Міністерство освіти і науки України
Департамент науки і науки
Харківської обласної державної адміністрації
Комунальний заклад
"Харківська гуманітарно-педагогічна академія"
Харківської обласної ради
Факультет фізичного виховання
Кафедра фізичного виховання
Методичні рекомендації
Правила баскетболу: жести суддів та системи змагань у баскетболі
Харків – 2017
Методичні рекомендації розроблено відповідно до вимог освітньо-професійної програми підготовки фахівців за спеціальністю Фізичне виховання* з навчальних дисциплін «Теорія і методика викладання спортивних ігор», «Спортивно-педагогічне вдосконалення»(баскетбол), «Підвищення спортивної майстерності» (баскетбол).
Методичні рекомендації призначені для викладачів фізичного виховання вищих навчальних закладів, а також студентів факультетів фізичного виховання педагогічних навчальних закладів з метою надання інформації з організації та методики проведення змагань з баскетболу, на підставі міжнародних ПРАВИЛ ГРИ У БАСКЕТБОЛ затвердженим Центральним Бюро ФІБА - 2010, та за досвідом організації та проведення Чемпіонатів та кубків з баскетболу Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Укладачі: викладач факультету фізичного виховання Аксьонов Д.В
Рецензенти:
Школа О.М. – кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент кафедри фізичного виховання Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
Шалепа О.Г. – кандидат наук з фізичного виховання і спорту, викладача кафедри теорії і методики фізичного виховання Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
Схвалено на засіданні
кафедри фізичного виховання
Протокол № ____ від ___________
Затверджено на засіданні
науково-методичної ради
факультетуту фізичного виховання Протокол № ____ від ___________
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………… |
6 |
1. РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ СУДДІ В БАСКЕТБОЛІ……………………………………………………………... |
8 |
2. РОЗДІЛ 2. КЛАСИФІКАЦІЯ ЖЕСТІВ СУДДІ В БАСКЕТБОЛІ…………………………………………………….……….. |
10 |
3. РОЗДІЛ 3. СПРОЩЕНА СИСТЕМА ЖЕСТИКУЛЯЦІІ СУДДІ В БАСКЕТБОЛІ................................................................................................ 3.1. Зарахування м'яча……………………………………………... 3.2.Пов’язані з ігровим часом……………………………………... 3.3. Адміністративні………………………………………………… |
11 11 11 12 |
4. РОЗДІЛ 4. ОФІЦІЙНА ЖЕСТИКУЛЯЦІЯ СУДДІ В БАСКЕТБОЛІ……………………………………………….……… |
17 |
5. РОЗДІЛ 5. СИСТЕМИ ПРОВЕДЕННЯ ЗМАГАНЬ З БАСКЕТБОЛУ |
23 |
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА…… |
27 |
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА……………………………… |
28 |
ДЖЕРЕЛА ІНТЕРНЕТ…………………………………………….. |
29 |
ВСТУП
У системі підготовки фахівців за спеціальністю Фізичне виховання* належна увага приділяється дисциплінам «Теорія та методика викладання спортивних ігор», «Спортивні ігри: баскетбол з методикою викладання», «Спортивно-педагогічне вдосконалення» (баскетбол) та «Підвищення спортивної майстерності» (баскетбол).
Мета цих дисциплін об’єднати навчання студентів основ техніки, тактики й методики викладання баскетболу в школі, а також послідовно формувати професійно – методичні знання, уміння і навички, якi необхідні для самостійної роботи. Одним із основних завдань вивчення дисциплін є оволодіння знаннями теорії та практики викладання баскетболу, знаннями методики організації та проведення змагань, історією, сучасного стану та тенденції розвитку гри, уміння здійснювати суддівство, підведення підсумків змагань.
Однак не завжди гра в баскетбол проводиться на якісному рівні, багато спеціалістів iз фізичного виховання та спорту не володіють специфічними знаннями правил гри у баскетбол у зв’язку зi складним трактуванням офіційних методiв жестикуляції судді в баскетболі. А зокрема не володіють методикою жестикуляції судді в баскетболі на рівні загальноосвітніх шкільних програм.
