Правила дорожнього руху знай – життя і здоров’я зберігай
Позакласний захід для учнів 6-7 класів
Мета заходу: закріпити навички учнів з ПДР; навчити їх постійно дотримуватися правил ПДР, аналізувати їх значення, не ризикувати своїм життям і здоров’ям, перебуваючи на дорозі; виховувати почуття відповідальності, свідомого ставлення до реальних подій, дисциплінованості; формувати соціальну і здоров’язберігаючу компетенцію.
Хід заходу
Слово вчителя. Найважливіше для людини – її життя, а найцінніше в цьому житті - здоров’я. Адже кожна людина унікальна, неповторна. І життя в неї одне, тому берегти його і здоров’я необхідно кожному.
Сучасний світ дуже складний і в ньому багато небезпечних ситуацій. Адже статистика дорожньо-транспортних пригод невтішна: в світи щогодини гине 9 дітей. В Україні нараховується понад 10 млн. автомобілів, майже 2/3 дітей, які потрапили під колеса автомобілів, знехтували правилами дорожнього руху. Тому на сьогоднішньому занятті ми перевіримо ваші навички по убезпеченню життя і здоров’я під час перебування на дорозі. (Представлення запрошених гостей)
Давайте переглянемо навчальний відеоролик, який допоможе вам пригадати правила дорожнього руху для пішоходів.
(Перегляд відеоролику)
Слово вчителя. А зараз ми проведено з вами напівжартівливу вікторину.
Запитання вікторини:
1. Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2. З якої сторони треба обходити машину, пішохода? (Зліва)
3. Що потрібно зробити перед виїздом на велосипеді? (Перевірити сигнал, гальма)
4. Шофер веде машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка. Що треба давити? (Треба давити на гальма)
5. Який сигнал світлофора дозволяє перехід? (Зелений)
6. Які машини можуть їхати без сигналу? (Іграшкові)
7. Як потрібно обходити трамвай? (Спереду)
8. Де повинні ходити пішоходи, якщо немає тротуарів? (По лівому краю проїжджої частини вулиці)
9. Як потрібно обходити автомобіль, автобус і тролейбус? (Позаду)
Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки, а саме – стати учасниками ДТП. Що таке ДТП? (відповіді учнів) ДТП – це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або було поранено людей чи завдано матеріальних збитків. Які ж можуть бути причини дорожньо-транспортної пригоди? (відповіді дітей).
Отже, причинами ДТП є:
- Автомобілі небезпечні для тих людей, які не знають або не хочуть дотримуватись правил дорожнього руху. Дорожні знаки ми бачимо часто, але не замислюємося про те, наскільки важливу роль вони відіграють у житті людини. Хто придумав дорожні знаки? Навіщо вони з’явились? Як давно вони існують? Що вони означають?
Як виникли дорожні знаки?
1. У давні часи, коли ще не було ні автомобілів, ні громадського транспорту, навіть кінних екіпажів ще не було, і люди ходили пішки з одного поселення в інше, вже тоді виникла необхідність в дорожніх знаках. Людям треба було знати, куди веде та чи інша дорога.
2. А ще їм важливо було знати, яку відстань залишилося пройти до потрібного місця. Щоб передати цю інформацію, наші предки ставили на дорогах камені, особливим чином надломлювали гілки, робили зарубки на стовбурах дерев.
3. А в Стародавньому Римі, ще за часів імператора Августа, з’явилися знаки, які або вимагали – «Поступитися дорогою», або попереджали «Це небезпечне місце».
4. Крім того, римляни стали ставити вздовж найважливіших доріг кам’яні стовпи. На них висікали відстань від даного стовпа до головної площі в Римі – Римського Форуму. Біля храму Сатурна в центрі Риму перебував Золотий стовп, від якого відмірювали всі дороги, що йдуть в усі кінці неосяжної імперії.
5. Можна сказати, що це були перші дорожні знаки. Римська система позначення відстаней пізніше поширилася і в інших країнах. Знаки змінювались.
6. Також популярними в ті часи були верстові стовпи. Висота їх становила 4 метри. Стовпи стали розфарбовувати в чорні і білі смуги. Так їх було краще видно в будь-який час доби. На них вказували відстань від одного поселення до іншого і назву місцевості.
