Київське вище професійне училище технологій та дизайну одягу
Циклова між професійна комісія майстрів виробничого навчання та викладачів професій «Агент з організації туризму», «Адміністратор»
Правила. Інструкції та їх види
Київ 2022
План-конспект уроку виробничого навчання
з професії «Адміністратор»
АДМ-2.3: Складання і оформлення організаційно-розпорядчої документації – 18 год.
Н.Е.6. Правила. Інструкції та їх види – 6 год.
Мета уроку:
Тип уроку: поглиблення знань, умінь і набуття навиків.
Дидактичне забезпечення:
1) презентація до уроку;
2) онлайн-платформа “Google Classroom”;
Матеріально-технічне забезпечення: комп’ютери, ноутбуки, проектор, мультимедійна дошка.
Зв'язок навчальних елементів:
- охорона праці
- українська мова
- інформатика (робота в додатках Google);
- термінологія.
Перелік практичних завдань:
Хід уроку
І. Організаційна частина (~ 5 хв.):
1.1. Перевірка наявності учнів;
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Вступний інструктаж (~ 40 хв.):
2.1. Цільова установка проведення уроку
2.1.1 Актуалізація знань:
2.1.2. Мотивація:
На сьогодні існує значна кількість різних професій і посад, а тому постає питання про їх розмежування шляхом чіткого визначення функціональних обов’язків, які повинні виконувати відповідні працівники. З огляду на це, вкрай необхідною є наявність на підприємствах такого правового документа, який би регламентував конкретні обов’язки, завдання, права, відповідальність, організаційно-правовий статус працівника та забезпечував би йому належні умови для ефективної праці, а саме ― посадової інструкції. Вона дозволить виключити вільне трактування співробітниками їх функцій і повноважень, допоможе безпосереднім керівникам уникнути необхідності постійного роз’яснення підлеглим їхніх зобов’язань, а також заощадить час при ознайомленні кожного нового працівника з його завданнями та обов’язками.
2.1.3. Повідомлення теми та мети уроку
Навчальний елемент «Правила. Інструкції та їх види» вивчається 6 годин, в ході якого відпрацьовуються такі навички: оформлення «правил», «інструкцій» та їх різновиди.
2.2. Викладення нового матеріалу:
План
АДМ-2.3: Складання і оформлення організаційно-розпорядчої документації – 18 год.
Н.Е.6. Правила. Інструкції та їх види – 6 год.
Посадова інструкція ― це документ, який регламентує організаційно-правовий статус працівників і визначає їх конкретні завдання та обов’язки, права, повноваження, відповідальність, знання та кваліфікацію, які необхідні для забезпечення ефективної роботи працівників.
Вимоги посадових інструкцій враховуються під час добору кандидатів на вільні посади, переведенні на іншу роботу, атестації працівників та притягненні їх до дисциплінарної відповідальності в разі невиконання чи неналежного виконання обов’язків, порушення правил внутрішнього трудового розпорядку тощо.
Під час складання посадових інструкцій слід використовувати:
Класифікатор професій;
відповідні кваліфікаційні характеристики професій працівників згідно з ДКХП;
локальні нормативні документи підприємства:
- статут; o колективний договір;
- правила внутрішнього трудового розпорядку.
Посадова інструкція і є саме тим документом, в якому визначено конкретні завдання та обов’язки працівника, його права та відповідальність.
Ознайомлення працівника з нею під підпис виключить можливі питання при виникненні спору про зміст його трудових функцій, а також під час вирішення трудового спору у зв’язку з порушенням працівником трудових обов’язків.
Під час розробки посадових інструкцій необхідно використовувати єдиний загальноприйнятий підхід щодо їх побудови та забезпечувати чітке і стисле формулювання змісту кожного розділу. Зараз набирає обертів розробка посадових інструкцій у вигляді таблиць ― зазвичай, при цьому їх «творці» посилаються на міжнародні стандарти, наприклад, ISO 9000 (серію міжнародних стандартів, що описують вимоги до системи менеджменту якості організацій і підприємств). Але це є некоректним і нелегітимним, бо норми та вимоги Загальних положень ДКХП, передбачають тільки текстовий варіант.
Так, посадові інструкції складаються з розділів, розташованих за такою структурою:
Містить основні дані про посаду, сферу діяльності працівника, найменування структурного підрозділу, де він працює, перелік законодавчих актів, нормативних та інших документів, якими працівник керується у своїй роботі, порядок призначення на посаду звільнення та припинення виконання посадових обов’язків, безпосередню підпорядкованість та наявність підлеглих, порядок заміщення інших працівників на період їхньої тимчасової відсутності (відпустка, навчання, хвороба тощо), а також хто заміщує його. До цього розділу можна ще внести кваліфікаційні вимоги, що висуваються до працівника (рівень освітньої підготовки, рівень кваліфікації, фах, необхідний стаж роботи за фахом), якщо їх не визначено окремим розділом.