Тому метою написання цієї розробки є оптимізація та спрощення методів жестикуляції судді в баскетболі та порівняння з офіційними правилами для подальшого планомірного вдосконалення знань та умінь.
Нові підходи до змісту занять зорiентованi не тільки на рухову підготовку учнів, але й на підвищення фізкультурної грамотності. Мета даної роботи - зробити інформаційну й методичну підтримку студентам та викладачам фізичної культури з розділу програми "Баскетбол" у сфері організації та методики проведення змагань і суддівства.
Розділ 1. Загальні положення обов’язки судді в баскетболі
Суддi зобов'язані проводити гру відповідно до правил. Під цим мається на увазі:
Судді зобов'язані дати свисток і одночасно показати жест на зупинку часу, супроводжуючи це всіма сигналами, необхідними для того, щоб їхнє рішення було зрозумiлим. Судді не повинні давати свисток після влучення м'яча в кошик із гри або зі штрафного кидка, але зобов'язані ясно показати, що м'яч зарахований, використовуючи жести.
Судді мають право ухвалювати рішення щодо всіх порушень правил, як усередині, так і за межами обмежувальних ліній. Вони одержують це право за 20 хвилин до гри й до витікання ігрового часу, обумовленого старшим суддею.
Показ персональних фолів
Коли зроблений персональний фол, суддя повинен дати свисток і одночасно подати сигнал, щоб були відключені годинник. Потім він повинен показати порушникові, що був зроблений фол, характер порушення й, якщо необхідно, номер гравця. Порушник повинен прийняти це підняттям руки. Потім суддя повинен устати таким чином, щоб його міг добре бачити секретар, і показати жестом номер порушника, характер порушення й призначене покарання.
Судді зобов'язані також карати за неспортивне поводження будь-якого гравця, тренера, помічника тренера, запасних гравців і осіб, що супроводжують команду. В особливо серйозних випадках порушення норм суддя повинен дискваліфікувати порушника. Якщо тренер, помічник тренера, запасний гравець, або особа, що супроводжує команду, дискваліфіковані, то вони також повинні покинути свої місця біля ігрового майданчика.
Порушенням називається недотримання правил, покаранням за яке є втрата м'яча.
Фол - це порушення правил у результаті персонального контакту із суперником, або необережного поводження, що записується винуватцеві відповідно до правил.
Розділ 2. Класифікація жестів судді в баскетболі
Розділ 3. Спрощена система жестикуляціі судді в баскетболі
3.1 Зарахування м'яча
1. Одне очко. Піднімається рука із вказівним пальцем до гори й опускається кисть.
2. Два очка. Піднімається рука із вказівним і середнім пальцями догори й опускається кисть.
3. Спроба триочкового кидка. Різким рухом піднімається рука з бвеликим, вказівним і середнім пальцями догори.
4. Успішний триочковий кидок. Різким рухом піднімаються обидві руки з великим, вказівним і середнім пальцями догори.
5. Очки не враховувати. Швидке розведення рук зі схрещеного їхнього положення на груди.
3.2 Пов’язані з ігровим часом
1. Зупинка часу. Рука піднімається догори з відкритою долонею. Рух супроводжується свистком.
2. Зупинка часу для фолу. Рука, стинута в кулак, піднімається догори, інша відкритою долонею вказує на порушника правил. Рух при цьому супроводжується свистком.
3. Включення ігрового часу. Виконується відмахування рукою з положення догори в положення вперед.
4. Новий відлік 24 секунд. Рука піднімається догори. Вказівний палець руки робить круговий рух.
3.3. Адміністративні
1. Заміна. Схрестити руки перед грудьми (одночасно зі свистком).
2. Запрошення на майданчик. Зробити мах відкритою долонею в напрямку до себе.
3. Викликана перерва. Вказівний палець руки й долоня утворять букву "Т"
4. Зв'язок між суддями на майданчику й суддями за столом. Рука витягується вперед з піднятим нагору великим пальцем.
5. Видимий відлік часу (5 і 8 секунд). Відлік ведеться пальцями піднятої руки.
РОЗДІЛ 4. Офіційна жестикуляція судді в баскетболі
РОЗЛІЛ 5. Системи проведення змагань з баскетболу
Для проведення змагань з баскетболу, як правило, використовують три системи: олімпійську, олімпійську з вибуванням після двох поразок і кругову.