7. Юлій Цезар був, мабуть, першим правителем в історії, який ввів правила дорожнього руху. Він, наприклад, ухвалив закон, за яким жінки не мали права управляти колісницями в Римі.
8. Але серйозна необхідність в дорожніх знаках виникла з появою автомобілів. Висока швидкість, великий гальмівний шлях, поганий стан доріг вимагали створення системи знаків, які давали б водіям і пішоходам потрібну інформацію.
9. І більш, ніж сто років тому, на конгресі Міжнародного туристичного союзу, було прийнято рішення про те, що дорожні знаки повинні бутим в усьому світі єдиними за призначенням і виглядом. А в 1900 році домовилися, що на всіх дорожніх знаках повинні бути не написи, а символи – зрозумілі і іноземним туристам, і неписьменним людям.
10. У 1903 році на вулицях Парижа з’явилися перші дорожні знаки. А ще через 6 років на Міжнародній конференції в Парижі домовилися встановлювати дорожні знаки праворуч, по ходу руху, за 250 метрів до початку небезпечної ділянки. Тоді ж були встановлені перші чотири дорожні знаки.
11. Вони збереглися і до наших днів, хоча їх зовнішній вигляд змінився. Ці знаки мають такі назви: «Нерівна дорога», «Небезпечний поворот», «Перетин рівнозначних доріг» і «Залізничний переїзд із шлагбаумом».
12. Сучасні знаки розрізняються розміром, формою, кольором і зображенням (символами), нанесеними на них. Для кращої видимості знаків, особливо в темний час доби, на них наносять спеціальні водостійкі фарби зі світло відбиваючими елементами.
Виходять учнів, які тримають у руках макети дорожніх знаків:
1. Стоїмо ми при дорозі,
Допомогти людині в змозі,
Усюди — близько і далеко,
Надійні сторожі безпеки.
2. Одні із нас вам сповіщають,
А інші — щось забороняють,
Попереджають вас завжди,
Аби не трапилось біди.
3. Вартують на узбіччях тихо,
Оберігають вас від лиха.
Ти тільки будь уважним дуже,
Їх слухайся, шановний друже.
Ви здогадалися, що – це дорожні знаки. Давайте пригадаємо їх і скажемо назви.
Коментування презентації «Дорожні знаки».
Слово вчителя. Ми багато чого згадали і, можливо, дізналися нового. А на закріплення проведемо бліц – опитування (учні відповідають, піднімаючи вгору кола зеленого кольору – так, червоного – ні)
Запитання:
На завершення нашої зустрічі пропоную розв’язати цікаві задачі.
1. Ви водій тролейбуса. На першій зупинці до салону увійшли 5 осіб. На другій зупинці увійшло двоє і один зійшов. На третій – піднялись 4 пасажири, а двоє зійшли. Скільки років водієві тролейбуса? (Стільки, скільки учневі)
2. Хлопчик їхав на велосипеді в місто. Назустріч їхала машина, в якій сиділо 5 жінок. Кожна з них везла по одній курці і парі взуття. Скільки живих істот їхало в місто? (Один хлопчик)
3. На прямолінійній ділянці шляху кожне колесо двоколісного велосипеда проїхало 5 км. Скільки кілометрів проїхав велосипед? (5 км)
Виконується пісня на мотив «Червоної рути»
Слово вчителя. Я думаю, що отриманні знання з правила дорожнього руху допоможуть вам зберегти життя і здоров’я. А щоб ви їх не забували, кожен отримає пам’ятку «Правила дорожнього руху для школярів».
Любіть себе та поважайте інших.
Своє життя й здоров’я бережіть.
І правильно дорогу вибирайте,
Якщо до старості бажаєте дожить.
Щоб не спізнитись – ви не поспішайте -
Раніше вийдіть, щоб спокійно йти.
А по дорозі рот не роззявляйте,
Щоб і життя, й здоров'я зберегти.
Бо їде транспорт, всюди перехожі -
Хтось на роботу, хтось з роботи йде.
Чи сіє дощ, чи дні стоять погожі,
А рух не зупиняється ніде!
Надається слово запрошеним гостям
Використані джерела:
1