Цей розділ характеризує зміст діяльності працівника й включає в себе конкретний перелік завдань, обов’язків і видів робіт, закріплених за працівником щодо напряму його діяльності, викладений у лаконічній формі, починаючи з визначення організаційно- юридичних ознак (керує, організовує, розглядає, забезпечує, контролює, спостерігає, виконує, здійснює, бере участь тощо) та визначає самостійну ділянку роботи для кожного працівника, перелік об’єктів управління або зон обслуговування, закріплених за працівником, а також встановлює правила, норми та технічні вимоги, яких слід дотримуватися під час роботи.
Зміст завдань та обов’язків має викладатися за ступенем їх важливості та частоти виконання: спочатку наводяться основні, виконання яких займає найбільшу частину робочого часу, потім допоміжні, додаткові та періодичні, що виконуються час від часу. Завдання та обов’язки працівників мають відповідати завданням і функціям підрозділу, де вони працюють і не дублювати обов’язки інших працівників.
У цьому розділі має міститися перелік мінімальних вимог до спеціальних знань, умінь, майстерності працівників у відповідності до реальних умов їх діяльності, особливостей устаткування, інструментів, матеріалів тощо, достатніх для якісного виконання покладених на них завдань та обов’язків. До цього розділу належать також вимоги щодо знань законодавчих актів та нормативних документів, необхідних працівнику для виконання своїх посадових обов’язків.
Визначаються повноваження, делеговані працівникам, за допомогою яких забезпечується виконання покладених на них завдань та обов’язків. Наприклад, вносити пропозиції в межах їх компетенції, отримувати необхідну інформацію від інших працівників, виконувати обов’язки представництва щодо певних питань, узгоджувати проекти документів, брати участь у нарадах, звертатися до керівництва з питань сприяння виконання покладених завдань та обов’язків тощо.
Зазначаються критерії оцінки якості та своєчасності виконання завдань, обов’язків і робіт, ступінь персональної відповідальності працівників за невиконання, неякісне або несвоєчасне їх виконання, за спричинення матеріальних збитків та незастосування належних заходів у межах своїх обов’язків і повноважень, порушення правил внутрішнього трудового розпорядку, правил охорони праці, техніки безпеки тощо.
У даному розділі зазначається інформація щодо спеціалізації працівника, його освітньо-кваліфікаційного рівня (магістр, спеціаліст, бакалавр, молодший спеціаліст), професійної підготовки на виробництві та досвіду роботи, а в окремих випадках додаткові особливі вимоги, необхідні для належного виконання покладених на працівника завдань та обов’язків.
Визначається коло основних взаємовідносин працівників під час виконання покладених на них завдань та обов’язків із співробітниками свого або інших структурних підрозділів, а також зі сторонніми підприємствами, організаціями, установами, з якими працівник має службові взаємовідносини, строки отримання та надання взаємної інформації (за наявності), порядок погодження та затвердження відповідних документів тощо.
У розділі зазначається від кого (кому), терміни протягом якого строку та яку інформацію отримує (надає) працівник, з ким спільно готує та погоджує проекти документів, кому і в які терміни надсилає виконану роботу або від кого її отримує, з ким і з яких питань (наприклад, забезпечення матеріальними ресурсами, виконання навантажувально-розвантажувальних робіт, пожежної безпеки) має взаємовідносини.
Необхідно зазначити, що два останні з наведених розділів (тобто щодо кваліфікаційних вимог працівника та взаємовідносин за посадою) не є обов’язковими елементами усіх посадових інструкцій і вносяться до них лише за потреби.
Залежно від нумерації розділів, прийнятої у тій чи іншій посадовій інструкції, послідовно (у стовпчик) за текстом нумерується та наводиться кожна із позицій змісту інформації, що міститься у цих розділах.
Наприклад:
розділ 1 «Загальні положення» ― нумерація позицій змісту інформації цього розділу буде такою 1.1 ... , 1.2 ... , 1.3 ... тощо;
розділ 2 «Завдання та обов’язки» ― 2.1 ... , 2.2 ... , 2.3 ... і так далі. Таким чином, кожна із позицій, що входить до посадової інструкції, буде мати притаманний тільки їй номер.
У правому верхньому кутку першої сторінки посадової інструкції зазначається слово «Затверджую», вказується посада, ініціали та прізвище керівника, його підпис і дата затвердження. У заголовку посадової інструкції наводиться повна назва посади, яка має відповідати професійній назві роботи, передбаченій у Класифікаторі професій, та повна назва відповідного структурного підрозділу.
Посадові інструкції складаються у двох примірниках, один з яких зберігається у відділі кадрів, а другий ― у керівників відповідних структурних підрозділів.
Працівнику видається під підпис копія посадової інструкції. Наприкінці варто зазначити, що посадові інструкції можуть бути як типовими, так і конкретними (деталізованими).
Типові розроблюються для груп працівників, які виконують одну роботу та обіймають однакові посади, а також для однотипних організацій та структурних підрозділів, а деталізовані ― для конкретного працівника, який працює на певному робочому місці та виконує завдання та обов’язки, притаманні тільки його посаді (професії).
Також слід звернути увагу на те, що розробляючи посадові інструкцій, необхідно звертати увагу на правомірність використання тих чи інших посад (професій), оскільки останні обов’язково повинні відповідати чинному Класифікатору професій.