Олімпійська система застосовується для швидкого виявлення переможців змагань. Вона зручна для масових змагань з великою кількістю учасників. Недоліком цього способу проведення змагань є те, що спортсмени не отримають достатнього досвіду змагання й навантаження і, зігравши одну-дві зустрічі, можуть вибути з боротьби. Тому необхідно при жеребкуванні розставляти команди по рівню гри у відповідні номери сітки. При цьому перші дві сильні команди розставляються на 1-е і 6-е місця, наступні по силі 2 команди відповідно розставляються на 3-е і 4-е місця, потім розставляють команди на 2-е і 5-е місця.
Приклад 6 команд:
|
1 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
Щоб кожен раз не пригадувати формулу складання схеми проведення змагань за системою розіграшу з вибуванням нижче наводяться приклади схем з участю від 4 до 10 команд.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
Схема 1. Приймають участь 4 команди
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
4 |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
5 |
|
|
Схема 2. Приймають участь 5 команд
|
1 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
Схема 3. Приймають участь 6 команд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
Схема 4. Приймають участь 7 команд
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
Схема 5. Приймають участь 8 команд
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
Схема 6. Приймають участь 9 команд
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
Схема 7. Приймають участь 10 команд
Більш зручна олімпійська система з вибуванням після двох поразок, проте й ця система проведення змагань не завжди дозволяє виявити об'єктивну картину сил тих, хто змагається, хоча команда може зустрітися з найсильнішим гравцем не відразу, а програвши одну зустріч, ще може боротися за 3-е місце.
Кругова система проведення змагань дозволяє найбільш достовірно визначити рівень гри учасників, оскільки кожна команда повинна зіграти з кожною. Проте кількість зустрічей, необхідних для виявлення переможців, значно більше, ніж в інших системах.
Розглянемо чергу зустрічей при 6 та 8 учасниках.
При 6:
1 – 6 1 – 5 1 – 4 1 – 3 1 – 2
2 – 5 6 – 4 5 – 3 4 – 2 3 – 6
3 – 4 2 – 3 6 – 2 5 – 6 4 – 5
При 8:
1 – 8 1 – 7 1 – 6 1 – 5 1 – 4 1 – 3 1 – 2
2 – 7 8 – 6 7 – 5 6 – 4 5 – 3 4 – 2 3 – 8
3 – 6 2 – 5 8 – 4 7 – 3 6 – 2 5 – 8 4 – 7
4 – 5 3 – 4 2 – 3 8 – 2 7 – 8 6 – 7 5 – 6
Завдання для самостійної роботи студента
Тема 2.4. Методика організації та проведення змагань з баскетболу.
Мета СРС — сприяти формуванню самостійності та професійної якості, в уміннях систематизувати, планувати, контролювати й регулювати свою навчальну діяльність.
Завдання СРС: засвоєння умінь, навичок, закріплення та систематизація набутих знань, їхнє застосування та вирішення практичних завдань з організації та проведення змагань з баскетболу.
Завдання 1. Законспектувати розділ-«Загальні положення обов’язків судді в баскетболі.»
Завдання 2. Намалювати таблицю «Класифікація жестів судді в баскетболі».
Завдання 3. Вивчити Спрощену систему жестикуляціі судді в баскетболі.
Завдання 4. Підготувати для демонстраціі систему жестів для Зарахування м'яча.
Завдання 5. Підготувати для демонстраціі систему жестів, пов’язаних з ігровим часом.
Завдання 6. Підготувати для демонстраціі систему жестів – адміністративні.
Завдання 7. Порівняти спрощену систему жестикуляціі судді в баскетболі та офіційну.
Рекомендована література
Джерела Інтернет
Навчальне видання
Аксьонов Д.В., Сичов Д.В., Аксьонов В.В.
ЖЕСТИ СУДДІ В БАСКЕТБОЛІ
Методичні рекомендації
За редакцією автора
Комп’ютерний макет: Суровов О.А.
Оригінал-макет: Суровов О.А.
Коректор: Сичов Д.В.
1