільного життя,
Воїни добра, воїни світла
Правду всім несіть, щоб краще стало жити!

 

Плаче сестра і мати з боку мліє,
Дівчина жде, серденько у надії,
Тьохкає вдень, а вночі лиш сльози на подушках
Не висохнуть ніколи…

Об'єднуйся, молоде, часу не гай,
В лютого ворога стріляй, поспішай!
Бий в барабан: бам-бам,
Барикади зведи тут-там!

 

Приспів:
Воїни світла, воїни добра,
Охоронці миру, вільного життя,
Воїни добра, воїни світу
Правду всім несіть, щоб краще стало жити!

1. Чий переклад пісні «Воїни світла» краще передає смисл оригінального тексту і чому?

2. Чи можна в сучасних умовах вести мову  про «воїнів пітьми»? Чому «воїни пітьми» (наприклад: німецькі нацисти, радянські більшовики) це антилюдська самореалізація?

5. Леонід Глібов. «Лебідь, щука і рак». Байка.

Леонід Іванович Глібов (1827-1893) — український письменник, поет, байкар, видавець, громадський діяч.

ЛЕБІДЬ, ЩУКА І РАК

Байка

У товаристві лад — усяк тому радіє;
Дурне безладдя лихо діє, 
І діло, як на гріх, 
Не діло — тільки сміх.
Колись-то Лебідь, Рак та Щука
Приставить хуру узялись.
От троє разом запряглись,
Смикнули — катма ходу...

Що за морока? Що робить?

Ай не велика, бачся, штука,—
Так Лебідь рветься підлетіть,
Рак упирається, а Щука тягне в воду.
Хто винен з них, хто ні —
судить не нам
Та тільки хура й досі там.

(1853)

Суспільство здатне розвиватися, якщо воно здатне досягти ефекту синергії. Синергія (від грец. συνεργία Synergos — (syn) разом; (ergos) заняття, труд, діло) — це сумуючий ефект, який виникає при взаємодії двох або більше людей. Це коли взаємодія людей суттєво переважає ефект простої суми їх зусиль як окремо взятих. Синергія – це узгоджена і усвідомлена взаємодія.

Синергія тісно пов’язана з терміном емерджентність суспільства. Емердже́нтність (англ. emergence — виникнення, поява нового) — наявність у соціальній системі особливих властивостей, які не були властиві людям, колективам, організаціям і соціальним групам до їх поєднання.

Емерджентність – властивість (-сті) суспільства, яка не притаманна окремим людям, а виникає завдяки об'єднанню людей в єдину, цілісну систему, коли народ зі стану юрби, натовпу перетворюється в організоване утворення – націю.

Досягнути синергії в суспільстві можна лише завдячуючи релігії, у нашому випадку, християнської з її золотим правилом моралі: «Чини по відношенню до іншої людини так, як хочеш, щоб чинили по відношенню до тебе».

Моральне зростання суспільства здатне справитися з надзвичайно важливим завданням життєдіяльності суспільства – зменшення соціальної ентропії (безладу).

Які цінності сприяють ефекту синергії у суспільстві? За якої умови може з’явитись щось нове, корисне у суспільстві? Які ви бачите шляхи зменшення соціальної ентропії?

6. Напишіть коротке есе 2 на окремому аркуші паперу, який має бути підписаний вашим іменем і прізвищем, вкажіть також вашу групу. . Половина понять повторюється з есе 1, тому в есе 2 потрібно взяти інше (інші) поняття. По закінченню здайте викладачу на перевірку.

 

Напишіть коротке есе 2

  •    Ідентичність
  •    Громадянська ідентичність
  •    Синергія
  •    Соціалізація
  •    Совість

Взявши за основу характер та особливості прояву одного чи декількох перелічених ключових понять розділу (ліворуч), визначте тему та напишіть коротке есе (до 300 слів) опираючись на схему, котра подана нижче:

 

  •    Сім’я

Назва (конкретна, влучна, цікава).

  •    Соціальна ентропія

Актуальність. Чому ця проблема важлива?

  •    Самореалізація

Теза. Що нам потрібно схвалити, або ж спростувати?

  •    Цінності

Суть. Аргументоване пояснення певного явища.

  •    Громадянська позиція

Позиція. Особисте ставлення до обраної проблеми.

  •    Особиста гідність

Висновок. Як з цим нам жити далі.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Надрукуйте есе, яке написали під час заняття в редакторі Microsoft Word з розширенням .doc. Файл назвіть за наступним зразком: Приймаченко_2есе_1_право.doc чи Панасюк_2есе_1_журналістика.doc. Сьогодні ж надішліть листом на адресу alexander.naidonov@ukr.net для перевірки.


Тест 3 перевірки знання і розуміння понять до розділу 1. Особистість та її ідентичність.

1.

Ідентичність це:

 

А підвищення власного освітнього рівня;

 

Б розуміння своєї унікальності, з одного боку, та відчуття приналежності до певної соціальної групи, з іншого;

 

В відчуття себе сучасною людиною.

2.

Особистість може ідентифікувати себе:

 

А лише з однією соціальною групою;

 

Б з декількома соціальними групами одночасно;

 

В тільки з рідними та близькими людьми.

3.

Окремі елементи власної ідентичності можна змінювати:

 

А лише з дозволу батьків;

 

Б ніколи не можна змінювати;

 

В це особистий вибір кожної людини.

4.

Громадянська ідентичність це:

 

А правова приналежність до певної країни (громадянство за паспортом);

Б тимчасова приналежність до певної країни;

В особистісна якість, що формується на основі особистих і суспільних цінностей та правових вимог держави.

 

 

5.

Соціалізація – це:

 

А саморозвиток;

Б взаємодія з іншими людьми у різних сферах життя;

В взаємодія з усіма людьми, окрім своєї сім’ї.

 

 

6.

Усвідомлення особою своєї належності до різних соціальних груп (економічних, національних, професійних, мовних, політичних, релігійних, расових та інших) це

 

А особиста гідність

Б самореалізація

В соціальна ідентичність

 

 

7.

Процес визначення свого місця в житті, у суспільстві, усвідомлення своїх інтересів є

 

А совість

Б самовизначення

В субкультура

 

 

8.

Усвідомлення себе (своїх життєвих планів, цілей, особистісних особливостей, можливостей, здібностей), а також суспільних вимог та очікувань і їх зіставлення.

 

А результат самовизначення

Б самореалізація

В ідентифікація

 

 

9.

Особливе моральне ставлення людини до самої себе це

 

А сім’я

Б особиста гідність

В ідентичність

 

 

10.

Соціально санкціонована, відносно стійка група людей, яка об’єднана кровною спорідненістю, шлюбом або усиновленням дітей, члени якої проживають разом і економічно пов’язані між собою це

 

А соціалізація

Б культура

В сім’я

 

 

11.

Розкриття власних можливостей, це той шлях, який веде людину до успішного й щасливого життя це

 

А соціалізація

Б самореалізація

В самовизначення

 

 

12.

Усвідомлення і почуття моральної відповідальності за свою поведінку, свої вчинки перед самим собою, людьми, суспільством; моральні принципи, погляди, переконання це

 

А субкультура

Б совість

В соціальна ідентичність

 

Відповіді: 1. Б, 2. Б, 3. В, 4. В, 5. Б, 6. В, 7. Б, 8. А, 9. Б, 10. В, 11. Б, 12. Б.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Надія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кушнір Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
13614
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку