План1. Сучасні погляди на побудову багаторічної підготовки спортсменів.2. Загальна структура багаторічної підготовки спортсменів. 3. Етапи багаторічного тренувального процесу.4. Побудова тренувального процесу спортсменів у річному циклі підготовки.5. Мікро-, мезо- і макроцикли.6. Побудова підготовки в олімпійських (чотирирічних) циклах. 2
5 Етапи багаторічної підготовки по Платонову В. М.,( 2004) 1. Початкова підготовка 2. Попередня базова підготовка 3. Спеціалізована базова підготовка 4. Підготовка до високих досягнень 5. Максимальна реалізація індивідуальних можливостей 6. Збереження вищої спортивної майстерності 7. Поступове зниження досягнень 8. Вихід зі спорту
6 Етап попередньої, або початкової, підготовки (тривалість 1-3 роки) Завдання: - зміцнення здоров’я дітей; - придбання різнобічної фізичної підготовленості; - усунення недоліків фізичного розвитку; - навчання техніці обраного виду спорту і оволодіння основами техніки виконання різноманітних фізичних вправ; - прищеплення інтересу до занять спортом; - визначення виду спорту для наступних занять. Співвідношення засобів підготовки: ЗФП – 45-50%; допоміжна підготовка (ДП) – 40-45%; СФП – 5%. Основні методи: ігровий і метод повторної вправи, при освоєнні техніки – цілісний метод. Річний обсяг: 150 – 200 (250) год/рік
7 Етап початкової спеціалізації, або попередньої базової підготовки (тривалість 2-3 роки) Завдання: - різнобічна фізична підготовка і зміцнення здоров’я; - усунення недоліків у рівні фізичного розвитку і фізичної підготовленості; - створення рухового потенціалу (в тому числі відповідного специфіці майбутньої спеціалізації); - уточнення спортивної спеціалізації; - придбання досвіду участі у змаганнях; - створення стійкого інтересу до багаторічного спортивного вдосконалення. Співвідношення засобів підготовки: ЗФП – 35-40%; ДП – 50% і СФП – 15%. Методи: ігровий, змагальний, повторний, перемінний, круговий та ін. Річний обсяг: 350 – 600 год/рік
8 Етап поглибленої спеціалізації, або спеціалізованої базової підготовки (2-3 роки) Завдання: - вдосконалення спеціальної фізичної підготовленості; - вдосконалення техніки обраного виду; - вдосконалення психологічної підготовленості; - придбання досвіду виступів у відповідальних змаганнях. Співвідношення засобів підготовки: ЗФП – 20-25%, ДП – 35-40%, СП – 40-45%. Основні методи. Широко використовується весь арсенал різноманітних методів. Річний обсяг: 600 – 900 год/рік
9 Етап підготовки до вищих досягнень На цьому етапі передбачається досягнення максимальних результатів у видах спорту і видах змагань, вибраних для поглибленої спеціалізації. Планування тренувальних навантажень носить індивідуальний характер. Значно збільшується частка засобів спеціальної підготовки, різко зростає змагальна практика. Річний обсяг: 900 – 1400 год/рік
10 Етап спортивного вдосконалення, або максимальної реалізації індивідуальних можливостей (тривалість 10-14 років) Завдання: - досягнення максимального рівня спеціальної фізичної та функціональної підготовленості; - вдосконалення технічної майстерності; - вдосконалення тактичної майстерності; - досягнення максимальних результатів у вибраній спортивній дисципліні. Співвідношення засобів підготовки: СП – 60%, ДП – 25%, ЗФП – 15%. Річний обсяг: 900 – 1400 год/рік
11 Етап збереження досягнень (тривалість не обмежується, поки результати залишаються на досить високому рівні) Завдання: - вдосконалення технічної майстерності; - підтримання раніше досягнутого рівня фізичних і функціональних можливостей; - усунення окремих недоліків фізичної та технічної підготовленості; - підвищення психічної готовності. Підготовка на цьому етапі характеризується суто індивідуальним підходом. Річний обсяг: 1100 – 1400 год/рік. Співвідношення засобів підготовки: СП – 65-70%, ДП – 20%, ЗФП – 10-15%.
12 Відповідно до наказу Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту (№ 4405 від 18.12.2010 р.) затверджено структуру багаторічної підготовки спортсменів в Україні, передбачено п’ять етапів: початкової підготовки, попередньої базової підготовки, спеціалізованої базової підготовки, максимальної реалізації індивідуальних можливостей, збереження спортивних досягнень. Відповідно до цього наказу групи у дитячо-юнацьких школах повинні мати таку назву: групи початкової підготовки (6-8, 8-10 років); групи попередньої базової підготовки (10-11, 11-12, 12-13, 13 років і старші); групи спеціалізованої базової підготовки (16-17, 17-18, 18-19 років); групи підготовки до вищих досягнень (19 років і старші).
14 Одним з основних принципів спортивної підготовки є циклічність, яка проявляється в систематичному повторенні закінчених структурних одиниць тренувального процесу - окремих занять, мікроциклів, мезоциклів, періодів, макроциклів. Розрізняють мікроцикли тривалістю від 2-3 до 7-10 днів; мезоцикли - від 3 до 5-6 тижнів; макроцикли - тривалістю від 2-4 до 12 місяців і більше (зокрема, чотирирічні (олімпійські) макроцикли). Циклічність процесу підготовки
20 Динаміка тренувального навантаження в макроцикліНавантаження %1005025 IIIIII1234аба - обсяг, б - інтенсивність. Періоди: I - підготовчий,II - змагальний, III - перехідний. Фази спортивної форми: 1 - формування передумов; 2 - становлення; 3 - відносної стабілізації; 4 - тимчасової втрати.