Правила - це зібрання положень, що визначають певний порядок дій, поведінку юридичних та фізичних осіб. Дотримання правил обов'язкове для всіх, кого вони стосуються, а тому вони належать до правових документів.
Правила мають такі реквізити:
05 - код форми документа (якщо оформлюють Правила внутрішнього трудового розпорядку);
06 - назва організації вищого рівня (тільки для підвідомчих установ);
07 - назва організації;
08 - назва структурного підрозділу;
10 - назва виду документа (ПРАВИЛА);
11- дату;
12 - реєстраційний індекс документа;
14 - місце складання;
17 - гриф затвердження;
19 - заголовок до тексту (входить до назви виду документа й містить короткий виклад змісту);
21 - текст;
23 - підпис;
24 - гриф погодження;
25 - візи;
30 - відмітка про наявність документа в електронному вигляді. Кожна установа, організація має також правила внутрішнього трудового розпорядку, що являють собою нормативні угоди, які не суперечать законодавству про працю.
Правила внутрішнього розпорядку - це "внутрішній нормативний документ підприємства, що передбачає організацію роботи підприємства (режим робочого дня), взаємні обов'язки підприємства і працівника".
Вони поділяються на три види:
типові;
галузеві;
конкретних установ, організацій.
Типові правила затверджуються центральними органами виконавчої влади за погодженням із центральними профспілковими органами.
Вони мають такі розділи:
загальні положення;
порядок прийняття на роботу і звільнення з роботи робітників і службовців;
обов'язки працівників;
обов'язки власника установи;
робочий час;
заохочення за успіхи в роботі;
дисциплінарна відповідальність працівників.
На основі типових правил міністерств і відомств розробляють і затверджують галузеві правила внутрішнього трудового розпорядку. Правила конкретних установ, організацій регламентують не лише обов'язки працівників, а й тих, хто повинен створити належні умови праці (керівників).
2.2.1. Закріплення нового матеріалу.
Посадова інструкція це -?
Які розділи містить посадова інструкція?
Правила це -?
Які розрізняють види правил внутрішнього розпорядку?
З яких розділів складаються типові правила?
Запитання до майстра.
ІІІ. Поточний інструктаж(~ 270 хв.):
3.1. Видача завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання.
Картка – завдання
АДМ-2.3: Складання і оформлення організаційно-розпорядчої документації – 18 год.
Н.Е.6. Правила. Інструкції та їх види – 6 год.
Завдання № 2. Опираючись на розроблений документ (завдання № 1), розробити і оформити «Інструкцію посадових обов’язків» для посади «Менеджер туризму».
Критерії оцінювання (варіант І)
|
||||||
№ з\п |
Критерії оцінювання робіт |
4-6 балів |
7-9 балів |
10-12 балів |
Оцінка здобувача освіти |
Оцінка майстра |
1 |
Розміщений матеріал відповідає тематиці |
Містить близький за тематикою матеріал але не несе важливої інформативної функції |
Загалом відповідає тематиці і є досить інформативним. |
Точно відповідає тематиці, містить дуже важливу інформацію |
* |
* |
2 |
Інформація структурована. |
Важко вловити структуру подання інформації |
Прослідковується певна структура в розміщенні інформації. |
Має чітку, логічно вибудувану структуру |
* |
* |
3 |
Дотримання правильного розташування реквізитів при оформленні документа |
Деякі реквізити відсутні або не правильно розміщені |
Деякі реквізити не правильно розтановані та несуттєві помилки оформлення |
Реквізити правильно розтановані та відповідають вимогам оформлення |
* |
* |
4 |
Зовнішній вигляд роботи, зручність читиння тексту, наочність. |
Естетичний вигляд незадовільний (відсутня чітка структура розміщення інформації) |
Недостатньо чітка структура розміщення інформації. |
Чітка побудова сторінок. Тексти легко сприймаються. |
* |
* |
5 |
Уміння і навички використання комп’ютерних технологій. |
Низький (початковий) рівень використання різноманітних можливостей комп’ютерних технологій |
Робота дає висновок про середній рівень умінь і навичок використання комп’ютерних технологій |
Робота є прикладом високого рівня володіння комп’ютерними технологіями. |
* |
* |
№ |
ПІ здобувача освіти |
Усна відповідь (0 – 2 б.) |
Завдання № 1 |
Завдання № 2 |
Заг. бал (0 -12 б.) |
||||||
|
Критерії оцінювання здобувачів освіти (варіант ІІ)
3.2. Розподіл учнів за робочими місцями.
3.3. Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт.
3.4.Самостійна робота здобувачів освіти
3.5. Цільові обходи майстром робочих місць здобувачів освіти.
3.6. Прийом майстром виконаних робіт.
3.7. Прибирання робочих місць.
IV. Заключний інструктаж(~ 40 хв.):
4.1.Аналіз діяльності здобувачів освіти у процесі всього уроку.
4.2.Оцінка роботи здобувачів освіти, її об’єктивне обґрунтування.
4.3.Аналіз причин помилок здобувачів освіти та засоби їх усунення.
4.4. Повідомлення та обґрунтування оцінок.